Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Degene die fel tegenstander zijn, uiten zich hier ook heel fel in. Aan de ene kant kun je zeggen: je wordt gezien, OF NIET, ongeacht fluo kleding of niet.

Aan de andere kant is de kans DAT je gezien wordt met fluo kleding wel groter.
Daarom kies ik wel voor fluo kleding. Laat mij er dan maar als een schitteraap op staan, als ik de kans om geschept te worden iets kan verkleinen, doe ik dat graag.

Weet nog goed dat we afgelopen zomer een stuk gingen toeren met buurman. Hij reed op een zwarte motor, zwart pak, en zwarte helm. Daarnaast had hij ook nog zijn licht niet aan. In de zomeravonduren als het wat gaan schemeren is hij makkelijk te missen, dat is gewoon een feit.
Tja...
 
Hallo allemaal.
Zoals we van een Forum gewend zijn: zoveel mensen....zoveel meningen.
Er zal van een ieder wel een kern van waarheid inzitten.
Ik begrijp dus dat de meesten van jullie er moeite mee hebben als gasten zoals ik de alarm knipperlichten gebruiken tijden het filerijden.
Dat er daarvoor gegronde redenen voor kunnen zijn kan ik begrijpen.
Maar.................
Wie van jullie kan mij dan in hemelsnaam vertellen hoe het komt dat ik vrijwel altijd motorrijders door de file heen zie rijden met hun alarmlichten aan???
En dan hebben we het niet alleen over de kut-scooter rijders zoals ik, maar ook over de jongens op dikke fietsen zoals GS'een.
Van de 10 stuks hebben er 9 dus WEL de alarmknipperlichten aanstaan.
Zijn het dan allemaal domme en bange sukkels die niet weten hoe het hoort.

Ik heb de afgelopen 28 jaar van mijn motorcarierre 4 ongelukken gehad.
Een aantal bijna ongelukken als bonus, maar kunnen voorkomen door geluk en uitwijkenmanouvres.
Nou ben ik van 2 zaken heilig overtuigd:
1: de meeste automobilisten zien je niet of willen je niet zien doordat ze bezig zijn met andere zaken dan autorijden......
2: je eigen lichaam staat op nr 1 en als motorrijder ben je samen met fietsers en voetgangers de meest kwetsbare verkeersdeelnemer.

Dus als ik wel iets extra kan doen om mijn zichtbaarheid te vergroten zoals een maf geel fluor pipo pak aan te doen of alarmknipperlichten aan te zetten in de file, dan zou ik dat ook zekers niet nalaten.
Tot de dag komt dat een diender mij daarvoor gaat bekeuren omdat het kennelijk niet schijnt te mogen, ben ik van mening dat het mijn zichtbaarheid net effe extra vergroot.
Tenslotte valt het op, want daar zijn ze toch voor?
En dat opvallen doe ik graag als ik tussen die metalen doodskisten doorrijd.
Als iemand van jullie van mening is dat ik daardoor een bange motorrijder ben, dan vind ik zelfs ook dat best.
Want die persoon zal het aan zijn zalige reet roesten, als een automobilist mij toevallig wel aanrijdt door het net effe gebrek aan zichtbaarheid van mijn alarmknipperlichten.

Het is dan niet HIJ, maar IK die met de brokken zit.
En we kunnen er allemaal flink over blijven ouwehoeren, maar neemt niet weg dat je als motorrijder zeer, en ik herhaal zeer kwetsbaar bent.
Dus alles, maar dan ook alles waarbij je meer zichtbaarheid geeft om als 2 wieler jezelf te laten zien in deze verrekte donkere dagen prijs ik vol aan.
Amen.
Vr Gr
 
Hallo allemaal.
Zoals we van een Forum gewend zijn: zoveel mensen....zoveel meningen.
Er zal van een ieder wel een kern van waarheid inzitten.
Ik begrijp dus dat de meesten van jullie er moeite mee hebben als gasten zoals ik de alarm knipperlichten gebruiken tijden het filerijden.
Dat er daarvoor gegronde redenen voor kunnen zijn kan ik begrijpen.
Maar.................
Wie van jullie kan mij dan in hemelsnaam vertellen hoe het komt dat ik vrijwel altijd motorrijders door de file heen zie rijden met hun alarmlichten aan???
En dan hebben we het niet alleen over de kut-scooter rijders zoals ik, maar ook over de jongens op dikke fietsen zoals GS'een.
Van de 10 stuks hebben er 9 dus WEL de alarmknipperlichten aanstaan.
Zijn het dan allemaal domme en bange sukkels die niet weten hoe het hoort.

Ik heb de afgelopen 28 jaar van mijn motorcarierre 4 ongelukken gehad.
Een aantal bijna ongelukken als bonus, maar kunnen voorkomen door geluk en uitwijkenmanouvres.
Nou ben ik van 2 zaken heilig overtuigd:
1: de meeste automobilisten zien je niet of willen je niet zien doordat ze bezig zijn met andere zaken dan autorijden......
2: je eigen lichaam staat op nr 1 en als motorrijder ben je samen met fietsers en voetgangers de meest kwetsbare verkeersdeelnemer.

Dus als ik wel iets extra kan doen om mijn zichtbaarheid te vergroten zoals een maf geel fluor pipo pak aan te doen of alarmknipperlichten aan te zetten in de file, dan zou ik dat ook zekers niet nalaten.
Tot de dag komt dat een diender mij daarvoor gaat bekeuren omdat het kennelijk niet schijnt te mogen, ben ik van mening dat het mijn zichtbaarheid net effe extra vergroot.
Tenslotte valt het op, want daar zijn ze toch voor?
En dat opvallen doe ik graag als ik tussen die metalen doodskisten doorrijd.
Als iemand van jullie van mening is dat ik daardoor een bange motorrijder ben, dan vind ik zelfs ook dat best.
Want die persoon zal het aan zijn zalige reet roesten, als een automobilist mij toevallig wel aanrijdt door het net effe gebrek aan zichtbaarheid van mijn alarmknipperlichten.

Het is dan niet HIJ, maar IK die met de brokken zit.
En we kunnen er allemaal flink over blijven ouwehoeren, maar neemt niet weg dat je als motorrijder zeer, en ik herhaal zeer kwetsbaar bent.
Dus alles, maar dan ook alles waarbij je meer zichtbaarheid geeft om als 2 wieler jezelf te laten zien in deze verrekte donkere dagen prijs ik vol aan.
Amen.
Vr Gr


De automobilist kan slechter inschatten waar en wat je bent door de alarmlichten.
 
Hallo allemaal.
Zoals we van een Forum gewend zijn: zoveel mensen....zoveel meningen.
Er zal van een ieder wel een kern van waarheid inzitten.
Ik begrijp dus dat de meesten van jullie er moeite mee hebben als gasten zoals ik de alarm knipperlichten gebruiken tijden het filerijden.
Dat er daarvoor gegronde redenen voor kunnen zijn kan ik begrijpen.
Maar.................
Wie van jullie kan mij dan in hemelsnaam vertellen hoe het komt dat ik vrijwel altijd motorrijders door de file heen zie rijden met hun alarmlichten aan???
En dan hebben we het niet alleen over de kut-scooter rijders zoals ik, maar ook over de jongens op dikke fietsen zoals GS'een.
Van de 10 stuks hebben er 9 dus WEL de alarmknipperlichten aanstaan.
Zijn het dan allemaal domme en bange sukkels die niet weten hoe het hoort.

Ik heb de afgelopen 28 jaar van mijn motorcarierre 4 ongelukken gehad.
Een aantal bijna ongelukken als bonus, maar kunnen voorkomen door geluk en uitwijkenmanouvres.
Nou ben ik van 2 zaken heilig overtuigd:
1: de meeste automobilisten zien je niet of willen je niet zien doordat ze bezig zijn met andere zaken dan autorijden......
2: je eigen lichaam staat op nr 1 en als motorrijder ben je samen met fietsers en voetgangers de meest kwetsbare verkeersdeelnemer.

Dus als ik wel iets extra kan doen om mijn zichtbaarheid te vergroten zoals een maf geel fluor pipo pak aan te doen of alarmknipperlichten aan te zetten in de file, dan zou ik dat ook zekers niet nalaten.
Tot de dag komt dat een diender mij daarvoor gaat bekeuren omdat het kennelijk niet schijnt te mogen, ben ik van mening dat het mijn zichtbaarheid net effe extra vergroot.
Tenslotte valt het op, want daar zijn ze toch voor?
En dat opvallen doe ik graag als ik tussen die metalen doodskisten doorrijd.
Als iemand van jullie van mening is dat ik daardoor een bange motorrijder ben, dan vind ik zelfs ook dat best.
Want die persoon zal het aan zijn zalige reet roesten, als een automobilist mij toevallig wel aanrijdt door het net effe gebrek aan zichtbaarheid van mijn alarmknipperlichten.

Het is dan niet HIJ, maar IK die met de brokken zit.
En we kunnen er allemaal flink over blijven ouwehoeren, maar neemt niet weg dat je als motorrijder zeer, en ik herhaal zeer kwetsbaar bent.
Dus alles, maar dan ook alles waarbij je meer zichtbaarheid geeft om als 2 wieler jezelf te laten zien in deze verrekte donkere dagen prijs ik vol aan.
Amen.
Vr Gr

Duidelijk...
Ik had het iets minder uitgebreid uitgelegd, maar ben het zeker met je eens!
 
Geen alarmlichten voor mij in de file.

Ik heb ze nooit gemist om mijzelf zichtbaar te maken.

Het fluohesje zie ik als de boom die je wilt vermijden als je van weg raakt.

Ik heb met verschillende motoragenten/ opleiders gesproken en die vertellen dat er meer politieagenten op de motor worden aangereden sinds ze opvallende kleding dragen.
Zelfs met zwaalicht en sirene aan.

Laat mij maar in het zwart op een zwarte motor rijden. Met of zonder licht. :) :+ :]
 
@GVS: Wat er mis is met buurman is het gebrek aan koplamp. De zware motor en zwarte kleding doen er niet toe.
Maar tegelijk: trekt hij een geel hesje aan, dan verdwijnt dat achter z'n, nu wel brandende koplamp. Daar veruit de meeste aanrijdingen aan de voorkant plaats vinden (bij motoren) helpt het hesje weinig tot niet.
Mijn motor is is ook zwart, net als mijn pak en mijn helm :) Maar dat terzijde. Ik heb wel drie lampen aan de voorkant: dus gelijk een locomotief. Dat wordt veelal goed gezien.


@Dylan: Knipperen in de file: je zegt het zelf bij punt 1: ze zien je niet of willen je niet zien. Wat jij knippert doet er dus dan niet toe, want als je niet kijkt, zie je ook niets...
Ook hier geldt dat je in je autospiegel het gele pak niet gemakkelijk zal waarnemen want het zit achter de koplamp en knippers.

En ik rij afwisselend Scooter en GS, bij elkaar 55k km/jaar

Het nadeel van deze "veiligheidsmaatregelen"is dat de berijder er dan eerder van uit gaat dat hij met als zijn maatregelen wel gezien zal worden en dat is dus niet zo.
Maar als jij wil knipperen, doe je ding, ik lig er niet wakker van, net zo min als van je hesje.
 
En dan gisteren op de Groene Kruisweg in Spijkenisse:
Mijn verkeerslicht springt op groen, van links zie ik een auto nog even lekker optrekken om mijn baan te kruisen en die had dus al rood. De dame in de truttenschudder daarachter dacht ok ik rij ook nog even door en kwam dus gevaarlijk dichtbij. Stebleltje eens a 139 dB aangezet.
Daar ben ik dus vervolgens even naast gaan rijden en vragend mijn hand opgestoken. Maar ik zag aan alles dat ze geen idee had wat ze misdaan had.
 
Ook regelmatig gezien: Motorrijders met een fluo hesje aan om vervolgens daar over heen een grote rugzak te hebben. :') Van achter gezien valt een hesje dan niet meer zo op.
 
Dus als ik wel iets extra kan doen om mijn zichtbaarheid te vergroten zoals een maf geel fluor pipo pak aan te doen of alarmknipperlichten aan te zetten in de file, dan zou ik dat ook zekers niet nalaten.

Ik heb niks tegen fluo. Zal er zelf niet in gaan rijden maar dat is een persoonlijke keus. Knipperlichten daarentegen zijn irritant en verboden.

En dan hebben we het niet alleen over de kut-scooter rijders zoals ik, maar ook over de jongens op dikke fietsen zoals GS'een.
Van de 10 stuks hebben er 9 dus WEL de alarmknipperlichten aanstaan.
Zijn het dan allemaal domme en bange sukkels die niet weten hoe het hoort.

GS'en en aanverwanten vallen mijns inziens in een andere categorie. Die hangen hun, toch al dikke motor, vol met vaak onnodige accessoires zoals extra schijnwerpers (die verblinden) en mastodonten van top- en zijkoffers, om dan al knipperend, tüterend en revvend zich een weg tussen de files door te banen. Boos op elke automobilist die niet snel genoeg aan de kant gaat. Ze kunnen het dan vaak ook niet laten om afkeurend hun in een systeemhelm gestoken domme hoofd te schudden wegens zoveel onbegrip van de automobilisten. Moesten ze gewoon een modale motor rijden zouden ze er gewoon tussendoor passen, had niemand er last van


Tot de dag komt dat een diender mij daarvoor gaat bekeuren omdat het kennelijk niet schijnt te mogen, ben ik van mening dat het mijn zichtbaarheid net effe extra vergroot.
Tenslotte valt het op, want daar zijn ze toch voor?
Vr Gr

Vind ik redelijk egoïstisch...
 
Hallo allemaal.
Zoals we van een Forum gewend zijn: zoveel mensen....zoveel meningen.
Er zal van een ieder wel een kern van waarheid inzitten.
Ik begrijp dus dat de meesten van jullie er moeite mee hebben als gasten zoals ik de alarm knipperlichten gebruiken tijden het filerijden.
Dat er daarvoor gegronde redenen voor kunnen zijn kan ik begrijpen.
Maar.................
Wie van jullie kan mij dan in hemelsnaam vertellen hoe het komt dat ik vrijwel altijd motorrijders door de file heen zie rijden met hun alarmlichten aan???
En dan hebben we het niet alleen over de kut-scooter rijders zoals ik, maar ook over de jongens op dikke fietsen zoals GS'een.
Van de 10 stuks hebben er 9 dus WEL de alarmknipperlichten aanstaan.
Zijn het dan allemaal domme en bange sukkels die niet weten hoe het hoort.

Ik heb de afgelopen 28 jaar van mijn motorcarierre 4 ongelukken gehad.
Een aantal bijna ongelukken als bonus, maar kunnen voorkomen door geluk en uitwijkenmanouvres.
Nou ben ik van 2 zaken heilig overtuigd:
1: de meeste automobilisten zien je niet of willen je niet zien doordat ze bezig zijn met andere zaken dan autorijden......
2: je eigen lichaam staat op nr 1 en als motorrijder ben je samen met fietsers en voetgangers de meest kwetsbare verkeersdeelnemer.

Dus als ik wel iets extra kan doen om mijn zichtbaarheid te vergroten zoals een maf geel fluor pipo pak aan te doen of alarmknipperlichten aan te zetten in de file, dan zou ik dat ook zekers niet nalaten.
Tot de dag komt dat een diender mij daarvoor gaat bekeuren omdat het kennelijk niet schijnt te mogen, ben ik van mening dat het mijn zichtbaarheid net effe extra vergroot.
Tenslotte valt het op, want daar zijn ze toch voor?
En dat opvallen doe ik graag als ik tussen die metalen doodskisten doorrijd.
Als iemand van jullie van mening is dat ik daardoor een bange motorrijder ben, dan vind ik zelfs ook dat best.
Want die persoon zal het aan zijn zalige reet roesten, als een automobilist mij toevallig wel aanrijdt door het net effe gebrek aan zichtbaarheid van mijn alarmknipperlichten.

Het is dan niet HIJ, maar IK die met de brokken zit.
En we kunnen er allemaal flink over blijven ouwehoeren, maar neemt niet weg dat je als motorrijder zeer, en ik herhaal zeer kwetsbaar bent.
Dus alles, maar dan ook alles waarbij je meer zichtbaarheid geeft om als 2 wieler jezelf te laten zien in deze verrekte donkere dagen prijs ik vol aan.
Amen.
Vr Gr


Volledig mee eens!
 
Kunnen we ook nog aardig doen tegen elkaar?
Het is toch juist leuk om ervaring uit te wisselen en niet elkaar constant zaken te verwijten?

Tenminste; ik dacht dat dit topic daarvoor bedoeld was.
 
Vind ik redelijk egoïstisch...


Dat is de huidige maatschappij toch O-)

Ikke ikke ikke en de rest zoekt het maar uit.

Wat nou last van grootlicht? f*ck it zo lang als ik mij er maar veilig bij voel. -O-
En dat ook met knipperlichten aan tussen de file door enz enz enz. :(
 
Het is dus toegestaan, maar wel met een aantal afspraken.
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/3-luik folder1.pdf
Linkje naar de folder van de overheid.
Afspraak is bijvoorbeeld om een snelheidsverschil van 10 km/u te hanteren. En daar gaan toch wel veel collega rijders de fout in. Dus het kan maar zo zijn als je met een (te) hoge snelheid tussen de stilstaande auto,s door raast, je alsnog een bon krijgt met een iets andere feitcode. Bezwaar niet mogelijk.
 
Ik rijd ook met alarmlichten door de file. Vooral met weer zoals vandaag. De hele dag regen. Dan zie je in je achteruitkijk/zijspiegel in de file alleen maar lichten en is het heel lasting in te schatten welke licht van wie is. Of dat een motorrijder is die eraan komt of gewoon een van de lichten van een auto achter je.

Met de knipperlichten zijn motoren veel herkenbaarder. Ik weet dat het niet mag, maar ik weet ook dat ik met knipperlichten gewoon beter gezien wordt. Dat vind ik belangrijker.

Als ik in de zomer rijd met mooi weer, dan zet ik ze meestal niet aan. Dan is alles veel beter zichtbaar in de achteruitkijk/zijspiegel van een auto.
 
Het is dus toegestaan, maar wel met een aantal afspraken.
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/3-luik folder1.pdf
Linkje naar de folder van de overheid.
Afspraak is bijvoorbeeld om een snelheidsverschil van 10 km/u te hanteren. En daar gaan toch wel veel collega rijders de fout in. Dus het kan maar zo zijn als je met een (te) hoge snelheid tussen de stilstaande auto,s door raast, je alsnog een bon krijgt met een iets andere feitcode. Bezwaar niet mogelijk.

Die folder is niet van de overheid :N
Inhoudelijk is het wel overeenkomstig de zienswijze van de overheid.


Als je het over feitcodes hebt dan praat je over het WAHV, bezwaar is dan altijd mogelijk !
 
Laatst bewerkt:
Alsi k alarmlichten zou hebben zou ik ze inderdaad ook aanzetten bij filerijden. Ben daar stiekem een beetje jaloers op als ik achter zo'n dikke BMW rij in de file.

Het is dus toegestaan, maar wel met een aantal afspraken.
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/3-luik folder1.pdf
Linkje naar de folder van de overheid.
Afspraak is bijvoorbeeld om een snelheidsverschil van 10 km/u te hanteren. En daar gaan toch wel veel collega rijders de fout in. Dus het kan maar zo zijn als je met een (te) hoge snelheid tussen de stilstaande auto,s door raast, je alsnog een bon krijgt met een iets andere feitcode. Bezwaar niet mogelijk.

Tja, 10km/h snelheidsverschil is dan ook wel heel conservatief. Dat is bij stilstaande file langzamer dan een fiets, dan kan je bijna net zo goed gewoon in de file gaan staan. Vind persoonlijk 15-20km/h verschil netjes afhankelijk van omstandigheden ondanks dat dit sneller is dan die 'gedragsregel' (die voor zover ik weet een advies is en geen verplichting?)
 
Laatst bewerkt:
Reed laatst achter een motoragent tussen de file door met zijn alarmlichten aan.......
 
Ik doe het dan weer net anders. Ik zet als ik wil gaan filteren mijn alarmlichten aan tot ik goed en wel aan het filteren ben. Dat dat meteen gezien en begrepen wordt door de auto's om me heen is direct duidelijk, en scheelt alweer een schrikreactie. In feite gebruik ik het dus als een waarschuwing voor een speciale manoeuvre (namelijk het beginnen met filteren).

En dan dus vijf seconden later weer uit, want dan komen we op het filteren-met-alarmlichten-aan: ik doe dat dus niet. Je wordt weliswaar beter gezien met die alarmlichten, dus so far so good zou je zeggen, MAAR het leidt alleen maar tot meer reactiegedrag bij blikkers in de vorm van stuurbewegingen, die 99 van de 100 keer helemaal niet nodig zijn en dus aantonen dat je blikkers onnodig afleidt op die manier. Beter denken ze nadat ik voorbij gepiept ben "o ja, filterende motorrijders" en kijken ze dan in hun spiegel of er nog meer zijn, dan dat ze denken "o shit, een filterende motorrijder, laat ik een ruk aan mijn stuur geven". Maar goed, dit is ook bij mij allemaal puur persoonlijke ervaring en inschatting en zeker niet gestoeld op enige wetenschappelijke kennis.

Wat fluor betreft: uiteraard worden ambulances ook wel eens over het hoofd gezien, maar dat is natuurlijk geen goed argument tégen extra zichtbaarheid. Volgens die logica zou je net zo goed door kunnen blijven roken, want er zijn best veel niet-rokers die toch aan longkanker sterven.
 
Tja, 10km/h snelheidsverschil is dan ook wel heel conservatief. Dat is bij stilstaande file langzamer dan een fiets, dan kan je bijna net zo goed gewoon in de file gaan staan. Vind persoonlijk 15-20km/h verschil netjes afhankelijk van omstandigheden ondanks dat dit sneller is dan die 'gedragsregel' (die voor zover ik weet een advies is en geen verplichting?)

Het is geen verplichting.
Net als dat je niet verplicht bent minstens 60km/u te rijden op de snelweg. Uiteraard krijg je een bekeuring als je 50km/u rijdt terwijl de rest 120km/u rijdt. Maar als er een file ontstaat word toch wel verwacht dat je zelfs minder snel dan 50km/u gaat rijden, geeft zoveel blikschade anders ;)

Als je het een 'status' wilt geven dan zie het als een richtlijn die de verzekeringen aanhouden als het mis gegaan is. Dat is, naar mijn mening, de beste manier van kijken naar deze gedragsregels.

Kan je aantonen dat je deze gedragsregel netje hebt gevolgd dan sta je bij een aanrijding 1 punt voor.
Kan de ander aantonen dat je jezelf iets extra hebt toegestaan bovenop de gedragsregel dan heeft de andere partij een punt voorsprong.

De overheid ( Politie in dit geval ) accepteert de gedragsregel, ook al heeft die juridisch geen status.
Er zal dus in principe niet geverbaliseerd worden als je je onder normale omstandigheden volgens de gedragsregels gedraagt.
 
Laatst bewerkt:
Ehm, orde van de dag; wie heeft er vandaag gereden?
Pfff, ik kwam er een paar tegen onderweg. Ik riep nog; wat een pokkeweer he! Maar denk niet dat ze het verstaan hebben :-p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan