Het grote Vespa GTS topic

Ik zie dat je een "baby secure" knoopcelbatterij gebruikt. Dat betekent dat er een bitter laagje op is aangebracht, maar let op dat niet alle apparaten daar goed mee werken. O.a. Apple AirTag niet!
Voor het eerst dat ik daarvan hoor. Voor mij zit baby secure in de dubbele verpakking zodat je de knoopcel er enkel uit krijgt met een schaar.
 
Afgelopen dinsdag Alkmaar-Amsterdam heen en weer gedaan voor een concert, was weer heerlijk toeven. Ik merk dat het verbruik bij dit soort afstanden aanzienlijk verbeterd naar 1:25 bij vooral 80 en 100 wegen.

Vandaag bij 1350km de eerste beurt gehad. Volgens mij hebben ze niks aan olie e.d. vervangen dus dat ga ik zelf maar doen. Wel bij Vespa over het verbruik geïnformeerd maar volgens Vespa zijn er te veel variabelen om daar iets over te kunnen zeggen.
 
Maar wat hebben ze dan wel gedaan bij die eerste beurt?
De transmissie-olie moet overigens ook vervangen worden bij de eerste beurt.
Met jouw verbruik verwacht ik ook dat de dealer de kleppen even gesteld heeft.
Ik had al zo'n vermoeden dat ik van de (kostenloze) eerste beurt niet veel hoefde te verwachten. Dus heb ik een stickertje op het oliefilter gedaan om te kijken of ze dit zouden vervangen. Deze zit er dus nog op, dus dat hebben ze niet vervangen. Heb ze gevraagd of ze de olie hebben vervangen maar dat hadden ze alleen gecontroleerd. Naafolie had ik nog staan in een ongeopend flesje en mee gegeven, maar ook die is ongebruikt. Uiteraard zal deze zaak mij niet meer terug zien, maar waar het mij om gi g is dat ik aantoonbaar naar een scooterzaak ben geweest voor onderhoud in gevallen van garantie etc. Nu kan ik het juiste onderhoud alsnog naar eigen inzicht doen. Zoals bekend heb ik de Vespa nieuw bij een zaakje "om de hoek" gehaald en niet bij een officiële Vespa dealer (Motoport in dit geval). Uiteindelijk was het verschil te groot en de garantie leek me universeel toepasbaar (want fabrieksgarantie).

Het heuglijke feit is wel dat ik bij het ritje Alkmaar-Zaandam en terug 1:30 heb gehaald! Bij de locale motorzaak waar ik spullen voor het onderhoud heb besteld hebben we het even besproken. Blijkbaar komt de Vespa het best tot zijn recht bij lange stukken op 70/80 of 100 wegen. Dan komt hij goed op temperatuur en kan de euro 5 ecu icm de lambda sensor het mengsel goed afstellen. Daar waar ik dacht dat ik met rustig inrijden door de stad zuinig zou rijden werkt dit dus averechts op het verbruik. Vooralsnog gooi ik het hoge verbruik dus op korte stadsritjes. Dat zou wel jammer zijn want dat is 90% van wat ik doe. Maar met langere ritten op provinciale wegen is dus meer mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Knoopbatterijen met een waarschuwing "repulsive taste" ben ik nog niet tegengekomen.
Doe er (niet) mee wat je wilt.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik een probleem had na vervanging van de batterij van de AirTag, waarna ik er naar ging zoeken en nu weet dat Duracell & AirTag geen goede combinatie meer is.
 
Ik had al zo'n vermoeden dat ik van de (kostenloze) eerste beurt niet veel hoefde te verwachten. Dus heb ik een stickertje op het oliefilter gedaan om te kijken of ze dit zouden vervangen. Deze zit er dus nog op, dus dat hebben ze niet vervangen. Heb ze gevraagd of ze de olie hebben vervangen maar dat hadden ze alleen gecontroleerd. Naafolie had ik nog staan in een ongeopend flesje en mee gegeven, maar ook die is ongebruikt. Uiteraard zal deze zaak mij niet meer terug zien, maar waar het mij om gi g is dat ik aantoonbaar naar een scooterzaak ben geweest voor onderhoud in gevallen van garantie etc. Nu kan ik het juiste onderhoud alsnog naar eigen inzicht doen.
Daar zou ik nog geen band laten repareren!
Bovendien vertrouwde je ze zelf blijkbaar ook niet en terecht, dus begrijp niet dat je daar hebt gekocht. Óók niet vanwege de lagere verkoopprijs.

Een eerste beurt is bij Vespa dealer niet gratis (bij mijn dealer iig niet) en dacht je echt dat je zonder bewijs (factuur) dat de vereiste beurt is uitgevoerd succesvol aanspraak kunt maken op garantie? 🤔

Sorry hoor, maar eerlijk gezegd vind ik het geen slimme acties van je. Zowel de aanschaf als eerste beurt daar.
 
Daar zou ik nog geen band laten repareren!
Bovendien vertrouwde je ze zelf blijkbaar ook niet en terecht, dus begrijp niet dat je daar hebt gekocht. Óók niet vanwege de lagere verkoopprijs.

Een eerste beurt is bij Vespa dealer niet gratis (bij mijn dealer iig niet) en dacht je echt dat je zonder bewijs (factuur) dat de vereiste beurt is uitgevoerd succesvol aanspraak kunt maken op garantie? 🤔

Sorry hoor, maar eerlijk gezegd vind ik het geen slimme acties van je. Zowel de aanschaf als eerste beurt daar.
De verkoopprijs was één, maar daarnaast vond ik MP ook niet sympathiek. Vespa had destijds een topkoffer actie op voorraadmodellen. Daar wou MP niet in mee gaan, daar moest ik nog eens voor bij betalen. Bij de ander hebben ze netjes de koffer geregeld zonder kosten. Overigens heb ik bij meerdere dealers geïnformeerd maar die vinden verbruik geen reden tot garantie (Vespa zelf ook niet), dus als ik dat had willen onderzoeken was het op eigen kosten geweest.

Misschien alleen de beurt nu toch bij een zaak laten doen.
 
Ik rij eigenlijk bijna nooit kortere ritjes dan 15km, dus mijn verbruik is dan ook gunstiger. Volgende week zal ik wel weer 1:35 rijden ivm langere afstanden. (Vakantie!)
 
Ik ben op zoek naar een motor scooter voor woon werkverkeer, 17km snelweg enkel.

Opties zijn: nmax 155, sh300/350, xmax300 en de vespa 300.

Is een vespa een goede optie voor 17km snelweg en zijn en bepaalde jaren die ik moet vermijden? Zit je bijvoorbeeld vanaf 2018 goed?
 
Ik heb zelf een Vespa gts300 maar die kan ik je niet aan raden voor de snelweg ivm die kleine bandjes. Voor 60 en 80 km wegen is die wel perfect.
Die Honda SH 350 heeft grotere banden en is veel stabieler op hogere snelheid.
Toevallig heeft een kennis van mij er eentje te koop.😁(linkje hieronder)

Campers
 
Ik heb nog nooit een probleem ervaren met GTS300 op snelweg.Voor aankoop een grote proefrit gemaakt o.a. met deel snelweg rijden en ik was aangenaam verrast door de stabiliteit en probleemloze snelwegkilometers met 100km/u+.
Een GTS300 is ook voor jouw woon-/werk rit een prima keuze wat mij betreft.
 
Eerste beurt en geen oliewissel? Zelf doen en niet / nooit meer naar die dealer toe.
Precies dit. Waarvoor is de beurt anders? Bizar eigenlijk!
Dus heb ik een stickertje op het oliefilter gedaan om te kijken of ze dit zouden vervangen.
Ik moet zeggen, omdat het zo belangrijk is dat filter en olie worden vervangen, ik heb ook destijds voor de eerste beurt een krasje ingekerfd op het oliefilter om te kijken of deze vervangen zou worden. Dit was zo (zowel bij Motoport Leek als Goedhart). Noem me wantrouwend, prima, maar anders verderop in het leven van de GTS problemen wellicht. Het verhaal van @Sender bevestigd wel degelijk dat ik niet volledig ongelijk heb in mijn wantrouwendheid. Ja, ja ja merendeels te vertrouwen maar dat is met alles zo in het leven!


Over snelweg rijden. Ik heb retour Zeist vanaf Zwolle gedaan, meermaals 30-40km stukken snelweg en gisteren nog 50km vanaf Hoogeveen naar Zwolle. Het rijdt prima. Ik moet eerlijk zeggen, ik kan mij niet meer herinneren hoe het was met 650cc rijlesmotor, in 2015 rijbewijs A gehaald maar nooit meer gereden op motoren (Vespa dus even niet meegerekend) met groter aantal inches. Wellicht als ik dat weer doe dat ik dan veel meer comfort ervaart en snelweg rijden met de Vespa afkraak, nu in ieder geval niet :)
 
Ik ben op zoek naar een motor scooter voor woon werkverkeer, 17km snelweg enkel.

Opties zijn: nmax 155, sh300/350, xmax300 en de vespa 300.

Is een vespa een goede optie voor 17km snelweg en zijn en bepaalde jaren die ik moet vermijden? Zit je bijvoorbeeld vanaf 2018 goed?
In dit rijtje kun je de GTS zeker in overweging nemen. Echter zou ik zeker naar de SH of XMAX kijken en zeker ook een Piaggio Beverly.
Ik denk dat deze een iets betere wegligging, prestaties en verbruik hebben op de snelweg en ook iets langer goed blijven als je er door weer en wind mee door blijft rijden. De Vespa zal ik vooral nemen als je stijlvol vervoer wilt hebben.

Er zijn niet zo zeer slechte jaren bij de GTS buiten de bekende puntjes om natuurlijk.
De eerste GT200 was al goed/betrouwbaar, daarna de GTS 250, GTS 300 en sinds 2019 de 300 HPE.
Bij oudere modellen houd rekening met de grafiet pakkingbus bij de uitlaat die regelmatig vervangen moet worden, dat is bij latere modellen volgens mij anders geconstrueerd. De HPE staat erom bekend dat ze wat olie kunnen vebruiken.
 
Vandaag met de GTS er voor gekozen om heenweg via snelweg te gaan, wat toevallig ook 17km bleek te zijn.
Geen enkel probleem!
... of je moet een probleem hebben met de vreemde blikken van automobilisten als ze worden ingehaald door een Vespa 🤣

OK, met mijn vorige motor ben ik o.a. naar Saint-Tropez gereden en dat zou ik met de GTS niet zo snel doen via snelweg, maar daar heb ik hem ook niet voor en stukken van 50km+ zijn wat mij betreft geen probleem.

Voor mij is het een totaalplaatje incl. de looks en het gevoel bij de scooter waardoor ik voor de GTS heb gekozen en niet eens heb getwijfeld over een andere scooter.
 
Sinds een paar dagen ook eigenaar van een GTS...de G staat voor glimlach geloof ik...blij mee!

IMG_9603.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan