Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Ander kun je je radiateur redelijk goedkoop laten maken bij de Eindhovense Radiateuren Fabriek (Eindhovense Radiateuren Fabriek B.V.)

Uitbouwen kun je gemakkelijk zelf. Zij brengen hem op druk, doen hem onder water om het lek te vinden, fixen dat, spuiten hem weer netjes zwart en je krijgt hem terug. En dat voor een paar tientjes.
 
Witte vlekken krijg je altijd bij koelvloeistof lekkage, dit heeft op zich niets met een pil of afdichtmiddel te maken.
 
Witte vlekken krijg je altijd bij koelvloeistof lekkage, dit heeft op zich niets met een pil of afdichtmiddel te maken.
Nee hier ben ik inderdaad achter nu. Ik breng de radiateur denk ik naar een bedrijf hier in Zutphen om 'm te laten fixen.
 
Tijd voor een plaatje! Deze demper heb ik gisteren overgenomen via marktplaats.
 

Bijlagen

  • 20221112_134004.jpg
    20221112_134004.jpg
    269,6 KB · Weergaven: 62
Nice👍 ik heb dezelfde maar dan titanium uitvoering. Rij wel met db killer er in, want zonder is hij wel heel politieaandachtgevoelig 😁
Niet eens geprobeerd zonder de db killer. Ik had natuurlijk wel al dat lasje doorgeslepen ..
 
Ik rijd de TEX dagelijks. Weet niet zeker of ik daar een sport uitlaat onder wil hebben. Weet ook niet zo goed wat het verschil is tussen de standaard en de arrow.
 
Ik rijd de TEX dagelijks. Weet niet zeker of ik daar een sport uitlaat onder wil hebben. Weet ook niet zo goed wat het verschil is tussen de standaard en de arrow.
Maar waarom vraag je dan wat ik met de Arrow heb gedaan?
 
Sinds ik mijn 2010 Street Triple inruilde voor mijn huidige 2016 Tiger Sport heb ik die motor helemaal naar mijn zin aangepast, maar er reste 1 probleem dat ik niet opgelost kreeg en dat was de voorophanging. Die is volledig instelbaar qua preload, compression en rebound, maar na wat metingen bleken de aanwezige vorkveren gewoon veel te slap. En dat is niet alleen door mijn gewicht ( ik weeg 93kg / 105 geared up ) want de free sag (zonder rijder) is ook veel te hoog met preload bijna volledig ingedraaid.
Ik heb volgens de specs 140 mm veerweg , de free sag mat ik 60mm
112.gif
, de riders sag mat ik 75 mm . Dat is 54% van de totale veerweg en dus onaanvaardbaar.
Je kan dan aan de instellingen draaien zoveel je wil , preload omhoog/compressiedemping omhoog.... het komt nooit echt goed.

Dus ik moest nieuwe vorkolie en sterkere veren monteren.
Ik wou het liefste lineaire veren op maat van mijn gewicht monteren en niet een set progressieve veren zoals die dikwijls geadverteerd worden ( one fits all ....) .Je kan erover discuteren, maar dat is een bewuste keuze. Hyperpro ,die liever progressieve veren verkopen, hielp met toch zeer correct bij de keuze van de lineaire veren en ik kreeg 9N/mm geadviseerd.
Een tweetal weken geleden heb ik dan alles geinstalleerd , afgesteld en een testrit gedaan . De Tiger Sport is nu stabieler en beter geworden
icon_neutral.gif


Onderstaande specificaties + een goede handleiding werden meegeleverd bij de veren + 1 liter Hyperpro vorkolie SAE15

20221026_194229.jpg


20221026_194057.jpg


Vooraleer te starten heb ik met materiaal aanwezig in mijn werkplaats een Doe het zelf vork veer compressor gemaakt. Die is super handig gebleken tijdens de werkzaamheden.
20221028_112356.jpg


20221028_112431.jpg

Vaststellingen:
Openen linkervork : De olie was donkerrood en proper, er zat 525ml in en de OEM veer zag er niet beschadigd uit
Openen rechtervork : De olie was zwart en vuil , er zat eveneen 525ml in en de OEM veer leek in orde.
Geen schade aan de verchroomde vorken, alles leek ok vanbinnen.

Dan volgde de installatie van de nieuwe zwaardere 9N/mm veren :
Hyperpro beschrijft om de schokdemper te vullen met nieuwe olie tot 130 mm gemeten vanaf de bovenkant van de buis en dat met de veer en de voorspanningsbuis nog steeds uit de vork.
Ze leveren maar 1 liter vorkolie, dus die heb ik precies in 2 delen van 500ml verdeeld. Ik goot het erin en na ongeveer 15 minuten de lucht eruit te hebben gepompt , mat ik, vreemd genoeg, precies 130 mm afstand van het oliepeil tot de bovenkant van de buis. Dus ik had net genoeg olie, maar je kunt niet morsen.... Eigenlijk zit er nu minder olie in de vork dan voordien, maar ik heb precies de Hyperpro handleiding gevolgd. Die is overigens heel volledig.

Na het sluiten en opnieuw installeren, heb ik de veervoorspanning ingesteld volgens de specs van Hyperpro, namelijk preload 4 ringen uit. Ze adviseren een free sag (eigenlijk sag zonder berijder) van 28 mm, .... En, heel erg fijn, ik heb op de kop een free sag van 28 mm gemeten . De riders sag , gemeten terwijl ikzelf op de Tiger zit, is ongeveer 47 mm.
Voorheen had ik met 2 ringen preload een free sag van 60 mm en een rider sag van 75 mm ....versus nu ... met 4 ringen preload een free sag 28 mm en een rider sag van 47 mm. Dit betekent dat ik nu de juiste veren heb gemonteerd zitten.

De Tiger zit na de aanpassing ongeveer 28 mm hoger vooraan dan voordien, en dat is heel goed te merken. Hij valt niet meer in de bochten en hij neemt bochten een stuk stabieler op hoge snelheid. Er zijn ook geen bottom outs meer. Hyperpro geeft aan om de vorken 10mm door de balhoofdplaat te laten zakken, en na eerst origineel , dan 10mm dieper (Hyperpro) en tenslotte 5mm dieper te hebben gereden bleek dat die laatste voor mij de beste setting was. Ook zijn de veren misschien een stuk stijver ( 9N/mm), maar de rit is niet harder geworden. Het is steviger,maar niet meer schokkerig. Het echte verschil is voelbaar in snelle bochten waar de weg hobbels heeft. De Tiger voelt veel stabieler aan en is niet meer verontrustend wobbelig. Ik kreeg veel meer vertrouwen, iets wat ik nooit echt heb gevoeld sinds ik van mijn Street Triple overstapte op de Tiger Sport.
CONCLUSIE: 9N/mm is de juiste veerkracht voor mijn 93kg (naakt, 105kg met gear). Ik ben blij met de lineaire veren. Mijn vorige OEM vorkveren waren echt te slap.

Hier onder is nog een foto waarop ik toon hoe ik de veerconstante van de vorkveren kan nameten op een typische doe-het-zelf manier. Ik gebruik hiervoor mijn staande boormachine (als pers),mijn badkamerweegschaal, een stuk buis, waar de vorkveer inpast en twee planken. In essentie zet ik de veer op de weegschaal en druk deze in over een vastgesteld traject . 8cm is de totale slag van de boormachine. Het verschil in gewicht boven en onder is de ingedrukte kracht. In dit geval drukte ik 48,9kg voor 80mm, dus de veerconstante van de originele vorkveren is 0,61kg/mm, wat veel te laag is. Nu heb ik conform mijn gewicht 0,9kg/mm .
20221110_082735.jpg
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik er zin in kreeg, na het vervangen van de vorkveren en de vorkolie, ben ik ook gaan meten aan de achterschokdemper. De rearsag was ook hier wat te groot, maar het was minder dramatisch dan vooraan. Door de preload helemaal op te draaien, kreeg ik aanvaardbare waarden. Maar dan schiet er niets over als je een grote trip wil doen met bagage of met een passagier. Ik ben dus op zoek gegaan naar een andere, iets zwaardere passende achterveer. Ik wou ook hier een lineaire veer en geen progressieve.
Er zijn genoeg nieuwe schokdemper/veer combinaties ( wilbers,hyperpro....) te vinden met prijzen varierend van 700 tot .....€ maar daar had ik geen zin in. Ik had enkel een aangepaste veer nodig.

Via een Tigerforum zag ik in heel oude topics dat er geexperimenteerd is met een min of meer passende Honda CBR1100xx Blackbird 1998 99 veer. Voor een luttele 35€ kocht ik dus een tweedehands Honda schokdemper. De demper zelf had ik niet nodig, enkel de veer.
Eerst zou ik een manier verzinnen om de veerconstante te bepalen want ik werk niet graag "blind".
Twee planken, onze digitale badkamer weegschaal en mijn grote staande boormachine waren de uitkomst:
Ik druk de veer EXACT 10mm in op de weegschaal en meet hierbij 171,8kg. Ik trek hiervan het eigen gewicht van de plank en veer af : 171,8kg-3,2kg = 168,6kg.
Dus ik druk 168,6kg/10mm : De veer heeft een veerconstante van 16,86kg/mm . De originele Tigerveer is 15kg/mm (ook nagemeten). Dat belooft goed te komen.
20221109_230136.jpg


Vervolgens heb ik een doe-het-zelf veercompressor gebouwd, omdat ik het zo niet heb voor een setje handcompressorklemmen. Ik kon in dit zelbrouwsel comfortabel de schokdemper monteren en mits een 10 ton hydraulisch krikje de veer samendrukken, vervolgens de clips op de schokdemper lossen, daarna de kop met preloadregeling eraf halen en vervolgens de Tiger veer rustig ontspannen en eraf nemen. Alles is nu klaar om de Blackbird veer te monteren.
20221112_140629.jpg


De Blackbird veer heeft op 3mm na exact dezelfde lengte, maar de uiteinden zijn qua diameter niet hetzelfde. Ik kon die dus omgekeerd monteren in de schokdemper, zoals anderen dit reeds hadden gedaan, maar dan kan je de onderste cup, waarin de veer rust niet gebruiken.
Ik koos er voor om de veer correct te monteren met de cup, maar dan moest de bovenste ring ongeveer 1.5mm gevreesd worden om perfect over de preloadregelaar te schuiven. Na een half uurtje werk was dit netjes aangepast en paste alles perfect :
20221112_134126.jpg


Hieronder is nog een foto van de gemonteerde blackbirdveer met ernaast de originele Tigerveer. Ze zijn zeer gelijkend, maar de Tigerveer heeft 1 winding meer, wat verklaart waarom ze een kleinere veerkrachtconstante heeft.
20221112_141347.jpg


Daarna heb ik de aangepaste schokdemper terug onder de Tiger gemonteerd en heb ik gedetailleerd de sagwaardes opgemeten ( static sag en riders sag 100kg) in 6 verschillende preloadinstellingen.
blacbird-spring.jpg


En het kwam perfect uit:
Als ik nu voor mijn gewicht de preload op minimum (ergens tussen 0 en 1) indraai krijg ik mijn gewenste sagcijfers.
Voor een straatmotor met iewat lange veerweg is de gewenste riders sag ongeveer ergens rond de 30% a 33% van de totale veerweg ( in mijn geval 155mm) dus ongeveer 50mm riderssag is goed, vooral omdat het vooraan eveneens ongeveer 47mm is . De static sag (enkel eigen gewicht moto) is dan ongeveer 2cm, wat aanduidt dat deze veer goed zit qua veerconstante voor mijn gewicht.
En met deze veer heb ik ruimschoots reserve om de preload op te draaien als er met bagage of passagier gereden wordt.

Na het instellen van de juiste rebound kon ik testrijden. Rebound stel ik steeds zo laag mogelijk in , dat maakt het comfortabeler. Juist genoeg dat de motor als je hem achteraan induwt, snel weer omhoog komt ( zonder enige vertraging) maar hierbij niet voorbij zijn eindpunt schiet en terugvalt. Dat is naar mijn aanvoelen de juiste rebound demping.
Ik controleer ook of de voor en achterkant ongeveer gelijk (even snel) terugkomen als ik de motor centraal induw.

Bovenstaande gegevens zoals veerconstantes en gemeten en ingestelde sagwaardes zijn allemaal vrij objectieve zaken .
Dan nu de eerder subjectieve kant belichten:
Na de aanpassingen aan de voor en achterveren voelt mijn Tiger veel stabieler aan. Bochten snij ik sneller, dieper en met meer vertrouwen aan. Vlaamse betonbaanbochten, met hobbels halverwege worden veel beter verwerkt. De Tiger SPORT is voor mij ( en mijn gewicht) zijn naam waardig geworden. Hij valt niet meer in de bocht, omdat hij vooraan te laag gaat zitten. Hij duikt niet meer bij remmen en gaat bij optrekken niet meer op zijn achterkant leunen. En je zou het niet direct verwachten als je voor en achter sterkere veren plaatst, maar hij voelt ook niet harder aan.
Reden daarvoor : Een te slappe vering wordt nogal eens gecompenseerd door een hoger ingestelde ingaande demping om duiken tegen te gaan. Dat zorgt ervoor dat korte hobbels,putten zeer droog worden verwerkt (of zelfs niet meer verwerkt) En dat voelt op zich dan weer stug tot oncomfortabel aan. de compressiedemper zet namelijk kracht om in warmte (in de olie)
Door een sterkere veer te monteren kon ik de compressiedemping verminderen, zonder dat de motor plots te diep gaat inveren of zelfs doorslaan. Een veer slaat een kracht namelijk op en geeft die terug ( rebounddemper regelt dat dan ) en voelt levendiger aan (minder droog of stug).
Lang verhaal kort : Voor mij is de Tiger niet harder of oncomfortabel geworden door deze sterkere vering, integendeel.

Belangrijk om te melden : Dit verhaal van een sterkere achterveer is geldig voor rijders van 90kg en meer. De Tiger Sport heeft een heel geschikte achterveer (15kg/mm) voor rijders van 75kg tot pakweg 85kg en zelfs wat meer en met preload is dat allemaal goed in te regelen.
Let wel Tiger1050 voor 2013 hadden lichtere achtervering ( iets van een 13.8kg/mm en daarvoor nog minder 11,xxxkg/mm), maar ook een kortere achterbrug, Ik weet hierover eigenlijk te weinig om iets zinnig te zeggen.
De OEM vorkveren daarentegen ??? Die snap ik niet helemaal. Mijn persoonlijke mening is dat die zelfs te licht zijn voor een lichte rijder, alleen gaat deze hiervan minder het nadeel voelen. De zwaardere rijder MOET deze haast vervangen om een aanvaardbare voorvering te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Zo moeilijk was de uitleg nochtans niet en er staan veel plaatjes bij .;)
Maar je hebt gelijk , dus heb ik mijn zinsopbouw hierboven wat bijgewerkt.
:)

de korte samenvatting :_O-
Triumph Tiger Sport 2016 : Rijder +90kg :
Vorkveren standaard : 0.61 kg/mm NIET OK : nieuwe lineaire vorkveren : 0,9 kg/mm : PERFECT
Achterveer standaard : 15 kg/mm ZOZO : tweedehands lineaire achterveer : 16,8 kg/mm ( van Honda Blackbird) : PERFECT
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ook een tijgertje gekocht :o Blij mee *O*Edit: even fotootje toegevoegd. Deze is het niet, die van mij zit nog in de doos, denk ik :) Het is wel dezelfde, ook de kleur. Zorgvuldig mijn keuze gemaakt en deze is het geworden. Er komen nog wat spulletjes op en dan in januari rijden :]
20221122_121817.jpg
 
Proficiat, Een prachtig nieuwjaarskadeau aan jezelf om 2023 goed mee in te zetten.
Mooie kleur ook.
 
Mooi in Noord-Scharwoude, wellicht komen we elkaar wel eens tegen op de dijkjes in noord-holland volgend jaar.
Ben te herkennen aan een 2015 blauwe :-D
 
Omdat ik er zin in kreeg, na het vervangen van de vorkveren en de vorkolie, ben ik ook gaan meten aan de achterschokdemper. De rearsag was ook hier wat te groot, maar het was minder dramatisch dan vooraan. Door de preload helemaal op te draaien, kreeg ik aanvaardbare waarden. Maar dan schiet er niets over als je een grote trip wil doen met bagage of met een passagier. Ik ben dus op zoek gegaan naar een andere, iets zwaardere passende achterveer. Ik wou ook hier een lineaire veer en geen progressieve.
Er zijn genoeg nieuwe schokdemper/veer combinaties ( wilbers,hyperpro....) te vinden met prijzen varierend van 700 tot .....€ maar daar had ik geen zin in. Ik had enkel een aangepaste veer nodig.

Via een Tigerforum zag ik in heel oude topics dat er geexperimenteerd is met een min of meer passende Honda CBR1100xx Blackbird 1998 99 veer. Voor een luttele 35€ kocht ik dus een tweedehands Honda schokdemper. De demper zelf had ik niet nodig, enkel de veer.
Eerst zou ik een manier verzinnen om de veerconstante te bepalen want ik werk niet graag "blind".
Twee planken, onze digitale badkamer weegschaal en mijn grote staande boormachine waren de uitkomst:
Ik druk de veer EXACT 10mm in op de weegschaal en meet hierbij 171,8kg. Ik trek hiervan het eigen gewicht van de plank en veer af : 171,8kg-3,2kg = 168,6kg.
Dus ik druk 168,6kg/10mm : De veer heeft een veerconstante van 16,86kg/mm . De originele Tigerveer is 15kg/mm (ook nagemeten). Dat belooft goed te komen.
20221109_230136.jpg


Vervolgens heb ik een doe-het-zelf veercompressor gebouwd, omdat ik het zo niet heb voor een setje handcompressorklemmen. Ik kon in dit zelbrouwsel comfortabel de schokdemper monteren en mits een 10 ton hydraulisch krikje de veer samendrukken, vervolgens de clips op de schokdemper lossen, daarna de kop met preloadregeling eraf halen en vervolgens de Tiger veer rustig ontspannen en eraf nemen. Alles is nu klaar om de Blackbird veer te monteren.
20221112_140629.jpg


De Blackbird veer heeft op 3mm na exact dezelfde lengte, maar de uiteinden zijn qua diameter niet hetzelfde. Ik kon die dus omgekeerd monteren in de schokdemper, zoals anderen dit reeds hadden gedaan, maar dan kan je de onderste cup, waarin de veer rust niet gebruiken.
Ik koos er voor om de veer correct te monteren met de cup, maar dan moest de bovenste ring ongeveer 1.5mm gevreesd worden om perfect over de preloadregelaar te schuiven. Na een half uurtje werk was dit netjes aangepast en paste alles perfect :
20221112_134126.jpg


Hieronder is nog een foto van de gemonteerde blackbirdveer met ernaast de originele Tigerveer. Ze zijn zeer gelijkend, maar de Tigerveer heeft 1 winding meer, wat verklaart waarom ze een kleinere veerkrachtconstante heeft.
20221112_141347.jpg


Daarna heb ik de aangepaste schokdemper terug onder de Tiger gemonteerd en heb ik gedetailleerd de sagwaardes opgemeten ( static sag en riders sag 100kg) in 6 verschillende preloadinstellingen.
blacbird-spring.jpg


En het kwam perfect uit:
Als ik nu voor mijn gewicht de preload op minimum (ergens tussen 0 en 1) indraai krijg ik mijn gewenste sagcijfers.
Voor een straatmotor met iewat lange veerweg is de gewenste riders sag ongeveer ergens rond de 30% a 33% van de totale veerweg ( in mijn geval 155mm) dus ongeveer 50mm riderssag is goed, vooral omdat het vooraan eveneens ongeveer 47mm is . De static sag (enkel eigen gewicht moto) is dan ongeveer 2cm, wat aanduidt dat deze veer goed zit qua veerconstante voor mijn gewicht.
En met deze veer heb ik ruimschoots reserve om de preload op te draaien als er met bagage of passagier gereden wordt.

Na het instellen van de juiste rebound kon ik testrijden. Rebound stel ik steeds zo laag mogelijk in , dat maakt het comfortabeler. Juist genoeg dat de motor als je hem achteraan induwt, snel weer omhoog komt ( zonder enige vertraging) maar hierbij niet voorbij zijn eindpunt schiet en terugvalt. Dat is naar mijn aanvoelen de juiste rebound demping.
Ik controleer ook of de voor en achterkant ongeveer gelijk (even snel) terugkomen als ik de motor centraal induw.

Bovenstaande gegevens zoals veerconstantes en gemeten en ingestelde sagwaardes zijn allemaal vrij objectieve zaken .
Dan nu de eerder subjectieve kant belichten:
Na de aanpassingen aan de voor en achterveren voelt mijn Tiger veel stabieler aan. Bochten snij ik sneller, dieper en met meer vertrouwen aan. Vlaamse betonbaanbochten, met hobbels halverwege worden veel beter verwerkt. De Tiger SPORT is voor mij ( en mijn gewicht) zijn naam waardig geworden. Hij valt niet meer in de bocht, omdat hij vooraan te laag gaat zitten. Hij duikt niet meer bij remmen en gaat bij optrekken niet meer op zijn achterkant leunen. En je zou het niet direct verwachten als je voor en achter sterkere veren plaatst, maar hij voelt ook niet harder aan.
Reden daarvoor : Een te slappe vering wordt nogal eens gecompenseerd door een hoger ingestelde ingaande demping om duiken tegen te gaan. Dat zorgt ervoor dat korte hobbels,putten zeer droog worden verwerkt (of zelfs niet meer verwerkt) En dat voelt op zich dan weer stug tot oncomfortabel aan. de compressiedemper zet namelijk kracht om in warmte (in de olie)
Door een sterkere veer te monteren kon ik de compressiedemping verminderen, zonder dat de motor plots te diep gaat inveren of zelfs doorslaan. Een veer slaat een kracht namelijk op en geeft die terug ( rebounddemper regelt dat dan ) en voelt levendiger aan (minder droog of stug).
Lang verhaal kort : Voor mij is de Tiger niet harder of oncomfortabel geworden door deze sterkere vering, integendeel.

Belangrijk om te melden : Dit verhaal van een sterkere achterveer is geldig voor rijders van 90kg en meer. De Tiger Sport heeft een heel geschikte achterveer (15kg/mm) voor rijders van 75kg tot pakweg 85kg en zelfs wat meer en met preload is dat allemaal goed in te regelen.
Let wel Tiger1050 voor 2013 hadden lichtere achtervering ( iets van een 13.8kg/mm en daarvoor nog minder 11,xxxkg/mm), maar ook een kortere achterbrug, Ik weet hierover eigenlijk te weinig om iets zinnig te zeggen.
De OEM vorkveren daarentegen ??? Die snap ik niet helemaal. Mijn persoonlijke mening is dat die zelfs te licht zijn voor een lichte rijder, alleen gaat deze hiervan minder het nadeel voelen. De zwaardere rijder MOET deze haast vervangen om een aanvaardbare voorvering te krijgen.
mooiie uitleg hoor!
vering is echt alles, ik had hyperro veren er al in voor, en achter aangepaste originele...was leuk maar eigenlijk niks.
nu achter een 2de hands ohlins en voor helemaal af laten stellen door hyperpro.
ik had het vooral nodig om fijner te kunnen sturen op het circuit. maar wil ook met zijn tweeeen de alpen in met volle bak bagage
het scheelt zo enorm veel !
andere olie in de ene poot (compr) en andere olie in de andere poot (rebound) verder poten doorgestoken en nog wat aanpassingen in de afstelling, stuurt nu als een mes en echt veeeeeel meer gevoel en feedback.
vering is best wel onderschat wat je ermee kunt bereiken.
 
Vandaag ook een tijgertje gekocht :o Blij mee *O*Edit: even fotootje toegevoegd. Deze is het niet, die van mij zit nog in de doos, denk ik :) Het is wel dezelfde, ook de kleur. Zorgvuldig mijn keuze gemaakt en deze is het geworden. Er komen nog wat spulletjes op en dan in januari rijden :]
Bekijk bijlage 1824965
Das een flinke tijger. Gaaf hoor. Hoe lang moet je nog wachten?
 
nog 2 maand wachten dus.. Wel wat te rijden in de tussentijd of in de winter break? Leuke verwachting iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan