Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

nog 2 maand wachten dus.. Wel wat te rijden in de tussentijd of in de winter break? Leuke verwachting iig.
Ik zal niet heel veel rijden tot aan het voorjaar, denk ik, maar af en toe een klein stukje kan geen kwaad :] Kan ik de motor alvast een beetje inrijden en leren kennen voordat ik in mei een grote trip naar het Zwarte Woud ga maken met mijn zoon.
 
Ik zal niet heel veel rijden tot aan het voorjaar, denk ik, maar af en toe een klein stukje kan geen kwaad :] Kan ik de motor alvast een beetje inrijden en leren kennen voordat ik in mei een grote trip naar het Zwarte Woud ga maken met mijn zoon.
Mooi vooruitzicht 👍
 
Ik kom hier even afscheid nemen. Ik heb mijn Tiger GT Explorer alweer verkocht na 2 maanden en 4.700 km.
Wij konden geen vriendjes worden....helaas.

Ik heb weer een Kawasaki Ninja 1000SX met performance en tourer pakket gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal niet heel veel rijden tot aan het voorjaar, denk ik, maar af en toe een klein stukje kan geen kwaad :] Kan ik de motor alvast een beetje inrijden en leren kennen voordat ik in mei een grote trip naar het Zwarte Woud ga maken met mijn zoon.
Ik wens je veel plezier met je nieuwe bike :t
 
Hallo. Ben op zoek naar linker zijkoffer voor mijn tiger explorer 1200 (d.i. de brede koffer, dus niet die aan uitlaatzijde). De mijne is helaas niet meer te repareren. Mocht je die hebben liggen dan hoor ik het graag. Mvg
 

Bijlagen

  • IMG20221125170727.jpg
    IMG20221125170727.jpg
    58 KB · Weergaven: 9
Ik kom hier ook even zwaaien. :WPaar weken terug mijn V-Strom verkocht, een nieuw wensenlijstje ingevuld (cardan, meer power, minstens 3 cilinders, rechte zit) en daar kwam een Tiger 1200 bovendrijven, naast een FJR1300. Vandaag was proefritdag, twee Tigers en een FJR getest, en dat het een Tiger gaat worden is nu wel duidelijk. De FJR had ik binnen de proefrit al last van mijn handen, vond ik wat zoekeriger rijden, en ik had meer het gevoel er 'op' te zitten dan er 'in'. De eerste Tiger was erg mooi, maar er zat een vreemde vibratie in het blok bij gasgeven, eenmaal op kruislast was die wel weg, maar het voelde niet prettig. Ik dacht eerst dat het wellicht bij de motor hoorde (nooit eerder een triple gereden), maar de tweede Tiger had dit totaal niet. Helaas bleek het een Belgische 78Kw-import te zijn die nog niet op NL-kenteken stond (anders had ik het van tevoren al geweten...), en met de beurt en nieuwe banden die er toch wel bij moesten konden we het niet over de prijs eens worden. Ook een paar kleine schoonheidsfoutjes die o.b.v. de kilometerstand eigenlijk niet zouden mogen. Wel een zijdezacht blok, de zit is perfect, en ik hoef jullie denk ik niet uit te leggen dat hij een stuk mooier is dan de geijkte GS. :+

Afijn, de zoektocht gaat door! Vandaag nog weer een mooie online gekomen, dus wie weet wat volgend weekend brengt.
 
Ik heb beide ook gereden. De FJR 1300 en de TIger. De Tiger vond ik veel meer vertrouwen geven zodra je er op zat, maar bovenal zat ik er veel beter op. Meer beenruimte, etc. Maar ook wel meer opties, cruise control, etc.

Leuke zoektocht, succes,
 
Hey, wil je mijn TEX ff teruggeven.. :). Ik heb dezelfde kleur, banden en spots. Alleen bagage is anders, ik heb de Triumph zijkoffers, die heeft verder geen beugel.
Mooi hè 😃

Ik heb de top- en zijkoffers van Hepco & Becker (Xplorer). De ophanging is eigenlijk in handomdraai te verwijderen maar eigenlijk rij ik altijd zo.
 
Twee weken geleden mijn tiger sport 2013 ingeruild voor een tiger 1200 bij 2018 omdat ik de sport toch iets te sportief vond ( mijn lichaam dan hè ) na mijn ongeluk van 3 jaar geleden.
de 1200 is toch iets rustiger op het gas en niet te vergeten de elektrische veerinstellingen, super
rijd nu toch iets ontspannender en hoop er weer meer plezier te krijgen 😎
 

Bijlagen

  • 338150A3-24CC-442A-B17C-403CCA872B70.jpeg
    338150A3-24CC-442A-B17C-403CCA872B70.jpeg
    405,3 KB · Weergaven: 40
  • 7A59EC78-5D33-433D-9F0B-A653AB8682C9.jpeg
    7A59EC78-5D33-433D-9F0B-A653AB8682C9.jpeg
    221 KB · Weergaven: 40
Wil deze winter de vering van mijn 1050 sport upgraden, maar vraag me af waar ik voor moet gaan🤔 hyperpro of hk. Ofwel lineair of progressief. Beide hebben hun voor en nadelen uiteraard. Misschien hier iemand die iets zinnigs kan zeggen hierover?
 
lineair of progressief. Er kan hier heel veel over gezegd worden, maar finaal zal het neerkomen op persoonlijke voorkeur.

Ik geef dus mijn insteek en voor ik afgeschoten wordt, ik kan perfect om met een andere waarheid, maar dat verandert niet mijn voorkeur.
Optie Nr 1 : lineaire veren gekozen op je eigen gewicht en rijstijl en gebruik zijn voor mezelf de beste keuze.
Optie Nr 2 : progressieve vering , en dat zal mits correcte afstelling van de demper een heel goede keuze zijn
Optie Nr 3 eigenlijk geen keuze, maar vaak realiteit bij OEM veren: verkeerde hardheid (veerconstante) van de standaard geplaatste lineaire veren.

Zoals je een aantal posts geleden kon lezen heb ik recent de oefening gedaan op mijn 2016 Tiger Sport. Het heeft de motor voor mij op een ander niveau van rijkwaliteit gebracht. Waar ik voordien bleef prutsen aan de veervoorspanning en de ingaande en uitgaande demping, heb ik na het plaatsen van de voor mijn gewicht, rijstijl en gebruik lineaire veren, nog heel even met de bijhorende demping gespeeld en er daarna nooit meer op terug gekomen. Het rijdt gewoon goed nu, zonder een dure aftermarket schokdemper/veercombo nodig te hebben gehad. Gewoon de juiste veren in de voorvorken, verse olie op het juiste level en een aangepaste achterveer op de OEM demper deed de job voor mij. Het kan ongetwijfeld nog beter, maar zelf heb ik niets meer te wensen.

Specifiek voor de Tiger sport 1050 kan ik alleen maar besluiten dat de standaard voorvorkveren gewoon te licht gekozen zijn, zelfs voor een eerder lichte rijder zonder bagage of bijrijder. Ik begrijp de keuze van Triumph niet, maar ik ben zeker dat elke Tiger sport 1050 winst kan halen uit andere vorkveren. De achterveer is OK voor de rijder van 75kg tot 85kg. Ben je zwaarder ( incl gear) dan kan je winst halen uit een zwaardere lineaire veer.

Ik koos niet voor progressieve veren. Maar ze kunnen een heel goede keuze zijn als je zeer varierend met en zonder bijrijder en extra bagage op de weg bent. Is dat niet het geval en ben je een eerder sportieve rijder, dan zie ik meer voordeel in de juiste keuze lineaire veren.

Hyperpro is HET merk die progressieve veren promoot en ook hele goeie maakt . Ze zijn progressief over de hele lijn en niet dubbel lineair zoals sommige andere merken. Hyperpro gaat je ,hoe dan ook willen overtuigen om progressief te kiezen. Het zit in hun DNA. Maar toen ik per mail aangaf dat ik beslist lineaire vorkveren wou hebben, hebben ze me uit hun gamma van 4 gradaties voor de Tiger sport (8,5N/mm -9N/mm-9,5N/mm-10N/mm) de correcte veren voorgesteld voor mijn gewicht/gebruik/rijstijl. En ze waren spot on, toen ik na montage de riders sag heb nagemeten. Ik vind ze dus heel erg professioneel als bedrijf, hoewel ik hun voorkeur voor progressief niet deel.
Merk trouwens op dat de standaard vorkveren van de Tiger Sport ongeveer 6,2N/mm meten terwijl het gamma van Hyperpro start bij 8,5N/mm....zoals ik al zei....zelfs voor een lichte rijder zijn de OEM vorkveren te slap.

Tenslotte nog dit. Op het internationale Tiger 1050 forum deed ik een navraag naar de voorkeur ( ik was me dan aan het inlezen). Ik kwam telkens uit dat de OEM veren te slap waren en er waren ook mensen die progressieve veren hadden gemonteerd, maar toch overwogen om terug naar voor hun gewicht gepast lineair over te stappen.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk 👍 bedankt. Dan gaat het sowieso hk suspension worden, aangezien ik daar al positieve ervaringen mee heb uit t verleden.
 
HK suspension doet verschillende merken. Ik heb geen ervaring met hen, dus ik kan hier weinig over zeggen.
Ik zie wel dat in het gamma van WILBERS ( Hk suspension ) voor de Tiger Sport 1050 slechts 3 types vorkveren verkrijgbaar zijn. 1 is een progressieve, 2 is een progressieve 25mm verlaging en 3 is een lineaire 9,5N/mm voor 50mm verlaging. Verder niets. Vraag dus goed na en geef aan waar je naartoe wil gaan. wilbers cataloog 2022
Bij Hyperpro kom je hier uit : Hyperpro web Zoals ik al melde, als je bij hen lineair gaat kan je kiezen uit 4 uitvoeringen. 8.5N/mm,9N/mm,9,5N/mm en 10N/mm. En ze adviseren je als je hen de juiste info over gewicht en rijstijl meegeeft ( ze gaan je wel richting progressief duwen, maar als je duidelijk aangeeft wat jouw voorkeur is helpen ze correct )

Het is ook heel belangrijk te weten dat de lineaire vorkveren bij Hyperpro exact de lengte hebben van de OEM vorkveren. Dat is namelijk niet bij alle merken het geval . Wilbers geen idee maar vermits er lowering 50mm staat, denk ik het niet ??? . Ohlins cataloog heeft maar 1 veer voor de Tiger1050, dus niet de latere Sport. Race tech heeft een heel goeie calculator, race tech spring calculator maar in de US kennen ze de latere Tiger Sport niet, enkel de Tiger 1050 (idem ohlins). Bij racetech ben ik zeker dat de lengte van hun lineaire veren korter is en dus de tube moet aangepast worden.
Bij hyperpro kan je dus gewoon de tube (boven de veer) terugplaatsen zonder lengte aanpassing of zonder een andere te moeten kopen.
Hieronder op de foto zie je de originele naast de zwaardere hyperpro...lengte identiek.
Hyperpro zet ook in zijn handleiding dat je de vorken ongeveer 10mm dieper door de houder moet laten zakken bij hermontage. De reden is omdat de motor door de zwaardere veerconstante minder statische en rijdersSAG heeft (wat de bedoeling is) en dus anders iets te hoog zal staan vooraan.
Mag ik zo onbescheiden zijn en vragen wat jouw gewicht is ( zonder gear aan, dus gewoon je lichaamsgewicht) ?
spring.JPG
 
Laatst bewerkt:
HK suspension doet verschillende merken. Ik heb geen ervaring met hen, dus ik kan hier weinig over zeggen.
Ik zie wel dat in het gamma van WILBERS ( Hk suspension ) voor de Tiger Sport 1050 slechts 3 types vorkveren verkrijgbaar zijn. 1 is een progressieve, 2 is een progressieve 25mm verlaging en 3 is een lineaire 9,5N/mm voor 50mm verlaging. Verder niets. Vraag dus goed na en geef aan waar je naartoe wil gaan. wilbers cataloog 2022
Bij Hyperpro kom je hier uit : Hyperpro web Zoals ik al melde, als je bij hen lineair gaat kan je kiezen uit 4 uitvoeringen. 8.5N/mm,9N/mm,9,5N/mm en 10N/mm. En ze adviseren je als je hen de juiste info over gewicht en rijstijl meegeeft ( ze gaan je wel richting progressief duwen, maar als je duidelijk aangeeft wat jouw voorkeur is helpen ze correct )

Het is ook heel belangrijk te weten dat de lineaire vorkveren bij Hyperpro exact de lengte hebben van de OEM vorkveren. Dat is namelijk niet bij alle merken het geval . Wilbers geen idee maar vermits er lowering 50mm staat, denk ik het niet ??? . Ohlins cataloog heeft maar 1 veer voor de Tiger1050, dus niet de latere Sport. Race tech heeft een heel goeie calculator, race tech spring calculator maar in de US kennen ze de latere Tiger Sport niet, enkel de Tiger 1050 (idem ohlins). Bij racetech ben ik zeker dat de lengte van hun lineaire veren korter is en dus de tube moet aangepast worden.
Bij hyperpro kan je dus gewoon de tube (boven de veer) terugplaatsen zonder lengte aanpassing of zonder een andere te moeten kopen.
Hieronder op de foto zie je de originele naast de zwaardere hyperpro...lengte identiek.
Hyperpro zet ook in zijn handleiding dat je de vorken ongeveer 10mm dieper door de houder moet laten zakken bij hermontage. De reden is omdat de motor door de zwaardere veerconstante minder statische en rijdersSAG heeft (wat de bedoeling is) en dus anders iets te hoog zal staan vooraan.
Mag ik zo onbescheiden zijn en vragen wat jouw gewicht is ( zonder gear aan, dus gewoon je lichaamsgewicht) ?
Bekijk bijlage 1830312
Zo onbescheiden mag je zijn 😁 ik weeg 90 kg. Denk dat ik met passagier en bagage op 200kg kom.
Vanmiddag hk suspension gesproken en heel bijzonder, hun raden juist progressieve veren aan😄🤷
 
_O-
Ik had het zelfs verwacht, hoewel ik hk echt niet ken. Maar als ik in het Wilbers Gamma kijk die ze voeren, dan is de beste oplossing voor jouw Tiger in hun gamma de progressieve veer. De andere twee zijn verlagingsveren en die zoek je waarschijnlijk niet.
En ik snap ook wel waarom veel ophangingsshops/specialisten op een pure straat/reis motor ( geen echte sport circuit of lichte naked) zoals de Tiger Sport , een progressieve veer als de meest geschikte allround oplossing zullen voorstellen. Het is ook geen verkeerde oplossing volgens mij. Je komt makkelijker weg met de verschillende belading, zonder dat het direkt negatieve invloed heeft als je afwijkt.
Maar persoonlijk, vind ik dat een juist gekozen lineaire veer meer finesse en rijplezier gaat geven en je kan sneller en nauwkeuriger de voor jou gepaste demping instellen op die lineaire veer en je krijgt een heel responsieve lichtvoetige machine terug.

Wat ga je nu kiezen ?

O ja , stel dat je toch voor lineair gaat, dan zit je met je 90kg (ik weeg 93) zeker goed met dezelfde 9N/mm die mij was aangeraden en die ik heb gemonteerd en best wel blij mee ben. De riders sag zit dan met 4 rings out preload en ons gewicht op de vorken met ongeveer 47mm (van de totaal 140mm) en dat is ongeveer 1/3 van de totale uitslag , wat voor ons type motor echt wel OK is. Ook een free sag van ongeveer 28mm is goed.

Als je de gegevens in de racetech spring calculator smijt, dan gaat die eerder richting 0,95kg/mm (9,3N/mm) aanraden, maar uit verschillende bronnen kon ik al lezen dat de racetech calculator eerder circuitgericht iets te sterke veren durft te berekenen. Bij mijn Tiger is elke vorm van duiken weg, ik heb nog steeds een goed gebruik van de vering (test met het kabellintje op de vork toont dat) en het is een pak stabieler zonder hard aan te voelen.
 
Neig naar HK omdat ze beide beetje hetzelfde verhaal hebben en de voorstellen komen aardig in de buurt ook qua prijs. Maar bij hk krijg ik een andere schokbreker met stel knop, dat vind ik denk wel een pluspunt.
 
Hier spreek je over de schokbreker achteraan?
Als je inderdaad de volledige schokbreker+veer gaat vervangen, dan is de optie van een hydraulische insteldraaiknop voor de veervoorspanning aan te raden. Dat is de hpa optie van ongeveer 220€ by hyperpro 460. Als die in de HK aanbieding zit is dit zeker positief.
Je huidige Tiger Sport schokbreker heeft overigens ook reeds een hydraulische veervoorspanningsinstelling, en die zit vast aan de schokbreker en die kan je instellen met een stevige schroevendraaier of met een 6mm 6 kant.
Ik denk dat de streetbox van Hyperpro ( volledig progressief voor en achter) je 613€ gaat kosten + de optionele, maar nuttige 217€ hpa hydraulische preload verstelling
 
Laatst bewerkt:
Mocht je wat dichter wonen , ik zou je met plezier eens laten rijden op mijn 2016 Tiger Sport. In tegenstelling tot veel andere motoren is de grootste winst te halen uit de juiste voorvorkveren ( lineair 9N/mm of progressief, maakt niet uit , dat is voorkeur). En net deze kosten het minst van allemaal.(121€ incl de olie) Want een nieuwe achterdemper is duur en daar zit, denk ik, niet de grootste winst. Ik voorzag de OEM achterschokdemper van een iets zwaardere veer, maar dat was niet de grootste winst. Mijn OEM Tigerdemper, reeds voorzien van hydraulische veervoorspanning, kon ik heel goed instellen qua rebound en inveerdemping aan de nieuwe zwaardere veer.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil m'n voetsteunen en schakelmateriaal etc. laten coaten, maar hoe krijg ik het asje los waar het rubber omheen zit?😅 Enige optie die ik kan bedenken is uitboren en daarna met een bout via de achterkant bevestigen. Of weet iemand iets beters?
PXL_20221214_142725000.jpg
 
Mocht je wat dichter wonen , ik zou je met plezier eens laten rijden op mijn 2016 Tiger Sport. In tegenstelling tot veel andere motoren is de grootste winst te halen uit de juiste voorvorkveren ( lineair 9N/mm of progressief, maakt niet uit , dat is voorkeur). En net deze kosten het minst van allemaal.(121€ incl de olie) Want een nieuwe achterdemper is duur en daar zit, denk ik, niet de grootste winst. Ik voorzag de OEM achterschokdemper van een iets zwaardere veer, maar dat was niet de grootste winst. Mijn OEM Tigerdemper, reeds voorzien van hydraulische veervoorspanning, kon ik heel goed instellen qua rebound en inveerdemping aan de nieuwe zwaardere veer.
Hyperpro heeft ook wel een goed verhaal en zit dichterbij. Hydraulische stelknop is makkelijk maar met een schroevendraaier gaat t ook 😄
 
Ik wil m'n voetsteunen en schakelmateriaal etc. laten coaten, maar hoe krijg ik het asje los waar het rubber omheen zit?😅 Enige optie die ik kan bedenken is uitboren en daarna met een bout via de achterkant bevestigen. Of weet iemand iets beters?
Bekijk bijlage 1830872
Zit er aan de achterkant geen inbus die je los kan draaien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan