Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Zo. Ff een claxon erbij gezet.....
Had ik nog liggen van een Guzzi v1000sp lang geleden.
IMG_20190713_173923570.jpg
 
Ik ben weer terug van een weekje motorrijden.
Via de Jura naar de Alpen en via de vogezen en Ardennen weer terug.
De cb500 moest even langs een garage want er was een moertje van het uitlaatspruitstuk los getrilt.
De heidenau k60 hebben zich goed gedragen ook op vlotte haarspeldbochten en off road ging ook goed.

39f9118e-2743-485f-989e-1687fee8c2da.jpg


71c31bca-121e-46b6-a9ec-37e0bd9c4048.jpg
 
Dat zijn die moeren die met 10Nm oid vast moeten toch? In ieder geval een heel klein moment. Ik heb ze ook (veel) vaster gedraaid omdat ze steeds los kwamen. Loctite is met die hitte ook geen oplossing.

Wel een heel mooie look voor die CB zo!
 
Ik heb er nu 2 moertjes opzitten,de ene borgt de andere maar de uitlaat moet er binnenkort toch even af ivm montage sportdempertje.
Col de parpaillon was wel erg mooi om tedoen en vooral leuk om off road tegaan met een oude cb500 en een triumph streettriple.
 
Gaaf die groene uitvoering hawkgt!.
Omdat mijn Africatwin uitgevallen is, ga ik midden augustus ook die kant op met de CB! Misschien bij droog weer met de cb500 (wegbanden) ook de Parpaillon. Ook met de AT gereden.
Blijft de vraag: lukt ca 850km snelweg in 1 dag op de CB? Ik heb een Puig scherm en ben 1,80m. Met de AT lukte het wel, daardoor de 2e dag al om 9u bij de Route Napoleon!
 
Thanx! Ik zocht ff bevestiging. Vroeguh met de ss50 reed ik in 1 dag 13u achter elkaar. Met de Africatwin ca 850km de afgelopen jaren. Niet snel, maar wel doorrijden. En tot s-avonds 21u doorrijden: wegen zijn dan leeg.
Dan heb je meer netto rij-uren in het fraaie gebied. Wordt vervolgd.
 
Wij rijden de eerste dag altijd alleen maar snelweg omdat je dan idd sneller in de mooiere gebieden bent.
Vorig jaar met mijn cbr600f4i naar Spanje gereden maar dat ging wel lekkerder dan op de cb maar op cb heb ik meer lol gehad.
 
Dag, is er iemand die weet of er al cb500s rondrijdt met een tweepijps uitlaatsysteem. dus aan elke zijde een demper.
Ik heb een cb500 gekocht van 1999 en wil aan elke zijde een demper maken vandaar de vraag.
Hetzelfde heb ik met een gb500 tt gedaan met een bijzonder resultaat qua vermogen en uiterlijk. en een vreselijk mooie sound.
 

Bijlagen

  • IMG_0462.JPG
    IMG_0462.JPG
    257,4 KB · Weergaven: 10
Ben mij aan het oriënteren om een tankbag te kopen met magneten. Zijn er hier mensen die een dergelijke tankbag gebruiken op hun CBF? Blijven tankbags goed zitten op de tank van de CBF?
 
Hoi hoi.
Ik rijd sinds de aankoop van mijn CB500 met een tankbag/tanktas erop voor het gemak van meenemen van dagelijkse boodschappen en dergelijke.
Mijn tanktas is er ene die door middel van magneten vastzit op de tank.
Ik ervaar totaal niet dat de tanktas gaat schuiven tijdens een rit ofdat het loskomt tijdens het vlot doorrijden.
Paar weken geleden met toch best wel hogere snelheid ( 140 km per uur ) over de snelweg langere rit gemaakt en de tanktas verschuift werkelijk geen millimeter.
Wat ik in jouw geval wel zou doen is de tanktas met magneten op voorhand van de aankoop even droogpassen op je motorfiets en....vraag even bij de verkoper hoe sterk die magneten zijn.
Ik heb een vrij oude tanktas met zekers 3 stuks magneten aan beide zijden van de tanktas.
Met minder magneten uiteraard ook minder kleefkracht.
Succes met je zoektocht naar een fijne tanktas.
Vr gr
D203D7D6-7E8F-45CD-99F2-E2ED254C40D6.jpeg
 
982BAC61-BE6B-4EF5-A243-3EA2BF318223.jpeg
Overigens.....mijn tanktas vind ik een hele prettige.
Het is een tas die bestaat uit 2 lagen die appart verdeeld zijn.
Meerdere vakjes voorop en het gebruiksgemak van de tas ligt zeer hoog vind ik.
Wel heb ik de tanktas door middel van een kettingslot ( ene met plastik omhuld ) aan het stuur vastzitten zodat een onverlaat er niet spontaan met mijn tanktas vandoor kan gaan op het moment dat mijn motorfiets onbeheerd staat.
Wat het tanken betreft, ik kan de tanktas dan er even afhalen en naar voren leggen zodat de tankopening vrij komt om te kunnen tanken.

Optisch vind ik zelf dat een tanktas de motorfiets er niet fraaier doet uitzien.
Maar het gebruiksgemak tegenover een rugtas telkens mee sjouwen vind ik niet opwegen tegen het minder fraai optisch eruit zien.
Koffers ben ik een tijdje geleden mee bezig geweest maar heb dat idee maar even in de koelkast gelegt omdat ik tot op heden genoeg heb aan de ruimte die de tanktas mij biedt.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn weten is de tank van de CB500 helemaal van staal.
Maar.....ik weet niet of dat bij elke type CB500 zo is. Weet niet van welk bouwjaar jouw CB500 is.
De mijne dateert van 2017 en die heeft dus wel de tank volledig van staal.
Succes met je tanktas straks en jammer dat diegene niet proef te passen is.
Wellicht kan jij em wel omruilen indien het net niet wat is of lekker past.
 
Wat ik eerlijk gezegt zou doen in jouw geval is toch voordat de aankoop gedaan wordt eens rondkijken op voorhand bij motorzaken in de buurt.
Want......dit is namelijk ook nog een andere optie:
 

Bijlagen

  • A86FAC0C-DC68-4C90-A288-2D2954F19E76.jpeg
    A86FAC0C-DC68-4C90-A288-2D2954F19E76.jpeg
    335 KB · Weergaven: 12
Ik heb 2 verschillende magneet tanktassen en bij blijven ook bij 190km op een naked zitten.

Ik gebruik nu een tanktas die je met een ring vastzet,dus niet op de lak.
Een stuk kleiner maar de oude cb heeft veel bergruimte onder het zadel.
En op mijn cbr zit een grote tanktas in de weg.
 
Heeft iemand nog ideeën waarom een velg krom wordt na verloop van tijd? Mijn voorvelg is krom en degene die ik van een sloper heb ook.
 
Qua tanktas, ik heb die van Oxford, die kan je opritsen tot 40 liter, dat is veel te groot voor normaal gebruik, maar als je tijdens je rit nog via de super gaat kan je de laatste kilometers nog mooi wat bier en eten meenemen!
 
Een velg trekt niet krom, daar is wel iets voor nodig.
Een stoep of een ander hard opstakel.
Toch gek.. De motor is al wel heel oud en hiervoor was de schijf versleten, de klauw toe aan revisie en de band gecupt, dus misschien dat ik het niet zo merkte.
 
Ik heb nog iets, de kleppen van mijn CB heb ik een tijdje terug gesteld. Daarvoor tikte het blok best veel. Nu tikt het blok niet als hij echt warm is, maar als ik hem start tikt hij zeker de eerste 10 minuten. Hebben jullie dit ook, of is het bekend?
 
Terug
Bovenaan Onderaan