Het Super Tenere 1200 topic

Wellicht kun je hier iets mee.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231114_183334_Chrome.jpg
    Screenshot_20231114_183334_Chrome.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 2
40k beurt voor 1000 euro valt nog mee. Zeker als er kleppen geregeld zijn, arbeidsintensief beurtje, nokkenassen en kettingen moeten los.
Komende winter staat de 40k beurt op de planning bij mij. Ik ga hem zelf doen, zal mijn ervaringen naderhand hier delen.
Voor de beurt heb ik grofweg twee zaterdagen in gedachten, eentje voor het kleppen controleren/stellen en eentje voor de andere werkzaamheden. (motoronderhoud zie ik ook als hobby).
 
Daar kijk ik naar uit:, benieuwd hoe het je vergaat. Kleppen stellen zit er bij mij ook aan te komen.
Heb groot onderhoud laten doen op 40k. De kleppen werden toen gecontroleerd maar niet gesteld, dat was blijkbaar niet nodig. Ik wil ze wel deze winter nog even zelf controleren. Heb nu 70k op de teller staan en wil toch enige zekerheid voor mijn volgende grote reis.
 
Lang niet meer op het forum geweest en inmiddels al lang geen Suzuki blauw meer. Ik heb deze week proefgereden met een Super Tenere van de 2de generatie. Bij het wegrijden, dacht ik dat de motor inhield of zelfs terugviel in toeren (2de versnelling, Tour mode). Maar zo'n beetje bij elke verkeerslicht sloeg de motor mij af. Nu rij ik tegenwoordig DCT en in het verleden 4 en 3 cilinders, maar met bijna 24 jaar ervaring had ik dit niet verwacht. De motor trok ook echt nog minder dan mijn Honda met 700cc en 52 pk. In de sportstand ging het wel wat beter. Maar niet overtuigend. Volgens het bedrijf kwestie van wennen. Maar nu las ik over problemen met de bobines en eventueel bougies. Zijn dit dan de gevolgen? Snel(ler) afslaan bij wegrijden, toerental wisselt bij stationair lopen (of is dit een eigenschap van de S10), en het gevoel te hebben dat het blok vermogen mist en niet mooi doorstoomt? Graag verneem ik wat reacties. Ik ben namelijk nog steeds geinteresseerd. De S10 zou een mooie Total Cost of Ownership moeten hebben wat mij wel goed uit zou komen met bijna 20.000 km woonwerk per jaar.
 
Lang niet meer op het forum geweest en inmiddels al lang geen Suzuki blauw meer. Ik heb deze week proefgereden met een Super Tenere van de 2de generatie. Bij het wegrijden, dacht ik dat de motor inhield of zelfs terugviel in toeren (2de versnelling, Tour mode). Maar zo'n beetje bij elke verkeerslicht sloeg de motor mij af. Nu rij ik tegenwoordig DCT en in het verleden 4 en 3 cilinders, maar met bijna 24 jaar ervaring had ik dit niet verwacht. De motor trok ook echt nog minder dan mijn Honda met 700cc en 52 pk. In de sportstand ging het wel wat beter. Maar niet overtuigend. Volgens het bedrijf kwestie van wennen. Maar nu las ik over problemen met de bobines en eventueel bougies. Zijn dit dan de gevolgen? Snel(ler) afslaan bij wegrijden, toerental wisselt bij stationair lopen (of is dit een eigenschap van de S10), en het gevoel te hebben dat het blok vermogen mist en niet mooi doorstoomt? Graag verneem ik wat reacties. Ik ben namelijk nog steeds geinteresseerd. De S10 zou een mooie Total Cost of Ownership moeten hebben wat mij wel goed uit zou komen met bijna 20.000 km woonwerk per jaar.
Ik herken dit helemaal niet, ik heb een XT1200 uit 2020. Blok hoort mooi 'rond' te lopen, bij de XT1200 is dat wel wat 'agrarisch', maar toerental in rust moet mooi gelijk blijven. Ook bij gas geven hoort de motor goed op te pakken en door te trekken. Tour stand is erg tam, ik heb hem altijd in sport staan (weet niet meer hoe tour voelt) en rij altijd in die stand, ook in de regen. Mijn ervaring is dat de Xt1200 vlot doortrekt vanaf lage toeren.
Bougies, bobines en synchronisatie kunnen dit negatief beïnvloeden.

Total Cost of Ownership, ik doe het onderhoud zelf en heb tot nu toe onderstaande versleuteld:
#datumkm standOmschrijvingkosten
1​
31-3-2020​
1059​
1.000 km Beurt
177​
2​
28-11-2020​
9050​
Osram H7 LED koplampen en T10 W5W LED stadslampen
100​
3​
26-12-2020​
9300​
Linksysteem, achterbruglagers en spiebanen cardan gesmeerd, en spaken gespannen
0​
4​
27-2-2021​
9751​
10.000 km Beurt
3,1 motorolie Procycle 10W40 deelsyntheet
200 ml cardanolie MOTUL 80W90 GL5
2x pakkingring 14X18X1,5 mm
2x pakkingring 12X16X1,5 mm
35​
5​
14-3-2021​
9850​
Terugroepactie Yamaha remschakelaar
0​
6​
30-4-2021​
11125​
Nieuwe banden Bridgestone T31
Voor: 110/80 ZR19 (59W), Achter: 150/70 ZR17 (69W)
Remmen voor en achter gereinigd
250
7​
8-7-2021​
15232​
Spaken gespannen
0​
8​
6-12-2021​
19285​
20.000 km Beurt
3,4 motorolie Procycle 10W40 deelsyntheet (€20)
Oliefilter (€10)
200 ml cardanolie MOTUL 80W90 GL5 (€2)
2x pakkingring 14X18X1,5 mm
2x pakkingring 12X16X1,5 mm
Bobines en bougies gecontroleerd
Synchroon gesteld
Balhoofd gesmeerd
Spaken gespannen
Remmen schoongemaakt
32​
9​
17-5-2022​
21200​
Nieuwe banden Bridgestone T31
Voor: 110/80 ZR19 (59W), Achter: 150/70 ZR17 (69W)
267​
10​
10-2-2023
26580​
30.000 km Beurt
3,1 motorolie Louis 10W40 deelsyntheet(€25)
200 ml cardanolie MOTUL 80W90 GL5 (€2)
1 liter DOT4 remvloeistof (€10)
2 liter Motul Motocool Expert -37C (€24)
1 liter Motul Fork Oil Expert 5W-light (€12)
Speed-bleeders ipv normale ontluchtingsnippels (€35)
YTZ14S-BS Varta AGM 11Ah Motor accu, 230A, 12V (€68)
Yamaha One Shot Fuel System Cleaner (€10)
2x pakkingring 14X18X1,5 mm
2x pakkingring 12X16X1,5 mm
1x pakkingring 6x12x1 mm
Remmen voor en achter gereinigd, remvloeistof vervangen
Linksysteem, achterbruglagers en spiebanen gesmeerd
Spaken gespannen
Koelvloeistof vervangen, koppelingsvloeistof vervangen
Balhoofdlager moment gecontroleerd
Synchroon gesteld, accu vervangen
Vorkolie vervangen
186​
11​
19-8-2023​
32485​
Nieuwe banden Bridgestone T31
Voor: 110/80 ZR19 (59W), Achter: 150/70 ZR17 (69W)
Spaken gespannen
287​
 
Lang niet meer op het forum geweest en inmiddels al lang geen Suzuki blauw meer. Ik heb deze week proefgereden met een Super Tenere van de 2de generatie. Bij het wegrijden, dacht ik dat de motor inhield of zelfs terugviel in toeren (2de versnelling, Tour mode). Maar zo'n beetje bij elke verkeerslicht sloeg de motor mij af. Nu rij ik tegenwoordig DCT en in het verleden 4 en 3 cilinders, maar met bijna 24 jaar ervaring had ik dit niet verwacht. De motor trok ook echt nog minder dan mijn Honda met 700cc en 52 pk. In de sportstand ging het wel wat beter. Maar niet overtuigend. Volgens het bedrijf kwestie van wennen. Maar nu las ik over problemen met de bobines en eventueel bougies. Zijn dit dan de gevolgen? Snel(ler) afslaan bij wegrijden, toerental wisselt bij stationair lopen (of is dit een eigenschap van de S10), en het gevoel te hebben dat het blok vermogen mist en niet mooi doorstoomt? Graag verneem ik wat reacties. Ik ben namelijk nog steeds geinteresseerd. De S10 zou een mooie Total Cost of Ownership moeten hebben wat mij wel goed uit zou komen met bijna 20.000 km woonwerk per jaar.
dat had de mijne ook, ze zijn af fabriek ook echt arm afgesteld, ik heb hem zelf gesynchroniseerd en even lekker lopen spelen met de verboden schroef van Yamaha en ik ken hem niet meer terug.
Ik rij nu zelfs vaak in de T modes dat gaat snel en fel genoeg nu
 
Ik vind het ook geen strepentrekker maar dat afslaan bij wegrijden is gewoon niet ok volgens mij. In S stand is het idd een stuk beter en zelfs een wheelie mogelijk va 4000rpm met koppeling in de 2e.
Dat bobine verhaal zou kunnen komen door vocht wat erin kruipt .
Bij koude start en direct afslaan wil het nog wel eens lastig zijn om direct weer starten idd.
 
Over dat strepentrekken. Het is natuurlijk een all road, maar zeker niet langzaam! Als je een XT1200 naast een FJR1300 zet dan is de Tenere steevast als eerste weg. Dat komt doordat de 1e versnelling van de Tenere veel korter is dan van de FJR. Later haalt de FJR de Tenere altijd in. In dagelijks gebruik komt de Tenere meer dan voldoende mee, in de bergen doet een Tenere niet onder voor een FJR. Het lijkt trouwens dat een Tenere niet vlot gaat, maar dat is de beleving hoe het vermogen er uit komt, dat komt er erg vloeiend uit, waardoor hij niet zo snel lijkt, maar in werkelijkheid worden er grote stappen gezet.

Wat @blue_devil beschrijft is zeker niet normaal, daar moet iets aan de hand zijn (kleppen stellen, synchroon stellen, bougies of bobines, iets in die richting). Hoeveel heeft de motor gelopen die je op het oog hebt? Als dat een veelvoud van 40.000 km is (ongeveer) dan zou dat te maken kunnen hebben met klepspeling en groot onderhoud wat nog niet is uitgevoerd.
 
Goede feedback. Dank jullie hiervoor. De motor heeft 70.000 gelopen (staat bij Pels Motoren in De Meern). Zag er mooi uit en zou mij wel passen ondanks hoge(re) km stand. Vond het echt jammer dat hij zo tegenviel. Ik had de super Tenere zelfs bijna zonder proefrit gekocht. Zou daarna denk ik wel goed zijn gekomen i.v.m. garantie, maar dat wil je liever niet. Maar heb vandaag toch de knoop doogehakt en een Triumph Tiger Sport 660 gekocht. Dan denken jullie, dat is wel heel iets anders. En dat is het ook. Maar ik kom van jaren 4 cilinder (GSX-R'en) rijden en heb al een Tiger 1200. Dan past dit gewoon beter bij mij (denk ik). Zat zo'n beetje in dezelfde prijs, maar dan met 60d km minder gelopen en 7 jaar jonger (2022 ipv 2015) en een heel stuk lichter wat ook wel lekker is. En een onderhoudsinterval van 16d km wat ook wel zo'n beetje mijn jaarkilometrage is/wordt.
 
Hier staat hij al een paar weken binnen. Met pekel rijd ik niet (vroeger met andere motoren wel gedaan en uiteindelijk was de schade door de pekel toch altijd best wel dramatisch). Maar hij staat wel altijd startklaar, dus als het eens een graad of 5 is en er geen pekel meer ligt zou ik hem zomaar een keertje kunnen pakken. In de winter doe ik ook altijd het onderhoud, zodat ik in de zomer altijd kan rijden.

Meevaller, de kilometerstand bleek 35.500 te zijn en niet 37.500 zoals ik dacht, kleppen controle stel ik nog een jaartje uit.
 
mijne staat ook onder afdak, zonder pyama En ik rij t hele jaar door De STeneree kan daar tegen :]
 
Goedemiddag allen, ik kom hier even op "bezoek" omdat ik ene vraag heb aan "een" XT1200 bezitter... ik heb zelf een Tracer 900GT en heb een setje adventure voetsteunen 2e hands van iemand gekocht op Marktplaats... nu mist hier een veer om de steun weer naar beneden te laten klappen en dit is niet dezelfde maat als van mijn eigen motor. Nu heb ik het vermoeden dat deze steps hetzelfde zijn als van de XT1200 dus zou iemand de diameter van die veer kunnen meten en mij dit laten weten? Hieronder een foto van de steunen en 1 passende veer. Mijn dank is bij voorbaat enorm!

groet Rob

1706623836937.jpeg


De rood omcirkelde is de juiste maat... binnenmaat 15mm

1706623748622.png
 
Lijkt mij niet correct. als je van de 18mm buitenmaat 2 x 2 mm draaddikte afhaalt zit je op 14mm binnenmaat.
Ja ik kan rekenen maar de 15mm heeft voldoende speling dus zou 14mm misschien ook wel passen, maar als ze niet passen mogen ze retour dus ik loop geen risico behalve een ritje naar Bodegraven, daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat Yamaha verschillende spuitgietmallen gebruikt voor steps die er identiek uit zien maar goed ik ga duimen…. Nogmaals dank!
 
Lijkt mij niet correct. als je van de 18mm buitenmaat 2 x 2 mm draaddikte afhaalt zit je op 14mm binnenmaat.
nou, de veren zijn binnen en de binnendiameter is geen punt alleen heeft de veer 1 extra winding waardoor hij 1mm te "breed" is zeg maar.. dus we gaan ff hobbyen met ruimte op de voetsteun maken, nogmaals dank voor de genomen moeite.!

1707219906990.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan