het sleutelblunders van anderen topic

Bericht nummer 2673 is geselecteerd als beste antwoord.

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.949
1.036
Motor bij de dealer voor nieuwe balhoofdlagers.

Krijg ik een belletje dat een van mijn voorremblokjes staal-op-staal remt en dus volledig versleten is. Of ze de rem mogen reviseren, want die moet vast zitten, en de blokken mogen vervangen.
ehmmm, nee, ik geloof er geen barst van, heb de rem nog geen 1000km ervoor zelf in handen gehad.

Goed, de dealer laat mij tekenen voor het afhalen van een niet-rijklaar voertuig, en vertelt me dat een setje origineel Brembo blokjes 140€ kost.

Ik rijd naar huis, met da auto naar de Louis, koop een setje origineel Brembo blokjes voor 80€ en haal de rem los. Alle zuigers gangbaar, en het dunste remblokje 2x zo dik als de verslijtmarkering.

Dankjewel, daar hoef ik dus ook niet meer naar toe. |(
80,- is nog veel te duur,ik koop ze voor rond de 30,- origineel Brembo
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
22.168
404
Assen
Motor bij de dealer voor nieuwe balhoofdlagers.

Krijg ik een belletje dat een van mijn voorremblokjes staal-op-staal remt en dus volledig versleten is. Of ze de rem mogen reviseren, want die moet vast zitten, en de blokken mogen vervangen.
ehmmm, nee, ik geloof er geen barst van, heb de rem nog geen 1000km ervoor zelf in handen gehad.

Goed, de dealer laat mij tekenen voor het afhalen van een niet-rijklaar voertuig, en vertelt me dat een setje origineel Brembo blokjes 140€ kost.

Ik rijd naar huis, met da auto naar de Louis, koop een setje origineel Brembo blokjes voor 80€ en haal de rem los. Alle zuigers gangbaar, en het dunste remblokje 2x zo dik als de verslijtmarkering.

Dankjewel, daar hoef ik dus ook niet meer naar toe. |(
Ben ik nu de enige die nieuwschierig is om welke motorzaak dit gaat?
 

rody-rc30

Die hard MF'er
5 aug 2009
846
32
44
Wormer
als je een achterband op je voorvelg monteert, moet dat tegen de draairichting in. Heeft met afwatering te maken. Een achterband voert het water recht naar achter af, een voorband naar de zijkant. Een omgedraaide achterband voert het water ook af naar de zijkant.
Dat is alleen zo als pasen en pinksteren op 1 dag vallen!
 
  • Like
Waarderingen: Willem

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
He, lachebekje, kijk even naar het verschil in profiel voorband en achterband. Als je de achterband tegen de richting laat draaien, is het profiel gelijk aan een voorband


Bekijk bijlage 1329487
Dat klopt maar dat zegt helemaal niks. Een ander merk of type is weer andersom.
De band wordt andersom gemonteerd omdat de krachten op de gordel dan andersom zijn.
Met het profiel heeft het niks te maken.
 

Troubleman

MF'er
28 dec 2017
86
8
Noviomagum
Dat klopt maar dat zegt helemaal niks. Een ander merk of type is weer andersom.
De band wordt andersom gemonteerd omdat de krachten op de gordel dan andersom zijn.
Met het profiel heeft het niks te maken.
Loop ff naar de garage en kijk bij je eigen motor. Je denkt toch niet dat een voorband zo ontworpen is dat alle afwatering naar achter gaat (in plaats van opzij) zodat de achterband een dubbele portie te verwerken krijgt! Let maar eens op als je eens in de regen rijdt: voor zie je het water naar de zijkant sproeien, achter recht naar achter.

Genoeg over dit onderwerp, op naar de volgende blunder!
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.135
1.359
45
Turnhout
Bezoek site
Loop ff naar de garage en kijk bij je eigen motor. Je denkt toch niet dat een voorband zo ontworpen is dat alle afwatering naar achter gaat (in plaats van opzij) zodat de achterband een dubbele portie te verwerken krijgt!

Genoeg over dit onderwerp, op naar de volgende blunder!
Als je iets weet van motorbanden en hun werking, zoals in nat, dan weet je dat Zot en VDV gelijk hebben.

Het gaat om hoe een band is ontworpen. Verdeling van krachten en ook bijv opwarming.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.869
269
53
oirschot
Loop ff naar de garage en kijk bij je eigen motor. Je denkt toch niet dat een voorband zo ontworpen is dat alle afwatering naar achter gaat (in plaats van opzij) zodat de achterband een dubbele portie te verwerken krijgt! Let maar eens op als je eens in de regen rijdt: voor zie je het water naar de zijkant sproeien, achter recht naar achter.

Genoeg over dit onderwerp, op naar de volgende blunder!
Hoe kom je erbij dat het water naar achter zou gaan?
Dan moet je wiel toch behoorlijk spinnen.
En hoe verklaar je dat het ene merk kiest voor het profiel de andere kant op te laten lopen dan het andere merk?
Zoek er eens wat plaatjes bij, dan zie je dat je verhaal nergens op gebaseerd is.
 
  • Like
Waarderingen: Ramsteen

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.597
569
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Loop ff naar de garage en kijk bij je eigen motor. Je denkt toch niet dat een voorband zo ontworpen is dat alle afwatering naar achter gaat (in plaats van opzij) zodat de achterband een dubbele portie te verwerken krijgt! Let maar eens op als je eens in de regen rijdt: voor zie je het water naar de zijkant sproeien, achter recht naar achter.

Genoeg over dit onderwerp, op naar de volgende blunder!
Doe jezelf een lol, en ga eens kijken in welke richting het "afwateringsprofiel" waar jij het over hebt bij de meeste voorbanden zit.
Het mooiste voorbeeld daarvan is (naar mijn mening) de Michelin Pilot Road 2 voorband.
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.750
446
www.autogereedschap.com
Iemand weet het beter dan een beroeps-motorbandenspecialist en een beroeps-motormonteur. Welcome to the internet ;)
On topic..


Bij deze is het de vraag of het een sleutelblunder is, ik denk een combinatie van factoren.