UUUhhhhh je denkt toch niet dat de oliepomp werkelijk de olie door de glijlagers heen pomp, leg mij dat eens uit hoe een pomp die warm mss max 4 bar druk kan leveren een lager kan vullen waar het veel voudige oliedruk op staat???
gebruiksdoel: mee eens
specs en visco: mee eens
merk: oneens. Er zijn "mindere" merken
verpakking: een lekkende verpakking in je zijkoffer op een lage trip is niet fijn
winkel: ligt er aan hoe lang de olie al op de plank staat en hoe het opgeslagen is
Verschillen zijn klein. Liever een minder merk en vaker verversen dan te lang met een olie doorrijden. Te lang doorrijden is puur slecht. Niks meer en niks minder.
En is de prijs? Is die bepalend???
Zij de goedkope automatisch de "mindere" merken??
In glijlagers kan je intern geen druk opbouwen, hoe meer druk hoe sneller het wegvloeit. De glijlagers zijn wel de restrictie.
Ik heb het dus over geleverde druk, niet over de smeerfilmsterkte, die is bij Action olie toch al niet te evenaren.
De waarheid ligt hier toch enigszins in het midden; of liever gezegd denk ik dat halflive en kevinblade niet hetzelfde bedoelen.
Meer druk d.m.v. de oliepomp zal het overdaad aan olie er inderdaad uit persen. Het is echter wel zo dat in de smeerfilm die wordt opgebouwd een veelvoud aan druk t.o.v. je pompdruk heerst. Denk hierbij gerust aan een factor 10 of zelfs wel 100.
Juist dit gedeelte van het smeermiddel loopt niet het lager uit als het belast wordt.
Het smeermiddel vertoont z.g.n. "niet-newtoniaans" gedrag. Google maar ff, zijn zat youtube filmpjes van. Dit is de druk waar Kevinblade het (denk ik) over heeft.
Uiteraard is deze druk maatgevend voor je smeerfilmsterkte maar om te zeggen dat drukopbouw niet kan plaats vinden in een glijlager is niet helemaal waar. Dat kan wel degelijk. Deze extreem hoge druk is echter niet afkomstig van de oliepomp (wat halflive bedoelt)
Volgens mij levert de oliepomp een bepaald volume oa afhankelijk van het toerental, de viscositeit, temperatuur. De toleranties in het blok bepalen de druk samen met het overdrukventiel.De waarheid ligt hier toch enigszins in het midden; of liever gezegd denk ik dat halflive en kevinblade niet hetzelfde bedoelen.
Meer druk d.m.v. de oliepomp zal
het overdaad aan olie er inderdaad uit persen. Het is echter wel zo dat in de smeerfilm die wordt opgebouwd een veelvoud aan druk t.o.v. je pompdruk heerst. Denk hierbij gerust aan een factor 10 of zelfs wel 100.
Juist dit gedeelte van het smeermiddel loopt niet het lager uit als het belast wordt.
Het smeermiddel vertoont z.g.n. "niet-newtoniaans" gedrag. Google maar ff, zijn zat youtube filmpjes van. Dit is de druk waar Kevinblade het (denk ik) over heeft.
Uiteraard is deze druk maatgevend voor je smeerfilmsterkte maar om te zeggen dat drukopbouw niet kan plaats vinden in een glijlager is niet helemaal waar. Dat kan wel degelijk. Deze extreem hoge druk is echter niet afkomstig van de oliepomp (wat halflive bedoelt)
Leg eens uit wat ik bedoel?Uiteraard is deze druk maatgevend voor je smeerfilmsterkte maar om te zeggen dat drukopbouw niet kan plaats vinden in een glijlager is niet helemaal waar. Dat kan wel degelijk. Deze extreem hoge druk is echter niet afkomstig van de oliepomp (wat halflive bedoelt)
Leg eens uit wat ik bedoel?
Leg eens uit wat ik bedoel?
De pomp heeft geen keuze, meer toeren is meer liters per minuut. De enige maximering is de overdruk klep. de druk wordt opgebouwd door de verschillende restricties in het blok. Er is maar 1 apparaat in het blok dat oliedruk kan leveren, de oliepomp.
? ->Blijkbaar heeft Valvoline zich vergist met de JASO MA vermelding op de 5W40 olie.
Nu staat het er niet meer op!!!
Op de site van Valvoline gekeken.
Bij PI van All-Climate 5w40
(plaatjes invoegen lukt me niet)
De man aan de lijn dacht eerst dat het een drukfaut was maar zijn collega bevestigde dat het idd MA2 was.
De nieuwere variant zal dat niet meer zijn,dusch,hamsteren
En is de prijs? Is die bepalend???
Zij de goedkope automatisch de "mindere" merken??
Inderdaad al heel wat jaartjes.Castrol heeft ook geen JASO MA2, staat wel op de verpakking, maar niet het orginele keurmerk.
Ze geven zelf aan dat deze olie wel voldoet aan de JASO MA2 norm, maar is niet als zodanig erkend.
Ze sparen zo best wel wat muntjes uit, wat je helaas niet direct terug zien in de prijs :-)
Wat een achterdocht, heb je ook al proviand ingeslagen voor de (olie)oorlog?Mag ik hieruit concluderen dat de specificaties op een fles olie niet altijd 100% te vertrouwen zijn?
En / of Valvoline niet altijd 100% te vertrouwen is?
En hoe is dat bij andere merken???
Er zijn wel meer merken die buiten nederland tot topmerken worden gerekend, en hier of in europa geen poot aan de grond krijgen...
Soms proberen ze dat door een reclamecampagne en een grote release naar winkel(keten)s doen, wat dan niet altijd goed uitpakt, en later bij de dozenschuivers gedumpt worden..
Valvoline, Pennzoil, motorex, en vele anderen hebben het geprobeerd..
Net zo goed als dat Kroon hier hoog staat aangeschreven, en heb ik in Frankrijk bij Leclerck zien staan voor een prikkie
Motorex?????
Die doen niet veel aan reclame en ook geen releases naar grote winkelketens.
Uit welke bron heb je dat?