Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Maakt-ie dan minder toeren dan de cb500?
(Heb zelf interesse in de cb500x, misschien wel ipv mijn africatwin750).
:Y

Heeft een slag van 67,8 (langer dan een 650 Alp). 90's CB500 59,5. Kortom de nieuwe is ontworpen om lekker punchy te zijn onderin de toeren. Je mist zo alleen topvermogen.
 
Oké. Dus ik begrijp datie in zijn 1,2,en 3 wat feller is maar vanaf zijn 4e versnelling veel minder is dan de oude cb waardoor je vaker moet terugschakelen om in te halen. Heb ik dat zo goed?
 
@RoyalClub het kan nog wel ff hoor...
20220216_184854.jpg

Maar heb op zich wel interesse is iets moderners: f700gs, cb500x, transalp700.
Maar...de cb500 blijft! Gewoon te leuk.

Gister gebeld:
Nieuwe achterband cb500 bridgestone batlax bt46 160euri bij Motorhaven als ik het wiel breng, mmm ff verder shoppen.
 
Oké. Dus ik begrijp datie in zijn 1,2,en 3 wat feller is maar vanaf zijn 4e versnelling veel minder is dan de oude cb waardoor je vaker moet terugschakelen om in te halen. Heb ik dat zo goed?
Lijkt mij juist van niet, maar kan er helemaal naast zitten. Topsnelheid is helemaal niet belangrijk vind ik.
 
@RoyalClub het kan nog wel ff hoor...
Bekijk bijlage 1728772
Maar heb op zich wel interesse is iets moderners: f700gs, cb500x, transalp700.
Maar...de cb500 blijft! Gewoon te leuk.

Gister gebeld:
Nieuwe achterband cb500 bridgestone batlax bt46 160euri bij Motorhaven als ik het wiel breng, mmm ff verder shoppen.
f700 is wel een goede motor, maar ik vind m erg saai..
 
Oké. Dus ik begrijp datie in zijn 1,2,en 3 wat feller is maar vanaf zijn 4e versnelling veel minder is dan de oude cb waardoor je vaker moet terugschakelen om in te halen. Heb ik dat zo goed?
Nee, nieuwe CB heeft meer koppel onderin, bovenin minder. Ergo bij 4000rpm is nieuwe sneller, bij 8000rpm is de oude sneller (vbak verhoudingen even buiten beschouwing gelaten).
 
Ook ja, OG CB500 haalt de 100 nog wel in de 2de versnelling, nieuwe niet.

En simpelweg 10pk meer. Je bent pk's nodig als je snel vooruit wil
 
Heb wel is gereden op de NC, goede motor maar zaaddodend saai. CB schijnt wel levendiger te zijn. Maar gok zo dat de 90's CB nog veel levendiger is, en sneller, en ook nog goedkoper. :9


Het is maar net waar je naar zoekt in een motor. Zie zelf het voordeel niet van een nieuwere, maar ik heb dan ook nog een ander hok in de garage staan.
 
Na vele tienduizenden kilometers op de CB vind ik het nog steeds een leuke motor. Het enige "gemis" is ABS, maar daar heeft Honda natuurlijk een antwoord op met de CBF500A. Al vaker dan eens gedacht om over te stappen naar een grotemensenmotor, maar zo'n ouwe lesfiets blijkt elke keer de leukere optie.
 
Die nieuwe zal denk ik wel zonder problemen op E10 lopen, iets wat met je met de oude volgens mij beter niet kunt doen. Dat zou een rede kunnen zijn om de nieuwere te pakken. De benzineprijzen zijn stevig.
 
Laatst bewerkt:
Ik mik gewoon E10 in de CB, staat wel in het handboekje dat het gebruik ervan niet goed getest is. Als ik er problemen mee krijg so be it :9
 
Na vele tienduizenden kilometers op de CB vind ik het nog steeds een leuke motor. Het enige "gemis" is ABS, maar daar heeft Honda natuurlijk een antwoord op met de CBF500A. Al vaker dan eens gedacht om over te stappen naar een grotemensenmotor, maar zo'n ouwe lesfiets blijkt elke keer de leukere optie.
Na V-Strom te hebben gehad met ABS hoef ik geen ABS meer. Liever goede bandjes en remmetjes
 
Wat was jouw slechte ervaring dan?
(Heb zelf geen abs op de 2 motorfietsen, weet oprecht niet hoe dat verandert met abs).
Remmen van de Strom 650 (en SV650) zijn matig, met name dosering/gevoel. Combineer dat met een matig ABS systeem en matige vering.
Je zit met sportief rijden gewoon constant in de ABS, kloppen je rempunten weer niet. Zit je voor je leven te remmen. Zit nu aan m'n 15de motor, bij 14 motoren nooit echt problemen gehad met hard aanremmen en grip..

Kortom ik hecht veel meer waarde aan goede remmen dan aan ABS.
 
Remmen van de Strom 650 (en SV650) zijn matig, met name dosering/gevoel. Combineer dat met een matig ABS systeem en matige vering.
Je zit met sportief rijden gewoon constant in de ABS, kloppen je rempunten weer niet. Zit je voor je leven te remmen. Zit nu aan m'n 15de motor, bij 14 motoren nooit echt problemen gehad met hard aanremmen en grip..

Kortom ik hecht veel meer waarde aan goede remmen dan aan ABS.
Off-topic aan
Als je met een v-strom continue in de ABS zit gaat is het idd niet de juiste motor voor jou. :+ :+ Het is namelijk geen sportieve motor. Zelf 140.000 zonder veel remproblemen met dat ding gereden. Ja, de remmen kunnen beter idd! Die vering heb ik wat aan gedaan.
Off-topic uit
 
Laatst bewerkt:
Off-topic aan
Als je met een v-strom continue in de ABS zit gaat is het idd niet de juiste motor voor jou. :+ :+ Het is namelijk geen sportieve motor. Zelf 140.000 zonder veel remproblemen met dat ding gereden. Ja, de remmen kunnen beter idd! Die vering heb ik wat aan gedaan.
Off-topic uit
Heb daarom nu ook een KTM :Y:9

Mja, TransAlp 650, NTV650, TDM850 waren ook geen sportieve motoren maar kon ik mij wel prima op vermaken (op de NTV zelfs m'n rijbewijs verloren_O-). V-Strom was m'n nieuwste motor ooit maar viel me uiteindelijk gewoon tegen, nergens goed in. Met kers op de taart dat waardeloze ABS.
 
Na V-Strom te hebben gehad met ABS hoef ik geen ABS meer. Liever goede bandjes en remmetjes
Nu je dat zegt, de laatste keren dat ik een blokkerend en wegglijdend voorwiel had zaten er nog Michelin banden onder. Volgens mij heb ik het daarna niet meer gehad.
 
Ik mik gewoon E10 in de CB, staat wel in het handboekje dat het gebruik ervan niet goed getest is. Als ik er problemen mee krijg so be it :9
Ja volgens de E10 check kan het ook erin, alleen wat minder vermogen? Volgens mij als je niet te lang in de tank zit kan het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan