Het grote Vespa GTS topic

@Lollypop Erg leuk om te lezen hoor. Heb jij nog een soort zadelkussentje? Zag laatst een youtube filmpje van Scooteria, ik kon hem zo 123 niet vinden, en die gebruikt er één en dat leek mijnwel comfortabel voor langere afstanden!

Had je nog andere voorbereidingen getroffen voor deze roadtrip betreffende de Vespa?
 
@Lollypop Erg leuk om te lezen hoor. Heb jij nog een soort zadelkussentje? Zag laatst een youtube filmpje van Scooteria, ik kon hem zo 123 niet vinden, en die gebruikt er één en dat leek mijnwel comfortabel voor langere afstanden!

Had je nog andere voorbereidingen getroffen voor deze roadtrip betreffende de Vespa?
Aloha, Neehoor alles standaard behalve de hendels ( heb kleine handjes) en zit als n prinses, nergens last van ( en echt zoo slecht weer de eerste drie dagen) topvespa 😁👍🏻
 
Help! Wie kan mij helpen?
Ik heb vorige week mn riem vervangen en meteen maar een nieuwe variateur en half poelie van Malossi besteld en gemonteerd. Gemonteerd met 16 gr rolletjes op aanraden van Malossi. Ik had dr pulley sliders (13 g) maar de motor trilde me iets te veel, dus wou dit proberen en de kosten vielen mee. Dit had ik ook zelf gedaan dus ik dacht dat kan ik dit ook wel. Na ik denk ongeveer in totaal 100 kilomter rijden, heb ik nu helaas olie lekkage. Ik las dat dat wel vaker gebeurd maar dat dat meestal ligt aan de montage. Ik heb het zelf gedaan dus dat zou best kunnen; al aardig wat gedaan met motoren maar ik blijf een amateur. Hij reed prima totdat ik vanmorgen best veel druppels olie op de grond zag. Aangezien ik verder dit nog nooit gezien had en ik onlangs de vario en riem vervangen had, dacht ik dat kan het wel eens zijn. Riem is van Piaggio (die had ik nog nieuw liggen).

Wat zou er niet goed gegaan zijn, maar belangrijker; hoe los ik dat weer op?

Ik heb de vespa net weer open gemaakt en hieronder een aantal foto's:
foto 1.jpg

foto 3.jpg


Ook gek vond ik bij montage dat een stukje aan de as kunt trekken. Hoort dat wel? Dit was nu zo maar ook de vorige keer.
foto 4.jpg

Opvallend vind ik ook de rollers; er zit best wat stof in. Ze voelen nog wel gewoon rond, maar na zo weinig kilometers dit al?
foto 5.jpg


foto 6.jpg

Ik vroeg me ook af of deze plek (geel omcirkerld) er hoort te zitten (heb geen oude foto's meer)
foto 7.jpg


De boel weer een beetje schoon gemaakt:
foto 8.jpg

Hier komt iig (ook) olie vandaan:
foto 10.jpg


Verder viel me op dat in het midden van de riem er stukjes uit gesleten zijn:
foto 9.jpg
 
Deze rollers kunnen maar op 1 manier en van de riem denk ik het wel. Pijltjes naar de voorkant laten wijzen. Weet ook niet zo goed wat daar verder mis mee kan.
Maar ja, iets klopt er niet. Baal er wel echt van.

Denk dat de olie pakking kapot gegaan is; dat is volgens mij wel te doen. Iig nieuww pakking en nieuwe olie. Dan ook nog weten hoe dat kan. Stak de pakking wat uit. Komt de riem te hoog?
 
Help! Wie kan mij helpen?
Ik heb vorige week mn riem vervangen en meteen maar een nieuwe variateur en half poelie van Malossi besteld en gemonteerd. Gemonteerd met 16 gr rolletjes op aanraden van Malossi. Ik had dr pulley sliders (13 g) maar de motor trilde me iets te veel, dus wou dit proberen en de kosten vielen mee. Dit had ik ook zelf gedaan dus ik dacht dat kan ik dit ook wel. Na ik denk ongeveer in totaal 100 kilomter rijden, heb ik nu helaas olie lekkage. Ik las dat dat wel vaker gebeurd maar dat dat meestal ligt aan de montage. Ik heb het zelf gedaan dus dat zou best kunnen; al aardig wat gedaan met motoren maar ik blijf een amateur. Hij reed prima totdat ik vanmorgen best veel druppels olie op de grond zag. Aangezien ik verder dit nog nooit gezien had en ik onlangs de vario en riem vervangen had, dacht ik dat kan het wel eens zijn. Riem is van Piaggio (die had ik nog nieuw liggen).

Wat zou er niet goed gegaan zijn, maar belangrijker; hoe los ik dat weer op?

Ik heb de vespa net weer open gemaakt en hieronder een aantal foto's:
Bekijk bijlage 1881450
Bekijk bijlage 1881452

Ook gek vond ik bij montage dat een stukje aan de as kunt trekken. Hoort dat wel? Dit was nu zo maar ook de vorige keer.
Bekijk bijlage 1881453
Opvallend vind ik ook de rollers; er zit best wat stof in. Ze voelen nog wel gewoon rond, maar na zo weinig kilometers dit al?
Bekijk bijlage 1881454

Bekijk bijlage 1881457
Ik vroeg me ook af of deze plek (geel omcirkerld) er hoort te zitten (heb geen oude foto's meer)
Bekijk bijlage 1881458

De boel weer een beetje schoon gemaakt:
Bekijk bijlage 1881460
Hier komt iig (ook) olie vandaan:
Bekijk bijlage 1881461
Hier zit je in je olie gedeelte te sleutelen. Als deze boutjes los zijn kan er inderdaad olie lekken.
Verder viel me op dat in het midden van de riem er stukjes uit gesleten zijn:
Bekijk bijlage 1881463
 
@Stimmie Ik wil je met liefde helpen alleen weet het ook niet. Amateur eerste klas hier.
@RD250 erg leuk!! Hoelang was de rit uiteindelijk? Heb je screenshot van de route of??? Mooi in dat filmpje oud en nieuw!
Achteras van de koppeling kan inderdaad bewegen overigens.
Ik ben blij dat je dit zegt, viel mij ook al op enige speling. Ik kon uiteindelijk beredeneren dat dit eerder logisch klinkt dan niet. Volgens mij...haha.


Nog 1 vraag. Nadat onlangs mijn olie is vervangen (i.v.m. lekkage) was de kleur eerst rood. Nu was dit al redelijk snel zwartachtig, zie foto's. Wat zegt dit nou? Slijpsel en viezigheid? Vooral de vraag: moet dit (alweer) vervangen worden? Er staat nu 4400km op de teller. Die olie is erin gekomen bij.....2800km? Zoiets?!
 

Bijlagen

  • Foto 21-05-2023 21 27 53.png
    Foto 21-05-2023 21 27 53.png
    82,5 KB · Weergaven: 17
  • Foto 21-05-2023 21 25 56.jpg
    Foto 21-05-2023 21 25 56.jpg
    92 KB · Weergaven: 17
erg leuk!! Hoelang was de rit uiteindelijk? Heb je screenshot van de route of??? Mooi in dat filmpje oud en nieuw!
thnx, was idd een leuke rit .. ik meen 117km en de route weet ik helaas niet want ik had de luxe dat ik mooi aan mocht sluiten 👍
Startplaats elst en lunch bij avb .. altijd leuk om een keer te gaan kijken .
 

Bijlagen

  • EB866649-2752-42DB-99D2-F974C2F137EC.jpeg
    EB866649-2752-42DB-99D2-F974C2F137EC.jpeg
    221,4 KB · Weergaven: 27
(...)

Nog 1 vraag. Nadat onlangs mijn olie is vervangen (i.v.m. lekkage) was de kleur eerst rood. Nu was dit al redelijk snel zwartachtig, zie foto's. Wat zegt dit nou? Slijpsel en viezigheid? Vooral de vraag: moet dit (alweer) vervangen worden? Er staat nu 4400km op de teller. Die olie is erin gekomen bij.....2800km? Zoiets?!
Je moet de olie niet vervangen op basis van kleur. Je hebt nu 1600km gedaan met deze olie, in principe moet je ze pas na 10.000km vervangen al wordt 5.000km aangeraden door mijn Piaggio dealer. Ik rij ongeveer 5.000km per jaar dus dat is eens per jaar vervangen en dat vind ik redelijk, en laat ik dus uitvoeren.

Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik vind dat je olie vrij snel zo donker verkleurt. Ik check om de ongeveer 1000km het oliepeil. Ik maak dan de peilstaaf mooi proper voor ik het peil meet en zo kan ik de kleur van de olie ook goed zien. Op die 5000km tussen 2 oliebeurten verkleurt de olie weinig. Wordt iets donkerder maar zeker niet zwart.
Dat kan ook aan het soort olie liggen. In mijn motor zit Petronas MOTO 4 SP 5W40.
Je gebruikt toch een correct type olie?
 
Olie zit er bij mij nu 3000 kilometer in en zeker niet pikzwart wat kleur betreft. Toevallig vandaag nagekeken en 100ml bijgevuld na vorige check 1000 km geleden.
 
Vandaag klein ritje
Oliepeil inhet kijkglaasje staat nu op dit niveau.
Van volledig vol glaasje naar dit niveau na plm 1500km.
als ik het goed begrijp is half vol dus het juiste niveau
20230524_121544.jpg
20230524_115539.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan