Het grote Vespa GTS topic

Je zegt het.
Het is al wel de nodige jaren geleden toen we met een groep een uitstap maakten met Vespa's in Italië, regio Lucca. Wij hadden 4 takt 125cc Vespa's.
We werden begeleid op de tocht door 2 lokale begeleiders. De ene met een MP3 en de andere met een vintage, blauwe walm blazende, 2-takt schakel Vespa, een 150 of 200cc, zoiets.
Als je achter die laatste terechtkwam, die stank was niet te harden.
En zeggen dat ik nog ooit een jaar of twee met zoiets gereden heb.

Ik zou er niet aan denken om met zo een groep vintage Vespa's mee te rijden. Laat maar.
 
Ik zou er niet aan denken om met zo een groep vintage Vespa's mee te rijden. Laat maar.
Ja, dat heb ik dus ook.

Ik had laatst een tocht waar én een aantal vintage Vespa's én een flink aantal Heinkels meereden. Ik ben halverwege maar huiswaarts gegaan. Niet alleen waren vooral die Heinkels écht niet vooruit te branden; de stank van de Heinkels en de oude Vespa's was geen pretje.

Nee, ik heb mijn modernvespa-sticker met trots op mijn moderne Vespa.
 
Ik word dan weer helemaal blij van die tweetakt lucht. In Italië bij de World Vespa Days in 2014 reden ongeveer 10.000 Vespa’s mee met de ride-out, waarvan 80 procent 2-takt.
 
Mijn GTS is inmiddels over de eerste 1000km heen.

Verbruik laatste keer gemeten 1:21,7 na extreem zuinig rijden (max 50 km/u, rustig optrekken en bijna niet remmen).
Na 117 km op een volle tank ging het lampje al branden. Tanken altijd met slang erin tot eerste klik om consistent te meten.
Met de beste wil van de wereld is beter dan 1:22 niet haalbaar.

Ik ga morgen bellen om een afspraak te maken voor de eerste beurt, en kijken of ze wat aan het verbruik kunnen doen.
Mocht het niet verbeteren, gaat hij de deur uit.

1685026624513.png
 
Mijn GTS is inmiddels over de eerste 1000km heen.

Verbruik laatste keer gemeten 1:21,7 na extreem zuinig rijden (max 50 km/u, rustig optrekken en bijna niet remmen).
Na 117 km op een volle tank ging het lampje al branden. Tanken altijd met slang erin tot eerste klik om consistent te meten.
Met de beste wil van de wereld is beter dan 1:22 niet haalbaar.

Ik ga morgen bellen om een afspraak te maken voor de eerste beurt, en kijken of ze wat aan het verbruik kunnen doen.
Mocht het niet verbeteren, gaat hij de deur uit.

Bekijk bijlage 1883470
Fabrieksopgave haal je toch nooit?
 
Klopt.
Die gaat nu vanaf Emden in Duitsland.
De eerst en de laatste reisdag dus zo’n 300 kilometer te rijden.
Ik zou ook met met de Vespa naar Noorwegen maar door het gedoe met de boot en omdat ik toch wel erg opzag tegen de reisziekte geannuleerd. Nu maar op de grote brommer naar Italië/Frankrijk.

Volgend jaar misschien een keer op vakantie met de Vespa.
 
Mijn GTS is inmiddels over de eerste 1000km heen.

Verbruik laatste keer gemeten 1:21,7 na extreem zuinig rijden (max 50 km/u, rustig optrekken en bijna niet remmen).
Na 117 km op een volle tank ging het lampje al branden. Tanken altijd met slang erin tot eerste klik om consistent te meten.
Met de beste wil van de wereld is beter dan 1:22 niet haalbaar.

Ik ga morgen bellen om een afspraak te maken voor de eerste beurt, en kijken of ze wat aan het verbruik kunnen doen.
Mocht het niet verbeteren, gaat hij de deur uit.
Jouw verbruik is al de hele tijd gewoon niet normaal, veel te hoog.
Ik hoop dat de dealer kan vinden wat de oorzaak is en je probleem opgelost krijgt.
 
Mijn GTS is inmiddels over de eerste 1000km heen.

Verbruik laatste keer gemeten 1:21,7 na extreem zuinig rijden (max 50 km/u, rustig optrekken en bijna niet remmen).
Na 117 km op een volle tank ging het lampje al branden. Tanken altijd met slang erin tot eerste klik om consistent te meten.
Met de beste wil van de wereld is beter dan 1:22 niet haalbaar.

Ik ga morgen bellen om een afspraak te maken voor de eerste beurt, en kijken of ze wat aan het verbruik kunnen doen.
Mocht het niet verbeteren, gaat hij de deur uit.

Bekijk bijlage 1883470
Groot gelijk, er moet een oorzaak zijn … in ieder geval succes 👍👍
 
Nee, maar een verschil van 40/50% vind ik onacceptabel veel. Weet niet of jij tevreden zou zijn als je GTS maar 14 pk in plaats van 24 pk zou leveren, of maar 80 km/u haalt ipv 130.

Daarnaast zijn er hier zat gebruikers die wel in de richting van de fabrieksopgave komen.
Dan moet er toch ook serieus wat mis mee zijn? Als die dubbel zoveel verbruikt?
 
Goedenavond mede vespa rijders.
Ik rijd een vespa 300 gts met 2-delig zadel uit 2013 waarvan het leer op de zadel begint te scheuren door slijtage.
Ook vind ik het zadel niet echt lekker zitten na 30+ minuten.
Ik ben mij ervan bewust dat een vespa300 niet is gemaakt om een wereldreis mee temaken en dus ook niet is gemaakt om uren op te zitten.
Maar mijn vraag is waar zou ik mijn zadel opnieuw kunnen laten bekleden? En dat er meteen wat meer/beter schuim in word gedaan zodat het zitten weer wat fijner zal zijn?
Zijn vast wel vespa rijders die dit al hebben gedaan. Graag goede bedrijven en eventuele kosten.
Bedrijven waar ik van weg.moet blijven laat ook maar weten.
Alvast bedankt voor jullie tips 👌
 
Ik ben al bijna 150.000 kilometer gelukkig op mijn GTS300’s en al redelijk wat vakantie mee gedaan. Perfect vakantie voertuig.
De zadels van de oudere types waren wel erg slecht. Ik had er bij de eerste vier GTS-en een gel solo seat op. Momenteel een zadel van de Sei Giorni en dat zit ook nog lekker aan het einde van een reisdag.
 
Goedenavond mede vespa rijders.
Ik rijd een vespa 300 gts met 2-delig zadel uit 2013 waarvan het leer op de zadel begint te scheuren door slijtage.
Ook vind ik het zadel niet echt lekker zitten na 30+ minuten.
Ik ben mij ervan bewust dat een vespa300 niet is gemaakt om een wereldreis mee temaken en dus ook niet is gemaakt om uren op te zitten.
Maar mijn vraag is waar zou ik mijn zadel opnieuw kunnen laten bekleden? En dat er meteen wat meer/beter schuim in word gedaan zodat het zitten weer wat fijner zal zijn?
Zijn vast wel vespa rijders die dit al hebben gedaan. Graag goede bedrijven en eventuele kosten.
Bedrijven waar ik van weg.moet blijven laat ook maar weten.
Alvast bedankt voor jullie tips 👌
Ik heb goede ervaringen met Tiger Leathers in Den Haag, zij kunnen heel veel 👍

 
Ik heb goede ervaringen met Tiger Leathers in Den Haag, zij kunnen heel veel 👍

Nice dit bedrijf komt idd vaker oppoppen bij zulken vragen zal eens informeren.

En aan de rest was niet de bedoeling mensen tegen het zere been te schoppen mbt wereldreis en een vespa300.
Ik ben me ervan bewust dat alles mogelijk is, maar mijn keuze zou dan toch liever gaan naar een bmw 1200gs of 1290adventure bij zo'n reis.
Toch bedankt voor het meedenken totzover.
 
Nice dit bedrijf komt idd vaker oppoppen bij zulken vragen zal eens informeren.
(...)
Lijkt me een heel goede tip als je een op maat gemaakt en onverslijtbaar zadel zoekt. Maar wellicht niet goedkoop.

Hier een dorp verder is er een gelijkaardig bedrijf, ooit begonnen, toen, met het maken van zadels voor paarden en ander paardentuig in leder. Ik ben best tevreden met het standaardzadel van de Beverly maar indien dat niet langer het geval zou zijn dan zou ik daar al zeker eens langsgaan.

Mogelijk is er dichter bij waar jij woont ook een soortgelijk bedrijf te vinden.
 
Nice bedankt voor de tips totzover.

Vervolg vraag mbt de vespa300.
Onderhoud laten doen?
Omgeving Amersfoort waar moet ik dan zijn?
Je hebt in Amsterdam natuurlijk de ruijter zitten specialist mbt motor scooters, maar ben benieuwd na wie jullie je vespa brengen voor onderhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan