Het grote Yamaha Diversion topic deel 12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo mede Diversion rijders, -sters,

Ik ben voor het eerst hier en woon in Twente.
Sinds kort de eigenaresse van een Groene XJ600S Diversion van 1992 met volle kuip.
En ampers 20000 km gelopen.
Vind het een hele fijne motor met een goede zit.
Heeft lange tijd stil gestaan, en heb dan ook al wat aan de motor gesleuteld, aan de hand van diverse How To.
O.A. de carburateurs ultrasoon gereinigd, nieuwe pakkingen.
Tank gespoeld, zat erg veel roest in, en de kraan gereviseerd.
De remklauwen voorzien van nieuwe seals olie en remblokken.
Gisteren de voorvork keerringen aan de hand van Bensis geweldige How To, vernieuwd, waarvoor dank.
Zal het leuk vinden om mee te praten op dit forum.
 
Weet er iemand een adres waar je losse onderdelen voor een benzinepomp van een Div van 1993 kunt bestellen? Het membraan en de pakking is kapoet, maar bij de motorzaken kunnen ze daar geen onderdelen van leveren, alleen nieuwe. Een nieuwe kost €99. Ik heb nu wel een tweedehandse gevonden voor €50, dus ik denk dat ik dat maar doe.

Hallo Arno,

Van de meeste gebruikte kranen zijn de membramen en pakkingen al stuk door ouderdom.
Heb vorige week mijn kraan (XJ600S diversion 1992) voorzien van een nieuw revisiesetje compleet met 2 pakkingen en membraam en nieuwe schroeven voor de tankbevestiging.
Besteld bij motoport Hengelo (O) +- 40 euro.
 
Hallo mede Diversion rijders, -sters,
Ik ben voor het eerst hier en woon in Twente.
Sinds kort de eigenaresse van een Groene XJ600S Diversion van 1992 met volle kuip.
En ampers 20000 km gelopen.
Vind het een hele fijne motor met een goede zit.
Heeft lange tijd stil gestaan, en heb dan ook al wat aan de motor gesleuteld, aan de hand van diverse How To.
O.A. de carburateurs ultrasoon gereinigd, nieuwe pakkingen.
Tank gespoeld, zat erg veel roest in, en de kraan gereviseerd.
De remklauwen voorzien van nieuwe seals olie en remblokken.
Gisteren de voorvork keerringen aan de hand van Bensis geweldige How To, vernieuwd, waarvoor dank.
Zal het leuk vinden om mee te praten op dit forum.
Hallo Muisie :W
Welkom op het Diversion topic, en gefeliciteerd met je aankoop, de Div 600 is inderdaad een fijne makkelijke motor.
Leuk dat je zelf aan het sleutelen bent, vind ik super als een vrouw dat zelf kan / doet. :Y

Een fotootje van de nieuwelingen vinden we altijd leuk hier, nou ja, van je Divje dan hè :P
groeten
Ben
 
Hoi Ben, *O*

Leuk je hier ook te treffen, :Y de proefrit gisteren goed verlopen.
De veerring is iets stugger geworden,( 400 cc vorkolie) en het lekken is nu verleden tijd.
Volgende klusje gaat het demonteren poetsen van de uitlaten worden.
Eerst maar even de pakkingen bestellen.
Het plaatsen van een foto duurt nog even, geen kaas van gegeten. :N
 
Hoi Ben, *O*
Leuk je hier ook te treffen, :Y de proefrit gisteren goed verlopen.
De veerring is iets stugger geworden,( 400 cc vorkolie) en het lekken is nu verleden tijd.
Volgende klusje gaat het demonteren poetsen van de uitlaten worden.
Eerst maar even de pakkingen bestellen.
Het plaatsen van een foto duurt nog even, geen kaas van gegeten. :N
Hahahhaaa, nu weet ik pas wie Motormuisie is _O-
En ik maar denken dat er nog zo'n handige dame op het topic te vinden was als jij ;)
Ik had het kunnen weten natuurlijk hè, uit Twente
 
Ik heb gisteren de achterremklauw van paazzhaazz opgehaald en vandaag gemonteerd *O* *O* Hij remt weer goed, lekt niet, maar loopt wel aardig aan (ook na een ritje). Voor het mooie moet-ie dus alsnog gereviseerd worden, maar daar durf ik (nu) niet meer aan te beginnen :X :X Ik kijk even aan hoe het aanlopen gaat als ik er meer mee rijd.

Om een of andere reden gaat reviseren me elke keer erg slecht af :( Ik zie/hoor hier in het topic regelmatig mensen die het zonder problemen doen, dus als ik heel brutaal mag zijn wil er vast wel iemand mij een keer helpen :)

@Motormuisie: Welkom bij de club!
 
Laatst bewerkt:
Mijn xenon hield er vandaag mee op. Vrij vervelend natuurlijk. Ook mn grootlicht doet het niet meer. Nu kom ik erachter dat hrt hem zit in de stuurschakelaar. Na wat morrelen deed hij het weer. Enig idee iemand of dit blok uit elkaar te halen is, of dat het direct vervangen moet worden? Nu weet ik zeker dat ik eens goed ga nadenken over n verklikker die aangeeft of mn lamp brandt of niet.
 
Weet er iemand een adres waar je losse onderdelen voor een benzinepomp van een Div van 1993 kunt bestellen? Het membraan en de pakking is kapoet, maar bij de motorzaken kunnen ze daar geen onderdelen van leveren, alleen nieuwe. Een nieuwe kost €99. Ik heb nu wel een tweedehandse gevonden voor €50, dus ik denk dat ik dat maar doe.

Je kan dan beter gelijk een elektrische benzine pomp er opzetten.
Daar is later zelfs een terugroep actie voor geweest.
Ik heb er een van een kever op zitten, maar daar ben ik niet zo tevreden over.
Als hij een maal een keer lucht pakt( halfvolle tank en een lekkere rechter bocht) dan krijgt hij die er bijna niet meer uit.
Met als gevolg dat ik bij een snelweg ritje iedere keer ff stilval.
 
Zo ik ben weer terug van Vakantie uit het zonnige Toscane.
Ik heb alleen de laatste pagina ff gelezen.
Nog verdere schokkende dingen hier gebeurt ?

Ik noet de Div FF nalopen.
Achterrem doet niet veel meer.
Zwetende voorpoot.
Lekkende carburateur verwarming.

kleine dingen maar wel storend
 
Motorolie
Ik was altijd tevreden gebruiker van Louis.de's huismerk 10W-40. Dat is echter nogal in prijs toegenomen, ondertussen 24,95 per kannetje, terwijl ik ooit 13,95 betaalde. Plus verzendkosten van 7,95 erbij, maakt het toch vrij dure olie. Omdat ik binnen 2 jaar al 5 keer olie heb vervangen, en m'n Div nou niet echt kieskeurig lijkt te zijn, ben ik benieuwd of er hier iemand is die goedkoper smeerspul weet. Uiteraard wel geschikt voor een natte koppeling.


Remco

Bij olie is naast de dikte (10W40) ook de API classificatie (kwaliteitsnorm) van belang.
Voor de Diversions is een API van SE ,SF, SG voldoende (bron Yamaha Manual 4BR)
De nog hogere API classificatie is zo goed dat je koppeling zou kunnen gaan slippen.

Ik rij in mijn Div met de goedkoopste olie van de Action 10W40 en (uit mijn hoofd) SF classificatie.
En ik heb geen last van een slippende koppeling.(ook niet van andere overmatige slijtage

En voor de zwartkijkers een div stamt nog uit de tijd dat de beste olieen van toen nu dus als goedkoopste bij de action verkocht wordt.
De API classificatie is niet verandert, en een SF van toen is nog steeds een SF
 
Komende maand staan een oliebeurt en nieuwe remblokken op de planning. Heeft iemand hier ervaring met gesinterde blokken? Ze schijnen beter aan te grijpen dan organische, zeker als de schijf nat is..
Zo ik ben weer terug van Vakantie uit het zonnige Toscane.
Ik heb alleen de laatste pagina ff gelezen.
Nog verdere schokkende dingen hier gebeurt ?

Ik noet de Div FF nalopen.
Achterrem doet niet veel meer.
Zwetende voorpoot.
Lekkende carburateur verwarming.

kleine dingen maar wel storend
Lekker zo'n vakantie, dan heb je zeker beter weer gehad dan hier in Nederland..?

Wel de 10e bij die bbq komen hè, anders ben ik de enige div-rijder :+
 
Ronk: Dank je voor de uitleg, maar ik durf nog geen auto-olie in m'n motor te gieten...

Oxi: als de schijf nat is zijn mijn banden dat ook, in dat geval is de remschijf niet de beperkende factor.
 
Komende maand staan een oliebeurt en nieuwe remblokken op de planning. Heeft iemand hier ervaring met gesinterde blokken? Ze schijnen beter aan te grijpen dan organische, zeker als de schijf nat is..Lekker zo'n vakantie, dan heb je zeker beter weer gehad dan hier in Nederland..?

Wel de 10e bij die bbq komen hè, anders ben ik de enige div-rijder :+

Ik heb de organische van motozoom/louis erop zitten en wat betreft aangrijpen op natte schijven... Dat doen ze idd niet zo heel erg lekker. Bij gewoon droog weer is het prima (houdt niet over), maar zodra het echt lekker doorregent verlies je het gevoel. Ze remmen dan nog wel steeds, gelukkig.
 
Komende maand staan een oliebeurt en nieuwe remblokken op de planning. Heeft iemand hier ervaring met gesinterde blokken? Ze schijnen beter aan te grijpen dan organische, zeker als de schijf nat is..Lekker zo'n vakantie, dan heb je zeker beter weer gehad dan hier in Nederland..?

Wel de 10e bij die bbq komen hè, anders ben ik de enige div-rijder :+


Ik was alleen niet met de motor maar met de sleurhut.
Het was misschien zelfs wel te warm om motor te rijden daar.

En die BBQ bij zen moet ik nog ff overleggen.
 
Het sleutelen kan beginnen!

Ik reed vandaag maar even de motor naar huis zodat ik eraan kon werken, onder andere een andere kettingset besteld dus die zou er op gaan, en de olie dan maar meteen weer helemaal verwisselen.

Het was niet zo'n lang stuk, en vanwege de ketting reed ik maar heel voorzichtig, geen snelweg... de laatste 500 meter ofzo kakt ineens alle vermogen eruit en maakt de uitlaat een dieper geluid, heel snel daarna kon ik nog amper vooruit komen. Omdat ik zo dichtbij was dan maar met vol gas in z'n 3 geloof ik met 40 km/h door gereden, sloeg constant af als ik het gas niet openhield... toch aangekomen maar nu start hij niet meer. Wat kan dat zijn? Olie niveau is nog prima. Ik heb eerder door de benzine heen gereden en dat was anders, en het kraantje op reserve zetten mocht niet baten (plus er zou nog genoeg in moeten zitten).
 
Laatst bewerkt:
Het sleutelen kan beginnen!

Ik reed vandaag maar even de motor naar huis zodat ik eraan kon werken, onder andere een andere kettingset besteld dus die zou er op gaan, en de olie dan maar meteen weer helemaal verwisselen.

Het was niet zo'n lang stuk, en vanwege de ketting reed ik maar heel voorzichtig, geen snelweg... de laatste 500 meter ofzo kakt ineens alle vermogen eruit en maakt de uitlaat een dieper geluid, heel snel daarna kon ik nog amper vooruit komen. Omdat ik zo dichtbij was dan maar met vol gas in z'n 3 geloof ik met 40 km/h door gereden, sloeg constant af als ik het gas niet openhield... toch aangekomen maar nu start hij niet meer. Wat kan dat zijn? Olie niveau is nog prima. Ik heb eerder door de benzine heen gereden en dat was anders, en het kraantje op reserve zetten mocht niet baten (plus er zou nog genoeg in moeten zitten).


Dieper geluid kan komen omdat je volgas geeft.
Het lijkt op carburatie problemen.
Maar het kan ook veel erger zijn.
En met erger bedoel ik compressie weg , nokkasketting tand verschoven, kromme /lekke kleppen.

Kijk of dat de bougies nat of droog zijn .
Zet de kraan eens op PRI en draai de aftap plugjes onder de carburateurs eens open en kijk of er benzine uitkomt.

Doe dat eerst maar en dan zien we daarna wel verder.
 
Ongeveer 4 weken geleden linker voorvorkoliekeerring vervangen, klemveer en stofkap waren nog in perfecte staat. Gedaan met hulp van de duidelijke howto wel hele dag bezig geweest vooral door het getob met de meedraaiende damper rod is uiteindelijk gelukt met een bezemsteel.
Kom ik er van de week achter dat de rechter keerring ook lekt verd*****.
Deze gisteren vervangen, met behulp van het hulpstuk, draadeind en 4 moeren van te voren gemaakt met moeren met 24 mm sleutelwijdte wat hier werd aangegeven.
Bleek 24 mm te klein dit moest 27 mm zijn dus maar een moer 27 op het hulpstuk laten lassen.
Binnen ongeveer 3 uurtjes klaar, wel was deze klemveer in slechte staat dus moet nog een keer vervangen worden. Gelukkig hoeft hiervoor de voorvork niet uit elkaar.

Dus hierbij wat tips voor de 900 rijders die de voorvorkoliekeerringen willen vervangen.
*Hulpstuk met moeren 27 mm sleutelwijdte gebruiken.
*Beide keerringen tegelijk vervangen.
*Zorgen voor nieuwe klemveren. (kan je eventueel van te voren controleren door stofkap omhoog te wippen)
*Stuur hoeft niet losgemaakt te worden.
*Voorwiel omhoog door voldoende gewicht in topkoffer te plaatsen.

Hoop dat jullie nog wat aan deze tips hebben
 
Het was niet zo'n lang stuk, en vanwege de ketting reed ik maar heel voorzichtig, geen snelweg... de laatste 500 meter ofzo kakt ineens alle vermogen eruit en maakt de uitlaat een dieper geluid, heel snel daarna kon ik nog amper vooruit komen. Omdat ik zo dichtbij was dan maar met vol gas in z'n 3 geloof ik met 40 km/h door gereden, sloeg constant af als ik het gas niet openhield... toch aangekomen maar nu start hij niet meer. Wat kan dat zijn? Olie niveau is nog prima. Ik heb eerder door de benzine heen gereden en dat was anders, en het kraantje op reserve zetten mocht niet baten (plus er zou nog genoeg in moeten zitten).
Dit zijn precies de symptomen die ik had toen er een knik in m'n benzineslang zat (alleen dan met nog zo'n 60 km te gaan voor een sollicitatiegesprek). Hoe minder benzine er in de tank zit, hoe minder druk en hoe minder er uit kwam.
Doen wat Ronk zegt dus :)
 
Remco

"slechte"auto olie van de action gaat prima.
Zoerg er voor dat de API clasificatie niet boven de SG komt (geen SH SI SJ enz)
die zijn nl te goed.


Vroeger in mijn GS500 en GPX600 tijd had je niet eens speciale olie voor een natte koppeling.
Ik heb er zelfs een keer slick 50 bijgedaan .
Toen ging de koppeling een beetje slippen , maar dat was na 10 km over
 
Ongeveer 4 weken geleden linker voorvorkoliekeerring vervangen, klemveer en stofkap waren nog in perfecte staat. Gedaan met hulp van de duidelijke howto wel hele dag bezig geweest vooral door het getob met de meedraaiende damper rod is uiteindelijk gelukt met een bezemsteel.
Kom ik er van de week achter dat de rechter keerring ook lekt verd*****.
Deze gisteren vervangen, met behulp van het hulpstuk, draadeind en 4 moeren van te voren gemaakt met moeren met 24 mm sleutelwijdte wat hier werd aangegeven.
Bleek 24 mm te klein dit moest 27 mm zijn dus maar een moer 27 op het hulpstuk laten lassen.
Binnen ongeveer 3 uurtjes klaar, wel was deze klemveer in slechte staat dus moet nog een keer vervangen worden. Gelukkig hoeft hiervoor de voorvork niet uit elkaar.

Dus hierbij wat tips voor de 900 rijders die de voorvorkoliekeerringen willen vervangen.
*Hulpstuk met moeren 27 mm sleutelwijdte gebruiken.
*Beide keerringen tegelijk vervangen.
*Zorgen voor nieuwe klemveren. (kan je eventueel van te voren controleren door stofkap omhoog te wippen)
*Stuur hoeft niet losgemaakt te worden.
*Voorwiel omhoog door voldoende gewicht in topkoffer te plaatsen.

Hoop dat jullie nog wat aan deze tips hebben

De 24mm moeren horen bij het verwijderen van de dam rod van een diversion 600S, van daar dat het niet paste.
Lassen is echter niet nodig, draai aan weerszijden 2 moeren tegen elkaar in, en je tool is klaar.
Nog een handige tip, de veer en bus in elkaar drukken, en dan gelijk tijdig de dop erop draaien is erg lastig.
Eerst even de poot en dop merken waar die aangrijpt, dan draai je hem er vrij gemakkelijk op. :Y
 
De 24mm moeren horen bij het verwijderen van de dam rod van een diversion 600S, van daar dat het niet paste.
Lassen is echter niet nodig, draai aan weerszijden 2 moeren tegen elkaar in, en je tool is klaar.
Nog een handige tip, de veer en bus in elkaar drukken, en dan gelijk tijdig de dop erop draaien is erg lastig.
Eerst even de poot en dop merken waar die aangrijpt, dan draai je hem er vrij gemakkelijk op. :Y


Is inderdaad een goeie tip van het merken van de dop, kan inderdaad lastig zijn.
 
Laatst bewerkt:
vanmiddag heb ik er weer eens werk van gemaakt. Mijn Difje zeer mooi gekuist en opgeblonken.
Ik besloot om ook mijn vering wat aan te spannen, met de bijpassende sleutel uit het gereedschapskistje.
Nu kreeg ik daar geen beweging in, in geen enkele richting. Zijn er van jullie die hier ervaring op tips/tricks voor hebben.
Daarnaast ook de vraag of het moeilijk is om mijn voorvering wat stugger te zetten?

Bedankt JJens
 
vanmiddag heb ik er weer eens werk van gemaakt. Mijn Difje zeer mooi gekuist en opgeblonken.Ik besloot om ook mijn vering wat aan te spannen, met de bijpassende sleutel uit het gereedschapskistje.Nu kreeg ik daar geen beweging in, in geen enkele richting. Zijn er van jullie die hier ervaring op tips/tricks voor hebben.Daarnaast ook de vraag of het moeilijk is om mijn voorvering wat stugger te zetten?Bedankt JJens
De achter veer eerst heel erg goed inspuiten met WD40 en een beste tijd laten intrekken voordat je er aan gaat draaien, eventueel herhalen als ie vast blijft zitten.

Voorvering stugger is eigenlijk maar één goede oplossing voor; De veren vervangen door progressieve veren.

Andere manier zijn:
de vorkolie iets verder bijvullen, ipv 379 cc gooi je er 400 cc ins. Dit maakt het heel iets stugger.

Ander GOEDE maar niet zo makkelijke manier is door luchtventielen in de doppen op de vorkpoten te maken dan kun je door de luchtdruk te verhogen (gewoon met een pomp) de vering instellen. Zo kun je ook de poten mooi gelijk afstellen door de druk exact gelijk te zetten.
 
De achter veer eerst heel erg goed inspuiten met WD40 en een beste tijd laten intrekken voordat je er aan gaat draaien, eventueel herhalen als ie vast blijft zitten.

...

Thanks Bensi. Vanavond gaan we vanachter eens goed inspuiten met WD40 en wa nieuwe veren voor vooraan bestellen ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan