Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, weer eens bezig geweest met testen.
Tankje hoger gehangen en dat helpt wel. Startte bijna onmiddellijk zonder choke.
Verder ben ik nog niet gerust in de afstelling. Ze blijft in toeren klimmen, maar houdt wel op na een tijdje.
Wanneer ik gas geef blijven de toeren eerst wat hangen en zakt daarna weer naar benenden.
Stationairschroeven heb ik nu op 2,5 uitgedraaid. De luchtschroef (die grote in het midden) ook nog wat meer. Hoever mag die er eigenlijk uit?
Heeft het zin om de bougies te bekijken als de motor stationair heeft gedraaid? De vorige bougies (die van Marokko) waren gitzwart, dus veel te rijk.

geluidsfilmpje: www.youtube.com/watch?v=0O6hD3yvQVs
 
Kan je fff aangeven, hoeveel kilometer de volgende zaken al in de carbs zitten: chokeplunjers, membranen, naalden en naaldbuizen. Verder of het de zwitserse set betreft en of uitlaat en luchtfilter standaard zijn.

Verder neem ik aan dat je met de grote schroef in het midden de stationairschroef bedoeld.

Bij het afstellen van de carbs begin je altijd bij een goede basis: zijn de aanwezige onderdelen (zoals eerder opgesomd) standaard en in goede conditie. Dan kan je luchtschroeven volgens specs en stationair afstellen, vervolgens vlotterbakniveau en tot slot synchroon. Voor dat laatste is het beter als je eerst de kleppen hebt gesteld.
 
Staat hogerop al hoor sarvin006, maar ik herhaal het nog eens:

Nieuwe naalden en naaldbuizen.
Zwitserse set.
Nieuwe chokeplunjers.
Luchtfilter door vorige eigenaar recent gemonteerd (1000 km Marokko of zo).
Kleppen waren ook vlak voor Marokko nagezien en goed gevonden. Is het moeilijk om die te controleren? Het is een heel ander systeem dan bij mijn KLE.
Synchroniseren weet ik niet of dat gebeurd is. Hoe kan ik dat zelf? Want kan nergens heen, heb mijn papieren nog altijd niet.

Dacht dat de stationairschroeven die kleintjes waren en de luchtschroef die grote in het midden, waar je met de hand aan draait. Of is het andersom?
 
1000 rpm is echt wel prima stationair trouwens. Loopt wel ongerelmatig, maar is ook ijskoud lijkt me. Hoe loop hij als hij echt op temperatuur is?
 
Staat hogerop al hoor sarvin006, maar ik herhaal het nog eens:

Nieuwe naalden en naaldbuizen.
Zwitserse set.
Nieuwe chokeplunjers.
Luchtfilter door vorige eigenaar recent gemonteerd (1000 km Marokko of zo).
Kleppen waren ook vlak voor Marokko nagezien en goed gevonden. Is het moeilijk om die te controleren? Het is een heel ander systeem dan bij mijn KLE.
Synchroniseren weet ik niet of dat gebeurd is. Hoe kan ik dat zelf? Want kan nergens heen, heb mijn papieren nog altijd niet.

Dacht dat de stationairschroeven die kleintjes waren en de luchtschroef die grote in het midden, waar je met de hand aan draait. Of is het andersom?


Helaas is het precies andersom: de kleintjes zijn de luchtschroeven en de grote is de stationair regelaar.
Jouw probleem klinkt precies als dat wat ik had na het installeren van de zwitserse set.
Misschien kun je iets met de volgende suggestie:

De 2 (kleine) luchtschroeven allebei 2,5 slag uitdraaien (fabrieksinstelling) Dit heb je al gedaan, lees ik net.. |( en de stationairsproeiers van de zwitserse set er weer uithalen en de originele er weer in.
Dus wel de hoofdsproeiers v.d. zwitserse set laten zitten..
Vervolgens starten en met de enkele (grote) stationairknop het toerental weer aanpassen.

Wanneer dit hetzelfde is als die van mij, zul je merken dat het toerental weer keurig vlot terugloopt wanneer je het gas dicht gooit.
 
Laatst bewerkt:
Oja klickstart, mocht je denken dat je in je eentje aan het klussen bent, de mijne staat er nu zo bij:
IMG_1752_zps95023092.jpg


Voorveren zijn naar Jan Droog voor een revisie en er wordt verstelbare ingaande en uitgaande demping ingebouwd.
Daarna grote beurt.

Alleen sommige dingen, die weet je dat je nooit meer moet doen. In mijn geval met matzwart raamplastic van de kwantum het dashbord opnieuw bekleden. Zeer groot prielwerk. :X Geef mij maar smeer, olie en moeren. *O*

Die praxis emmer is trouwens mijn high-tech manier geworden om de voorkant van de motor een paar weken omhoog te houden. Veel stabieler dan de manier die ik eerder gebruikte:

IMG_4652.jpg
 
@Klickstart,
Het langzaam teruglopen in toeren duidt op valse lucht.
Zit het dopje op het inlaatrubber tussen cil en carb, en is het slangetje naar de benzinepomp niet lek?
En weet je zeker dat ze goed zitten?
Probeer eens de deotest als hij stationair draait.
 
De kleine messingschroeven zijn de luchtschroeven van het stationair. Ik geloof ergens op het duitse forum gelezen te hebben, dat deze bij de zwitserse set 3,5 omwentelingen uitgedraaid moeten worden (maar check dit fff). Verder vermeld Kedo in het downloadbereik dat het vlotterkamerniveau op 5,1-6,1mm ingesteld moet zijn, bij de zwitserse set. De grote schroef die je met de hand draait is de stationairschroef.

Zijn je aanzuigrubbers tussen carbs en kop nog in orde? Is je choke goed gangbaar en heeft deze wat speling, waardoor hij niet een klein beetje open staat?

10 min. moet goed zijn.
 
Heb wat deo zitten sproeien overal bij de inlaatrubbers, maar daar verandert niks aan het toerental, dus zullen die wel dicht zijn.
Ik zou de slangen nog eens allemaal kunnen vervangen, maar die heb ik hier nu niet.
Ze zitten zeker goed, anders zou de motor helemaal niet draaien denk ik. Alleen die van de pomp naar de benzinetank is er uit geweest.
Vlotterniveau is goed.
Heb het op deze manier gemeten:
Staan nog filmpjes op.

Straks zal ik ook nog even proberen wat S10 vermeldt met die sproeiers. Hopelijk helpt dat, want ik begin het stinkend karweitje beu te worden, wordt altijd misselijk van benzine :r

@ Nomiis, ook goed bezig :P
 
Ik dacht misschien wel iets om te doen zwitserse set, maar als ik dit zo lees :(

Ik baal echt van de 1 op 13 opeens, morgen groot stuk rijden en dan kijken of we weer richting 16 gaan. Anders deze vakantie nog ding uit elkaar halen :(
 
Klickstart,
Fff voor de zekerheid: niveau moet de aangegeven millimeters boven het streepje afgesteld worden. Sommige gaan de fout weleens in door deze op het streepje af te stellen.

Verder heb ik weleens gehad dat mijn choke bleef hangen na het vervangen van de plunjers. Ik heb ze toen ingespoten met WD40 (plantaardige olie is echter beter) en het hevelsysteem iets gebogen.
 
Sowieso moet je die chokeplunjers op tijd controleren.
Als het stiftje van de plunjer versleten is gaat het verbruik omhoog.


Ik heb mijn rode ketting in de kliko gemieterd.
Goud is veel mooier O-)

Maar ik heb wel een giga mazzel gehad.....
Ik had er al meer over gelezen, normaal moet je weetikveel hoeveel krachten uitoefenen om de moer van het voorste tandwiel los te krijgen.
Vandaag kreeg ik hem er met de hand vanaf.
Sterker nog, ik kon hem ook nog een heel stuk indraaien.
Die borgplaatjes schijnen toch niet zo heel super te werken, deze draaide rond op de as. (incl de moer) :X


Ik heb de nieuwe maar op meerdere punten omgebogen.
Wil het toch niet meemaken dat je voortandwiel eraf draait.
 
Sowieso moet je die chokeplunjers op tijd controleren.
Als het stiftje van de plunjer versleten is gaat het verbruik omhoog.


Ik heb mijn rode ketting in de kliko gemieterd.
Goud is veel mooier O-)

Maar ik heb wel een giga mazzel gehad.....
Ik had er al meer over gelezen, normaal moet je weetikveel hoeveel krachten uitoefenen om de moer van het voorste tandwiel los te krijgen.
Vandaag kreeg ik hem er met de hand vanaf.
Sterker nog, ik kon hem ook nog een heel stuk indraaien.
Die borgplaatjes schijnen toch niet zo heel super te werken, deze draaide rond op de as. (incl de moer) :X
[~[url="http://i1043.photobucket.com/albums/b434/Raywar/ba1fa326-55c5-4307-b401-4c7934919977_zpsbea7236f.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ik heb de nieuwe maar op meerdere punten omgebogen.
Wil het toch niet meemaken dat je voortandwiel eraf draait.


Daarom heb ik laatst deze gekocht bij het vernieuwen van mijn voortandwiel:

Loctite 243

Wel even op letten dat je niet de sterke variant neemt want dan krijg je het dus niet meer los zonder verhitten!!
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt best interessant. In wat voor prijscategorie moet ik ongeveer denken daarvoor?

Inclusief volledige revisie met nieuwe glijbussen e.d. €500.
Zelfde prijs als een achterveer zeg maar. Ik ben ontzettend benieuwd. Ik ken verder nog niemand met deze modificatie.
 
Staat hogerop al hoor sarvin006, maar ik herhaal het nog eens:

Nieuwe naalden en naaldbuizen.
Zwitserse set.
Nieuwe chokeplunjers.
Luchtfilter door vorige eigenaar recent gemonteerd (1000 km Marokko of zo).
Kleppen waren ook vlak voor Marokko nagezien en goed gevonden. Is het moeilijk om die te controleren? Het is een heel ander systeem dan bij mijn KLE.
Synchroniseren weet ik niet of dat gebeurd is. Hoe kan ik dat zelf? Want kan nergens heen, heb mijn papieren nog altijd niet.

Dacht dat de stationairschroeven die kleintjes waren en de luchtschroef die grote in het midden, waar je met de hand aan draait. Of is het andersom?
Hoi klickstart ,zou de carbs eerst cynchroon stellen ,dan verandert er al veel
 
Inclusief volledige revisie met nieuwe glijbussen e.d. €500.
Zelfde prijs als een achterveer zeg maar. Ik ben ontzettend benieuwd. Ik ken verder nog niemand met deze modificatie.

Ik ben benieuwd! Hou ons even op de hoogte hoe het bevalt!
 
Sowieso moet je die chokeplunjers op tijd controleren.
Als het stiftje van de plunjer versleten is gaat het verbruik omhoog.


Ik heb mijn rode ketting in de kliko gemieterd.
Goud is veel mooier O-)

Maar ik heb wel een giga mazzel gehad.....
Ik had er al meer over gelezen, normaal moet je weetikveel hoeveel krachten uitoefenen om de moer van het voorste tandwiel los te krijgen.
Vandaag kreeg ik hem er met de hand vanaf.
Sterker nog, ik kon hem ook nog een heel stuk indraaien.
Die borgplaatjes schijnen toch niet zo heel super te werken, deze draaide rond op de as. (incl de moer) :X
[~[url="http://i1043.photobucket.com/albums/b434/Raywar/ba1fa326-55c5-4307-b401-4c7934919977_zpsbea7236f.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ik heb de nieuwe maar op meerdere punten omgebogen.
Wil het toch niet meemaken dat je voortandwiel eraf draait.


Dat is dus toch een kwestie van goed monteren:
je moet de borgplaat goed over de vertanding van de as schuiven en tegen het tandwiel aanhouden, dan met de hand de moer er op draaien tot deze vast zit.
dan pas net een dop en ratel aandraaien.
vaak wordt de moer met een slagmoersleutel aangedraaid, dan krijg je ook dat de borgplaat niet in de vertanding valt maar in de holle achterkant van de moer omgebogen wordt, en dus niet doet waar hij voor is: borgen!
 
René,
Helaas ben ik sociaal met Klickstart en Nomiis; ook mijn Suup staat enigszins uit elkaar op een kratje. Jammer, was leuk geweest om samen op te rijden.
 
Dat is dus toch een kwestie van goed monteren:
je moet de borgplaat goed over de vertanding van de as schuiven en tegen het tandwiel aanhouden, dan met de hand de moer er op draaien tot deze vast zit.
dan pas net een dop en ratel aandraaien.
vaak wordt de moer met een slagmoersleutel aangedraaid, dan krijg je ook dat de borgplaat niet in de vertanding valt maar in de holle achterkant van de moer omgebogen wordt, en dus niet doet waar hij voor is: borgen!
Zou kunnen, dacht dat ik hem goed gemonteerd had.

Zelf zat ik eerder te denken aan het hergebruiken van die borgplaat en hem maar aan 1 kant ombuigen.
t.o.v. waar hij was omgebogen is het gat helemaal uitgesleten waardoor hij los kwam.
Maar gelukkig is hij er niet afgelopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan