.... best ouwe brikken ...
Tikken hoeft niet zoveel te betekenen, maar is wel afhankelijk van wáár het is.
Waar hoor je het? In de cilinder?
In dat geval is het
waarschijnlijk geen probleem, al wilt dat niet zeggen dat je het totaal moet negeren.
Een berucht maar onschuldig dingetje is de NAKS (nokkenaskettingspanner). Dat is een simpel ding met een veertje, tandjes en een palletje dat naar het volgende tandje moet springen waardoor de ketting weer op spanning is. Het is vrij normaal dat je het kettinkje hoort slepen of tikken op het moment dat de spanner nog net niet naar het volgende tandje is gesprongen, waardoor de distributieketting net een beetje aan de slappe kant staat. Ik heb het zelf ook wel eens, en het is onschuldig. Meestal is het binnen 1000 km voorbij, en is de spanner een tandje verder gesprongen. Als je het tikken aan de kant van de NAKS hoort kun je het dus voorlopig negeren, maar als het over 2 dkm nog is zou ik er eens naar laten kijken. Mogelijk is er dan iets anders aan de hand. Zie ook de reactie over de spanschoen verderop, mogelijk is daar wat 'mis' mee dan
Een klep met een te ruime klepspeling zou het ook kunnen zijn. Die kunnen ook een tikkend geluid geven.
Als je niet weet hoe het met de klepspeling is moet je dit zowiezo een keer laten controleren. Klepspeling controleren is een belangrijk deel van onderhoud dat echt bepalend is voor de levensduur van je blok. 't Komt niet op een paar duizend kilometer, maar hier mag je eigenlijk niet (nóóit) op besparen. 't Kost ongeveer 125 Euro om het te laten controleren als er niets gesteld hoeft te worden. De laatste keer zijn er bij mij 4 gesteld, in beide cilinders, en dat kostte iets van 200 Euro (all in). Als de klepdeksels eraf zijn ook even naar de spanschoenen laten kijken. Die willen wel eens broos worden (uit info van Prut-Potje). Als dat zo is die laten vervangen. De kosten daarvan wegen niet op tegen de schade die een spanschoenbreuk tijdens rijden zal opleveren.
Als het tikken uit het onderblok komt betekent het waarschijnlijk minder goeds.
De SV (met name de 99-02 editie) is gevoelig voor draaien met te weinig of te hete olie.
Het voorste big end lager krijgt dan te weinig smering en gaat kapot.
Hoe dat exact klinkt (regelmatig tikken, onregelmatig tikken?) weet ik niet. Ik heb het gelukkig niet meegemaakt, en hoop dat ook lang zo te houden.
Hoeveel heeft jouw blok gedraaid?
Met normaal onderhoud (lees: olie, -filter en kleppen stellen) en normaal gebruik (lees: eerst warmdraaien en pas daarna lekker gassen) zou het minstens een ton mee moeten kunnen.
Meeluisteren naar het tikken is geen probleem.
Woon je in de buurt van de Veluwe?