Het grote Yamaha Diversion topic deel 18

Status
Niet open voor verdere reacties.
:W :W Niet nieuw op motor-forum maar wel nieuw bij het grote Yamaha Diversion topic ( :} )!

Sinds een paar maandjes heeft vrouw/vriendin lief haar motor-rijbewijs ( *O* ) en een eigen motor ... jullie raden het al ... een diversion (xj600 '04) tweedehands gekocht van een nette dame (kuch). Heerlijke fiets om te rijden, als hij al rijdt ... heeft meer pech dan dat hij rijdt, wat een miskoop (hey er zaten orginele yammie koffers bij ;)).

Heb er al de nodige onderhoud aan mogen plegen.
  1. Na een maand bleef de startrelais hangen -> startrelais en motor vervangen ...
  2. Twee weken terug koppelingskabel gekapt ...
  3. Olie verversen, zou makkelijk moeten zijn, not -> vorige eigenaar heeft de verkeerde plug gebruikt, resultaat schroefdraad naar de maan
Gelukkig hebben we meteen een middenbok gemonteerd, ideaal! Maar goed voor dat ze weer kan rijden moet de carterpan dus vervangen worden ... ik krijg alleen de uitlaat bochten er niet af ... iemand een idee?

Anyway, haai :W :W !

Ai een hoop dingetjes al overkomen alleen enigszins makkelijk op te lossen..

De bochten moeten er gewoon af kunnen door alle 8 imbus tonnetjes los te draaien.
 
@Yke, ja de carterpan heb ik al, nu nog wachten op de pakking :). Er af draaien zeg je, ik krijg er geen beweging in die dingen, alle moeren los gedraaid die aan het blok zaten, bouten los gedraaid die de eind dempers er aan vast klemmen, nog steeds geen beweging :P

@Mr. R. Nope. muurvast :(
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag. Vraag: Hoeveel toeren maakt een Diversion 900 bij 100 KM/per uur? Ik klok 4500.
Is dit veel/weinig/standaard??
 
Goedemiddag. Vraag: Hoeveel toeren maakt een Diversion 900 bij 100 KM/per uur? Ik klok 4500.
Is dit veel/weinig/standaard??
Daar zit ik ook ongeveer op (in de vijfde versnelling uiteraard). In de vier zit ik dan net boven de 5000 geloof ik.
 
Goedemiddag liefhebbers. Ik ben nieuw hier, tenminste als geregistreerde gebruiker. Ben al jaren een 600 rijder (beestje is uit 1992), maar had vandaag een voor mij vaag probleem, wellicht heeft iemand tips;

Ik start de motor (had weekje niet gelopen) met choke. Leek niet veel aan de hand, maar hij kwam wat slecht op toeren. Langzaam weggereden maar na 200 meter wilde hij niet meer. Toeren heel laag, geen vermogen. Benzinepijl was laag, dus dacht dat dat het wellicht was en heb de motor maar gelijk uitgezet en benzine bijgevuld. Ook gelijk wat olie, want die stond ook wat laag (en is erg zwart trouwens). Daarna weer starten, maar kwam nog steeds niet lekker op toeren. Na paar minuten stationair (choke vol open) proberen weg te rijden, maar bijna niet te doen. Vermogen viel steeds weg. Bij opendraaien van gas enorm sputteren en bij heel veel gas valt hij zelfs uit. Zonder choke wil hij helemaal slecht aan, maar stationair op de open choke pakt hij wel rond de 4000 toeren (of iets meer). Zonder choke en veel gas, wil hij niet omhoog (stopt na circa 1500 toeren en valt terug of uit). Wat kan het zijn? Tips? Ik zat te brainstormen over verstopte carburateur, vies filter, verstopte benzineslang, etc... maar ben allereerst benieuwd of iemand zelfde heeft gehad en gelijk zegt; Dát is het (voordat ik uren ga zoeken)! Dank vast!!


Beste Forumleden, 19 maart had ik ook al kort berichtje geplaatst, maar helaas nu pas tijd er mee aan de slag te gaan. Ik vermoed dus ook vieze/verstopte sproeiers/carbs. Dus heb de tank er af gehaald en het luchtfilter (die was schoon). Maar hoe krijg ik vervolgens de carburateurs er af? Het is een oud beestje (1992) dus wat stroef qua schroeven en slangen. Ik ben een beetje technisch, maar dit lijkt me echt lastig. En ik kom er zo slecht bij ivm alle slangen, gashendelkabel en framewerk. Kan ik ze niet reinigen als ik ze er op laat zitten? Iemand tips?


full
 
Laatst bewerkt:
... Daarna weer starten, maar kwam nog steeds niet lekker op toeren. Na paar minuten stationair (choke vol open) proberen weg te rijden, maar bijna niet te doen. Vermogen viel steeds weg. Bij opendraaien van gas enorm sputteren en bij heel veel gas valt hij zelfs uit. Zonder choke wil hij helemaal slecht aan, maar stationair op de open choke pakt hij wel rond de 4000 toeren (of iets meer).

Hey Daniel, dit probleem heb ik inderdaad ook! Alleen geef hij wel weer het leven na wat hannesen met gas/choke en zo. Ik ben benieuwd wat je gaat vinden! Als je hulp nodig heb dit weekend hoor ik het wel :)
 
:W :W Niet nieuw op motor-forum maar wel nieuw bij het grote Yamaha Diversion topic ( :} )!

Sinds een paar maandjes heeft vrouw/vriendin lief haar motor-rijbewijs ( *O* ) en een eigen motor ... jullie raden het al ... een diversion (xj600 '04) tweedehands gekocht van een nette dame (kuch). Heerlijke fiets om te rijden, als hij al rijdt ... heeft meer pech dan dat hij rijdt, wat een miskoop (hey er zaten orginele yammie koffers bij ;)).

Heb er al de nodige onderhoud aan mogen plegen.
  1. Na een maand bleef de startrelais hangen -> startrelais en motor vervangen ...
  2. Twee weken terug koppelingskabel gekapt ...
  3. Olie verversen, zou makkelijk moeten zijn, not -> vorige eigenaar heeft de verkeerde plug gebruikt, resultaat schroefdraad naar de maan
Gelukkig hebben we meteen een middenbok gemonteerd, ideaal! Maar goed voor dat ze weer kan rijden moet de carterpan dus vervangen worden ... ik krijg alleen de uitlaat bochten er niet af ... iemand een idee?

Anyway, haai :W :W !
Je zou kunen proberen om gebruik te maken in het verschil van uitzetten tussen blok en uitlaat door de motor even warm te laten draaien en dan door te wrikken de bochten eraf te krijgen. Ik vermoed dat smeer en vuil zich hebben opgehoopt in de uitlaat-verbinding en een koek hebben gevormd. Kan wat tijd en energie vergen om die los te krijgen maar met geduld moet het lukken. Succes!
 
Je zou kunen proberen om gebruik te maken in het verschil van uitzetten tussen blok en uitlaat door de motor even warm te laten draaien ...

_O- :N Zal niet gaan :P zit geen motorolie meer in ... heb nog wel een creme brulé brander ergens liggen, ga dat wel proberen, thnx voor de tip.
 
Gewoon iedere dag flink inspuiten met wd 40. doe dit gewoon een week en dan eens proberen?
Eventueel met de hamer een tikje geven op de schroef om hem te laten schrikken?
Ben benieuwd en succes .
 
Beste Forumleden, 19 maart had ik ook al kort berichtje geplaatst, maar helaas nu pas tijd er mee aan de slag te gaan. Ik vermoed dus ook vieze/verstopte sproeiers/carbs. Dus heb de tank er af gehaald en het luchtfilter (die was schoon). Maar hoe krijg ik vervolgens de carburateurs er af? Het is een oud beestje (1992) dus wat stroef qua schroeven en slangen. Ik ben een beetje technisch, maar dit lijkt me echt lastig. En ik kom er zo slecht bij ivm alle slangen, gashendelkabel en framewerk. Kan ik ze niet reinigen als ik ze er op laat zitten? Iemand tips?


[afbeelding]

Hi daniel, zit de overloop van de tank toevallig verstopt, en heb je de benzine kraan op reserve gezet met het starten?

Ik vermoed dat je water in de tank hebt. Spuit tijdens het starten eens wat remreiniger in je luchtfilter. Met geluk lopen je toeren op en is er dus niks verstopt, maar probeer je van je div een waterfiets te maken :+
 
Daniel,

Had hetzelfde probleem na een jaar stilstaan, ik heb 'm maar door de garage laten ophalen. Inderdaad carburateurs vervuild, benzinetank en carbs gereinigd en hij loopt weer als een zonnetje. Had geen zin om in een slecht verlichte schuur te gaan staan klooien en waar laat je 12 liter ouwe peut? Riool lijkt me geen alternatief...

suc6
Peter
 

Daniel, dat is echt een makkie.

-De carb leeg laten lopen via de aftapschroefjes, de peut komt ergens bij je middenbok uit op de grond een potje zetten
-De 4 aftapslangetjes er af.
-Dan de gas-open kabel los pielen, zijn 2x 10mm moertjes (je kan evt. de gashandle eenvoudig openmaken op meer speling te krijgen dit zijn de twee kruiskopjes en een rubberen dat je er vanaf schuift)
-vervolgens draai je vier slangenklemmen aan de onderkant los (hetzelfde als je boven hebt gedaan met het luchtfilter). Er zitten twee klemmen per carb maar er hoeft er maar 1 los.
-vervolgens kan je de hele carb rij los wrikken
-als het los is kantel je de rij terug en haal je de gas-dicht kabel los
-Nu heb je de hele set los en kan je op je gemak schoonmaken of verder demonteren. Succes ;)
 
Op de plek die je in de ronde cirkel aangeeft zit een olieleiding bevestigd, zie je wel, leiding zit duidelijk vast met 2 inbusschroeven. Waarschijnlijk lekt hij daar, even losdraaien en aan de binnnenzijde zit een kleine ronde rubberen pakking, vernieuw deze, dan is daar je lekkage verholpen.
En de 2e lekkage kom waarschijnlijk achter de "cassette"-oliekoeler vandaan.
Olie-filter afnemen, dan de zeskantmoer losdraaien, "cassettte"-oliekoeler uitnemen en de grote ronde rubberen ring welke aan de achterkant erin zit vernieuwen.
Dan weer terugplaatsen, filter enz, klaar.

Let op, wel eerst de olie aflaten, anders wordt het een grote smeerboel!!!
Er zijn niet perse 2 lekkages, ik heb de lekkage van 2 richtingen op de foto gezet.
Ik heb geen zeskantmoer rond/bij/achter het oliefilter gevonden, en leeg laten lopen om verder te zoeken moet ik even uitstellen, want de komende maand heb ik de Div nog (af en toe) nodig. Wachten op het bestellen van onderdelen zit er dan even niet in.

*Edit*: net nog even m'n kop er onder gestoken (Div op een paar steentjes): waar die olieleiding naar binnen gaat (de niveaumeter?) is het schoon. Blijft over dat grote ronde achter het oliefilter, is dat wat jij "cassette" noemt? Ik zie geen zeskantmoer waar dat mee vast kan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Die moet er toch echt zitten. Die zit op het draadeinde waar je je oliefilter op vast schroeft als.ik het goed heb
 
Vandaag met Jaap naar de volgende FJR wezen kijken. Hij is behoorlijk aan de prijs, maar wel heel erg mooi en compleet en maar 35000 km op de teller. Ik denk dat het 'm wel wordt, als de verkoper zich niet bedenkt althans.
Als het doorgaat is de eerste klus valdoppen er op.
 
Daar is kruipolie voor, enorm veel effectiever dan wd40 voor het lossen van geoxideerde verbindingen.

Yes de uitlaatbochten liggen er af *O* . Haha alleen nu zit er een inbusboutje die de carterpan nog vasthoud dwars ... heb zelfs het ronde kopje van mijn inbussleutel er in af kunnen breken ... vanavond nog maar eens proberen! Wat een ellendigheid ;) :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan