Doorrijders topic. Weer of geen weer.

Fallingout

Die hard MF'er
25 apr 2023
999
1.719
Thermokleding, regenpakken, pekel en handvatverwarming, wij zijn de doorrijders!

Windkracht 10, stromende regen en temperaturen onder 0. In dit topic blijven wij motorrijden, het hele jaar door.

Hier kunnen we praten over kleding, hoe houden we onze motor netjes, pekel, kou en natuurlijk stiekem ook gewoon even klagen over de regen.

Stel jezelf voor, wat voor motor rij je, hoelang rij je, waarom rij je het jaar door, je beste tips, wat vind je stiekem toch een nadeel, ect.



Ik zal beginnen.

Ik ben 28, ik heb nu 2 jaar mijn rijbewijs en rij sinds januari mijn eigen motor. Een Yamaha FZ6 uit 2007 zonder ABS(ja dat was achteraf wel stom). Ik ben in de winter begonnen met motorrijden en mijn tweede rit op deze motor was met -4.

Waarom? Tja, ondanks de nadelen van doorrijden vind ik het stiekem gewoon nogsteeds fijner en leuker dan autorijden. Bijkomend voordeel is dat ik op mijn werk binnen kan parkeren en een drooghok heb.

Ondanks mijn relatief korte ervaring heb ik toch best wat koude en natte kilometers achter de rug. Mijn beste tip, handvatverwarming!

Wat ik het minst leuk vind is toch wel regen, maar hier leer ik steeds beter mee omgang en naarmate ik het meer doe vind ik het minder vervelend.

Screenshot_20230806_001134_Instagram.jpg


Ik ben wel benieuwd naar jullie beste tips voor het beschermen van jullie motor tegen pekel!

PS: Dit topic is voor iedereen die zich op welke mate dan ook doorrijder voelt, of gewoon mee wilt kletsen.

Gatekeeping doen we hier niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Toch diepe respect hiervoor, dat je met dit soort weer door blijft rijden. Ik vind de beste bescherming tegen pekel toch niet rijden. Ikzelf rij puur recreatief, dus dat is een heel andere insteek. Persoonlijk heb ik in de winter met slecht weer doorrijden altijd te link gevonden. Dan met name door automobilisten die geen motor in het verkeersbeeld verwachten met slecht weer en teveel met telefoon aan het spelen zijn. En toch begint de kou op een bepaalt moment door te trekken, ondanks mijn handverwarming en het uit de wind zitten. Ook onverwachte gladheid vind ik te tricky, het kondigt zich niet aan en het leed is doorgaans enorm groot. Maar voor degene die niet anders kunnen of willen is het een ander verhaal.
 
Ik heb er nieuwe banden onder gezet en spray wat vaker de ketting. Verder maak ik me niet druk om pekel, dat ding staat toch altijd buiten omdat ik geen ruimte heb in de berging.

Als het echt glad wordt stap ik wel op de fiets of pak ik de auto, maar ik ben ook weleens verrast door in een sneeuwbui te belanden en dat ging ook wel weer nadat ik mijn remweg groot hield.

Het ergste vond ik die keer toen het hagelde, het donker was en heel mistig, waardoor ik met open vizier moest rijden omdat ik anders niet voldoende zicht had. Toen moest ik me oriënteren op de achterlichten van de voorligger om te weten waar ik reed.

Maar meestal vind ik motorrijden gewoon leuk en maakt het mij niet echt uit of het regent of niet. Ik heb liever regen dan dat ik in de file sta.
 
Ik voel me hier aangesproken door dit topic. Ik rij nou 7 jaar en altijd het hele jaar door. Bij vorst hou ik er wel mee op, dus een paar dagen in het jaar ga ik niet op de motor. In grote lijnen het volgende gereden: GS500, ZZR600, Thundercat, XT600 en nu rij ik met een naakte BMW K100 en sinds kort een Goldwing. Beide uit 1984. Wel op zoek naar een wat modernere tourmotor. Per jaar rij ik zo'n 15.000-20.000km dus daar mag wel wat goeds tegenover staan. Daarbij ga ik voor de zomer in elk geval komende lente een broek scoren die ik ook gewoon tijdens een vergadering met goed fatsoen aan kan houden.

Enige 2 nadelen: je ziet geen flikker in het donker met regen en ik moet me altijd omkleden. Maar buiten dat: je hebt altijd meteen een praatje als je bij een klant aan komt en juist die 5 minuten eerder ergens zijn en 5 minuten langer blijven zorgt er voor dat er bepaale gesprekken op gang komen.
 
Ik ben 35, rij nu 5 jaar (bijna) elke dag woon-werk. 38km enkele reis.

Begonnen net na het afrijden in december op een Honda NTV met 215.000km ervaring. 3 jaar elke dag mee gereden, staat nu +/-275.000 op.

Toen een Honda NC750S gekocht met 70.000km ervaring en daar nu elke dag mee.
Ideaal dat bagagevak (frunk) ipv de tank. Gebruik 1:29 ipv 1:20 is ook wel lekker. En abs en uberhaupt wat betere remmen is wel een lekker idee.

Alleen mis wel de Cardan van de NTV. Ketting is nog steeds niet mijn vriend ook niet na 1,5 jaar gewenning.

Qua winterproofing:
-Hogere ruit
-Handvatverwarming
-12v aansluiting voor de verwarmde handschoenen (daar kan geen handvat verwarming tegenop...)
-Voor de eerste pekel even wassen en helemaal inspuiten met Siliconen spray. Na de winter pas weer wassen.

Staat thuis droog onder een afdak, op het werk vaak buiten, soms als ik geluk heb in de fietsenstalling.

Zolang er nog geen ijs of sneeuw ligt rij ik door. Heb wel een auto (op lpg dus net zo goedkoop) ernaast maar die files....

Regenpak helpt prima tegen de regen. Deze zomer wel daytona laarzen gekocht en daardoor ook geen natte sokken meer 8-)
En als ik het regenpak een keer vergeet / onderweg het pas gaat regenen kom ik wel droog aan, alleen dat pak drogen duurt zo lang. Op het werk gaat ie dan bovenop de compressor, is ie eind van de dag wel weer droog.
Thuis is dat eigenlijk lastiger, niks zo irritant als de volgende ochtend de eindjes van je mouwen nog nat zijn...
 
Interessant topic; ondanks dat ik niet van plan ben om het hele jaar door te rijden, ben ik wel heel nieuwsgierig naar jullie tips (vanwege mijn rijlessen in ieder geval nog deze maand en volgende maand)

De handverwarming van de rijschool is in ieder geval fijn!
Maar hoe houden jullie je verder warm en droog? Laagjes begrijp ik; maar welke?
Ik heb ondertussen een woolpower 400 aangeschaft, die is fijn! Die gaat over een decathlon thermoshirt, maar ik ben de koukleum zelve. Dus mocht er andere tips zijn in dit topic.. graag!
 
Qua kou:
Shirt, trui (eventueel fleece bodywarmer), motorjas met binnenvoering. Beetje een michelin mannetje maar dan is het goed te doen. Frisjes maar niet koud.
En verwarmde handschoenen is zo lekker, zeker icm met de handvatverwarming. Zelfs als mijn handen dan nat worden zijn ze nog niet koud.

Qua regen:
Regenpak over het motorpak voldoet prima. Gewoon standaard regenpak in maatje XXL gekocht.
 
De handverwarming van de rijschool is in ieder geval fijn!
Maar hoe houden jullie je verder warm en droog? Laagjes begrijp ik; maar welke?
Normale kleren, fleece vest en een gore-tex jas. Geen handvatverwarming, maar heb wel 3 setjes handschoenen. Zomer, winter en midseason. En ik ben er nu met de Goldwing dus achter gekomen dat een kuip heel veel doet in je warm houden. Ik rij als het droog is nu met de BMW met winterhandschoenen en met de Goldwing met de midseasons. Motorbroek gaat over de spijkerbroek/pantalon heen.
Andere laagjes onder je kleding is ruk. Als ik op kantoor kom zit ik er weer mee.

Grote probleem is voor mij vooral de zomer. Andere handschoenen en een vest minder, maar pak moet behoorlijk doorluchten wil het niet te warm worden.
 
Ik heb alleen een brommer en een motor, geen auto, dus ook ik rij de hele winter door. Met regen of sneeuw / vorst / pekel pak ik zeker de brommer en laat ik de Transalp 600 uit 1989 staan. Om me warm te houden een lange thermobroek onder m'n motorbroek, goeie verwarmde handschoenen en een fel gele hi-vis parka van m'n werk over m'n motorjas heen.
 
De eerste twee motorjaren deed ik nog mee aan de winterstop.
Vooral om de motor te beschermen en ook omdat ik gladheid te link vind, en een schurfthekel aan regen heb (de ene keer verhinderd t me om eropuit te gaan, andere keer niet. En miezer vind ik weer geen probleem).

Maar bij droge en zonnige winterdagen ging het dan toch weer kriebelen, en zodoende al doende ervaring opgedaan met rijden in de winter.
Sindsdien rij ik het hele jaar door.
An sich blijf ik prima warm in mn pak, helm en laarzen.
Alleen mn handen kunnen niet tegen de kou.
Handvat verwarming werkte bij mij niet echt omdat vooral de bovenkant van mn handen te lijden heeft, terwijl de handpalmen prima warm blijven, ook zonder handvatverwarming.
Heb nu electrisch verwarmde handschoenen, die vooral de bovenkant van de handen verwarmd.
Ideaal voor mij.

V.w.b. motor heb ik altijd in de winter extra aandacht voor de banden, tankinhoud en conditie van de ketting gehad.
Maar dit wordt de eerste winter met een elektrische motor.
Hierin heb ik qua voorbereiding op de pekel nog niet echt een idee waarop te letten.
Merk wel dat de actieradius een stukkie minder is dan anders.

Hoe dan ook, we gaan door! :]
 
Een hoop mede door(st)rijders al!

Interessant topic; ondanks dat ik niet van plan ben om het hele jaar door te rijden, ben ik wel heel nieuwsgierig naar jullie tips (vanwege mijn rijlessen in ieder geval nog deze maand en volgende maand)

De handverwarming van de rijschool is in ieder geval fijn!
Maar hoe houden jullie je verder warm en droog? Laagjes begrijp ik; maar welke?
Ik heb ondertussen een woolpower 400 aangeschaft, die is fijn! Die gaat over een decathlon thermoshirt, maar ik ben de koukleum zelve. Dus mocht er andere tips zijn in dit topic.. graag!

Wat ik echt lekker vind is thermo-ondegoed, dat helpt enorm! Een extra laag warme droge lucht om je lichaam.
 
Normale kleren, fleece vest en een gore-tex jas. Geen handvatverwarming, maar heb wel 3 setjes handschoenen. Zomer, winter en midseason. En ik ben er nu met de Goldwing dus achter gekomen dat een kuip heel veel doet in je warm houden. Ik rij als het droog is nu met de BMW met winterhandschoenen en met de Goldwing met de midseasons. Motorbroek gaat over de spijkerbroek/pantalon heen.
Andere laagjes onder je kleding is ruk. Als ik op kantoor kom zit ik er weer mee.

Grote probleem is voor mij vooral de zomer. Andere handschoenen en een vest minder, maar pak moet behoorlijk doorluchten wil het niet te warm worden.
Afgelopen voorjaar een doorwaai jas gekocht. Voor de echt warme dagen echt een uitvinding. Voelt alsof ik met een t-shirtje op de motor zit. Eigenlijk altijd te koud zonder de winddichte voering in de ochtend.
In combinatie met het kleine ruitje (wissel hoge ruit en lage ruit begin vd zomer) ineens veel beter te doen.

Maar ik blijf er toch bij, beter te koud dan (veel) te warm weer. Meer aan doen kan altijd, maar op een gegeven moment is minder aan doen niet veilig meer.
 
Een hoop mede door(st)rijders al!



Wat ik echt lekker vind is thermo-ondegoed, dat helpt enorm! Een extra laag warme droge lucht om je lichaam.
Maar dat wil ik de rest vd dag niet aan. Dus mijn vereiste is gewoon normale kleding onder het motorpak, eventueel een extra trui of bodywarmer. Kan op het werk makkelijk uit en dan mijn normale werkdag beginnen.

Motorlaarzen wissel ik om voor veiligheidschoenen die altijd op het werk staan (half kantoor half werkplaats functie).
 
Afgelopen voorjaar een doorwaai jas gekocht. Voor de echt warme dagen echt een uitvinding. Voelt alsof ik met een t-shirtje op de motor zit. Eigenlijk altijd te koud zonder de winddichte voering in de ochtend.
In combinatie met het kleine ruitje (wissel hoge ruit en lage ruit begin vd zomer) ineens veel beter te doen.

Maar ik blijf er toch bij, beter te koud dan (veel) te warm weer. Meer aan doen kan altijd, maar op een gegeven moment is minder aan doen niet veilig meer.
Er zijn wel een aantal merken die werken met single/mono layer AAA rating kleding. Dat is wat mij betreft prima te doen met 30 graden al rijdend voor gewoon woon/werk/recreatie.
 
Afgelopen voorjaar een doorwaai jas gekocht. Voor de echt warme dagen echt een uitvinding. Voelt alsof ik met een t-shirtje op de motor zit. Eigenlijk altijd te koud zonder de winddichte voering in de ochtend.
In combinatie met het kleine ruitje (wissel hoge ruit en lage ruit begin vd zomer) ineens veel beter te doen.

Maar ik blijf er toch bij, beter te koud dan (veel) te warm weer. Meer aan doen kan altijd, maar op een gegeven moment is minder aan doen niet veilig meer.
Doorwaaijas ben ik nog over aan het twijfelen. Ik kan allerlei ritsen open zetten en dat helpt grotendeels. De echt heftig warme dagen weet ik dan niet of meer wind genoeg is of dat je beter uit de wind kan zitten met wat water op je kop. Andere schoenen en handschoenen wel ja.

Oh, dat vergat ik te vermelden. Ik rij in de winter met enorme offroad laarzen. Dat scheelt ook een pak in de warmte.
 
Ik zou het zeker overwegen, was echt enorm verrast hoe lekker zo'n jas is op de warme dagen. En met de binnenvoering mee rij ik er zowat de hele zomer mee met die jas.
 
Ik weet niet of je per se woonwerk rijder moet zijn om te qualificeren? Ik rij gewoon hele jaar door maar wel voor de lol en af en toe een keer naar werk. Bij voorkeur op droge dagen maar je krijgt natuurlijk wel eens een bui over je heen.
Tegen de kou verwarmde handschoenen, doe een textiele motorbroek aan ipv motorjeans. Ook voering in mijn leren jas die ik zomer en winter van 30 tot -10 gebruik.
Wel een dikke trui eronder dan.
Voor regen een regenoverjas en overlaarzen als het overwachts erg hard gaat regenen
 
Ik rij nu drie jaren woon-werk in ieder weertype. Eerste twee jaren deed ik dit op een g650gs zonder ABS, maar tegenwoordig op een gsx s1000f met abs en tractiecontrole.

IMAG0439.jpg


De tractiecontrole heeft me op een avondrit terug van werk behoorlijk geholpen. Hoewel het toen niet koud was kwam er een hagelbui zoals ik nooit eerder heb gezien. Binnen een mum van tijd lag er een flinke laag hagelstenen op de weg en greep de tractiecontrole in bij praktisch ieder gashendelbeweging. Toch wel prettig die moderne techniek.

Gelukkig kon ik wat binnenwegen pakken om met fietstempo rustig terug te rijden. Voor diegene die nu zeggen dat dit risicovol is kan ik weinig ontkennen. Echter was terugrijden met de auto ook niet meer veilig. Normaal gesproken wordt zulk weer voorspeld en kies ik een alternatief.

Tegen de kou vind ik mijn textiele pak met binnenvoering prettig. Verder is de combinatie handvatverwarming en verwarmde handschoenen ideaal tot ruim onder het vriespunt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je per se woonwerk rijder moet zijn om te qualificeren? Ik rij gewoon hele jaar door maar wel voor de lol en af en toe een keer naar werk. Bij voorkeur op droge dagen maar je krijgt natuurlijk wel eens een bui over je heen.
Tegen de kou verwarmde handschoenen, doe een textiele motorbroek aan ipv motorjeans. Ook voering in mijn leren jas die ik zomer en winter van 30 tot -10 gebruik.
Wel een dikke trui eronder dan.
Voor regen een regenoverjas en overlaarzen als het overwachts erg hard gaat regenen
Het is zeker niet mijn bedoeling om aan 'gatekeeping' te doen.

Gewoon een leuk topic voor de mensen die 'doorrijden' in de breedste zin van het woord. :)

Of die dat willen doen, of gewoon mee willen praten.

Ik rij nu drie jaren woon-werk in ieder weertype. Eerste twee jaren deed ik dit op een g650gs zonder ABS, maar tegenwoordig op een gsx s1000f met abs en tractiecontrole.

Bekijk bijlage 1947943

De tractiecontrole heeft me op een avondrit terug van werk behoorlijk geholpen. Hoewel het toen niet koud was kwam er een hagelbui zoals ik nooit eerder heb gezien. Binnen een mum van tijd lag er een flinke laag hagelstenen op de weg en had greep de tractiecontrole in bij praktisch ieder gashendelbeweging. Toch wel prettig die moderne techniek.

Gelukkig kon ik wat binnenwegen pakken om met fietstempo rustig terug te rijden. Voor diegene die nu zeggen dat dit risicovol is kan ik weinig ontkennen. Echter was terugrijden met de auto ook niet meer veilig. Normaal gesproken wordt zulk weer voorspeld en kies ik een alternatief.

Tegen de kou vind ik mijn textiele pak met binnenvoering prettig. Verder is de combinatie handvatverwarming en verwarmde handschoenen ideaal tot ruim onder het vriespunt.

Ik heb gelukkig nog maar weinig enge momenten gehad zonder TC. Toevallig gisteren bij vol gas wat spin en toen ik de motor net had een spannend moment over een natte witte streep.

Die laag hagelstenen klinkt wel heftig, dat heb ik nog niet meegemaakt.
 
Wie gaat er straks door de sneeuw met code geel?

Mijn provincie heeft geen code geel maar ik ga over een uur weer op de motor, ben benieuwd. Even wat voorzichtiger doen.
 
Toen ik voor m'n A2 rijbewijs aan het lessen was (en ik zelf een A1 motor had) begon het ooit te sneeuwen tijdens het lessen. Dus we zijn toen snel teruggereden naar de rijschool en toen moest ik nog even op de eigen motor naar huis. Niet erg ver; kilometer of 5.. maar er lag al een pakje sneeuw (+-3cm) en er was niet gestrooid. Was best laat op de avond en praktisch geen verkeer. Toen ik naar huis ging lag er al een iets dikker pakje sneeuw dus stapvoets naar huis..

Was ook wel weer apart en mooi om eens te doen. Alles was 1 grote witte deken en je zag niet eens meer waar de rotonde begon en stopte.. of waar de rijbanen liepen. Dat was gokken. Ging wel bijna bij elke bocht op m'n bek maargoed.. dan is zo'n 125cc best makkelijk recht te houden met z'n smalle bandjes en gelukkig weegt het niets.

Zou ik het ooit opnieuw doen? Zeker niet :+
 
Wie gaat er straks door de sneeuw met code geel?

Mijn provincie heeft geen code geel maar ik ga over een uur weer op de motor, ben benieuwd. Even wat voorzichtiger doen.
Hier aan de kust, dus sneeuw zal meevallen. Maar code geel trek ik me meestal weinig van aan. Met code geel/oranje voor wind idem
 
Terug
Bovenaan Onderaan