Het Watertoren Jagen Topic

Bekijk bijlage 1937746Bekijk bijlage 1937747

Wist niet van dit topic af, anders had ik hem vorig jaar gelijk geplaatst.
Bekijk bijlage 1937749Bekijk bijlage 1937750
Tevens mooie andere objecten te zien bij deze watertoren. En op de achtergrond de Van Brienenoordbrug!
De toren op je eerste 2 foto's lijkt mij een industrietoren. Ik weet dat er in het verleden vaker watertanks om fabrieksschoorstenen zijn gebouwd en dit lijkt mij er ook zo een. Op deze manier diende de toren een viervoudig nut: schoorsteen, watertoren en besparing van grondoppervlak en bouwstoffen. Een voormalige fabriek in Maastricht was er een die zo'n combi had en ook een van de Limburgse mijnen had er een.

1698099456764.png


Op dit plaatje (uit Wiki geplukt) is zo'n combi te zien, net boven de 2e 'e' van het woord 'AARDEWERRK'.
 
De toren op je eerste 2 foto's lijkt mij een industrietoren. Ik weet dat er in het verleden vaker watertanks om fabrieksschoorstenen zijn gebouwd en dit lijkt mij er ook zo een. Op deze manier diende de toren een viervoudig nut: schoorsteen, watertoren en besparing van grondoppervlak en bouwstoffen. Een voormalige fabriek in Maastricht was er een die zo'n combi had en ook een van de Limburgse mijnen had er een.

Bekijk bijlage 1938081

Op dit plaatje (uit Wiki geplukt) is zo'n combi te zien, net boven de 2e 'e' van het woord 'AARDEWERRK'.
Watertoren (Rotterdam Mallegat) - Wikipedia wel 6 voudig dan
 
Zevenbergen en Made hebben ook watertorens...binnenkort hopelijk nog even een rondje en ze hier plaatsen.
 
Onlangs met de derde tweewieler (spartamatic 50cc) ook bij de watertoren van Radio Kootwijk geweest. Had de andere "brommers" daar al eens op de foto gezet, nu is de collectie compleet 8-)
1698160462636.png
1698160486665.png
1698160517044.png

En ook nog het geluk gehad last-minute met een excursie mee te kunnen en dus ook binnen mogen kijken. (en in de pompputten en de "kathedraal" zelf).
1698160605213.png
1698160622589.png
 
Lutten (gem. Hardenberg), niet De Lutte..da's Twente 😉
Zie post #54 en #65
 
Terug
Bovenaan Onderaan