Een tijdje geleden ben ik twee keer onschuldig onderuit gegaan op nat wegdek. Zonder waarschuwing van de banden vooraf. Het was maar met de bromfiets, maar het voorval blijkt gevolgen te hebben gehad voor het maken van natte bochten met de motor. Ik bouw te veel marge in, durf de motor niet meer echt af te schuinen en soms betrap ik me zelfs op krampachtig vasthouden van het stuur. Dat rijdt niet lekker , maar is misschien nog wel gevaarlijker en instabieler dan normaal de bocht proberen te nemen. Het klinkt misschien erger dan het is, maar ik durf geen natte bocht meer normaal te nemen.
Het zit tussen de oren en ik WEET dat het onzin is en dat ik het MOET veranderen, maar ik krijg het niet eenvoudig aangepast. Waarschijnlijk doordat ik bang ben er weer zomaar naast te liggen tijdens rijden of oefenen. Regen of nat wegdek niet zelden voorkomend in Nederland, dus oefenen zou om die reden niet moeilijk hoeven zijn.
Zoekende naar het bestaan van een VRO-cursus oid met de nadruk op het terugkrijgen van vertrouwen in de motor en eigen kunnen op nat wegdek kwam ik deze website met onder andere veel technische rijtips tegen:
De Luie Motorfiets: over Motorrijden
In feite weinig ècht nieuws onder de zon, maar wel een mooi overzicht voor iedereen die de boel weer even wilt 'opfrissen.'
Met name de tips bij ‘bochten’ en ‘remmen’ heb ik nog eens flink op me laten inwerken en ik wil hier wat bewuster, dus wat minder op de autopilot naar gaan handelen. Ze zijn niet specifiek op nat wegdek gericht, maar de techniek is het zelfde.
Verder ook nog een how-to voor angsthazen zoals ik. Bij ‘angst’ en ‘nat’ staat de oplossing:
"Waar het op neer komt is
- te weten komen wat de
feiten zijn: lezen, vragen nadenken
- jezelf geleidelijk blootstellen aan waar je bang voor bent (met de nadruk op geleidelijk) ..."
Concreet voor mij: nat wegdek is niet glad (of in elk geval lang niet zo glad als ik denk), en alle tips gelezen hebbend moet ik vooral op nat wegdek verder vooruit kijken, gewoon afschuinen die hap en oefenen, oefenen , oefenen.
Dus als je binnenkort op een verregend, verlaten industrieterreintje of parkeerplaats een verder vrij ervaren motorrijder op een gele SV achtjes en U-tjes draaiend tegenkomt ....