Het grote Vespa GTS topic

Inmiddels vertrokken dus ?:)
Yep 😊

IMG_6864.jpeg
 
Superleuk @Joeri999
Waar ergens ben je nu?

Even wat anders, ik wil straks toertochtje van 120km maken en dacht even alle vloeistoffen te checken en bandendruk. Had nooit eerder koelvloeistof gecheckt maar die is nu, zie foto, onder de min streep. Welke koelvloeistof is prima? Kan ik iets bij tankstation halen denk je of specifiek spul? Ga eerst 15 km wandelen zo en dan in de namiddag wou ik rijden dus hopelijk heeft iemand dan wat geantwoord. Wellicht rijd ik al wat langer met dus de vloeistof onder de min streep. Gisteren ook nog 130km gereden bijv. Graaaag jullie advies! Merci!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    147,5 KB · Weergaven: 22
Superleuk @Joeri999
Waar ergens ben je nu?

Even wat anders, ik wil straks toertochtje van 120km maken en dacht even alle vloeistoffen te checken en bandendruk. Had nooit eerder koelvloeistof gecheckt maar die is nu, zie foto, onder de min streep. Welke koelvloeistof is prima? Kan ik iets bij tankstation halen denk je of specifiek spul? Ga eerst 15 km wandelen zo en dan in de namiddag wou ik rijden dus hopelijk heeft iemand dan wat geantwoord. Wellicht rijd ik al wat langer met dus de vloeistof onder de min streep. Gisteren ook nog 130km gereden bijv. Graaaag jullie advies! Merci!
Elke koelvloeistof van de benzinepomp, (scooter/motor)winkel, action moet voldoen, je kunt ook bijvullen met gedemineraliseerd water van de supermarkt.
 
Superleuk @Joeri999
Waar ergens ben je nu?

Even wat anders, ik wil straks toertochtje van 120km maken en dacht even alle vloeistoffen te checken en bandendruk. Had nooit eerder koelvloeistof gecheckt maar die is nu, zie foto, onder de min streep. Welke koelvloeistof is prima? Kan ik iets bij tankstation halen denk je of specifiek spul? Ga eerst 15 km wandelen zo en dan in de namiddag wou ik rijden dus hopelijk heeft iemand dan wat geantwoord. Wellicht rijd ik al wat langer met dus de vloeistof onder de min streep. Gisteren ook nog 130km gereden bijv. Graaaag jullie advies! Merci!
Je hebt een gts 300?
Dan zal die wel dezelfde koelvloeistof gebruiken als mijn Beverly 300.
In de handleiding staat: koelvloeistof die voldoet aan de norm:

of ASTM D 3306
of ASTM D 4656
of ASTM D 4985
of CUNA NC 956-16
Rode kleur.

ASTM: American Society for Testing and Materials
CUNA: Commissione Tecnica di Unificazione nell'Autoveicolo (Italiaanse normen)
 
Dank voor de reacties. Naar het tankstation een km verderop geweest met inderdaad een foto uit het onderhoudsboekje van Piaggio en zowaar was daar gewoon diegene die ik ook nodig had. Ik heb ongeveer 300ml moeten toevoegen. Lijkt mij veel. Ik lees online dat de capaciteit 2L zou zijn. Lijkt mij ook veel maar goed ik weet er verder niks van :). Maar ik check elke 2 weken bandendruk, (naaf)olie mer de dipstick (elke dag met kijkglaasje) etc. Eerste keer dat ik de coolant bekeek. Duidelijk iets wat ik vaker moet doen. Stel je dus voor dat ik braaf de scooter wegbreng bij 10K….dan had ik toch geen coolant meer over?! Nu dus 5100km op de teller.
 

Bijlagen

  • IMG_2721.jpeg
    IMG_2721.jpeg
    143,8 KB · Weergaven: 15
Dank voor de reacties. Naar het tankstation een km verderop geweest met inderdaad een foto uit het onderhoudsboekje van Piaggio en zowaar was daar gewoon diegene die ik ook nodig had. Ik heb ongeveer 300ml moeten toevoegen. Lijkt mij veel. Ik lees online dat de capaciteit 2L zou zijn. Lijkt mij ook veel maar goed ik weet er verder niks van :). Maar ik check elke 2 weken bandendruk, (naaf)olie mer de dipstick (elke dag met kijkglaasje) etc. Eerste keer dat ik de coolant bekeek. Duidelijk iets wat ik vaker moet doen. Stel je dus voor dat ik braaf de scooter wegbreng bij 10K….dan had ik toch geen coolant meer over?! Nu dus 5100km op de teller.
Ik vind het apart, een motor gebruikt eigenlijk een koelvloeistof. Dat is een gesloten systeem.
 
Idem hier...
Olie/glaasje, bandenspanning...
Maar nog nooit de koelvloeistof...want zoals eerder aangegeven..het is een gesloten systeem..
Als het niveau te laag is zou je toch iets van lekkage moeten hebben......toch ??.
En de reizigers: geniet van de reis, de vespa en de vakantie
Ik ben met mrs, dochter en schoonzoon op de motor weg...zuid Frankrijk waar het onweer flink tekeer gaat. ..
20230604_162815.jpg
 
Idem hier...
Olie/glaasje, bandenspanning...
Maar nog nooit de koelvloeistof...want zoals eerder aangegeven..het is een gesloten systeem..
Als het niveau te laag is zou je toch iets van lekkage moeten hebben......toch ??.
(...)
Als je koelvloeistof moet bijvullen zal er wel ergens een lek zijn, wellicht een klein lekje dat je niet eens opmerkt.
 
Ik ben toch benieuwd, is dit het enige boekje wat je bij een nieuwe vespa krijgt ?

Ik heb er diverse malen doorheen gezocht maar er staat niet eens in hoe je olie moet pijlen 🙄
Niet dat het olie pijlen een probleem is, wel dat ik het slecht vind dat zulke basis dingen niet even benoemd worden want ik was niet gewend dat de pijlstok bijv ingedraaid moet worden om te pijlen .
 

Bijlagen

  • 207D1FE2-BB3F-4D7A-823F-8C291D78CEF0.jpeg
    207D1FE2-BB3F-4D7A-823F-8C291D78CEF0.jpeg
    345,4 KB · Weergaven: 6
  • 115BFFC3-CA49-40F5-B9B4-3FE21F6FB0AD.jpeg
    115BFFC3-CA49-40F5-B9B4-3FE21F6FB0AD.jpeg
    217,6 KB · Weergaven: 4
Toch maar even doen als ik hem zo weer de garage in rijd 🤔
100% doen ja! Ik was dus ook verrast.

@motormaniac58 Leuke foto, jammer van de regen! Week oid weg daar?!
Als je koelvloeistof moet bijvullen zal er wel ergens een lek zijn, wellicht een klein lekje dat je niet eens opmerkt.
Ja, ik geloof je maar is het niet zo, net als de motorolie, dat er wellicht toch een mini "verbruik" is? Of verdamping? Ik weet het niet hoor. De ballen verstand van. Als ik Robot mag geloven, zie filmpje, is het niet al te gek?!

Ik ben toch benieuwd, is dit het enige boekje wat je bij een nieuwe vespa krijgt ?
Ja, ook bij 2023 model. De hoeveelheid naafolie die er in moet staat er bijv ook niet in. Ja, wel de hoeveelheid maar niet tot welk streepje dit is. Aangezien de naafoliedipstick universeel is voor meerdere motoren lijkt het mij juist logisch het WEL goed te benadrukken tot welk streepje het zou moeten!
 
Zaterdag een 'groot' stuk gereden op de HPE, van Alkmaar naar den Helder. Wat zit je dan op 80 wegen toch heerlijk. Comfortabel en rap zat. Aangezien het ding 130 loopt rij je met 80km/u bijna half gas 8-)
Ja echt genieten he! Ik heb nu 5200km erop staan in 9 weken. Ik blijf maar rijden *D

Binnenkort gaat mijn GTS naar Vespucci. Wil enkele dingen nog (glans)zwart: stuurschakelaarkapjes en windschermhouders. Ook gaan ze gehele achterremsysteem doorlichten... Is niet helemaal pluis.
 
Trouwens...ik heb nu in 1 week tijd zeker 5 keer gehad dat de verbinding tussen de "sleutel" en vespa werd verbroken en dan schakelt de motor ook gewoon uit. 2-3 tijdens rijden (heel vervelend en gevaarlijk ook) en 2-3 keer toen ik toevallig net klaar was met rijden.....erg gek zo ineens....ik denk dat ik de batterij voor de zekerheid ga vervangen. De scooter wilt daarna wel gelijk weer starten. De "sleutel" heb ik altijd op dezelfde plek t.o.v. ontvanger in de scooter dus daarin is niks veranderd....
 
Trouwens...ik heb nu in 1 week tijd zeker 5 keer gehad dat de verbinding tussen de "sleutel" en vespa werd verbroken en dan schakelt de motor ook gewoon uit. 2-3 tijdens rijden (heel vervelend en gevaarlijk ook) en 2-3 keer toen ik toevallig net klaar was met rijden.....erg gek zo ineens....ik denk dat ik de batterij voor de zekerheid ga vervangen. De scooter wilt daarna wel gelijk weer starten. De "sleutel" heb ik altijd op dezelfde plek t.o.v. ontvanger in de scooter dus daarin is niks veranderd....
Je mag er allemaal geen geluk mee hebben merk ik .
Fijn dat de pret kwa rijden blijft gezien de kmstand
 
ik heb nu in 1 week tijd zeker 5 keer gehad dat de verbinding tussen de "sleutel" en vespa werd verbroken en dan schakelt de motor ook gewoon uit. 2-3 tijdens rijden (heel vervelend en gevaarlijk ook)
Niet meer starten OK, maar zelfs uitschakelen tijdens het rijden 😲
Lijkt me een serieus probleem om via de dealer bij Vespa kenbaar te maken vanwege verkeers(on)veiligheid!

Ik ben met mrs, dochter en schoonzoon op de motor weg...zuid Frankrijk waar het onweer flink tekeer gaat. ..
Mooi setje motoren :t
Have fun!

100% doen ja! Ik was dus ook verrast.
Gisteren koelvloeistofpeil gecheckt. Nog niet eerder gedaan afgelopen 2 jaar en blijkt gelukkig ook niet nodig te zijn geweest, want staat op max 😀
 
Ik ben ook lang bezig geweest om ze fijn in te stellen. Ik weeg zelf 70 kg en rij altijd alleen.
Voor 3,1 cm en knopje 5 kliks vanaf s = soft.
Achter 4 cm.
Bekijk bijlage 1870828Bekijk bijlage 1870827

Gisteren de Bitubo voorvering anders ingesteld, want stond echt véél te hard. Op een klinkerweg klapperden de vullingen uit mijn kiezen en ook oneffenheden zoals een scheur in het wegdek werden niet goed opgevangen. Voorveerspanning ±25% lager van ±4cm naar ±3cm zoals gemeten door Mark en 5 clicks vanaf Soft i.p.v. 13.

Eerste ervaring is dan alsof je een te slappe voorband hebt 🤣, maar daarna blijkt dat je nu vering hebt 😃
Een wereld van verschil en het rijdt veel fijner zo!
 
Ik zie dat je een "baby secure" knoopcelbatterij gebruikt. Dat betekent dat er een bitter laagje op is aangebracht, maar let op dat niet alle apparaten daar goed mee werken. O.a. Apple AirTag niet!
Kijk dit is een goede. Ben er met airtags inderdaad achtergekomen half jaar terug. Daar gebruik ik inmiddels VARTA voor. Goed dat je dit zegt verder, weet vast niet iedereen nee. Mooi dat jij geen problemen hebt met je koelvloeistof!
Lijkt me een serieus probleem om via de dealer bij Vespa kenbaar te maken vanwege verkeers(on)veiligheid!
Ja, ik kijk het nu even aan met die nieuwe batterij. Overigens, wanneer de batterij bijna leeg is maar nog wel werkt (aldus de handleiding) zou die, als je een knopje indrukt op de "afstandsbediening" (sleutel/keyfob dus) 5 keer snel moeten knipperen. Dat deed die niet dus....weet niet zeker of de vervanging het issue gaat oplossen, ik kijk het even aan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan