Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is nog zo'n ding inderdaad... De betere semi-automaat laat het schakelmoment toch ook afhangen van hoe hard de bestuurder blijkbaar wil accelereren of remmen, en varieert daarmee wat het ideale schakel-toerental is?
Klopt, dat doet mijn schakelindicator ook van m'n Mitsubishi ASX handbak :+

Bij volgas geeft hij het aan bij ±5500 toeren oid, en minimaal gas al bij 1700 :')
 
Dat is nog zo'n ding inderdaad... De betere semi-automaat laat het schakelmoment toch ook afhangen van hoe hard de bestuurder blijkbaar wil accelereren of remmen, en varieert daarmee wat het ideale schakel-toerental is?
Yep ... duw een automaat maar eens in de "kickdown" ... })
Zeker als dat een 3L motor of meer is, dat gaat lékker!

Jammer, ik moet het met een 1.6 HDI met Franse automaat doen die bij elke schakel actie opnieuw lijkt na te denken als een leerling bestuurder die hardop denkt "ontkoppelen-schakelen-koppelen-gasgeven" :')
Bij de kickdown gaat hij wel goed door in rpm, maar eens hij schakelt slaat die weer aan het "denken" :')

Edit: ook auto's met handgeschakelde bak maar mét crous controle en/of snelheids begrenzer hebben een kickdown functie ... alleen mag je dan niet vergeten op tijd zelf te schakelen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond onderweg naar Langevelderslag achter een dame met Harley, ik hield voldoende afstand (volgens mij) toen ze besloot te remmen voor deze bocht naar links.

Prima toch het is een bijna haakse linkerbocht, gaat de dame bijna stil staan om de bocht te nemen, daar had ik niet op gerekend en kon slechts uitwijken en de binnenbocht pakken of tegen haar aanrijden. Ik had dat niet zien aankomen dat ze van 70 naar 10 ging om de bocht te nemen, weer zo'n leermomentje om nog meer afstand te houden. :')

Er was ruimte dus maar de binnenbocht gekozen...

Juist zo'n leuke bocht dat! Bewijst maar weer dat Harley rijders geen echte motorrijders zijn :+

*rent weg*
 
Yep ... duw een automaat maar eens in de "kickdown" ... })
Zeker als dat een 3L motor of meer is, dat gaat lékker!

Jammer, ik moet het met een 1.6 HDI met Franse automaat doen die bij elke schakel actie opnieuw lijkt na te denken als een leerling bestuurder die hardop denkt "ontkoppelen-schakelen-koppelen-gasgeven" :')
Bij de kickdown gaat hij wel goed door in rpm, maar eens hij schakelt slaat die weer aan het "denken" :')

De enige ervaring die ik met een semi heb is met het 0.8l Aziatische gebakkie van mijn moeder waar ik een jaar geleden een paar keer in gereden heb. Dat gaat eigenlijk nog best aardig, dat ding denkt redelijk goed mee, en die kickdown is inderdaad welkom.
 
Hadden in Amerika vorig jaar een RAM VAN 1500 met 5.7 hemi motortje..

Daar kon je rustig meer rijden of standje aan uit... Een beetje accelereren voor een inhaal actie bijvoorbeeld resulteerde al vaak in kick down :')
Leuk alleen maar de medepassagiers vonden het niet altijd fijn.

Wel een leuk wagentje om mee te rijden daar :+
 
Bergop of bergaf rijden veranderd ook het moment om te schakelen, hopelijk weten die mensen dat nog wel ... mijn examinator 23 jaar geleden wist het niet toen hij reklameerde dat ik op een 12% zware helling pas op 2600rpm schakelde met een clio dieseltje ipv op 1800 :')
En dat is dan examinator :X 3000rpm was zelfs nog beter geweest met drie man in dat autootje met amper 55pk of zo ...

Kort nadat in NL dat 'nieuwe rijden' was ingevoerd kwamen hier ook klachten over.
Wij hebben in NL nauwelijks heuvels en al helemaal geen bergen dus niemand werd geleerd om op toeren een berg omhoog te rijden.
Gevolg: 'nieuw rijdende' automobilisten kwamen met motor/koel problemen halverwege een berghelling stil te staan...!
 
Gevolg: 'nieuw rijdende' automobilisten kwamen met motor/koel problemen halverwege een berghelling stil te staan...!

:^ en dan in een hoge versnelling met weinig gas en met zo'n net wel, net niet hortende en stotende motor, want dat voelt zo lekker zuinig...
 
Mijzelf vandaag voor het eerst verlaagd tot een wedstrijdje optrekken. Kwam aanrijden bij stoplichten, stond al een auto op rechter rijstrook dus pakte ik de linker. Moest alleen 150 meter of zoiets verder al rechts afslaan, maar dat is normaal gesproken geen punt met de traag optrekkende automobilisten.
Maar natuurlijk stond ik links van uitgerekend een gepimpte Golf met stereotype gepimpte golf bestuurder erin. Hoorde al zachtjes iets van 'gast, he gast'...dacht al bij mijzelf 'nee he' maar voordat ik goed om kon kijken zag ik zwaailichten in mijn spiegels snel dichtbij komen op mijn rijstrook, en het licht sprong op groen...golfje vol gas, ik dus ook want moest naar rechts en wilde uit de weg gaan voor hulpdiensten....Uiteraard zonder al teveel moeite voor de golf de afslag genomen, maar wel een snelheidsovertreding van +-50km/h gemaakt :')

Ook vandaag ontdekt dat mijn motorhoes gewoon over de zijkoffers past zodat ik ze niet meer iedere keer los hoef te halen en mee naar boven hoef te sjouwen. Waarom ik dat nog nooit eerder geprobeerd heb is mij een raadsel |( :$
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond onderweg naar Langevelderslag achter een dame met Harley, ik hield voldoende afstand (volgens mij) toen ze besloot te remmen voor deze bocht naar links.

Prima toch het is een bijna haakse linkerbocht, gaat de dame bijna stil staan om de bocht te nemen, daar had ik niet op gerekend en kon slechts uitwijken en de binnenbocht pakken of tegen haar aanrijden. Ik had dat niet zien aankomen dat ze van 70 naar 10 ging om de bocht te nemen, weer zo'n leermomentje om nog meer afstand te houden. :')

Er was ruimte dus maar de binnenbocht gekozen...
Gevaletje onbekend en bocht verkeed ingeschat misschien :X
 
Haha, echt hè :) Maar dat zal er ook wel bij zitten inderdaad, dat had ik nog helemaal niet bedacht. Misschien dat daarom bestuurders van busjes dit minder vaak doen.

Wel het zoveelste argument voor het plaatsen van verkeerslichten áchter de kruising in plaats van ervoor. Er was een hoop verkeerd in Sydney, maar dát was in ieder geval een heel stuk prettiger geregeld. Alhoewel het om sommige kruisingen met vijf straten, ventweggetjes, eenrichtingsverkeren etc. soms ook wel complex werd, maar goed, small price to pay voor GEWOON HET F**** VERKEERSLICHT KUNNEN ZIEN ZONDER HERNIA
Omnog kaar tezwijgen over het zonlicht wat er opbrand.
Zie je soms nog niks 😂
 
Twee tegenliggers. De voorste heeft richtingaanwijzer naar links aan, de achterste niet. De voorste gaat rechtdoor, de achterste slaat linksaf :?
 
Led aftellers... zie je vaker voor voetgangers en fietsers...
Onder het mom van, dan weet je hoelang je moet wachten...
Echter bij (een hoop) studenten die toch gewoon door rood lopen is het
"dan weet je hoeveel tijd je hebt bespaard door niet te wachten"

Voor de mensen die niet door rood gaan is het wel fijn om vooraf gewaarschuwd te worden dat groen er aan komt, kan je je voertuig in versnelling zetten en meteen bij groen naar Vmax gaan zonder dat 'Koos opgefokt' meteen op de toeter hoeft te hangen omdat je niet snel genoeg bij groen weg was.
We hadden hier wel op sommige plekken een groen golfje (lamp, not auto). Die gaf aan dat als je 50 zou blijven rijden, dat je dan een "groene golf" had, oftewel: het volgende stoplicht zal dan ook groen zijn. Idee was natuurlijk dan mensen dan niet te hard zouden rijden. Neveneffect was dat als het groene golfje uitging voordat je er was, dat je wist dat je even wat gas bij moest geven om het volgende stoplicht nog te halen _O-
 
We hadden hier wel op sommige plekken een groen golfje (lamp, not auto). Die gaf aan dat als je 50 zou blijven rijden, dat je dan een "groene golf" had, oftewel: het volgende stoplicht zal dan ook groen zijn. Idee was natuurlijk dan mensen dan niet te hard zouden rijden. Neveneffect was dat als het groene golfje uitging voordat je er was, dat je wist dat je even wat gas bij moest geven om het volgende stoplicht nog te halen _O-
Inderdaad, als je echt het gas er op gooit kun je van het ene golfje naar het andere rijden! :X O-)
Bij Leeuwarden - Goutum toevallig? Valt me op dat de laatste tijd het groene golfje uberhaupt niet meer aan gaat.
 
Groene golf:
Amsterdam-west heeft dat ook, eerst deed die het altijd: gaf verschillende snelheden aan: 50/60/70. Was wel fijn totdat er al auto's voor het stoplicht stonden die nog moesten optrekken, dan moest je alsnog remmen..

Nieuwe rijden:

Citroen C1 heeft niet eens een toerenteller...
Maar de ANWB helpt ook niet echt mee met de doorstroming in het verkeer met hun nieuwe verzekering. die waarbij je premie omlaag gaat als je rustig rijdt en als je hard optrekt/bochten door gaat je premie omhoog gaat. Nu gaat iedereen zo zacht mogelijk optrekken en de bochten door zodat de premie omlaag gaat.
Vriend van mij had het eventjes geprobeerd in zijn auto. Hij gaf op een lege weg even vol gas, de dag daarna werd hij door de ANWB gebeld of hij toen op die weg te hard had gereden. Hij mocht gelijk die verzekering niet meer

Wat ik meemaakte:
We stonden met 3 motoren vooraan bij het stoplicht. Nummer 4 kwam er aan en die ging voor ons staan terwijl er achter ons nog gewoon ruimte was.
Dat je voor een auto gaat staan snap ik nog, maar voor een groepje motoren snap ik dan weer niet
 
Laatst bewerkt:
Wat ik meemaakte:
We stonden met 3 motoren vooraan bij het stoplicht. Nummer 4 kwam er aan en die ging voor ons staan terwijl er achter ons nog gewoon ruimte was.
Dat je voor een auto gaat staan snap ik nog, maar voor een groepje motoren snap ik dan weer niet

Dan ben je gewoon heel zeker van je rijkunsten betreffende optrekken.
 
Klopt, dat doet mijn schakelindicator ook van m'n Mitsubishi ASX handbak :+

Bij volgas geeft hij het aan bij ±5500 toeren oid, en minimaal gas al bij 1700 :')

Mja die van m'n Focus ook. Als je rustig 60 rijdt in z'n 4 begint ie al te roepen dat je door kan schakelen naar 5 :?, maar als je het gas dan intrapt gaat ie gelijk weer uit :P
Er zit zelfs ergens in het menu een overzichtje waar je kunt zien hoe je scoort op snelheid, schakelen, anticiperen enzo:

QZcYP3o.jpg


Kijk je 1 keer naar en daarna nooit meer _O-
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, als je echt het gas er op gooit kun je van het ene golfje naar het andere rijden! :X O-)
Bij Leeuwarden - Goutum toevallig? Valt me op dat de laatste tijd het groene golfje uberhaupt niet meer aan gaat.
Hoofddorp, volgens mij hebben ze golfjes weer weggehaald. Nu hebben we hysterisch knipperende gevarendriehoeken op plaatsen waar fietsers niet eens voorrang hebben, en drempels die comfortabeler worden naarmate je er harder overheen gaat :X
 
Vaak heeft dit met een 'comfortabele kijkhoek' te maken (en geen clue hebben wat een detectielus doet). Dus ipv als een aapje over het stuur te hangen en kort daarop groen te krijgen blijven ze comfortabel zitten achter rood..

Eerlijk gezegd doe dit ook :+, vooral wanner de stopstreep ver naar voren ligt. Als ik Wikipedia moet geloven heeft de voorste lus overigens weinig te maken met het krijgen van groen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Detectielus zei:
"De lus die het verst van de stopstreep ligt, dient voor het aanvragen van groen licht. Weggebruikers menen vaak dat om vlot bediend te worden van groen licht, ze zo snel mogelijk in de voorste lus moeten gaan staan met hun voertuig, onwetend dat de verweglus (zie par. Toepassing) de eigenlijke groenaanvraag doet."
 
Wilde inhalen (zat in de auto) maar ik zat achter een linksplakker, probeerde subtiel duidelijk te maken dat ik hem graag wilde inhalen, kwam er een Audi-rijder in Volvo aan gestoven. Hij dacht mij even rechts in te halen, maar toen besloot de auto voor mij ook maar weer terug te gaan naar rechts. Volvo vol in de ankers :') was wel even mooi om te zien.. Hoop dat ie z'n les een beetje geleerd heeft.

Vind het toch best apart, ondanks dat ik ongeveer 2/3 van de km's op de motor afleg maak ik meer mee in de auto.. op de motor merk ik toch dat mensen ruimte maken, sneller naar rechts gaan, bij kruisingen vaker voorrang verlenen, etc..
 
Laatst bewerkt:
Op de nieuwere BMW motoren zit ook zo'n pijltje dat je kan doorschakelen naar de volgende versnelling. Als je dat opvolgt rij je ook in de 6 bij 60 km/uur en dan loopt de motor niet lekker. Gelukkig kan je het uitzetten.

Vanmorgen weer eens volledig over het hoofd gezien door een meneer die de mini Peugeot de 50 km/u weg op stuurde op 10 meter voor me. Ik zag dat hij niet eens keek toen hij het deed. Gelukkig waren er geen tegenliggers.
 

Nieuwe rijden:

Citroen C1 heeft niet eens een toerenteller...
Maar de ANWB helpt ook niet echt mee met de doorstroming in het verkeer met hun nieuwe verzekering. die waarbij je premie omlaag gaat als je rustig rijdt en als je hard optrekt/bochten door gaat je premie omhoog gaat. Nu gaat iedereen zo zacht mogelijk optrekken en de bochten door zodat de premie omlaag gaat.
Vriend van mij had het eventjes geprobeerd in zijn auto. Hij gaf op een lege weg even vol gas, de dag daarna werd hij door de ANWB gebeld of hij toen op die weg te hard had gereden. Hij mocht gelijk die verzekering niet meer

Hoe checken ze dat dan? Via een app op je telefoon ofzo? Ben je dan verplicht die te gebruiken?

Ik heb 1 dag zo'n app geprobeerd, zelfs op standje schildpad voldeed ik niet aan de regels.. heb hem gelijk verwijderd, wat rijdt dat k*t zeg!
 
Gisteren een oude V40 gespot in Apeldoorn die z'n achteruitrijlichten had branden, maar toch echt gewoon vooruit reed. Heel bijzonder :?

Verder ben ik (in koekblik) op de snelweg nog van m'n rijstrook afgedwongen door een meneer in een C3 met fietsen achterop. Ik was 'm aan het inhalen en hij vond het een goed idee om zonder te kijken van rijstrook te wisselen. Gelukkig was er links van me nog een lege baan, anders was het misschien minder fraai verlopen :/
 
....Gisteren een oude V40 gespot in Apeldoorn die z'n achteruitrijlichten had branden, maar toch echt gewoon vooruit reed. Heel bijzonder :?....
Schakelaar van de achteruitrijdverlichting blijft hangen.

Die schakelaar zit meestal gewoon bij de pook, je drukt hem in als je de achteruit inschakelt. Ik zie het ook wel eens maar ga maar niet seinen, hooguit aanspreken als ik de kans krijg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan