Dat is nog maar de vraag als de druk te hoog oploopt gaat het zg overdrukventiel open daar zit lijkt me weinig verschil in tussen auto, s en motoren.Lul nou niet. Ik zeg niet dat je verhaal niet kan kloppen, vind het zelfs niet onlogisch klinken, maar er is toch niets mis met te vragen hoe je er bij komt en of er onderzoek naar is gedaan?
Een hoger toerental geeft nu eenmaal meer warmte-ontwikkeling en meer slijtage. Ook al is er dan misschien meer oliedruk/opbrengst van de oliepomp
, de vraag is dan niet onrealistisch of de olie dat helemaal kan opvangen.
Of moeten we het geloven omdat jij het zegt? Dat schijnt hier wel vaker zo te zijn, daar niet van, maar ik dacht dat jij niet tot groepje hoorde.
Luchtkoeling komt bij auto, s niet meer voor, bij motoren wel. Hogere klepveerdruk bij motoren, hoger litervermogen, meer olie vaak wel 2 keer zo veel bij auto, s, versn bak wordt met motorolie gesmeerd en niet met speciale versn bakolie waarin een hoge dosis ep additieven.
Wie houdt zich trouwens aan dat zg nieuwe rijden ? Persoonlijk ken ik niemand die dat toepast.
Mooie samenvatting.steekhoudende argumenten is men in deel 1 al mee opgehouden volgens mij
Qua koppeling heb ik uit al het gewauwel opgemaakt dat friction modifiers die in moderne koekblik olie zit je natte koppeling kan laten slippen.
een natte koppeling kan ook gaan slippen bij een gewone reguliere olie ververs beurt, ook met gegekeurde motorfiets olie
een koppeling kan ook gaan slippen na een wissel omdattie al niet al te fris is en dat het zetje kan zijn (verse gladde olie)
Er zijn niet echt vaste punten waarvan je kan zeggen , dit gaat altijd fout en dit gaat altijd goed.
vandaar deel 4
Inlopen? De tanden zitten aan de magneet!Hmm, een nieuwe bak die nog goed in moet lopen kan best wat metaaldeeltjes veroorzaken, is waarschijnlijk na een paar keer verversen voorbij.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
Inlopen? De tanden zitten aan de magneet!
Gewoon gruis ? Lijken meer splinters.Niet overdrijven, is gewoon gruis.
Dat zou me niks verbazen.Ja, ik heb wel eens bij mensen in de auto gezeten die dat deden. Arm motorblokje. Het schoot ook nog eens niet op.
Ik ken hetzelfde verhaal ook dat het bij het nieuwe rijden de lagers meerr te verduren krijgen door hogere topdrukken door volgas onderin het toerenbereik te rijden terwijl de oliepomp ook veel lagere toeren maakt.
Het is ook niet aan te raden om het nieuwe rijden toe toepassen op de wat oudere voertuigen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen met caravan rijden en het nieuwe rijden de krukaslagers naar de tering hebben geholpen.
db
Gewoon gruis ? Lijken meer splinters.
IIG is het veel zie zelf nooit zo veel metaal aan de aftappluggen van mijn motoren zitten.Komt door de magneet dat je zo'n beeld krijgt, ik sleutel veel aan tractoren en dergelijke en dan kom je altijd zulke aftappluggen met bijbehorend gruis tegen als je de transmissie aftapt.
Dat is vrij normaal. Na enige tienduizenden kilometers wordt het slijpsel vanzelf fijner. Ik rij al honderd jaar BMW's met gescheiden versnellingsbak. Mijn versnellingsbak pluggen zien er altijd zo uit. Ik zou me zorgen gaan maken als ik geen magneet had en dit spul door mijn motorolie zat.Ik kwam net trouwens foto's tegen van een Brammo Empulse.
En snap niet dat dit nog acceptabel is.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het is puur persoonlijk Jan.Lul nou niet. Ik zeg niet dat je verhaal niet kan kloppen, vind het zelfs niet onlogisch klinken, maar er is toch niets mis met te vragen hoe je er bij komt en of er onderzoek naar is gedaan?
Een hoger toerental geeft nu eenmaal meer warmte-ontwikkeling en meer slijtage. Ook al is er dan misschien meer oliedruk/opbrengst van de oliepomp, de vraag is dan niet onrealistisch of de olie dat helemaal kan opvangen.
Of moeten we het geloven omdat jij het zegt? Dat schijnt hier wel vaker zo te zijn, daar niet van, maar ik dacht dat jij niet tot groepje hoorde.
Dan ben ik toch blij dat ik een merkolie gebruik, op de plug van mijn bmw zit weinig of geen gruis.Dat is vrij normaal. Na enige tienduizenden kilometers wordt het slijpsel vanzelf fijner. Ik rij al honderd jaar BMW's met gescheiden versnellingsbak. Mijn versnellingsbak pluggen zien er altijd zo uit.
Ik zou me zorgen gaan maken als ik geen magneet had en dit spul door mijn motorolie zat.
Gelukkig heb je daar met een Brammo geen last van.
Jij zegt dus dat hogere toerentallen, met daarbij een hogere olie-aanvoer minder belasting geeft dan lagere toerentallen, met minder olie-aanvoer (dus ook minder koeling), en een hoger koppel?
Zou kunnen, al zou ik dat graag onderbouwd zien.
Dan moet je eens een paar duizend kilometer rijden voordat je de versnellingsbak olie ververst.Dan ben ik toch blij dat ik een merkolie gebruik, op de plug van mijn bmw zit weinig of geen gruis.
Ververste op een gegeven moment om de 15.000 km veel minder gruis dan met de goedkope minerale Valvoline bakolie,Dan moet je eens een paar duizend kilometer rijden voordat je de versnellingsbak olie ververst.
Op de carterolieplug, waar de Action olie zit zal je het in ieder geval niet vinden.
Was dit jaar ook weer in het nieuws.Een aantal jaren geleden, liepen in de vakantie periode heel veel auto's stuk, doordat de eigenaren het nieuwe rijden principe hanteerden, met een sleurhut er achter in de bergen. Door het hoge koppel bij lage toeren, is de opbrengst van de oliepomp simpelweg te laag, om een smeerfilm in stand te houden in de onder oliedruk gesmeerde krukaslagers. Bij piekbelasting wordt de smeerfilm weggedrukt en dan zijn de lagers meteen overleden.
De stelregel bij rijden onder grote belasting is eigenlijk heel simpel, trap je het gas in en wil de auto niet meer versnellen, dan schakel je terug. Van hogere toeren draait zeker een benzineblok niet stuk.
Dit werd overigens verteld, door een wegenwacht, die in de vakantieperiode in Zuid Frankrijk was gestationeerd en op dezelfde camping stond.
Ververste op een gegeven moment om de 15.000 km veel minder gruis dan met de goedkope minerale Valvoline bakolie,