Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik moet je toch gelijk geven.
Mijn eerdere conclusie was gebaseerd op een knijptest in ruste. Nu ik er ook daadwerkelijk mee gereden heb moet ik toch concluderen dat het vervangen van het heveltje wel degelijk effect heeft.
Het bijbuigen van het begeleidingsbeugeltje aan het blok, zodat de kabel recht loopt zal ook geholpen hebben.
:Y
Ik had er nog 1 liggen dus ik heb geen idee wat je zal moeten betalen voor een dergelijk heveltje maar, ondanks dat het natuurlijk geen enorm groot verschil is, de "moeite" van het vervangen is het zeker wel waard geweest.

Thanx voor de tip. :W

Ik had iets dergelijks op het duitse forum gelezen. Niet meer bij stilgestaan, totdat ik de TRX-koppeling erin gezet had. De koppeling was niet fatsoenlijk te bedienen; stadsverkeer was een nogo. Toen de TRX-hevel erin gezet ..... tov een standaard Suup-hevel, een verademing.
Overigens moet ik het beugeltje op het blok nog buigen. Hoe heb jij dit gedaan?

Pim,
Kan jij voor mij deze foto in de opening van het forum plaatsen? Bvd. De Suup is nog niet af. Over een maandje wil ik indien mogelijk met een update komen. Als updaten niet gaat, wil ik liever wachten tot volgende maand. De Suup staat nl. al in de opening bij het motorweekend!
 
Laatst bewerkt:
Ahum
full
 
Iggy, voor mij onder de 6kg. Ik moet wel zeggen dat ik geen grammenjager ben. Wil je extreem licht, dan kies je een 1 persoons ligtentje van 1,5-2kg. Ik hou van comfort en kies voor een ruime 2-3 persoonstent met voldoende bagage-/kookmogelijkheden in de voortent. Dan kom je op zo'n 4,5-5,5kg. Maar met een andere accu valt ook al 5kg. te besparen las ik laatst. Dat doe ik dan liever. Ik probeer wel weer zo compact mogelijk te reizen. Alles in de koffers en tanktas, geen tas achterop. Lekker praktisch als je in een stad even boodschappen wilt doen en je bent op doorreis, alleen de tanktas in de hand (heb er overigens nu een met zijtassen?!). Bovendien ook stabieler als er eventueel off road gereden moet worden (ik heb geen controle over mijn navigatieapp; heerlijk toch). En de camping zie ik als uitvalsbasis, dus comfort. Ik blijf vaak wat langer staan om met onbeladen motor de omgeving te verkennen/off road te gaan. Licht (onbeladen) op de weg en in het terrein, maar wel wat comfort op de basis. Het is maar waar je voor kiest denk ik. En welke dromen je wilt realiseren en hoe!
 
Ik had iets dergelijks op het duitse forum gelezen. Niet meer bij stilgestaan, totdat ik de TRX-koppeling erin gezet had. De koppeling was niet fatsoenlijk te bedienen; stadsverkeer was een nogo. Toen de TRX-hevel erin gezet ..... tov een standaard Suup-hevel, een verademing.
Overigens moet ik het beugeltje op het blok nog buigen. Hoe heb jij dit gedaan?

.......

Ik heb gewoon een tang op het beugeltje gezet en 'm de goeie richting opgeduwd :+
 
heeft iemand of weet je waar te koop ,behalve bij kedo,een beschermer voor de achterbrug daar waar je ketting overheen loopt en het kompleet afschuurt?naamm weet ik niet maar bij mij is de kleur geel,bij kedo heet het chain guards,
 
Hallo allemaal weer, ben even afwezig geweest vanwege 1 pk die wat gebruiksproblemen had in Cuba. :W
Val ik potdikke (bijna) nooit met de motor...... ;)

IMG_1399_zpsd061ae3a.jpg


Grappig trouwens dat er vrijwel alleen tweetakten rondrijden. MZ was echt "Da Bomb". snel gevolgd door de Jawa's.

IMG_1436_zpsa359d0ba.jpg
 
full


Het is alweer een tijdje geleden dat ik in dit topic wat gepost heb, lees wel altijd mee...
Hier ook een plaatje voor de OP van mijn Suup, bovenop de Timmelsjochpas vorig jaar Juni.
Rij inmiddels alweer een tijdje rond metde Zwitserse set, en verbruik rond de 1op 18.


Heb afgelopen wimnter hepco en becker alu. koffers gekocht maar door div. omstandig heden nog geen tijd gehad om deze te monteren.

De givi koffers zijn wel hoog gemonteerd, maar niet hinderlijk.. maar er zat na 200 km wel een groot gat in de koffer, deze met een rvs mok en ducktape dichtgemaakt, mocht de pret niet drukken
 
full


vandaag met de koppeling bezig geweest, er zat speling tussenkorf en tandwiel op de 3Vd-korf (na 53000km), gelukkig nog een gereviseerde 3Ld op plank,
dikte frictieplaten en staalplaten is nipt- maar binnen specificatie,
nieuwe koppelingsdrukveren gemonteerd,

de hevel komt nu onder een andere hoek te staan, waadoor de koppelingskabel te lang is geworden. vermoedelijk door de andere hoek gaat het ontkoppelen trouwens zo licht als een veertje.

maare, te lange kabel,
eigenlijk langer draadeind nodig
of de kabel iets inkorten met een tonnetje, maarja dan istie voor altijd korter
of een tonnetje een paar centimeter voor het originele einde, maar bestaan dat soort tonnetjes wel?

wat is een goeie oplossing?

alle tips zijn welkom :)
 
Laatst bewerkt:
@Nomiis,
Hardrock cowboy!

Leuk van alle foto's in de opening, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Kijkend naar de foto's, vind ik het mooi om te zien dat iha deze oude alleskunner, er nog zo mooi bijstaat. Spreekt een soort van echte aandacht voor de motor uit (of zit ik in een filosofische bui O-) ).

@sidebike,
Was dus fff dubbel mokken :r .

@d02500,
Ik heb mijn beschermer weer als nieuw gemaakt door de oude te voorzien van 2k-polyester. Die dingen kosten een klein vermogen, vandaar deze truuc. Ik zal morgen eens kijken hoe het ermee staat, maar tot voor kort werkte het in ieder geval goed.

@3LDré,
Ok, dank je voor de info. Was zelf een beetje huiverig, dat ik zo het schroefdraad in het blok zou slopen. Toch denk ik, dat ik het via de bankschroef ga oplossen.
 
René,
Je kan de hevel toch onder de goede hoek monteren, door even de borgring (seegerring) van de as los te halen en de hevel te verdraaien?
 
verdomd, zou het?

niet eens bij stilgestaan. Moet het deksel dan ook weer los?
Morgen proberen

bedankt voor de tip Gerard
 
Laatst bewerkt:
Nee, deksel hoeft niet los. Borgveer zit boven op de hevel. Met een klein punttangetje een werkje van een minuutje. Borgveer loshalen, ring verwijderen en hevel loshalen, dan hevel met pikkie goed monteren, ringetje erop en dan weer de borgring (indien mogelijk een nieuwe, maar heb ik ook niet gedaan hoor. Je ziet zo of hij borgt of niet).
 
Daar hou ik je aan!

Laat me ook fff weten of ik je nog kan steunen met de kleppen en evt. de nokkenasketting (misschien tegelijk).
 
nou dat heb ik eens bekeken, maar de nak is nog goed en de kleppen kunnen nog 7500km voordat het 42000km geleden is dat ze voor het laatst werden gesteld -toen overigens 4500km "te laat". De inlaatkleppen stonden toen te krap, dus wil niet helemaal tot het gaatje gaan, maar durf nog wel 10000km te rijden dit seizoen. Kleppen + nak komen november/december aan de beurt. Maar bedankt, ik hou het in gedachten :)
 
Hé René,
zit jou hevel ook niet op z'n kop? Bij die van mij staat er op 1 kant "UP" en als ie ook zo gemonteerd zit zit bij mij dat plaatje om de kabel te "borgen" aan de andere kant.
Veel zal het niet uitmaken denk ik maar het viel mij op.

Op deze afbeelding zie je als je goed kijkt de leters UP staan:
full
 
Laatst bewerkt:
René, wat ik ervan weet is dat de meeste XTZ-rijders toch na 25.000km de kleppen (laten) stellen. De 42.000km is vaak optimistisch. Ik ben echter zelf nogal een perfectionist (controleer elke 25000) in de zin dat als ik 69pk nodig heb, ik die ook wil en krijg, omdat ik de motor optimaal hou. Zo ga ik binnenkort (als de motor ingereden is) ook mijn compressie meten.
Ik wil mezelf zeker niet opdringen. Vind het wel leuk een Suup optimaal te krijgen. Weet dat ik veel gesleuteld heb en je gratis wil helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan