Het (kleine) grote Runner 125, 180 en 200 topic

@The Mud
Ja was een leuk ding. Veel plezier van gehad en ook veel spannende avonturen. Om en nabij 2003/2004 was het in de regio Utrecht heel wat als je een motorrunner zag. Dat merkte je dus ook in het achtervolgen. Maar los van dat was het een leuke tijd.

En waarom er niet bij gehouden, ja, soms wil je is wat anders, en ook 3 voertuigen op naam is een dure hobby. Auto wilde ik er sowieso bij houden en de R1 was net gekocht. Dan de Runner maar '(

5 jaar later alsnog weer een Runner gekocht, een 180 2t. uit 1999
Ik heb die Runner ongeveer een jaar gereden en helaas is deze uit een scooterzaak in Vinkeveen snachts gestolen. Zeer frustrerend aangezien ik zelf altijd op mn hoede ben en de winkeleigenaar er nog nadrukkelijk voor gewaarschuwd had dat ding niet in de showroom/werkplaats te zetten.
Toen een kameraad van mij die teringlijers aardig op de hielen zat en bij meerdere thuis aan de deur is geweest werd de Runner ineens gevonden. Ding werd gewoon te heet voor de boefjes.
Na 2 dagen was de Runner vrijgegeven door de politie en kon ik m ophalen. Helaas heb ik alleen nog foto`s van dat ophalen en niet meer in goede staat.

Virus is er dus nog steeds :) Leuk ook dat je er een topic voor aangemaakt hebt.
Volgend jaar ga ik ook zeker weer een motorscooter er bij kopen. Ben er alleen nog niet uit wat. :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn runner heeft bijna 9000 km gelopen volgens de teller.
Ik kan inderdaad gelukkig veel zelf alleen is het stiekem best een werk allemaal (en met warm weer niet wenselijk :) ).
Een fotoverslag kan ik niet meer maken omdat ik hem al vrijwel uit elkaar heb liggen.
Qua onderhoud denk ik dat de 4t net zo duur zal zijn op termijn, dit alles is natuurlijk afhankelijk van je rij gedrag (waarbij de 2t versie wellicht meer uitdaagt)
 
Ook ik heb een runner aangeschaft voor er bij.
Rij verder op een varadero.
Heb de runner nu 2 weken en gebruik hem voor in de stad.
Het is een 180cc 4 takt.
Misschien hebben jullie met het volgende ervaring.
In deellast een rammel geluid uit de vario,in vollast is het over.
Rijdt verder prima,trekt ook goed.
Hij heeft pas 4200km gelopen en is van 2003,km zijn aantoonbaar.
Volgens mij alleen nooit onderhoud gehad,wel even deksel er af gehaald en de riem bekeken maar die ziet er wel netjes uit.
Het geluid lijkt of de riem aan het klapperen is?
Of dat kan weet ik niet,een vario is voor mij nog onbekend terein.
Ja,ik kom ook niet uit de scooter tijd maar van de puch en de honda mb.
Misschien is jullie kennis met de vario en zijn geluiden beter bekend.
GR.michael
 
Ook ik heb een runner aangeschaft voor er bij.
Rij verder op een varadero.
Heb de runner nu 2 weken en gebruik hem voor in de stad.
Het is een 180cc 4 takt.
Misschien hebben jullie met het volgende ervaring.
In deellast een rammel geluid uit de vario,in vollast is het over.
Rijdt verder prima,trekt ook goed.
Hij heeft pas 4200km gelopen en is van 2003,km zijn aantoonbaar.
Volgens mij alleen nooit onderhoud gehad,wel even deksel er af gehaald en de riem bekeken maar die ziet er wel netjes uit.
Het geluid lijkt of de riem aan het klapperen is?
Of dat kan weet ik niet,een vario is voor mij nog onbekend terein.
Ja,ik kom ook niet uit de scooter tijd maar van de puch en de honda mb.
Misschien is jullie kennis met de vario en zijn geluiden beter bekend.
GR.michael

Zou eens naar je rolletjes en geleideblokjes kijken, kleine moeite. Wellich dat het daar in zit. Ook checken of je vario zelf niet wat versleten is.

Snaar kun je ook eventueel opmeten om te zien of die niet versleten is.
 
Laatst bewerkt:
Is er ergens een onderhoudsboek te downloaden voor een runner? (want meter is weten echter moet je het eerst weten wat het moet zijn)
 
@The Mud
Ja was een leuk ding. Veel plezier van gehad en ook veel spannende avonturen. Om en nabij 2003/2004 was het in de regio Utrecht heel wat als je een motorrunner zag. Dat merkte je dus ook in het achtervolgen. Maar los van dat was het een leuke tijd.

En waarom er niet bij gehouden, ja, soms wil je is wat anders, en ook 3 voertuigen op naam is een dure hobby. Auto wilde ik er sowieso bij houden en de R1 was net gekocht. Dan de Runner maar '(

5 jaar later alsnog weer een Runner gekocht, een 180 2t. uit 1999
Ik heb die Runner ongeveer een jaar gereden en helaas is deze uit een scooterzaak in Vinkeveen snachts gestolen. Zeer frustrerend aangezien ik zelf altijd op mn hoede ben en de winkeleigenaar er nog nadrukkelijk voor gewaarschuwd had dat ding niet in de showroom/werkplaats te zetten.
Toen een kameraad van mij die teringlijers aardig op de hielen zat en bij meerdere thuis aan de deur is geweest werd de Runner ineens gevonden. Ding werd gewoon te heet voor de boefjes.
Na 2 dagen was de Runner vrijgegeven door de politie en kon ik m ophalen. Helaas heb ik alleen nog foto`s van dat ophalen en niet meer in goede staat.

Virus is er dus nog steeds :) Leuk ook dat je er een topic voor aangemaakt hebt.
Volgend jaar ga ik ook zeker weer een motorscooter er bij kopen. Ben er alleen nog niet uit wat. :]

Jammer dat het zo moest gaan en zo is afgelopen met je 2T :/ .
Wel mooi dat je het die gasten nog wat moeilijk hebt kunnen maken.

Dat van al die voertuigen komt me bekend voor. Ik twijfel ook om m'n runner, 1 motor en 1 auto ter adoptie beschikbaar te stellen want zo krijgt natuurlijk niet alles evenveel liefde en aandacht terwijl ik eigenlijk voor allemaal wel plannen heb :X .

Wat zoek je in een motorscooter als je er weer een gaat zoeken?

Mijn runner heeft bijna 9000 km gelopen volgens de teller.
Ik kan inderdaad gelukkig veel zelf alleen is het stiekem best een werk allemaal (en met warm weer niet wenselijk :) ).
Een fotoverslag kan ik niet meer maken omdat ik hem al vrijwel uit elkaar heb liggen.
Qua onderhoud denk ik dat de 4t net zo duur zal zijn op termijn, dit alles is natuurlijk afhankelijk van je rij gedrag (waarbij de 2t versie wellicht meer uitdaagt)
Oef, dat lijkt mij al best vroeg voor een stel krukaslagers :o .
Mag hopen dat ze bij een 2T niet elke 9K vervangen moeten worden.

Ik denk dat een 4T vele malen goedkoper is qua gebruiks- en onderhoudskosten. Al is de 2T natuurlijk wel wat feller. Hoe hard loopt een 2T trouwens op top op de teller :?
Ook ik heb een runner aangeschaft voor er bij.
Rij verder op een varadero.
Heb de runner nu 2 weken en gebruik hem voor in de stad.
Het is een 180cc 4 takt.
Misschien hebben jullie met het volgende ervaring.
In deellast een rammel geluid uit de vario,in vollast is het over.
Rijdt verder prima,trekt ook goed.
Hij heeft pas 4200km gelopen en is van 2003,km zijn aantoonbaar.
Volgens mij alleen nooit onderhoud gehad,wel even deksel er af gehaald en de riem bekeken maar die ziet er wel netjes uit.
Het geluid lijkt of de riem aan het klapperen is?
Of dat kan weet ik niet,een vario is voor mij nog onbekend terein.
Ja,ik kom ook niet uit de scooter tijd maar van de puch en de honda mb.
Misschien is jullie kennis met de vario en zijn geluiden beter bekend.
GR.michael
Weet je zeker dat het uit de vario komt :?
De mijne heeft ook een bijgeluid en dat is de looprol voor de V-snaar. Kost € 32,- maar dealer vond het niet nodig om deze te vervangen en kon allemaal geen kwaad. Sowieso zul je bij een 1-pitter altijd wel rammeltjes, dingetjes, en bijgeluidjes hebben. Is een beetje het karakter waar we (weer) aan moeten wennen ;) .

Mijn riem zag er ook piekfijn uit. Mooi van kleur, volle tanden, geen droogtescheurtjes, etc
Toen hield de dealer er een gloednieuwe originele v-snaar naast en die was toch wel een stuk dikker dan de snaar die ik er tot toen in had zitten :o .
Heb verschillende vespa's 200cc en beverly's 200cc 4t gehad.
Soms is het de rol in het midden die je hoort.
Maar meestal is het de standaard piaggio kwaal.
Oplossing, dr pully sliders erin en hij is stil.

Arno
Waarschijnlijk hebben we het over dezelfde rol :Y .
Ik heb er net gloednieuwe originele Piaggio rollen in en ook ik heb het (komt bij mij van die rol).

Dr. Pulley rollen zijn de ervaringen wisselend over. Ik wilde ze in 1e instantie ook maar heb toch voor een setje origineel Piaggio gekozen.
Is er ergens een onderhoudsboek te downloaden voor een runner? (want meter is weten echter moet je het eerst weten wat het moet zijn)
Ik heb een aantal specsheets in de openingspost geplaatst, wellicht heb je er iets aan.

Met even googlen moet het toch wel te vinden zijn :?
Zo kwam ik bijvoorbeeld deze: Gilera scooters* service and repair manual. link tegen.
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie voor het mee denken,zal het eerdaags maar eens open maken.
Hoe vinden jullie trouwens het stuurgedrag?
Die van mij heeft banden van 11 jaar oud en zijn plat gesleten.
Ding is de bocht niet door te krijgen,heb maar snel nieuwe rubbers besteld.
Beetje chopper gevoel,stuur valt de bocht in.
Hoop dat het met de nieuwe bandjes over is.
Heb gekozen voor bridgestone,heb ik onder al mijn motoren gehad en mij nooit tegen gestaan.
Ben benieuwd.
 
Nou,vandaag het verse rubber er maar eens onder gezet.
Dat is al een wereld van verschil,toen de achter schokkers wat harder gezet en nu is ook het chopper stuur gevoel weg en stuur hij aardig scherp.
Volgend klusje wordt het rammeltje.
 
Iemand die bevestiging kan geven of het oude model spiegels past op het nieuwe model?
De nieuwe zijn wat hoger, dunner, langwerpiger en ik vind het oude model wat mooier
(Ik denk dat het wel past, maar voor de zekerheid even bevestiging)
 
mooie ding. 2 weken te vroeg... ik wou eind van de maand voor een runner of beverly gaan kijken. hopelijk heb je hem dan nog.

zit er veell verschil tussen de 180vxr en de 200 vxr trouwens?
 
Wie weet is hij er over 2 weken nog ;).
Je mag natuurlijk ook nu al komen kijken (weet niet wat de reden is dat je het 2 weken uitstelt).

Bij mijn weten zit er niet veel verschil tussen. De 200 zal iets meer pit hebben maar verwacht geen wereld van verschil natuurlijk. De cilinders zijn ook uitwisselbaar en de rest van de onderdelen meen ik gelijk (alleen de 125cc 4t heeft wat andere onderdelen). De prijzen voor een net exemplaar zullen alleen een stuk hoger liggen dan de mijne (meen voor een nette 180 ook al).
 
de reden is uitgaves.. heb net een vakantie voor 3 personen geboekt, wat een behoorlijke deuk heeft geslagen in me portomenee... eind deze maand kan ik weer speelgoed kopen zonder aan me spaarcentjes te komen.

nu al kijken heeft geen zin... straks vind ik hem helemaal te gek, en kan van jou niet verwachten om hem vast te houden voor me. dus mocht ik geluk hebben, dan zie ik je over 2 weken. anders helaas.
 
hoi Gilera liefhebbers,

Heeft iemand van jullie de Service and Repair manual als PDF (of een link waar ie gratis van is te downloaden)? (ik heb bijna de DNA 180 uit 2002). Een PM voor mijn e-mailadres om de pdf geoon door te sturen is het gemakkelijkst.

alvast dank,
 
Laatst bewerkt:
Gistermiddag m'n Runner voor een appel en een ei uitgezwaaid op weg naar Maastricht. Had er 1.5 maand niet meer op gereden en gisteren weer eventjes. Toch wel wat gemengde gevoelens want kreeg gelijk weer een grijns op m'n gezicht toen ik er weer op reed -O- .

Begreep dat ze met 2 man/200 kg dat hele traject snelweg hebben gereden (zie foto) maar de Runner heeft zich gelukkig sterk gehouden.

10982038_729209360535490_5009660280175058166_n.jpg

11255855_729446107178482_8633144509968521716_o.jpg
 
Hehe de mijne ligt nog steeds uit elkaar, het is schijnbaar moeilijk om aan spullen te komen.. (paar keer verkeerd geleverd gekregen enz...)
 
Heerlijke motor, maar helaas met een schaduwkant.
Rustig rijden en stallen zit er naar mijn mening niet in (omgeving Randstad)
Heb er een gekocht als eerste motor met de gedachte dat het wel mee zou vallen.
Uiteindelijk uit de schuur in de achtertuin ontvreemd en later als wrak teruggekregen.
Het is gewoon een bepaald type motor dat erg gewild is bij het boevengilde van Nederland.
Ik vergelijk hem een beetje met de hedendaagse Audi RS6. Nette occasions zijn zeldzamer dan de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Jammer dat de misdaad in dit verhaal toch zegeviert. Het blijven fantastische, lichte, goedkope, snelle en wendbare motoren met solide techniek.
 
Laatst bewerkt:
Gilera Runner 180cc 2 takt, mijn neef had er een die was heel schoon en zuiver. Je kon dat ding starten en naar het geluid luisteren zoo mooi. Samen snelweg gepakt, hij plankte meteen 145km/u met 2 man.

Hij heeft hem verkocht in 2010 5jaar later heeft hij er nog steeds spijt van. Hij heeft ondertussen 6andere gekocht en verder verkocht maar als die ene heeft hij nooit meer kunnen vinden.

Wees zuinig op een Gilera Runner 180er want hij is een legende !
 
Hoi scheurscooterliefhebbers,

Is er iemand van jullie die mij, aan de hand van de nummers op de buitenkant van de cilinder, kan vertellen wat de cilinderinhoud van die cilinder is?
Het gaat om de Gilardoni cilinder van mijn Gilera DNA met M26 carter, maar dat is hetzelfde als de M28 serie carters.
Het zou een 180 cc moeten zijn, maar hij loopt maar 120 (op top). Aangezien dat de snelheid is die bij de 125 cc cilinder hoort twijfel ik een beetje of ik wel een 180cc versie heb.
En 'ja, ik weet dat ik de boring van de cilinder kan opmeten en het dan weet' , maar ik ben niet van plan een goed lopend blok om díe reden open te maken.
Als iemand het denkt het te weten maak ik even foto's van de cilinder.
Ik krijg zoekend op internet niet de indruk dat de M26 per definitie uitgerust moet zijn met een 125, en de M28 met een 180 cc cilinder. M26 serie is de productieserie voor de M28, maar verder geen verschil, en geen automatische match met een bepaalde cilinder??
Als iemand mij hier iets zinnigs over kan vertellen hoor ik het ook graag. De logica is mij een beetje zoek.

THX
 
met een Runner 125cc 4 Takt haal je normaal gezien hooguit 110 en met moeite 115
(zonder helling af of wind mee)

Met een dna weet ik het niet

Runner SP 200cc heb ik 136 gehaald
 
Terug
Bovenaan Onderaan