Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Ik snap de overwegingen, het staat op mijn lijstje om nog eens te doen.

Andere praktische vraag: ik heb nu een complete kofferset, maat vind het eigenlijk ook wel fijn om de "grijpvoorraad", telefoon, portemonnee, paspoort, flesje drinken, reservesleutels, regenjas, etc. voor mijn neus in plaats van in een koffer te hebben. Ik heb nu nog een SW Motech 10-15 liter tanktas, maar zit een beetje te twijfelen over het formaat. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Ik vind de tanktas ideaal ( je bent de zonnebril vergeten 😊 ).
Alleen om nu een regenpak in de tanktas te stoppen.......................=> als je dat aan wilt/moet doen moet je toch ergens op je gemak gaan stilstaan, dus zoiets in je tanktas stoppen is wss niet zo noodzakelijk als een portemonnee, drinken enz.... zou ik zeggen
 
Ik ben ook in het bezit van een SW-Motech tanktas (Pro City 11-14 liter) en ben daar heel tevreden over.
Met name ook in combinatie met een kabelslot/diefstalbeveiliging. Met dit flexibele kabelslot kan ik niet alleen de tas op de motor achterlaten als we tijdens een rit wat gaan drinken/eten, maar ook mijn helm waar ik de kabel doorheen haal.
Verder heeft die tas genoeg ruimte om al mijn spullen die ik tijdens een dagrit wil en kan meenemen. Voor mij geen grotere of kleiner.

 
Op de mijne staat nog Bags Connection, ik heb 'm eind 2011 gekocht voor mijn trip naar Schotland in 2012. Ik zit een beetje te twijfelen over een nieuwe, kleinere tas, maar aan de andere kant heb ik deze al en zit de quicklock-ring al rond mijn tankdop.

Ik vind de tanktas ideaal ( je bent de zonnebril vergeten 😊 ).
Alleen om nu een regenpak in de tanktas te stoppen.......................=> als je dat aan wilt/moet doen moet je toch ergens op je gemak gaan stilstaan, dus zoiets in je tanktas stoppen is wss niet zo noodzakelijk als een portemonnee, drinken enz.... zou ik zeggen
Zonnebril zit tegenwoordig in mijn helm, maar inderdaad eentje op reserve of voor op het terras.

Ik heb geen heel regenpak, alleen een jas die makkelijk overal in past. Kan inderdaad ook in één van de koffers. De vorige trip had ik in de tanktas ook gereedschap, kettingspray, spiegelreflex en zo, maar met alle koffers die ik nu heb is dat niet allemaal daar nodig. En de spiegelreflex blijft gewoon weer thuis, zoveel gebruik je die niet op motortrip.

Volgend weekend onderhoud aan de Tiger, en omdat ik 'm net heb en de historie niet weet maar een "groot" rondje doen. Dus koelvloeistof, remvloeistof, ketting, tandwielen, luchtfilter, bougies, oliefilter en olie. Met de banden en remblokken die we al vervangen hebben, heb ik dan deze winter echt veel vervangen.
 
Op de mijne staat nog Bags Connection, ik heb 'm eind 2011 gekocht voor mijn trip naar Schotland in 2012. Ik zit een beetje te twijfelen over een nieuwe, kleinere tas, maar aan de andere kant heb ik deze al en zit de quicklock-ring al rond mijn tankdop.
Heb zelf een givi 3L tanktasje en vind het ideaal.. Heb op meerdere van mijn motoren een tankring gemonteerd (en een extra lockring erbij om bij sommige motoren hem achter op het zadel te monteren als het niet lekker past met positie van de tankopening), dus kan hem overal op kwijt. Papieren, telefoon en portemonnee passen er ruimschoots in, meer heb ik niet nodig onderweg. Komt niet tegen de navi aan, pakt hem bij het tanken er af en neemt hem mee naar binnen, ideaal..

Volgend weekend onderhoud aan de Tiger, en omdat ik 'm net heb en de historie niet weet maar een "groot" rondje doen. Dus koelvloeistof, remvloeistof, ketting, tandwielen, luchtfilter, bougies, oliefilter en olie. Met de banden en remblokken die we al vervangen hebben, heb ik dan deze winter echt veel vervangen.

Hier ongeveer hetzelfde gedaan afgelopen winter na aankoop, minus de kettingset, daarbij klepspeling dan wél weer toegevoegd aan het lijstje..
Mijne uit '09 en maar 22K op de teller, dus de eerste grote beurt was dat. Nieuw setje rubber ligt ook klaar (MR 6), nog 21 nachtjes dan gaan de huidige (halverwege versleten Pirell Angel GT's eraf), monteer en balanceer ik de nieuwe en daags erna richting Jerez de la Frontera..
 
ik zou niet zonder tanktas kunnen....inhoud:
portomonaaie, drone, afstandsbediening, telefoon, flesje drinken, paspoort, bril, soms idd ook spiegelreflexcamera, en alles meteen grijpbaar :)
en ook als rugtas te dragen, daar ben ik vooral blij mee.
 
Ik heb een Givi topkoffer kofferrek over. Dit rek past op de tiger 1050 sport vanaf 2016.
Incl de bevestigingsplaat waar de topkoffer op zit. Het geheel is compleet en in zeer goede staat👍
Ik heb een aantal foto’s toegevoegd vwb de montage!
Vwb de prijs, daar komen we wel uit👍
IMG_5344.jpeg
IMG_5344.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_5341.jpeg
    IMG_5341.jpeg
    394,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5342.jpeg
    IMG_5342.jpeg
    368,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5343.jpeg
    IMG_5343.jpeg
    518 KB · Weergaven: 0
Ja, ik heb er ook nog eentje liggen.

Vandaag samen met een vriend gereden. Eerst een paar kilometer op onze eigen fietsen, daarna een kilometer of 70 op elkaars fiets. Hij heeft een Tracer 9 van het recentste model, ik de Tiger 1050 uit 2017 en we zijn beide heel enthousiast over elkaars motor nu. Zo'n Tracer rijdt toch ook wel supergoed, en die driecilinder loopt ook mooi, zeg. We waren het er aan het einde van de rit over eens dat we allebei niet verdrietig zouden zijn als we elkaars fiets hadden.

Maar onder de streep vind ik het zadel van mijn Tiger fijner en de extra 150 cc net wat lekkerder onderin (hoewel die Tracer echt wel graag hard wil). Maar vooral dat zadel. Deze was aangepast, wat het allemaal een stuk draaglijker maakte. Want de standaard zadels op de Tracer zijn verboden onder de Conventie van Genève.

Op de terugweg nog even wat shirtjes opgepikt:

IMG_20240330_163610682_HDR.jpg
 
Vandaag mijzelf getrakteerd op een Triumph Tiger Sport 1050 uit 2013. Vooral de snelweg bereden en mij toch gestoord aan de wervelingen rond de helm. Hier lees ik wel meer mensen over en zal vooral een kwestie zijn van diverse kuipruiten proberen zijn.
Maar ik vond vooral de zicht in de spiegels erg matig. Zijn hier mensen die op dat vlak verbeteringen hebben gedaan? Tips?
 
Ik heb een MRA Vario erop zitten, wel op de 2017 versie. De spiegels vond ik standaard wel oké, maar wel gevoelig voor vibratie. Ik had nog een setje spiegels van de 2011 Speed Triple liggen, die zitten er nu op. Er zijn ook spiegelverbreders te koop, dat helpt vaak wel als je alleen je eigen armen ziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: RBS
Vandaag mijzelf getrakteerd op een Triumph Tiger Sport 1050 uit 2013. Vooral de snelweg bereden en mij toch gestoord aan de wervelingen rond de helm. Hier lees ik wel meer mensen over en zal vooral een kwestie zijn van diverse kuipruiten proberen zijn.
Maar ik vond vooral de zicht in de spiegels erg matig. Zijn hier mensen die op dat vlak verbeteringen hebben gedaan? Tips?
Ik had hetzelfde probleem en verschillende schermen geprobeerd. Voor mij werkte een klein kort scherm met daarop een los Flip up ruitje het beste.
 
  • Leuk
Waarderingen: RBS
Er zit nu
Ik had hetzelfde probleem en verschillende schermen geprobeerd. Voor mij werkte een klein kort scherm met daarop een los Flip up ruitje het beste.
Er zit nu een scherm met extra flip-up ruitje op. Dat is hem blijkbaar dan niet voor mij.
Passen de schermpjes van het 2007-2012 model ook nog op de 2013 Tiger Sport? Heb nog een korte smoke ruit liggen. Dan zit ik meer in de rijwind maar dat ben ik wel gewend vanuit de Speed Triple 955i.
 
Er zit nu

Er zit nu een scherm met extra flip-up ruitje op. Dat is hem blijkbaar dan niet voor mij.
Passen de schermpjes van het 2007-2012 model ook nog op de 2013 Tiger Sport? Heb nog een korte smoke ruit liggen. Dan zit ik meer in de rijwind maar dat ben ik wel gewend vanuit de Speed Triple 955i.
Dat zou ik niet durven zeggen. Ik had het zo....
 

Bijlagen

  • IMG20221211104314.jpg
    IMG20221211104314.jpg
    509,3 KB · Weergaven: 0
Schermpjes van het oude model passen ook op de Tiger Sport. Heb deze nog liggen dus ga kijken of mij dit beter bevalt. Oud en nieuw scherm…
 

Bijlagen

  • IMG_5301.jpeg
    IMG_5301.jpeg
    564,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5302.jpeg
    IMG_5302.jpeg
    560,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5303.jpeg
    IMG_5303.jpeg
    533,4 KB · Weergaven: 0
Bij de beurt komend weekend hoop ik meteen een Pro Oiler te installeren. Ik heb alleen nog geen idee waar ik het display ga laten.
 
Gatver, wat een weer. Vanavond 75 km rijden voor de beurt, buienradar stemt gelukkig optimistisch.

Afgelopen woensdag trouwens vreemdgegaan met een BMW, voor het eerst offroad gereden.

Die Tiger 1050 gaat dat echt niet kunnen, twee motoren zijn eigenlijk ook geen optie. Zucht...

PSX_20240403_201944.jpg
PSX_20240403_201934.jpg
PSX_20240403_202004.jpg
PSX_20240403_201905.jpg
 
Tja, ik vind ook wel dat de 1050 Tiger sport hier niet voor bedoeld is. Het is echt een sportstourmachine voor straatgebruik. En dat is ook exact waarom ik hem kocht. Als ik een adventure all road zocht, ging ik voor een Tiger 800 of 900 gegaan zijn.
En inderdaad, als je op de tiger sport 1050 andere banden steekt, gaat ie ook wel door de modder, maar niet echt efficient. Hij draagt zijn gewicht veel te hoog en zijn vering is hiervoor te kort.

En als ik echt off road wou gaan kocht ik me wel een street triple met een beetje modificatie
:Y :Y Dat is een echte all road:

 
Gisteravond de bougies, motorolie, oliefilter, rem- en koelvloeistof vervangen, en het nieuwe luchtfilter ligt klaar in het luchtfilterhuis. Daarna wat aan het passen en meten geweest met de pro oiler, en toen we daar een globaal idee van hadden naar bed.

Straks verder met de pro oiler, ketting/tandwielen en balanceren van het achterwiel. Daarna de fiets weer assembleren en naar de verjaardag van mijn ma.

PSX_20240406_072627.jpg
PSX_20240406_072643.jpg
PSX_20240406_072705.jpg
 

Bijlagen

  • PSX_20240406_072627.jpg
    PSX_20240406_072627.jpg
    351,2 KB · Weergaven: 0
Als je al zover bent @Brinkmeister , waarom pak je dan niet 'even' direct de klepspelingcontrole mee? Ik begreep dat het een nieuwe aanwinst was, dan wou ik juist dát stukje info hebben (persoonlijke mening). Of je moet de zekerheid hebben dat vorig eigenaar of d.m.v. voertuighistorie is aan te tonen... Maarre, goed bezig!

N.a.v. jouw post toch eens kritisch naar de mijne gekeken en toch maar een originele kettingkit besteld.. Volg. weekend de bandjes wisselen tegen nieuwe en wellicht dus bij mij ook de kettingkit (al wil ik er eigenlijk nog niet aan met een krappe 25K, maar de trip naar zuid-spanje van 7K km retourtje denk ik dat het mij tóch wel verstandiger lijkt..
 
Als je al zover bent @Brinkmeister , waarom pak je dan niet 'even' direct de klepspelingcontrole mee? Ik begreep dat het een nieuwe aanwinst was, dan wou ik juist dát stukje info hebben (persoonlijke mening). Of je moet de zekerheid hebben dat vorig eigenaar of d.m.v. voertuighistorie is aan te tonen... Maarre, goed bezig!

N.a.v. jouw post toch eens kritisch naar de mijne gekeken en toch maar een originele kettingkit besteld.. Volg. weekend de bandjes wisselen tegen nieuwe en wellicht dus bij mij ook de kettingkit (al wil ik er eigenlijk nog niet aan met een krappe 25K, maar de trip naar zuid-spanje van 7K km retourtje denk ik dat het mij tóch wel verstandiger lijkt..
Eens
 
Als je al zover bent @Brinkmeister , waarom pak je dan niet 'even' direct de klepspelingcontrole mee? Ik begreep dat het een nieuwe aanwinst was, dan wou ik juist dát stukje info hebben (persoonlijke mening). Of je moet de zekerheid hebben dat vorig eigenaar of d.m.v. voertuighistorie is aan te tonen... Maarre, goed bezig!

N.a.v. jouw post toch eens kritisch naar de mijne gekeken en toch maar een originele kettingkit besteld.. Volg. weekend de bandjes wisselen tegen nieuwe en wellicht dus bij mij ook de kettingkit (al wil ik er eigenlijk nog niet aan met een krappe 25K, maar de trip naar zuid-spanje van 7K km retourtje denk ik dat het mij tóch wel verstandiger lijkt..
Nee, daar hadden we echt niet ook nog tijd voor. We hebben de klus nu niet eens helemaal af gekregen, de slangen van het smeersysteem zijn al wel op hun plek, maar de elektronica moet nog aangelegd worden.
 
Dat K&N luchtfilter is wel gaaf zeg, het geeft die fiets een net iets sportiever geluid, zonder dat je er een andere uitlaat op hoeft te zetten. Pluspunt is dat je het geluid voor jezelf hebt, en anderen er niet mee lastig valt.

De overige werkzaamheden veranderen weinig aan de fiets. Verse vloeistoffen, nieuwe ketting/tandwielen, doekje over de gaskleppen, balanceren van het achterwiel, het is allemaal wel fijn dat het weer gedaan is, maar de motor gaat er niet anders van rijden of klinken. Wel weer veel geleerd over demonteren en monteren, dat had ik met de Tiger nog niet zoveel gedaan.
 
Heren, vraagje. Ik lees online veel mensen die een Sport koplamp op hun Tiger 1050 (1e generatie) zetten. Je zou denken dat hierdoor een hoop oude/originele koplampen te koop zijn online, maar ik kan er so far nog geen vinden. Ik zoek dus een tweedehands koplamp van een eerste generatie Tiger 1050, óf anders een Sport kop lamp. Iemand tips of advies waar ik dit kan vinden of heeft iemand hier er één liggen?
 
Een witte eenhoorn in het wild tref je sneller dan dat je een goede tiger sport koplamp vindt @Jasper.R ...

Zoek ook wel met een schuin oog (heb een '09 tiger), - voor een ombouw naar de verbeterde verlichting van de tiger sport - maar kan vooralsnog geen goede vinden.
Overigens kost een nieuwe voor de tiger sport ca. 500,-, dus als het aanbod er niet al te veel is en de prijzen exorbitant hoog blijken te zijn, kon ik wel eens voor een nieuwe gaan t.z.t...
 
Terug
Bovenaan Onderaan