Het GSX-R1000 topic deel 21 : The king of the sportsbikes!

E5CA47ED-26AA-4A97-8417-4742DD93BF28.jpeg
 
In den beginne zat er nog een beetje peut in de tank
Maar dit hinderde het meesterplan dus moest het er uit:

20220606_134421.jpg

...en hij zag dat het goed was

Vervolgens steeg de tank ten hemele om weder neer te dalen en ginge deze open:

20220606_140003.jpg

Helaas, den here was al op de hoogte dat plastic uitzet in benzine,
dus moest er even goddelijke interventie komen met een schroevendraaier

En den pomp toonde zich aan den wereld:

20220606_140131.jpg

En den here sprak: "Ok, kijken of we dat kreng er een beetje normaal uit kunnen rukken"

Den opgave was niet zo simpel, maar uiteindelijk zijn wil geschiedde:

20220606_141118.jpg 20220606_141527.jpg

Den taak om den nieuwe strainer op den nieuwe motor te zetten bleek een uitdaging
Maar de achterzijde van een heilige 11mm boor en een stukje verheven schuurpapier gaven het antwoord
Zo ook den stekker uit den oude emotor verzondigde zich aan uitzetting,
Maar den here was voorbereid en wist dat hij in den gekochte set extra stekkers had, dus in zijn oneindige wijsheid en de kracht van den hemele (en een griptang), rukte hij deze er ook uit
Uiteraard moest den heren de kabels daarna in ere herstellen:

20220606_153814.jpg20220606_154552.jpg

En hij zag weer dat het goed was

Hierop volgde zijn verdere werken om den pomp te gaan testen:




en er was veel vreugde en lof

Voor den here was er nu niet veel meer dan den pomp weer te installeren:

20220606_162036.jpg



En de heer sprak: "Zo, dat hebben we godverredomme ook weer voor elkaar!"
Waarna hij ruste met een peuk en een bak pleur, alvorens op zijn heilig ros weer ten hemele te keren


Amen
 
Zo weer mijn set valve ook wel de excva =exhaust control valve actuator.
En de excv = exhaust control valve afgesteld.
Ik had af en toe een fi=fault indication(en geen F1 wat velen hier op forum er over vermelden.) in me display.
Diagnose stekker doorlussen en ja hoor de c46 code.
De klep in de linkpijp.
Even uitzoeken in werkplaats handboek en wat bij nimag via mail nagevraagd hierover.

De motorzaak waar ik onderhoud liet doen in verleden had nog nooit deze klep eens nagekeken.
Aandrijf kabels nooit meer afgesteld en niet moeite genomen om het systeem in de linkpijp in te spuiten met kruipolie etc.
Hierdoor gaat na verloop van jaren dit systeem stroever en loopt het niet meer goed soepel.
Waardoor bij starten motor de klep niet goed terug komt op de nul stand.
En de servo motor onder de tank hierdoor verkeerde voltage waardes aan de ecu doorgeeft waardoor de fi storing in het display komt.

Afijn eerst demper eraf halen.

IMG_20220604_153728.jpg

IMG_20220604_153725.jpg


Erna linkpijp waar klep in zit losmaken .
IMG_20220604_153736.jpg

Dan de afdekkap achterkant bij klep eraf halen en linkpijp omdraaien zodat ik er goed bij kan.

IMG_20220604_154106.jpg

Asje in dit systeem goed in gespoten met kruipolie een paar keer en dan onderwijl de motor aan doen zodat klep heen er weer beweegt in linkpijp.
Ook binnen in de linkpijp de klep en as ingespoten .
Dat beetje olie in de linkpijp daar brand wel weer weg .

Daarna volgens handboek kijken naar afstel gegevens kabels en de aandrijving bij servo motor onder de tank.
Die waren nog goed afgesteld en niet verlopen.
Ook de voltage waardes die de servo motor geeft als hij werkt waren volgens het werkplaats handboek in orde.

Wat ik merk is dat motorzaken dit niet willen onderhouden er niet naar kijken waardoor dit systeem op den duur vast gaat zitten en niet meer werkt.
Hele verhalen lees je dan hierover op forums en internet .
En motorzaken maken er ook de mooiste spook verhaaltjes van is mijn ervaring.

Alles weer in elkaar gezet met nieuwe pakking in de linkpijp en even proef starten.
De fi storing en c46 is nooit meer terug gekomen.
En dit al weer dik 1500 km.
Volgens werkplaatshandboek moet je dit elke 12000 km na kijken en eventueel afstellen en smeren.
 

Bijlagen

  • IMG_20220604_154108.jpg
    IMG_20220604_154108.jpg
    324,6 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Bij de latere modellen niet meer doorknippen of de pin trekken naar een hefboompje op de servo plaatsen.
Motor geeft dan bij omdraaien contact een startpuls voor open en dicht. Door het aantikken van die hefboom op de eindstoppen geeft die door dat alles goed is. Rest van de kabels etc is er bij mij allemaal af.
Klep zit er toch niet in bij een volledig systeem :)
 
Wel een mooie klus Honda rc36:t

Heb het zelf op een S1000RR eens terug gemonteerd en afgesteld na terug plaatsen origineel systeem voor verkoop motor.
Afstellen was goed te doen met werkplaatshandboek ernaast.
 
Die klep zit er niet voor niks.
Ten eerste voor koppel bij lage toeren.
Dat beweerd Suzuki.
En ook voor geluids reductie en dat is nu helemaal een hot item door al die actie groepen vol anti motor klagers.

Verhaaltje je uitlaat demper die je nu hebt zorgt voor de C46 storing klopt ook niet zoals je geregeld in diverse motor zaken hoort.
Alleen Suzuki Hoegee had het juiste verhaal hierover de rest verzon onzin.
Gebrek aan onderhoud hieraan zorgt voor slecht bewegende klep.
Nu ik het zelf doe al het onderhoud na minder goede ervaringen met motorzaken .
Weet ik nu wel wat en hoe er precies met de Suzuki is gedaan.

Helemaal geen zin meer te betalen elders voor dingen die niet gedaan zijn .
 
Hoegee is top. Voor mij te ver en doe 90% onderhoud zelf maar in het verleden toen ze in Giessen zaten enkele keren geweest.

Ik mis de klep ook niet zo, rij tegenwoordig met killer en fatsoenlijke demper dus geluid is prima, tegen zacht aan. :t ;).
Heb nooir van aso herrie gehouden en reed altijd met fatsoenlijke dempers maar wel zonder killer. Sinds een jaar of 2 meer met killer als zonder.
Op het circuit vond ik het juist wel relaxt met killers. Beter voor de concentratie vond ik.
 
Hoegee is top. Voor mij te ver en doe 90% onderhoud zelf maar in het verleden toen ze in Giessen zaten enkele keren geweest.

Ik mis de klep ook niet zo, rij tegenwoordig met killer en fatsoenlijke demper dus geluid is prima, tegen zacht aan. :t ;).
Heb nooir van aso herrie gehouden en reed altijd met fatsoenlijke dempers maar wel zonder killer. Sinds een jaar of 2 meer met killer als zonder.
Op het circuit vond ik het juist wel relaxt met killers. Beter voor de concentratie vond ik.
Heb mijn GSXR ook altijd bij Hoegee in onderhoud gehad; is indertijd ook daar getuned; Marc vertelde altijd eerlijk wat ik kon verwachten, en wat mogelijk was 👍🏻.
 
Die klep zit er niet voor niks.

Jawel

Heel leuk qat Suzuki in z'n marketing beweert, maar zit er alleen maar voor (geluids) uitstoot
Voor meer koppel onderin kunnen ze beter de ECU afstellen, ipv die klep er in proppen

Mijn 750 werd ook niet 'slapper' onderin zonder klep

Daarbij " goed onderhouden" om storingen te voorkomen is geen onderhoud, .maar een probleem behouden
 
Ben het niet mee eens ..
Hoegee zei zelf dat die klep erin hoort eruit kon altijd nog als servo die de klep aanstuurt stuk gaat.
Hoegee tuned zelf een gsx1000 waarin de uitlaatklep ook is bljven zitten.

Maar dan dit waarom gaan motorzaken dan als je iets vraagt over die klep meteen praten- open zetten- of andere linkpijp en dan een servo eliminator inpluggen op de stekker van de servo motor.
Dan moet de motor weer opnieuw..ja je leest goed opnieuw weer afgesteld moeten worden op een dynojet en moet er een powercommander in gebouwd worden.
Dat hoor ik dan weer overal.
Die klep zorgt inderdaad ook voor geluidsreductie maar ook voor beter koppel bij lage toeren.
En we hebben het nu over een Gsx-r 1000.

En ik hoor van anderen ook met een Gsx-r dat na openzetten klep of eruit halen de motor onderin niet mooi meer liep.
Hoe jij het omschrijft@Nightbat om geen storingen te voorkomen ben ik het dus niet mee eens.
Als de klep niet word onderhouden dan komen er storingen.
Dat je als motorzaak dit niet doet wetende het is niet goed hoort gewoon niet.
Maar jij ziet die klep sowieso als een probleem en ik niet .
 
Laatst bewerkt:
En dit vind ik bij Ritzen motors die ook motoren tuned dit stukje over die klep.
En ik heb die beste man ook gesproken en die gaf ook advies klep erin laten.

Dus doe ik er wel onderhoud aan wat motor zaken nalaten.
Maar wel mooi op hun werkbon schrijven als ik kom betalen.
Staat er leuk op de bon uitlaatklep motor linkpijp nagelopen ingespoten en afgesteld.
En dan blijkt er is geen moer aan gedaan voel ik me wel genaaid.

Screenshot_20220609-135631.png
 
Dus doe ik er wel onderhoud aan wat motor zaken nalaten.
Maar wel mooi op hun werkbon schrijven als ik kom betalen.
Staat er leuk op de bon uitlaatklep motor linkpijp nagelopen ingespoten en afgesteld.
En dan blijkt er is geen moer aan gedaan voel ik me wel genaaid.

Durf te wedden dat het wel is gedaan, maar C46 is een verhaal zonder eind zodra deze voor komt
(Hint, spuit de zooi in met ceramische spray,, da's het enige wat het een beetje uithoud in de uitlaat)

Maar dat de motor opnieuw afgesteld moet worden als je deze uitschakelt? _O-
Dat hoeft niet eens bij een slipon!


En als ik nieuwe motoren ga verkopen, dan ga ik de klant echt niet vertellen dat de zooi geknepen word af fabriek tot na ze hun geld hebben uitgegeven


Maar begrijp me niet verkeerd hoor, in de hedendaagse moderne fietsen zou het me niks verbazen als die EXCVA meer betrokken is bij het motormanagement
Voor de oudere fietsen is dat ding alleen actief bij vaste toerentallen, maar vaste toerentallen hebben geen flikker te maken met andere omstandigheden zoals temperatuur, luchtvochtigheid, soort brandstof, etc.
 
Durf te wedden dat het wel is gedaan, maar C46 is een verhaal zonder eind zodra deze voor komt
(Hint, spuit de zooi in met ceramische spray,, da's het enige wat het een beetje uithoud in de uitlaat)

Maar dat de motor opnieuw afgesteld moet worden als je deze uitschakelt? _O-
Dat hoeft niet eens bij een slipon!


En als ik nieuwe motoren ga verkopen, dan ga ik de klant echt niet vertellen dat de zooi geknepen word af fabriek tot na ze hun geld hebben uitgegeven


Maar begrijp me niet verkeerd hoor, in de hedendaagse moderne fietsen zou het me niks verbazen als die EXCVA meer betrokken is bij het motormanagement
Voor de oudere fietsen is dat ding alleen actief bij vaste toerentallen, maar vaste toerentallen hebben geen flikker te maken met andere omstandigheden zoals temperatuur, luchtvochtigheid, soort brandstof, etc.
Weddenschap bij voorbaat verloren .
Die man schreef op werkbon klep nagelopen.
2 dagen later C46 storing ik terug met vriendin achterop we waren saampjes weg geweest.
Daar gekomen verteld hij leuk ik doe er niks aan en heb er niks aan gedaan.
Ja de bekende onzin kwam de klep moet eruit daarna een powercommander.
Mijn Yoshimura demper is niet goed voor de Gsx-r en nog meer bla bla.

Vreemde is let op na mijn onderhoud aan klep in linkpijp en afstellen nooit meer Fi storing gehad of C46.
Dus ben het met jouw verhaal C 46 is een verhaal zonder eind niet eens.
Onderhoud hoort hieraan gewoon dat zeggen Suzuki Nimag
Officiele Suzuki dealers en het werkplaats handboek.
 
Laatst bewerkt:
De hele set klaar en gereed:

20220617_095149.jpg



"All revved up with no place to go"

Ik hou hoop dat binnen deze 2 weken de velgen nog binnenkomen
Want 30/6 gaan er toch echt nieuwe banden onder, buiten dat ik aan de slijt nokken zit, heb ik vorige week ook een plug in m'n achterband moeten rammen
Normaal zou dat gelijk vervangen inhouden, maar omdat de afspraak al stond rij ik maar 3 weken er mee door
En 01/7 sta ik bij HK m'n vering er onder vandaan te schroeven

Dus vingers gekruist
 
Wegens aanhoudende rug klachten, ga ik met pijn in mn hart afscheid nemen van mijn gsxr1000.. hij staat te koop in het te koop deel van het forum :( incl taylormade uitlaat, qs, stalenremleidingen etc.. mocht er iemand interesse hebben. Slide in mn dm!
 
De hele set klaar en gereed:

Bekijk bijlage 1772782


"All revved up with no place to go"

Ik hou hoop dat binnen deze 2 weken de velgen nog binnenkomen
Want 30/6 gaan er toch echt nieuwe banden onder, buiten dat ik aan de slijt nokken zit, heb ik vorige week ook een plug in m'n achterband moeten rammen
Normaal zou dat gelijk vervangen inhouden, maar omdat de afspraak al stond rij ik maar 3 weken er mee door
En 01/7 sta ik bij HK m'n vering er onder vandaan te schroeven

Dus vingers gekruist
Ik ben wel benieuwd naar de keuze van de remschijven. Heb je met een reden AliExpress schijven gekocht, heb je hier al goede ervaring mee toevallig?
 
Ik ben wel benieuwd naar de keuze van de remschijven. Heb je met een reden AliExpress schijven gekocht, heb je hier al goede ervaring mee toevallig?

Test, is het niks gaan ze er vanaf

Zelf heb ik prima ervaring met arashi rearsets
Als je er naar zoekt kom je over het algemeen geen tot weinig slechte ervaringen tegen
(Niet slechter als wat ik had met EBC Vee schijven)
Voor die schijven heb ik ook effe rondgevraagd bij gebruikers, wat hun ervaringen waren en dat was ook alleen maar positief
 
Ik ben wel benieuwd naar de keuze van de remschijven. Heb je met een reden AliExpress schijven gekocht, heb je hier al goede ervaring mee toevallig?

Hij wil graag dood zeggen ze vaak. :+

Heb ze ook een keer onderzocht. Ze adverteren wel met allerlei gekopieerde certificaten die ze helemaal niet hebben. Verder weinig klachten gezien ook.
 
Hij wil graag dood zeggen ze vaak. :+

Heb ze ook een keer onderzocht. Ze adverteren wel met allerlei gekopieerde certificaten die ze helemaal niet hebben. Verder weinig klachten gezien ook.

ondertussen worden die rearsets gewoon verkocht door accosato en hotbodies, alleen dan met hun naam er op

Iets zegt me dat menig certificaat alleen van waarde is voor het prototype wat een fabrikant naar de goedkeurende instantie stuurt
 
Ieder zijn ding, en ze maken vast ook prima spul. Maar voor mijn remmerij, voetsteunen en blokdeksels etc. Monteer ik geen chinese merkloze spullen.

Kuipruitje en tellersteun kocht ik na mijn crash met de racer toen wel via Duitsland, maar kwam volgens mij uit China.
Zat prima verpakt en pasvorm 95%. Moest de draad iets zuiveren maar verder vrij goed.
Maar voor mijn eigen gemoedsrust liever A merk spullen voor de kritische zaken ;):)
 
Terug
Bovenaan Onderaan