Het Grrrrote Triumph Tiger Topic Deel 4: Hear Me Roooaaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de reactie. We zijn vandaag bij Gert langs geweest om de Tiger sport ote bekijken en een proefrit.
Mijn vrouw en Gert bleken elkaar al te kennen van een opleiding. Maar belangrijker we hebben hem gekocht.

Binnenkort als het droog is weer langs voor de overdracht.


Gefeliciteerd Ben en Nancy ; goede keus !
 
Het duurde even maar dan heb je ook wat het fabbri scherm is binnen en gemonteerd 20190503_140534.jpg, volgend weekend eens uitproberen of deze wat uithaalt cwa turbulentie.
 
Als het goed is morgen de Tiger Sport uit 2014 van mijn vrouw ophalen.
Nu wil ik een aantal zaken aanpassen en ik vind niet zo veel informatie online. Dus stel ik mijn vragen hier maar.

Waar kan ik de geschakelde 12V accessoire connector vinden om de TomTom aan te sluiten?
Ze wil graag zien in welke versnelling hij staat. Zijn hier ervaringsdeskundige met de GiPro DS GPDT-T02 of zijn er beter alternatieven?
Met welk tour ruitje zit je met 1,85m goed uit de wind?
Iemand nog een topkoffer drager met een niet al te grote topkoffer in de aanbieding?
 
Als het goed is morgen de Tiger Sport uit 2014 van mijn vrouw ophalen.
Nu wil ik een aantal zaken aanpassen en ik vind niet zo veel informatie online. Dus stel ik mijn vragen hier maar.

Waar kan ik de geschakelde 12V accessoire connector vinden om de TomTom aan te sluiten?
Ze wil graag zien in welke versnelling hij staat. Zijn hier ervaringsdeskundige met de GiPro DS GPDT-T02 of zijn er beter alternatieven?
Met welk tour ruitje zit je met 1,85m goed uit de wind?
Iemand nog een topkoffer drager met een niet al te grote topkoffer in de aanbieding?

Ik heb geen sport gehad maar Tiger 1050 uit 2012. Ook daar een Gipro op gemonteerd. Is plug en play, aan connector inlezen is ff dingetje maar goed te doen. Had een groen display maar rood was beter geweest. Daarbij Mra ruit met verstelbaar spoiler. Later de spoiler verwijderd, dat beviel me beter. Ben 1,80m
 
Vandaag de Tiger Sport opgehaald.

Wel even wennen zo’n Engelse naaimachine als je een oliegekoelde GS gewend bent 😗

Lekker 120Km binnendoor gereden al had de zon van mij nog wel meer mogen stralen.
 
Weekendje in Duitsland geweest. Bleek bij aankomst dat mijn achterbandje toch net iets minder profiel had dan ik had gehoopt (als in: op de slijtnokjes |()

Dus op zoek naar een bandje. Eerst een BMW dealer geprobeerd. Die deed moeilijk, want wilde alleen voor en achter tegelijk doen i.v.m. TUV. Ik kreeg hem niet uitgelegd dat Nederlanders geen TUV hebben...

Uiteindelijk in het dorp een garagist gevonden die nog een tweedehandsje had staan. Een Pilot Road uit 2013 met 4 mm profiel (was door een klant vervangen in verband met de leeftijd). Maar, de band was een 190x50R17 i.p.v. 180x55R17. Die er toch maar op laten leggen en nog een paar dagen heerlijk mee gestuurd (met hagel en regen).

Nu moet er dus een nieuwe achterband op, maar de vraag is nu: welke? Toch 180x55 of blijven bij 190x50?
 
Zaterdag 18 mei om 10:00 komt het complete setje hyperpro eronder🥳🥳🥳🥳
Premium motors in Apeldoorn monteert en stelt af en ik drink koffie tussendoor
Heb er zin in
 
Weekendje in Duitsland geweest. Bleek bij aankomst dat mijn achterbandje toch net iets minder profiel had dan ik had gehoopt (als in: op de slijtnokjes |()

Dus op zoek naar een bandje. Eerst een BMW dealer geprobeerd. Die deed moeilijk, want wilde alleen voor en achter tegelijk doen i.v.m. TUV. Ik kreeg hem niet uitgelegd dat Nederlanders geen TUV hebben...

Uiteindelijk in het dorp een garagist gevonden die nog een tweedehandsje had staan. Een Pilot Road uit 2013 met 4 mm profiel (was door een klant vervangen in verband met de leeftijd). Maar, de band was een 190x50R17 i.p.v. 180x55R17. Die er toch maar op laten leggen en nog een paar dagen heerlijk mee gestuurd (met hagel en regen).

Nu moet er dus een nieuwe achterband op, maar de vraag is nu: welke? Toch 180x55 of blijven bij 190x50?

1392393


Zie het verschil. een 190-50 is dus vlakker van de 180-55. Omdat je een 5,5 inch velg hebt zal een 190-50 juist boller gaan staan en daarmee denk ik vergelijkbaar zijn met een 180-55.

Als dat zo is..... zou ik bij de voorgeschreven bandmaat blijven 180-55
 
Ik heb een setje Pirelli Angel GT besteld bij de lokale motorzaak. Inclusief omleggen op losse velgen voor 275 euro. Het zal via Internet wellicht net iets goed koper kunnen (200 euro voor de banden + 45 voor omleggen), maar ik gun de zaak de omzet.
 
Remblokken en remschijven rondom ook maar meteen vervangen (zaten op 4 mm dikte, minimum voor is 4.5, achter 5).

Duur beurtje, maar kan nu weer vol vertrouwen gas geven en remmen...
 
Ik heb een setje Pirelli Angel GT besteld bij de lokale motorzaak. Inclusief omleggen op losse velgen voor 275 euro. Het zal via Internet wellicht net iets goed koper kunnen (200 euro voor de banden + 45 voor omleggen), maar ik gun de zaak de omzet.
ik wil voor de gt 2 gaan..alleen achterbandje is al 179 euro......dan komt monteren er nog bij....
 
Vandaag de Tiger Sport opgehaald.

Wel even wennen zo’n Engelse naaimachine als je een oliegekoelde GS gewend bent 😗

Lekker 120Km binnendoor gereden al had de zon van mij nog wel meer mogen stralen.

Mag ik vragen waarom je over bent gestapt van een Beemer naar een Tiger?

Ik moet het denk ik een keer gaan ervaren (als in proefrijden) Heb nog nooit met een drie-cilinder gereden en ik moet zeggen dat een boxer wel heel fijn rijd. Aan de andere kant vind ik het design van de Triumph eigenlijk weer mooier (en heb een zwak voor Engelse spulletjes)


Hoe verhouden de zithoogtes zich tot elkaar? Ik ben 1,73 meter lang
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen waarom je over bent gestapt van een Beemer naar een Tiger?

Ik moet het denk ik een keer gaan ervaren (als in proefrijden) Heb nog nooit met een drie-cilinder gereden en ik moet zeggen dat een boxer wel heel fijn rijd. Aan de andere kant vind ik het design van de Triumph eigenlijk weer mooier (en heb een zwak voor Engelse spulletjes)


Hoe verhouden de zithoogtes zich tot elkaar? Ik ben 1,73 meter lang

Ik rijd nog steeds op mijn GS en met mijn 2 meter zit een Tiger Sport net wat te krap.

De Tiger is voor mijn vrouw ter vervanging van haar Fazer die voor haar weer net te klein was. En inmiddels was zij ook wel toe aan wat meer vermogen.
We hadden besloten dat ik de Tiger na de aankoop naar huis bracht daar zij daar de weg niet weet en de TomTom nog niet gemonteerd was.

De Triumph rijd veel sportiever dan de GS en heeft dus ook wat meer toeren nodig dan de GS. Het blok is duidelijk veel soepeler en lijkt wat dat aan gaat haast een vier cylinder. Maar zonder de nadelen van een vier cylinder zoals het feit dat je eerst veel toeren moet maken voordat de motor een bruikbaar koppel genereert.
Hij trekt lekker door maar is ook net als de GS goed rustig te berijden een geeft niet het gevoel dat hij telkens de sporen wil krijgen wat weer gevaarlijk kan zijn voor je rijbewijs.

Ik ben dus ook bang dat mijn vrouw haar Tiger af en toe kwijt is. 😋

Hij zit lager dan het verhoogde zadel van mijn GS maar met 1,73 weet in niet of je met beide voeten aan de grond kunt.

Ik kan je zeker een proefrit aanbevelen. :]
 
Ik rijd nog steeds op mijn GS en met mijn 2 meter zit een Tiger Sport net wat te krap.

De Tiger is voor mijn vrouw ter vervanging van haar Fazer die voor haar weer net te klein was. En inmiddels was zij ook wel toe aan wat meer vermogen.
We hadden besloten dat ik de Tiger na de aankoop naar huis bracht daar zij daar de weg niet weet en de TomTom nog niet gemonteerd was.

De Triumph rijd veel sportiever dan de GS en heeft dus ook wat meer toeren nodig dan de GS. Het blok is duidelijk veel soepeler en lijkt wat dat aan gaat haast een vier cylinder. Maar zonder de nadelen van een vier cylinder zoals het feit dat je eerst veel toeren moet maken voordat de motor een bruikbaar koppel genereert.
Hij trekt lekker door maar is ook net als de GS goed rustig te berijden een geeft niet het gevoel dat hij telkens de sporen wil krijgen wat weer gevaarlijk kan zijn voor je rijbewijs.

Ik ben dus ook bang dat mijn vrouw haar Tiger af en toe kwijt is. 😋

Hij zit lager dan het verhoogde zadel van mijn GS maar met 1,73 weet in niet of je met beide voeten aan de grond kunt.

Ik kan je zeker een proefrit aanbevelen. :]

Dank je wel voor je reactie.

Ik heb het eerste type Fazer gehad, die zat eigenlijk redelijk gegoten voor mij.

Heft een driecilinder wel een beetje aardig koppel beschikbaar? Ik heb nu een R1100S, die rijd echt wel fijn met relatief veel koppel beschikbaar (zelfs met het derde extra wiel er aan)
 
De driecilinder heeft koppel zat maar heeft ongeveer 1000 toeren meer nodig om deze vrij te geven t.o.v. de GS (maar die heeft zelfs voor een twee cylinder erg veel koppel bij lage toeren)

Tja en de Fazer FZ6 begint pas wat koppel te genereren bij 8000 toeren en geeft zijn max (63Nm) bij 10.000 toeren.
De olie gekoelde GS geeft al koppel bij 1500 toeren en heeft zijn max (120Nm) bij 6000 toeren.
De R1100s heeft zijn max (97Nm) bij 57500 toeren
De Tiger wil je boven de 2000 toeren houden geeft max koppel (104,3Nm) bij 4300 toeren.

Je hoeft je dus zeker niet druk te maken over het koppel.
Ik denk dat het stuurgedrag dat veel sportiever is meer gewenning vraagt.
 
Oooh wat een verschil en verademing
Ik ben helemaal happy ermee
 

Bijlagen

  • Resizer_15581990452261.jpg
    Resizer_15581990452261.jpg
    158,5 KB · Weergaven: 21
  • Resizer_15581990452260.jpg
    Resizer_15581990452260.jpg
    88 KB · Weergaven: 17
  • Resizer_15581990452263.jpg
    Resizer_15581990452263.jpg
    150,3 KB · Weergaven: 16
  • Resizer_15581990452262.jpg
    Resizer_15581990452262.jpg
    155,9 KB · Weergaven: 14
  • Resizer_15581990452265.jpg
    Resizer_15581990452265.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 15
  • Resizer_15581990452264.jpg
    Resizer_15581990452264.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 15
  • Resizer_15581990452267.jpg
    Resizer_15581990452267.jpg
    144,5 KB · Weergaven: 19
  • Resizer_15581990452266.jpg
    Resizer_15581990452266.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 17
  • Resizer_15581990452269.jpg
    Resizer_15581990452269.jpg
    89 KB · Weergaven: 18
  • Resizer_15581990452268.jpg
    Resizer_15581990452268.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 20
  • Resizer_155819904522611.jpg
    Resizer_155819904522611.jpg
    210 KB · Weergaven: 20
  • Resizer_155819904522610.jpg
    Resizer_155819904522610.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 20
Oooh wat een verschil en verademing
Ik ben helemaal happy ermee

Het verschil dat je een aantal ribben kwijt bent _O- :+

Ziet er mooi uit! stuurt hij echt veel beter? Overweeg ook een upgrade.
En wat kost dat totaal. Wel gaaf dat je en kan wachten en je netjes kan/mag meekijken.
 
Een rib is het zeker maar ik had ook 2 lekke voorvork keringen en een lekke schokbreker achter...
Voor mij is het sowieso een hele upgrade, de motorzaak zei dat de Tiger 1050 en yamaha tracer 700 en 900 heel veel profijt halen uit de upgrade omdat ze zo budget zijn afgeveerd...
De kosten waren met vervangen van remblokken en ketting spannen en invetten en schokbrekers en veren 885 euro
Maar je merkt zeker verschil
Vooral in de lange bochten voel ik het deinen veel minder en blijft hij op koers
 
Hallo, ik ben sinds vorig jaar juni de eigenaar van een Triumph Tiger 800. Ik heb de fiets eerst zo gelaten als ik hem had aangekocht dus met o.a. stuurverhogers en standaard voorvorkveren. Ik heb inmiddels de stuurverhogers verwijderd en een Hyperpro set voor laten monteren. Om meer gevoel te krijgen aan de voorkant van de machine. En ik kan zeggen dat dit inmiddels is gelukt. Enige punt van irritatie op dit moment is de windscherm, er zit een Givi Airflow scherm op. Ik vind dit geen erg fijn scherm. Mijn vraag is welke scherm hebben jullie gemonteerd en wat zijn jullie ervaringen?
 
Gister stonden wij bij de eerste tourrit al met pech met de Tiger Sport.

Na de eerste stop wilde de Tiger niet meer starten. Startmotor ging met moeite kort rond waarna ook het display uitviel.
De gele accu lader van de ANWB laten komen. Spanning van de accu laag. Laden ging in het beging met 25 Ampere.
Accu testen kon niet met de tester van de ANWB. Na enige tijd was de accu weer behoorlijk vol.

Motor starte weer en er was ongeveer 0,3V toename in de accu spanning te zien van de lopende motor.
Naar huis gereden. Motor op de Optimate 4 accu lader gezet welke meteen weer maximaal begon te laden.
Accu in rust 13,2V en bij laden 13,4V wat volgens mij goede waarden zijn.

Alternator doorgemeten en alle combinaties tussen de drie pennen geven 0,9 Ohm en een oneindige weerstand met aarde. (wat volgens mij ook goed is)
Daar de motor in de schuur staat niet gestart dus ik kan de spanning bij laden door de motor zelf niet meten.

Nu ben ik bang dat de spanningsregelaar zijn beste tijd heeft gehad. Maar het kan natuurlijk ook de accu zijn die zich tijdelijk weer even goed gedraagt.

Zijn er problemen bekent met de spanningsregelaar van de Tiger Sport? (zo te zien is deze is anders dan de Tiger 1050)
Volgens de vorige eigenaar is de accu ongeveer een jaar oud en stond deze op een druppellader.

Of zijn er nog andere tips om diet probleem te op te lossen?

Nog een aanvullende vraag. Ik probeerde te benzinetank van de motor te halen mar ik snap niet hoe die snelsluiting werkt.
Hoe moet je met de snelsluiting de benzineleiding losmaken?
 
De driecilinder heeft koppel zat maar heeft ongeveer 1000 toeren meer nodig om deze vrij te geven t.o.v. de GS (maar die heeft zelfs voor een twee cylinder erg veel koppel bij lage toeren)

Tja en de Fazer FZ6 begint pas wat koppel te genereren bij 8000 toeren en geeft zijn max (63Nm) bij 10.000 toeren.
De olie gekoelde GS geeft al koppel bij 1500 toeren en heeft zijn max (120Nm) bij 6000 toeren.
De R1100s heeft zijn max (97Nm) bij 57500 toeren
De Tiger wil je boven de 2000 toeren houden geeft max koppel (104,3Nm) bij 4300 toeren.

Je hoeft je dus zeker niet druk te maken over het koppel.
Ik denk dat het stuurgedrag dat veel sportiever is meer gewenning vraagt.


Sportiever in de zin dat de Tiger wat meer de bocht in valt ?
Deed de Fazer ook, daar waarschuwde de verkoper destijds ook voor, voor de testrit.

Ik vind de Tiger Explorer een mooie verschijning, nog net een beetje boven budget ben ik bang (beetje afhankelijk voor wat ik voor mijn span zou krijgen)

Is er nog een eigen Tiger forum in NL? Net als dat dat er voor de GS is (en die is behoorlijk actief)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan