Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #22

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik geef in de stad ook vaak voetgangers en fietsers voorrang, en mensen die uit een zijstraat komen en daar al lang staan te wachten. Maar binnen grenzen natuurlijk, ik wil zelf uiteindelijk ook wel 's verder rijden.

Je moet gewoon de regels volgen wat voorrang geven betreft,zoals je nu bezig ben
creëer je alleen maar verwarring bij voetgangers en fietsers,de volgende keer denken ze dat een ander ook wel zal stoppen en dat kan verkeerd aflopen.
 
En bij mijn FJR is de startknop gewoon de andere kant van de killswitch knop, dus daar kun je dit hele probleem überhaupt niet hebben.

Wat handig! :t Ik hang m'n helm nogal eens aan mijn rechter spiegel wanneer ik even parkeer. Waarschijnlijk heb ik daarmee de knop omgezet.
 
Inderdaad best een logische uitbreiding/samenvoegen van functies.

De knop kan dus vanuit "uit" naar "aan" gezet worden, en dan verder duwen voor "start"?
Veert ook weer terug naar de "aan" stand als je hem na het starten los laat?
 
Lijkt me ook erg handig. Nu zet ik de motor vaak met de killswitch uit, dus het is voor mij een van de eerste dingen die ik check als er geen reactie komt. Maar ik kan geen geldige reden bedenken om die knoppen _niet_ samen te voegen.
 
Je moet gewoon de regels volgen wat voorrang geven betreft,zoals je nu bezig ben
creëer je alleen maar verwarring bij voetgangers en fietsers,de volgende keer denken ze dat een ander ook wel zal stoppen en dat kan verkeerd aflopen.

Dat speelt mee. Aan de andere kant, een ouder met kinderwagen en twee kleine kinderen die op de stoeprand staan te wachten, dat is ook niet veilig, die laat ik dan maar liever oversteken. En als het koud is en regent, en een fietser staat verregend langs de kant, en ik zit droog in mijn motorpak en helm, dan geef ik die fietser voorrang. En als iedereen ook 's aardig doet tegen anderen, dan gaat dat prima.

Voorrang is een recht, geen plicht, volgens de wet. Je bent niet verplicht voorrang te nemen op een fietser of voetganger. Je bent niet verplicht voorrang te nemen als je op een voorrangsrotonde rijdt, en rechts staat een lange rij auto's die er maar niet tussenkomt. Gewoon aardig zijn, dat maakt het leven zoveel fijner.
 
In een ander topic zit je iemand af te zeiken, die de pech heeft om met 180 gelaserd te zijn en dan flik je zelf dit !!

Ja en? Ik rij op de snelweg, ik rij een poosje achter twee auto's die de boel een beetje ophouden, en dan rij ik er heel gecontroleerd tussendoor. Ik vind dat geen probleem. Het is niet gevaarlijk. Maar natuurlijk mag je er kritiek op hebben.

Ik vind dat wat anders dan 180 rijden op een weg waar ook ineens kinderen kunnen oversteken. Vooral omdat het zinloos is: als je 180 wil rijden, kun je dat ook op de snelweg doen. Dan ben je niet je rijbewijs kwijt, en breng je geen mensen in gevaar. Je kunt op de snelweg ook 240 rijden. Ben je je rijbewijs kwijt, maar je rijdt geen overstekende kinderen dood.
 
Lijkt me ook erg handig. Nu zet ik de motor vaak met de killswitch uit, dus het is voor mij een van de eerste dingen die ik check als er geen reactie komt. Maar ik kan geen geldige reden bedenken om die knoppen _niet_ samen te voegen.
Heb altijd geleerd dat het slecht is om de motor uit te zetten met de killswitch. Weet niet of dat klopt? Nou gaat hij bij mij meestal uit doordat ik de standaard uit klap, en misschien is dat wel hetzelfde (slechte?) effect bedenk ik mij nu.
 
Heb altijd geleerd dat het slecht is om de motor uit te zetten met de killswitch. Weet niet of dat klopt? Nou gaat hij bij mij meestal uit doordat ik de standaard uit klap, en misschien is dat wel hetzelfde (slechte?) effect bedenk ik mij nu.
Volgens mij onderbreken de killswitch, standaard en contactslot hetzelfde circuit dus ik zou niet weten waarom dat schadelijk zou kunnen zijn.
 
Hoezo de killswitch gebruiken?

Ik draai de sleutel om. Sowieso nodig toch om de motor in het slot te draaien?
 
Simpel, daar kan ik bij zonder m'n handen van het stuur te halen en kan de motor in z'n versnelling blijven staan. Ik houd graag m'n hand in de buurt van de rem en heb m'n linkerhand nodig om de koppeling in te trekken. Pas als ik de standaard uitgeklapt heb haal ik m'n handen van het stuur. :)
 
Laatst bewerkt:
Simpel, daar kan ik bij zonder m'n handen van het stuur te halen en kan de motor in z'n versnelling blijven staan. Ik houd graag m'n hand in de buurt van de rem en heb m'n linkerhand nodig om de koppeling in te trekken. Pas als ik de standaard uitgeklapt heb haal ik m'n handen van het stuur. :)

Herkenbaar, stuur+hendels vasthouden tot alles stil staat.
ik zet de motor vaak uit met de voet, zijstandaard uitklappen = onderbreken ontsteking (of whatever de computer er mee doet), en de motor slaat af. Dan pas loslaten...
Kan volgens garage geen kwaad (maar die hebben natuurlijk baat bij extra slijtage, tis weer werk, en handel..)

edit: vroegah... autos, versnelling/koppeling. Als de motor nog wat naliep erg oppassen..
en kon je bv autos starten in de versnelling, en die sprong dan op startmotor naar voren.. brrrr.
 
Laatst bewerkt:
Heb altijd geleerd dat het slecht is om de motor uit te zetten met de killswitch. Weet niet of dat klopt? Nou gaat hij bij mij meestal uit doordat ik de standaard uit klap, en misschien is dat wel hetzelfde (slechte?) effect bedenk ik mij nu.

Het zal per motor verschillen, mij is verteld dat het contactslot alle geschakelde electra uitzet en de killswitch alleen de ontsteking. Voor het uitzetten maakt het niet uit, maar als je de motor in de schuur zet en de sleutel erin laat zitten, kan het wel uitmaken.
 
Kan volgens garage geen kwaad (maar die hebben natuurlijk baat bij extra slijtage, tis weer werk, en handel..
Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb met de V-strom meer dan 50K gereden (teller staat nu op ongeveer 97K) en die heb ik haast nooit met de sleutel uitgezet. Alleen maar met de killswitch of jiffy. Jij maakt nog pittig meer kilometers en hebt volgens mij ook niet echt vaak motorpech, wel? Na hoeveel tijd moet je dan problemen gaan krijgen? :P
 
Laatst bewerkt:
Met een triumph mag je dit niet doen, via de killswitch (de pre-2014 generatie). Als je deze uitzet via dr killswitch dan gaat je adaptie verloren van de laatste rit. Dit kan er dan weer voor zorge dat je motor iets minder soepel loopt volgende keer omdat ie opnieuw zijn waarden moet bepalen.
 
Dat lijkt me toch vrij sterk. Juist met de jiffy of killswitch blijft alle electronica ingeschakeld, op de ontsteking na.
 
Inderdaad, knopje van de FJR is een schakelaar die naar boven en naar onder kan klikken. Naar boven blijft 'ie staan (killswitch) en naar onderen veert 'ie terug naar de middenpositie (startknop).

In de handleiding van de FJR staat dat je de killswitch gebruikt bij noodgevallen, zoals als de fiets is gevallen of als de gaskabel of de cruise control is vastgeslagen. Ik gebruik hem ook wel eens om hem gewoon uit te zetten, meestal in zo'n situatie als HighKing. Maar meestal doe ik het geloof ik toch met de standaard, zeker als ik ook echt meteen wil afstappen.

En ja het is echt veel handiger om er één knop van te maken, niet alleen wegens de ruimte voor de drive mode (tour/sport) en de hazard knopjes, maar vooral omdat het simpelweg onmogelijk is om te proberen te starten met de killswitch erop. Zou daar nou echt verder al die jaren niemand op zijn gekomen bij andere merken? Zal wel weer iets met patenten te maken hebben...
 
Gisteren in de ochtenspits in A’dam een figuur voor me die, terwijl ik haast had, werkelijk iedereen overal voorrang gaf. Op de stoep wachtende voetgangers werden met een ruim armgebaar gemaand over te steken. Fietsers achter haaientanden kregen voorrang. Een hele sliert auto’s van links kreeg ook voorrang. Heel sociaal allemaal, maar niet voor de sliert voertuigen die achter deze man een kleine 10 minuten vertraging opliepen. |(
Zat je zelf per ongeluk in de auto in plaats van op de motor? ;)
 
Dat speelt mee. Aan de andere kant, een ouder met kinderwagen en twee kleine kinderen die op de stoeprand staan te wachten, dat is ook niet veilig, die laat ik dan maar liever oversteken. En als het koud is en regent, en een fietser staat verregend langs de kant, en ik zit droog in mijn motorpak en helm, dan geef ik die fietser voorrang. En als iedereen ook 's aardig doet tegen anderen, dan gaat dat prima.

Voorrang is een recht, geen plicht, volgens de wet. Je bent niet verplicht voorrang te nemen op een fietser of voetganger. Je bent niet verplicht voorrang te nemen als je op een voorrangsrotonde rijdt, en rechts staat een lange rij auto's die er maar niet tussenkomt. Gewoon aardig zijn, dat maakt het leven zoveel fijner.
Nee, er bestaat volgens de wet een plicht om voorrang te verlenen (volgens de regels en de tekens), maar er bestaat geen recht op voorrang waar je naar keuze wel of geen gebruik van kunt maken.

Is dat trouwens een vrouwending om direct over regels en wetten te beginnen?
Nee, dat is iets van eerstejaars rechtenstudenten :+
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan