Het Yamaha TweeTakt Topic

2014-08-24%200918%20Gedinne[1].jpg


Ik rij achteraan op de n°23 (t500 suzuki met dikke geventileerde trommels) en er reed een yamaha 400 buiten categorie mee (doorstreepte n°17) Ik dacht die even snel achter mij te houden met zijn 100cc handicap. Heb ik mij daar even goed op verkeken zeg! Was een heftig gevecht en ik zag hem bocht na bocht 1 meter telkens winnen. Zo frustrerend en dan maak je fouten en hij had +5sec bijeen gesprokkeld aan de finish. Grrrrr.
Let op de naden ! Met koude asfalt een beetje dichtgegooid. :N Het gaf zeer veel onbalans in ons oud rijwielgedeelte. Mooie tijden.
 
Wat viel er dan zo tegen aan die 500?


Je gaat het niet leuk vinden en het is enkel mijn beperkte mening,..... maar als standaard fiets is het een waardeloze racer. Het frame en de remmen waren (origineel) niet opgewassen tegen race tempo. Ik reed een 1985 model en mijn originele gsxr 750 was op alle gebied 1 stap beter. (maar zeker ook niet subliem)
Ik heb er wel piloten mee zien vliegen na zowat alles onder handen genomen te hebben die er echt een killer van hebben gemaakt.
De 350 versie was als totaalpakket veel beter.
Ik vind het zijn huidige hoge prijs niet waard.
Maar om positief af te sluiten, vind ik ze 10x leuker om te zien en horen dan de 13 in een dozijn 4 cilinders supersports. :Y
 
Je gaat het niet leuk vinden en het is enkel mijn beperkte mening,..... maar als standaard fiets is het een waardeloze racer. Het frame en de remmen waren (origineel) niet opgewassen tegen race tempo. Ik reed een 1985 model en mijn originele gsxr 750 was op alle gebied 1 stap beter. (maar zeker ook niet subliem)
Ik heb er wel piloten mee zien vliegen na zowat alles onder handen genomen te hebben die er echt een killer van hebben gemaakt.
De 350 versie was als totaalpakket veel beter.
Ik vind het zijn huidige hoge prijs niet waard.
Maar om positief af te sluiten, vind ik ze 10x leuker om te zien en horen dan de 13 in een dozijn 4 cilinders supersports. :Y
Ben dat toch niet met je eens,je zal misschien een ouwe moe exemplaar gehad hebben,ik heb er 1 gehad met maar 6000km
op de teller die reed perfect ,kon er met enige moeite een gsx-r 600 aardig mee bijhouden op een weg met behoorlijk wat bochten.
GroteFoto-ZIV33AVF.jpg

Maar deze was nog beter,dit was een buitengewoon goede NS,ging als een kogel en stuurde super goed,eigenlijk de ideale middenweg tussen een
350 en 500,ik heb er nog steeds spijt van dat ik deze verkocht heb.
divmo0183.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn mooie expansies op beide motoren. Vooral die op de RD. Is het lastig om zo'n blanke pijp netjes te houden?
Zelfde motor,paar jaar later,spot de verschillen ;),overigens heeft de man die hem 8 jaar geleden van mij gekocht hem nog steeds,
hij woont in de zelfde stad als de eigenaar van wie ik de motor gekocht had,en die heeft weer mijn NS gekocht,blijft een klein wereldje
dat van de 2 takt liefhebbers.
004rd_zpssqlb9h1r.jpg

Deze had ik toen ook nog,en nog 1 maar daar heb ik geen foto van.
zxxxx-1.jpg

En deze,
rd1zzzzz.jpg

zzz5.jpg

lcmap2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben dat toch niet met je eens,je zal misschien een ouwe moe exemplaar gehad hebben,ik heb er 1 gehad met maar 6000km
op de teller die reed perfect ,kon er met enige moeite een gsx-r 600 aardig mee bijhouden op een weg met behoorlijk wat bochten.

allereerst, perfecte mooie motoren.

U heeft overschot van gelijk voor de straat en sportief vrij rijden op circuit (5x20min) maar op endurance amateur niveau kon ik er niet goed mee uit de voeten. De wedstrijd was 4 uur lang en weinig motoren van half de jaren 80 of ouder zijn standaard competitief genoeg om die marteling te doorstaan. Zwakke voorrem en weinig motorrem (2T) in de remzones, torderen van frame in de hobbelige +130kmh bochten tussen 2 vangrails. (Let op voor wijd uitkomen). Ik kon een Corki kawasaki Z1000 met origineel blok , maar al de rest op topniveau van rem en wegligging niet volgen. De versnellingsbak werd zoekerig na uren martelen. Anti duik gaf geen vertrouwen.
Maar de rdlc500 had geen klap verkeerd gedaan !! Het was een perfecte elektrische tandenborstel tot aan de rode zone. :X
Ik oordeel vaak te streng. Wat is de motor waard om 4h marteling te doorstaan?
Welke andere motorrijder heeft nu deze (onzinnige) criteria? Maar het zit in mijn genen. Ik hou niet zo van straatrijden, ik ben geen goede sprinter, ik ben een gemiddelde classic endurance racer.
En het is nog steeds aan de piloot om zich aan te passen aan de motor tijdens de wedstrijd. Beter nog : het is je verantwoordelijkheid om de motor fris genoeg door te geven aan de volgende piloot om zijn run perfect af te werken! Het is een teamsport.

Het is de rdlc allemaal vergeven want de voorbereiding was minimaal. De suzuki gsxr750 verloor zijn schakelpookje in de laatste trainingen (bende amateurs _O-) en we vonden niet op 1-2-3 een ander exemplaar dus werd de reserve motor uit de bestelwagen gehaald die zeer weinig voorbereiding had gekregen. We hadden nog 2h voor de start om ze klaar te stomen. En ze heeft de finish gehaald, dus waar mekker ik eigenlijk over?

Voor de ene is een goede motor om dag in dag uit kranten te bezorgen met zijn scooter zonder pech
Voor de andere is een motor perfect om 50000km per jaar comfortabel rond te rijden
Voor nog een andere is een motor pas een goede als je met oud materiaal , modernere sportieve fietsen kunt pesten op kronkelige baantjes
En dan de enkelingen die als criteria hebben om een dragstrip in minder dan 10 sec te overbruggen of een montée impossible te bedwingen.
ieder zijn ding en maar goed ook.

Iets anders.
Dakar met een rdlc350. Waarom ook niet?
Ze hebben het geprobeerd (op wedstrijdniveau) met gsx 1100blok, gsxr1100blok, fz750blok, Pantah ducati blok, kawa z750 blok, 125cc tweetakt blok, vespa's, engelse luchtgekoelde twins,....dus is dit niet zo abnormaal in mijn ogen.

mrkQZO9hx5vD5Vca1IgWwkt4vXE@500x362.jpg
U51vwvfJB3V-BBO5fPt8b5k48_g.jpg


Welk blok zit er in de motor naast de nr 27. Gokje : yamaha XV550,750 ? Het waren toch leuke tijden en geweldige knutselaars.
 
Laatst bewerkt:
allereerst, perfecte mooie motoren.

U heeft overschot van gelijk voor de straat en sportief vrij rijden op circuit (5x20min) maar op endurance amateur niveau kon ik er niet goed mee uit de voeten. De wedstrijd was 4 uur lang en weinig motoren van half de jaren 80 of ouder zijn standaard competitief genoeg om die marteling te doorstaan. Zwakke voorrem en weinig motorrem (2T) in de remzones, torderen van frame in de hobbelige +130kmh bochten tussen 2 vangrails. (Let op voor wijd uitkomen). Ik kon een Corki kawasaki Z1000 met origineel blok , maar al de rest op topniveau van rem en wegligging niet volgen. De versnellingsbak werd zoekerig na uren martelen. Anti duik gaf geen vertrouwen.
Maar de rdlc500 had geen klap verkeerd gedaan !! Het was een perfecte elektrische tandenborstel tot aan de rode zone. :X
Ik oordeel vaak te streng. Wat is de motor waard om 4h marteling te doorstaan?
Welke andere motorrijder heeft nu deze (onzinnige) criteria? Maar het zit in mijn genen. Ik hou niet zo van straatrijden, ik ben geen goede sprinter, ik ben een gemiddelde classic endurance racer.
En het is nog steeds aan de piloot om zich aan te passen aan de motor tijdens de wedstrijd. Beter nog : het is je verantwoordelijkheid om de motor fris genoeg door te geven aan de volgende piloot om zijn run perfect af te werken! Het is een teamsport.

Het is de rdlc allemaal vergeven want de voorbereiding was minimaal. De suzuki gsxr750 verloor zijn schakelpookje in de laatste trainingen (bende amateurs _O-) en we vonden niet op 1-2-3 een ander exemplaar dus werd de reserve motor uit de bestelwagen gehaald die zeer weinig voorbereiding had gekregen. We hadden nog 2h voor de start om ze klaar te stomen. En ze heeft de finish gehaald, dus waar mekker ik eigenlijk over?

Voor de ene is een goede motor om dag in dag uit kranten te bezorgen met zijn scooter zonder pech
Voor de andere is een motor perfect om 50000km per jaar comfortabel rond te rijden
Voor nog een andere is een motor pas een goede als je met oud materiaal , modernere sportieve fietsen kunt pesten op kronkelige baantjes
En dan de enkelingen die als criteria hebben om een dragstrip in minder dan 10 sec te overbruggen of een montée impossible te bedwingen.
ieder zijn ding en maar goed ook.

Iets anders.
Dakar met een rdlc350. Waarom ook niet?
Ze hebben het geprobeerd (op wedstrijdniveau) met gsx 1100blok, gsxr1100blok, fz750blok, Pantah ducati blok, kawa z750 blok, 125cc tweetakt blok, vespa's, engelse luchtgekoelde twins,....dus is dit niet zo abnormaal in mijn ogen.

Bekijk bijlage 1509508Bekijk bijlage 1509509

Welk blok zit er in de motor naast de nr 27. Gokje : yamaha XV550,750 ? Het waren toch leuke tijden en geweldige knutselaars.

zou het een Morini kunnen zijn?
 
Hoe kon ik het vergeten, mijn goede Waalse vriend Alain in de jaren 70 op het grote Spa.
ik denk een rd400 tijdens de 24h.
Er zijn heel wat 2takten die over de streep zijn geraakt na een 24h race. de OW31 had de meeste media aandacht en is er nooit in geslaagd, maar ik ken er minstens een handvol anderen die wel een etmaalrace hebben overleefd.

89737878_3465814670101226_2069326573336526848_o.jpg


90232586_3465814180101275_844273304901517312_o.jpg
 
beetje off-topic, maar het gaat ook over 24u en 2-takt :
herinner me Jacky Bernard nog, die als enige ooit met een KX500 de 24uren heeft gereden. reed als ik me niet vergis met een KR1 met een KX500 blok erin in het BK monobike, maar voor de 24u hadden ze schrik dat het frame het niet zou overleven vanwege de trilling, en hebben met een komplete KX500 gereden. na 12u even de zuiger wisselen, en weer gaan 8-)

gegoogeld, maar helaas praktisch niets over te vinden, buiten dit : KX 500 au 24h de Francorchamps - Forum 2temps
 
beetje off-topic, maar het gaat ook over 24u en 2-takt :
herinner me Jacky Bernard nog, die als enige ooit met een KX500 de 24uren heeft gereden. reed als ik me niet vergis met een KR1 met een KX500 blok erin in het BK monobike, maar voor de 24u hadden ze schrik dat het frame het niet zou overleven vanwege de trilling, en hebben met een komplete KX500 gereden. na 12u even de zuiger wisselen, en weer gaan 8-)

gegoogeld, maar helaas praktisch niets over te vinden, buiten dit : KX 500 au 24h de Francorchamps - Forum 2temps
C08.jpg

Ik ben er 1 x geweest en weet dit nog goed!
 
Laatst bewerkt:
De Endurance wereld is heel klein. Tuurlijk ken ik Jackÿ's verhalen goed. Ik ben inmiddels goed bevriend met de weduwe en haar nieuwe vriend. Zo ken je natuurlijk ook het verhaal van de zxr400 enkele jaren later (1991). Was Jacky de hoofdimportateur van Wallonië kawasaki( of zoiets)
Wijlen Bruno Feuillien in het artikel heb ik ook goed gekend en heb hem nog een 3tal oude slabbys verkocht.

Alain Lejeune op de rd400 ( zwartwit foto's) kende Jacky goed. Hij moest niet veel onderdoen ivm speciale motorfietsen aan de startlijn brengen.
Gestart met o.a. rdlc350, benelli dei, cbx1000. Enkel van die laatste heb ik nog een foto.
Er circuleerde in de paddock nog een fijne anekdote over hem.
 
Vroeger reed er van alles tijdens endurance wedstrijden,een maat van mij is een keer 8e geworden met een T500 tijdens een
8 uur wedstrijd,dat was het leuke van vroeger, tegenwoordig hoef je er niet meer mee aan te komen,dan ben je een
rijdende chicane.Een andere maat heeft eens tijdens een lange afstand brommer wedstrijd met een standaard RS Kreidler
de 11e plek gehaald,de meeste van de heel snelle jongens vielen uit,zo kwamen ze toch nog zo hoog in het klassement.
 
allereerst, perfecte mooie motoren.

U heeft overschot van gelijk voor de straat en sportief vrij rijden op circuit (5x20min) maar op endurance amateur niveau kon ik er niet goed mee uit de voeten. De wedstrijd was 4 uur lang en weinig motoren van half de jaren 80 of ouder zijn standaard competitief genoeg om die marteling te doorstaan. Zwakke voorrem en weinig motorrem (2T) in de remzones, torderen van frame in de hobbelige +130kmh bochten tussen 2 vangrails. (Let op voor wijd uitkomen). Ik kon een Corki kawasaki Z1000 met origineel blok , maar al de rest op topniveau van rem en wegligging niet volgen. De versnellingsbak werd zoekerig na uren martelen. Anti duik gaf geen vertrouwen.
Maar de rdlc500 had geen klap verkeerd gedaan !! Het was een perfecte elektrische tandenborstel tot aan de rode zone. :X
Ik oordeel vaak te streng. Wat is de motor waard om 4h marteling te doorstaan?
Welke andere motorrijder heeft nu deze (onzinnige) criteria? Maar het zit in mijn genen. Ik hou niet zo van straatrijden, ik ben geen goede sprinter, ik ben een gemiddelde classic endurance racer.
En het is nog steeds aan de piloot om zich aan te passen aan de motor tijdens de wedstrijd. Beter nog : het is je verantwoordelijkheid om de motor fris genoeg door te geven aan de volgende piloot om zijn run perfect af te werken! Het is een teamsport.

Het is de rdlc allemaal vergeven want de voorbereiding was minimaal. De suzuki gsxr750 verloor zijn schakelpookje in de laatste trainingen (bende amateurs _O-) en we vonden niet op 1-2-3 een ander exemplaar dus werd de reserve motor uit de bestelwagen gehaald die zeer weinig voorbereiding had gekregen. We hadden nog 2h voor de start om ze klaar te stomen. En ze heeft de finish gehaald, dus waar mekker ik eigenlijk over?

Voor de ene is een goede motor om dag in dag uit kranten te bezorgen met zijn scooter zonder pech
Voor de andere is een motor perfect om 50000km per jaar comfortabel rond te rijden
Voor nog een andere is een motor pas een goede als je met oud materiaal , modernere sportieve fietsen kunt pesten op kronkelige baantjes
En dan de enkelingen die als criteria hebben om een dragstrip in minder dan 10 sec te overbruggen of een montée impossible te bedwingen.
ieder zijn ding en maar goed ook.

Iets anders.
Dakar met een rdlc350. Waarom ook niet?
Ze hebben het geprobeerd (op wedstrijdniveau) met gsx 1100blok, gsxr1100blok, fz750blok, Pantah ducati blok, kawa z750 blok, 125cc tweetakt blok, vespa's, engelse luchtgekoelde twins,....dus is dit niet zo abnormaal in mijn ogen.

Bekijk bijlage 1509508Bekijk bijlage 1509509

Welk blok zit er in de motor naast de nr 27. Gokje : yamaha XV550,750 ? Het waren toch leuke tijden en geweldige knutselaars.
Ja met zulke lange wedstijden zal het 1 en ander wel gaar worden ,zeker als er van te voren niks aan gedaan is,
maar dat zie je tegenwoordig met modern spul nog steeds,tijdens de Bol gaat er ook genoeg stuk.
Die RD350 van mij ging al stuk toen ik een keer volgas wou rijden,blok met weinig km,s en volledig standaard,
ik heb gewone wedstrijden gereden met een RD350LC,op het laatst brak de drijfstang,het hele blok naar de klote,de drijfstang was zelfs
door de voorste blok ophanging bout geslagen en dat is een vrij dikke bout,daarna nog een stuk carter verschroot voordat hij stopte,
vreemd genoeg draaide de motor nog even op 1 cilinder.Verder nog een bak gesloopt en een los gelopen vliegwiel en nog een gebroken drijfstang
die door het carter naar buiten kwam,toen was ik het zat en ben gestopt met racen,het begon zo wel erg kostbaar te worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen encyclopedische kennis, maar ik ben vrij zeker dat de suzuki t500 in 1970 een 24h wedstrijd heeft gewonnen. Maar even geen tijd om mijn documentatie te doorzoeken. Ik gok in de bol d'Or.
Als het zou interesseren, daar heb ik nog wel het nodige over.


Ivm stukgaan heb ik dit nog nooit meegemaakt in een endurance. Reeds 23 wedstrijden van 3 a 4h uitgereden binnen de tijd. Maar dit is zeldzaam en statistisch zal het er nu zeker van komen. Vroeg of laat heb je het vlaggen. Bij ons dus nog niet en eerder laat....
 
Ja,ik weet ook hoe een RD er van ondere uit ziet,ooit eens in de Geert Timmer bocht er vanaf gestuiterd tijdens een regenbui,
gelukkig kwam de RD in het gras terecht,dus de schade viel mee,dat was nog op het oude heerlijke circuit wat ze later verpest hebben.
 
Volgende foto's zijn al hier gepost maar zet ik nog eens met context. Het gaf/geeft mij een dubbel gevoel.
De ervaring die ik had met endurance racen (druk opbouwen bij iemand die je niet voorbij kunt en in de fout dwingen door bvb achter hem andere rijlijnen te rijden zodat hij je vooral goed links en rechts in zijn helm hoort (en nog een handvol andere legale truukjes) had ik niet mogen gebruiken op een minder ervaren piloot tijdens een vrij rijden sessie. De man heeft uit stress zijn motor onderuit geremd.
Op de eerste foto was hij nog achter mij, op de 2e foto was hij mij voor op vermogen en op de derde foto was zijn motor plat.

Ooit heb ik eens 40minuten lang een guzzi (alweer) tijdens een wedstrijd achter mij gehouden die zijn volledige trukendoos in de strijd wierp om mij tot een fout te dwingen. We waren aan elkaar gewaagd op snelheid en ervaring... we kwamen samen binnen voor een rijderswissel...we keken naar elkaar en duim ging omhoog, maar waren doodmoe. kapotgestreden. :Y De rest van de wedstrijd was ik niet veel waard.
Er naartoe rijden is 1. Er voorbij is 2 en er van wegrijden zodat de ander de strijd opgeeft is het zwaarste en punt 3.

Ik had hem (de man op de foto's) nooit in gevaar gebracht, maar heb hem psychologisch niet moeten verslaan. Ik zou het nu nooit meer doen.
Ook ik leerde een les. Je ego en fierheid op de juiste tijdstippen in je broekzak houden.

IMG_3952[1].jpg
2014-08-24%200080%20Gedinne[2].jpg
2014-08-24%200104%20Gedinne[1].jpg
 
De Guzzi man had wel remmen gemonteerd die meer konden dan hijzelf kon bedwingen. Ook een fout die over het hoofd wordt gezien.
Gelukkig zit er op het moderne spul abs.
 
Is toch echt een fout van die kerel zelf,voor een wedstrijd motor heb je geen abs nodig,word in de Mgp ook
niet gebruikt omdat je er geen controle over heb ;)
 
correctie, die man had geen abs op zijn guzzi remmen. Hij heeft zichtzelf onderuit geremd zonder electronica-hulpmiddelen.

Ik dacht dat op circuit een onervaren piloot met abs geholpen zou zijn in de beginfase.
Die (blijkbaar foute) redenering kwam van een dagje vrij rijden op croix waar een bmw 1000rr rijder zijn derde sessie ging beginnen met abs op "OFF". Op het einde van de 2e ronde ging hij onderuit in de remzone voor het bruggetje. Te hard geremd....

Ik heb nog nooit met modern spul gereden, maar die remmen lijken mij een moeilijke leercurve.

Heb mezelf eens onderuit geremd met een 2takt toen ik van een volle acceleratie met quasi wheelie, te hard in de remmen ging en het gewichtstransfer te laat kwam op het voorwiel. Ik was kwaad op mezelf achteraf.
Enige magere troost : In de paddock stond dezelfde 2takt motorfiets met dezelfde valschade die in dezelfde remzone was gevallen een uur voor mij.
Allebei ons laten ringeloren op dezelfde plek. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan