Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Sinds gisteren heb ik een Tiger Sport 660, wat een geweldige motor is dit! Ik heb nog wel een vraag over de navigatie, hoe is deze het beste te bevestigen zonder de display onleesbaar te maken?
 
Wat een fantastische motor is het toch :] Eindelijk is het een beetje lekker weer, zodat ik verder kan met inrijden. Nu een dikke 500 km op de teller, dus op naar de 1000, zodat hij zijn eerste beurtje kan krijgen en ik in mei lekker naar het Zwarte Woud kan. Nu nog even rustig aan doen i.v.m. inrijden, maar man, man, wat een beest is dit. 8-) Wel een zware loerak voor een klein wijffie, maar als je rijdt, merk je daar niks van })
 

Bijlagen

  • 20230403_152154.jpg
    20230403_152154.jpg
    312,2 KB · Weergaven: 55
  • 20230403_152237.jpg
    20230403_152237.jpg
    340,7 KB · Weergaven: 56
  • 20230403_152344.jpg
    20230403_152344.jpg
    335,1 KB · Weergaven: 52
  • 20230403_154938.jpg
    20230403_154938.jpg
    397 KB · Weergaven: 43
  • 20230403_155005.jpg
    20230403_155005.jpg
    398,2 KB · Weergaven: 45
  • 20230403_155039.jpg
    20230403_155039.jpg
    295,6 KB · Weergaven: 50
Sinds ik mijn motorrijbewijs heb (ik denk een jaar of 6 nu) rijd ik op mijn BMW R1150R Rockster uit 2004. Na bijna 100.000 km ermee afgelegd te hebben begint het te kriebelen voor iets anders. Ik zoek iets waar ik iets meer rechtop zit en het mag iets moderner. Een Triumph Tiger vind ik een fantastisch mooie fiets, zeker de wat recentere. Ik heb er nog nooit op gereden en heb een aantal behoorlijk algemene vragen, waar jullie als ervaringsdeskundigen wellicht het antwoord op hebben. Voordat ik überhaupt iemand/een bedrijf lastig ga vallen voor een proefrit.

- Ik twijfel wat voor mij beter is: een 1200 of 800. Zijn er grote voor- of nadelen, behalve het vermogen? Ik ben nog geen 1.80m en weeg ook niet al te veel, dus misschien past daarom een 800 wel beter bij mij?
- Een verschil is natuurlijk de cardan (1200) of ketting (800). Hoe nadelig is een ketting? Ik heb altijd cardan gereden. Ik rij een kleine 500 km per week. Betekent dit elke week oliën en elk twee jaar een nieuwe ketting?
- Wat is het praktijkgebruik ongeveer? Ik rij veelal snelweg (120 km/u).
- Hoe duurzaam zijn de blokken? Hoeveel km halen ze doorgaans?
- Hoe zit het met de onderhoudskosten? Is dit door de bank heen genomen minder dan bij BMW?
- Weet iemand of er een (groot) verschil is in wendbaarheid en stabiliteit? Ik hoor altijd dat de BMW o.a. zo goed op de weg ligt vanwege de paralever en vanwege het zware blok wat zo laag bij de grond licht. Merk je daar in de praktijk veel van?

Hartstikke bedankt voor het meedenken!
 
Ha Doug,
ik heb eerst jarenlang een Tiger 800 gehad en sinds vorig jaar een Tiger 1200 xca. De 800 is zeker iets lichtvoetiger, stuurt en manoeuvreert heel makkelijk. Vooral als het langzaam gaat. Het ketting smeren was een van de redenen waarom ik ben overgestapt. De1200 went echter heel snel. Voordelen zijn het enorme koppel, de stabiliteit op de snelweg en het (veer) comfort . Daarmee wint de 1200 het van de 800. Qua ruimte, ik ben 197, was de 800 prima na wat aanpassingen van het zadel, stuurhoogte en de voetsteunen. Maar de 1200 biedt in dat opzicht net even meer. Met de 800 heb ik gereden tot de meterstand op 70k stond. Nooit wat gehad. Het schijnt dat de blokken makkelijk 200k+ halen zonder problemen. De 1200’s halen waarschijnlijk nog meer. Het verbruik van beide modellen lag bij bij zo rond de 1 op 17/18. Succes met je keuze ( alhoewel er geen foute keuze is)
 
Laatst bewerkt:
Sorry, weer een post🫣

Vandaag weer wezen knutselen. De originele handkappen vind ik er nogal lomp uitzien. Zonder handkappen is geen optie, want die horen op een Tiger vind ik.

Mijn oplossing: Handkappen van een Yamaha Tenere 700. Staat 'm best goed al zeg ik 't zelf😃

Tevens de (in mijn ogen) lelijke wielstriping eraf gehaald.
PXL_20230412_160554259~2.jpg
PXL_20230412_160627364~2.jpg
 
Sorry, weer een post🫣

Vandaag weer wezen knutselen. De originele handkappen vind ik er nogal lomp uitzien. Zonder handkappen is geen optie, want die horen op een Tiger vind ik.

Mijn oplossing: Handkappen van een Yamaha Tenere 700. Staat 'm best goed al zeg ik 't zelf😃

Tevens de (in mijn ogen) lelijke wielstriping eraf gehaald.
Bekijk bijlage 1867453Bekijk bijlage 1867454
Staat zeker niet verkeerd, al deel ik je mening over handkappen op een Tiger niet😁
 
Sorry, weer een post🫣

Vandaag weer wezen knutselen. De originele handkappen vind ik er nogal lomp uitzien. Zonder handkappen is geen optie, want die horen op een Tiger vind ik.

Mijn oplossing: Handkappen van een Yamaha Tenere 700. Staat 'm best goed al zeg ik 't zelf😃

Tevens de (in mijn ogen) lelijke wielstriping eraf gehaald.
Bekijk bijlage 1867453Bekijk bijlage 1867454
Dat heb je goed gedaan
 
ik zoek nog een bevestiging voor een handkap.
na het monteren van een HELL radiale pomp heb ik geen bevestigingspunt meer die normaal op de remhandle zat.
weet iemand hier een oplossing voor?...
 
ik zoek nog een bevestiging voor een handkap.
na het monteren van een HELL radiale pomp heb ik geen bevestigingspunt meer die normaal op de remhandle zat.
weet iemand hier een oplossing voor?...
Andere handkappen een optie? Van acerbis kun je ze met een klem om t stuur of met een bout in je stuurgewicht monteren.
 
Andere handkappen een optie? Van acerbis kun je ze met een klem om t stuur of met een bout in je stuurgewicht monteren.
stuurgewicht montage dat lukt wel, het gaat om 2de bevestigingspunt bij de remhandle.
ik zal eens foto maken, want denk niet dat er nog meer ruimte op het stuur zit voor nog een bracket.

dit is de bracket aan koppelingskant
IMG_20230413_093148.jpg


en hier past niks op de remhandle bevestiging die je wel op originele remhandle hebt:
IMG_20230413_093307.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry, weer een post🫣

Vandaag weer wezen knutselen. De originele handkappen vind ik er nogal lomp uitzien. Zonder handkappen is geen optie, want die horen op een Tiger vind ik.

Mijn oplossing: Handkappen van een Yamaha Tenere 700. Staat 'm best goed al zeg ik 't zelf😃

Tevens de (in mijn ogen) lelijke wielstriping eraf gehaald.


mooie kleurstelling had deze nog niet eerder gezien.😉
 
stuurgewicht montage dat lukt wel, het gaat om 2de bevestigingspunt bij de remhandle.
ik zal eens foto maken, want denk niet dat er nog meer ruimte op het stuur zit voor nog een bracket.

dit is de bracket aan koppelingskant
Bekijk bijlage 1867574

en hier past niks op de remhandle bevestiging die je wel op originele remhandle hebt:
Bekijk bijlage 1867575
Ik heb ze van een Yamaha Tenere 700 erop zitten. Die worden aan stuurgewicht en onderaan de spiegel gemonteerd.
 
Sorry, weer een post🫣

Vandaag weer wezen knutselen. De originele handkappen vind ik er nogal lomp uitzien. Zonder handkappen is geen optie, want die horen op een Tiger vind ik.

Mijn oplossing: Handkappen van een Yamaha Tenere 700. Staat 'm best goed al zeg ik 't zelf😃

Tevens de (in mijn ogen) lelijke wielstriping eraf gehaald.
Bekijk bijlage 1867453Bekijk bijlage 1867454
Mooie modificatie. Wel een leuke " discussie" voor wat betreft de handkappen. Voor mij is mijn Tiger gewoon een hoge comfortabele Speed Triple, voor anderen weer een Allroad.
 
Mooie modificatie. Wel een leuke " discussie" voor wat betreft de handkappen. Voor mij is mijn Tiger gewoon een hoge comfortabele Speed Triple, voor anderen weer een Allroad.
ik heb een oude tiger....2009 en vergelijk hem met een slow-triple ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie modificatie. Wel een leuke " discussie" voor wat betreft de handkappen. Voor mij is mijn Tiger gewoon een hoge comfortabele Speed Triple, voor anderen weer een Allroad.
Zeker weten! Mooi hoe iedereen er z'n eigen draai aan kan geven.

Ik heb zelfs op m'n vorige Speed Triple met handkappen gereden, gewoon omdat ik 't zelf gaaf vond 😀
 
Terug
Bovenaan Onderaan