Wat vreemd dat er niet meer reacties zijn op deze, lijkt mij voor een aantal nieuwsgierige lezers, toch interessante vragen?! Maar eens proberen er weer nieuw leven in te blazen....
Jarenlang heb ik met groot plezier gereden op mijn Yamaha XT600, maar die ging na 13 jaar toch wel wat ouderdomsverschijnselen te krijgen..... Toen ik hem naar de 'eeuwige crosssvelden' had gereden (jammer dat je met zo'n ding veel kan, maar je kan er dus geen koprol mee maken), moest er toch wat anders komen. 'Tuurlijk moest het weer iets dergelijks' worden vanwege het ontdeugende karakter (hoezo wegomlegging?) en het betere 'stampwerk' (nee, niet dat gebleer onder m'n kont, alsjeblieft!).
Ik gebruik de motor dagelijks, zomer en winter voor woon-werkverkeer en overwoog zelfs zo'n motorscooter. Proefgereden en lach maar, maar dat reed toch wel heel relaxed zeg!! Toch maar niet gedaan, want ik werd meteen verliefd toen ik deze Suz' zag staan (geen afbeelding, want ik weet niet hoe ik hem hierin moet toveren). In het oranje-rood met meegespoten kofferbak en lekker weinig gelopen (16.000 km) zag 'ie eruit als nieuw....
Hoe rijdt dat in vergelijk met een XT? Nou wel heel anders! Dat kleine kuipje doet wonderen in vergelijk met niks! Met die XT reed ik zelden harder dan 120, want dan woei ik er bijna af. Kortom: volgens mij zaten Krol, Tomifeef (en hoe ze ook allemaal heten) er altijd naast, want ik had altijd noord-zuid-oost-westerstorm tegen. Met de Freewind kruis je met groot gemak zo naar 130. Zo, dat is een ervaring...! Met de XT was het boven de 120 toch wel 'sleuren' en al helemaal met 'iemand' (vriendin, niet tegen mijn vrouw vertellen) achterop. Met de 'vrijwaaier' ffe 'doorhalen' naar 150? Geen probleem, voelt nog steeds 'solide' (t.o.v. de XT), maar dan maakt het wel merkbaar meer toeren. Op de teller zou hij theoretisch door moeten kunnen naar 170, maar van mij hoeft dat niet.
Leerpunt: voor mij nooit meer een fiets zonder kuip, want zo'n glazen plaat voor je kop levert merkbaar meer rijplezier!!
Wel merk ik ten opzichte van de XT wat minder trekkracht tot zo'n 4000 toeren: dan 'roffelt' de fiets wat, ten teken dat 'ie het niet zo fijn vind in dit lage toerengebied vermogen te leveren. Daarboven: geen probleem.
Het verbruik? De eerste lange snelwegrit ging in 1:21,4 maar toen heeft mijn broer lekker doorgereden. De 2e rit zelf (na de val met nog knikkende knieen en - hoewel de XF mij een 'allemansvriend' lijkt - nog niet helemaal 'thuis' zijn op een andere fiets) ging in 1:26,8. "Dat zal ik wel nooit meer halen", dacht ik. Dat klopt tot nog toe ook. Gemengde ritten rij ik: snelweg, stad, maar ook veel file en stoplichten. De 3e tankbeurt ging in 1:19,2 (slik)..... De laatste tankbeurt 344,3 km en 14.11 liter maakt 1:24,4.
Oordeel zelf.... met de XT reed ik vrijwel altijd net geen 1:20, met een redelijk rustige rijstijl (geen 'gescheur' in elk geval).
Noot: je kunt een fiets ook zuiniger maken door hem 'af fabriek' wat minder kilometers per werkelijk afgelegde weg te laten maken. Ik ontdekte, meekijkend, op de snelweg dat de Freewind op 5 kilometer 200 meter te weinig aangaf en da's wel 4% afwijking..... Dat hoeft toch niet meer met de techniek van anno 1999?
Ik heb nog niets gelezen van problemen, maar ik heb ze wel en ben ook nog naarstig op zoek naar de oorzaak. Het probleem? 'Haperen' bij continue rijden in de stad. Op de snelweg in z'n vijf is er niets van te merken en stationair lijkt 'ie ook goed te lopen. Geen ramp, ik kom overal, maar goed is het geenszins. Ik meende het lek letterlijk boven te hebbende toen ik tijdens een tankbeurt ontdekte dat er water onder de sierring van de tankdop stond: de afvoer was verstopt. Mensen: heb je afwatering onder je tankdop, controleer de afvoer!! In mijn tank zat zomaar een halve liter water en ook de carburateur zat vol. Onbegrijpelijk dat je (deze) fiets dan nog kan rijden....! Bert Lanser in Dordrecht verdient een pluim, want die heeft me er prima mee geholpen. Na de afwatering te hebben opgelost, nieuwe bougies, ketting en tandwielen en het probleem nog niet te hebben opgelost, volgt binnenkort het vervolg van het verhaal. Dan wordt de carburateur wat 'rijker' afgesteld.
(wordt vervolgd....)