Da's mooi jonguh,mare heeft de 1050 wel eens een AF meting gehad op een testbank?
Nope zit een arrow mapping in, ding is niet echt zuunig zegma, normaal doorkachelen 1 op 13/14
Hij is JASO MA2 gekeurd. Dus bij voorbaat troep.Vandaag gebeld met valvoline.
De 5w40 volsyntheet jaso ma2,van de action, kan dus gewoon,veilig, in de motorfietsen
Ik twijfel toch om het in mijn daytona 675 circuit frikandel te gooien,veel toeren,zware belasting witte wel
En wat zou er beter moeten zijn aan een volsyntheet tegenover een minerale of half synthetische olie?Lijkt me niks op tegen, tenzij de olie op het circuit erg heet en dus dunvloeibaar wordt. Ligt er misschien aan hoeveel rondjes je rijdt.
Ik had het over de viscositeit...En wat zou er beter moeten zijn aan een volsyntheet tegenover een minerale of half synthetische olie?
Toevallig langer bestand tegen 'erg heet'?
Welk merk kut olie gebruik jij dan
Maar die MOTUL 300V is echt goed Harrie zo glad als een paling.Als ik dat goedje aan mijn handen heb kan ik geen boutje meer vastdraaien.Dan heb ik zoiets, oke dan zal het ook wel beter helpen voor minder wrijving minder slijtage in mijn blok ??
MOTUL 300V
MOTUL 5100
Castrol EDGE 10W60
Er staan meer films op met olie merken/soorten die deze man test.Oh maar ik refereerde niet ernaar dat olie de boosdoener is dat je blok klapte.Er zijn ook blokken die stuk lopen met MOTUL.
En die is dus bij een W40 volsyntheet in theorie constanter.Ik had het over de viscositeit...
\Maar die MOTUL 300V is echt goed Harrie zo glad als een paling.Als ik dat goedje aan mijn handen heb kan ik geen boutje meer vastdraaien.Dan heb ik zoiets, oke dan zal het ook wel beter helpen voor minder wrijving minder slijtage in mijn blok ??
MOTUL 300V
MOTUL 5100
Castrol EDGE 10W60
Er staan meer films op met olie merken/soorten die deze man test.
Deze testen zijn heel erg niets zeggend
In vergelijking wat er inwendig in een motorblok gebeurd misschien wel ? Het zijn leuke filmpjes om te bekijken en ze geven je een idee over de smeereigenschappen.
ik gebruik kut Motorex :-)
Ik gebruik Motorex tegen wil en dank: de dealer gooit het erin.
Hij is JASO MA2 gekeurd. Dus bij voorbaat troep.
Ik zou een paar oude flessen van Valvoline opzoeken zonder JASO MA2.En wat zou er beter moeten zijn aan een volsyntheet tegenover een minerale of half synthetische olie?
Toevallig langer bestand tegen 'erg heet'?
Dan moet ik het zelf meebrengen en de garantie vervalt.Je kunt toch ook aangeven dat je veel liever de Action olie erin wil hebben ?
Op de markt gedumpt dus!De man aan de lijn dacht eerst dat het een drukfaut was maar zijn collega bevestigde dat het idd MA2 was.
De nieuwere variant zal dat niet meer zijn,dusch,hamsteren
Sessies van 20 minuten.
Dusch niet zoveel.
Heet wordt ie wel ,getuige dat de koel fan aanslaat op het moment dat ik het paddock inrijd.
Moet er wel bij zeggen dat ik dit jaar een blok heb afgeschreven,na 6 jaar, circuit gebruik.
Drijfstang door het carter
daar ging dus 15w 50 volsyntheet in van kroon.
Maar die MOTUL 300V is echt goed Harrie zo glad als een paling.Als ik dat goedje aan mijn handen heb kan ik geen boutje meer vastdraaien.Dan heb ik zoiets, oke dan zal het ook wel beter helpen voor minder wrijving minder slijtage in mijn blok ??
MOTUL 300V
MOTUL 5100
Castrol EDGE 10W60
Er staan meer films op met olie merken/soorten die deze man test.Oh maar ik refereerde niet ernaar dat olie de boosdoener is dat je blok klapte.Er zijn ook blokken die stuk lopen met MOTUL.
Dan moet ik het zelf meebrengen en de garantie vervalt.
Wat een gezever weer in dit topic. Tijd voor wat bekeuringen van de olienazi
De olie van de gemiddelde circuitfiets krijgt echt niet meer z'n donder dan een toerbuffel met duopassagier en vol met bagage die lekker aan het toeren is in de bergen.
Smeerfilmopbouw is afhankelijk van 3 factoren en een er van is snelheid (beweging). Juist deze factor is kritisch bij lage toeren en een hoge belasting. Dus met lage toeren door bergen met een zwaar bepakte motorfiets geeft meer stress op een oliefilm dan circuitgebruik.
En hoeveel km wordt er nu geracet per jaar door de gem. circuitrijder?
"daar ging dus 15W50 in......" Conclusie is dus dat het aan het smeermiddel lag? Enigzins voorbarige conclusie vindt je niet?
Ik zie en hoor zo links en rechts berichten dat al die , min of meer zinloze, emotionele discussies over motorolie zinloos zijn.
Het enige waarop gelet moet worden is of het gebruiksdoel (motorfiets, auto, transmissie, etc. etc.) en de specificatie en viscositeit klopt.
Voor de rest is merk, prijs, verpakking, marketing en winkel waar het verkocht wordt niet belangrijk.
De verschillen tussen merken is zo klein dat het bij normaal gebruik te verwaarlozen is.
Is oliedeskundige RSV31 het daar mee eens???
Moet je op een zomerse dag eens een stukje file rijden. Veel warmteproductie, lage toerentallen dus weinig druk en weinig omloop en minimale rijwind. Zodra je weer door kunt rijden en de olie gaat weer rond knalt je metertje naar het eind van de schaal.Olie kan wel extra warm worden op een circuit. De motor levert veel meer vermogen dan bij een laagtoerige rit en produceert dus veel meer warmte. Brandstofverbruik=warmteproductie.
Moet je op een zomerse dag eens een stukje file rijden. Veel warmteproductie, lage toerentallen dus weinig druk en weinig omloop en minimale rijwind. Zodra je weer door kunt rijden en de olie gaat weer rond knalt je metertje naar het eind van de schaal.
Circuit is ideaal, altijd lekker op toeren en altijd voldoende rijwind.
Moet je op een zomerse dag eens een stukje file rijden. Veel warmteproductie, lage toerentallen dus weinig druk en weinig omloop en minimale rijwind. Zodra je weer door kunt rijden en de olie gaat weer rond knalt je metertje naar het eind van de schaal.
Circuit is ideaal, altijd lekker op toeren en altijd voldoende rijwind.