Je vriendin goed motorlaarzen gevenEn wat heb ik uit deze ervaring geleerd?
Beschermende kleding is ook met lage snelheid nuttig.
Vooruit! Wie heeft er allemaal een? En waarom besloot je er een te kopen? En wat vind je er van? Of waarom heb je'm weer weggedaan?
Ik ga donderdag een Freewind bezichtigen. Ik zag er 1 tekoop staan voor 1750eu met 30.000 op de teller. Het klonk als een goed onderhouden, probleemloze motorfiets.
Ik was eigenlijk op zoek naar een Transalp oid, maar vind de XT660 van mn broer ook het einde. Het lijkt erop dat de Freewind er kwa mogelijkheiden en capaciteiten wat tussenin zit.
Ik ben zo opgewonden als een klein kind in de snoepwinkel!!!!
Boven de 150 is er bij mij weinig meer over :-) Maar het zijn fijne fietsjes. Ik heb een hoger windschermpje, en dat suist nogal. Als iemand een standaard scherm heeft liggen dan hoor ik dat graag.
Die cursus klinkt wel tof, waar ga je die doen? Ik rij elke dag met mijn Freewind naar het werk, en ik wil de grenzen van de motor wel eens op een iets relaxtere manier leren kennen :-)
Dat is wel heel hoog. Met veel korte ritjes bij ijskoud weer wil ik heel soms wel onder de 1:20 uitkomen, maar dat is zeldzaam. Gebruikelijk bij mij is 1:20 in de stad, 1:22 met lange afstanden of snelweg (veel 100/110, weinig boven 130).Hey vraagje - mijn freewind zuipt nogal. 1/15 op de snelweg en 1/17 provinciaal. Hebben jullie ook een soortgelijk verbruik?
Rustig aan doen. Gewoon lekker op je gemak bochtjes pakken, tempo komt vanzelf. Als een gek alle bochten induiken gaat je in de bergen problemen opleveren, soms knijpt een bocht ineens wel heel erg, je hebt vaak erg slecht zicht, soms ligt er ineens grind, staat er een beest midden op de weg, etc.Heeft er iemand nog tips voor een vakantie met de Freewind, ik ga over 2 weken naar Valkenburg en daarna naar de Eiffel, maar heb nog geen ervaring met het rijden in de bergen.
Let er wel op dat je maar een heel kleine voorrem hebt, dus desnoods in z'n 1 van de berg af, maar niet remmen, anders doet hij halverwege niks meer.
Remmen op de motor. Als je rem te warm wordt, gaat hij 'faden', en op den duur doet hij helemaal niets meer. Als je op een steile helling naar beneden gaat, moet je je niet laten verleiden om te remmen, maar gewoon in een lagere versnelling gaan rijden, en hooguit nu en dan bijremmen als je al in z'n 1 zit. Zeker als je een enkele remschijf met een kleine remtang hebt, zoals op de freewind. Met 2 knotsen van remschijven voor zou je wat meer marge hebben.Hoe bedoel je dat?
Bergaf moet je van je achterrem afblijven, dat klopt. Remmen op de motor is al zwaar genoeg voor je achterband, zodra je dan je rem aanraakt blokkeert hij meteen (en gaat dan heel snel je voorwiel proberen in te halen, omdat je niet alleen je snelheid mee hebt, maar ook de zwaartekracht!). Maar met alleen je motorrem krijg je niet zo heel snel een blokkerend wiel, daar heb ik in elk geval geen last van gehad, en heb toch heel wat steile hellingen gehad. Terwijl ik bij terugschakelen (van 4 naar 2 bij rotonde bubeko bijv.) wel vaak m'n achterwiel aan 't slippen krijg.Maar is remmen op de motor terwijl je bergaf gaat niet juist gevaarlijk, ik kan me voorstellen dat er erg weinig grip op het achterwiel is door het naar beneden gaan. Van mijn oud-instructeur had ik juist de tip gekregen niet de achterrem + motorrem te gebruiken, omdat je dan juist snel de kans hebt te slippen.