Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

het zelf buigen van uitlaatbochten

Zealot

MF veteraan
7 feb 2003
6.601
16
Harderwijk
ik ben van plan zelf 2 uitlaatbochten te buigen

ik heb hier en daar wat gezocht op het forum, maar heb niet gevonden hoe het moet

ik heb wel gelezen dat er zand in moet en dan verhitten.

kan iemand die dit al een keer heeft gedaan (of geien) precies uitleggen HOE dit gaat per stap.

wat heb je nodig.
 
Gewoon effe de catalogus van "van Leeuwen Buizen" erbij pakken/opvragen.

Staan allerlei lasbochten in met verschillende diameters/wanddiktes en buigradius. Kan je ook nog krijgen in RVS (hoogglans polijsten) of in St 35.4 kan je laten verchromen.
 
Hoi,

Of bij de slopert voldoende buismateriaal met verschillende knikken verzamelen, en dan meten, zagen, slijpen, lassen (en weer opnieuw als het bij meten niet goed is gegaan). Kartonnen koker-malletjes maken is aan te bevelen.

Ik heb zo mijn XZ voorzien van 2 "HighPipes" (let niet op het laswerk....), en met oud pijpwerk zelf een collector onder achterbrug gekregen voor de achterste cylinder.
Oh ja, schuin doorslijpen van een ronde buis, geeft een ovaal........
Details ergens halverwege : Brabant is een brik rijker #2: XZ550

(of, hoe lok ik bochtenbuigers naar de brikkensectie).

cu,
John
 
ik heb een bedrijf gevonden bij mij om de hoek,die alles kan buigen. dus ook mijn uitlaten. ik had eerst contact opgenomen met bakker framebouw en die zei al gelijk 500 of 600 ex btw terwijl hij mijn type motor niet kan en niet weet hoeveel rvs en uren er in gaan
 
Als je een bedrijf kent die deze heeft:





Die werkt goed, heb ik op mijn stage mee gewerkt....weinig tot geen plooien want de pijp wordt door twee halve geleiders totaal omsloten. Wel veel 'smurfengeil' opsmeren, dat glijd beter (ja sorry, zo noemden zij dat dikke witte vet).
 
Heb laatst op discovery bij "a 4x4 is born" gezien dat ze ook dikke pijpen gingen buigen. Deze ze ook met zo`n soort bovenstaand machine. Werkte heel mooi en snel. Geeen plooien en je hoefde niet te verwarmen ofzo.
 
kijk eens bij EPS vaklui in het maken van rvs uitlaten en ook bochten.
Ook voor motorfietsen.
Ik ga er binnenkort 6 bochtjes laten buigen.
plusminus 100 euro per komplete bocht gemiddeld.
Ze hebben hun bedrijf ergens in groningen.
Zijn echte vaklui voor de autorace en mijn alpine zijn we hier al diverse malen geweest en ze leveren superwerk.
Lasnaden zowel binnen als buiten naar glad.

succes
 
Laatst bewerkt:
Als je in buurt van Groningen woont had ik wel kunnen buigen.Vrg Max.
Beste Max,
Nu woon ik nu "zo" in de buurt, maar toch...

Kun jij echt evt. uitlaatbuizen (voor onze oldtimer) buigen.

Wij zijn vanmiddag bezig geweest met hydr. buigapp. (Incl. zand gevulde buis), maar resultaat was niet geheel bevredigend.

We hebben o.a. ook scherpe bochten van 180 gr. nodig wat ons niet mogelijk lijkt.
Kan evt. foto sturen voor impressie.
Graag advies.
 

Zo'n ding hebben we op het werk, daar heb ik die van mijn hardtail ook mee gemaakt paar jar geleden.
 
Werden daar geen veren voor gebruikt om te buigen? Die kunnen mooi met de bocht mee en zorgen dat de diameter niet veranderd


Klopt dit is de beste manier.
Let op:
Veer mag niet samendrukbaar zijn(ovaal) en passing niet te ruim.
Pijp verhitten en met beugel of buigijzer buigen.
Veer uitnemen.

Zand- Nadeel Blijven navullen anders deukt ie in.
Water/ijs- Nadeel Kans op haarscheurtjes doordat het materiaal
niet verwarmd kan worden en het materiaal niet plastisch wordt.
Of laten buigen (duur)
 
ook fout pijp wordt met zand gevuld dat hij niet knikt je kan ook stukken van een meter buigen met het goede gereedschap en een goeie mal uitekenen op een stuk hardbord om hem natemeten maar je ben er wel effe zoet mee
 
ik kan zelf alles wel op maat maken maar ik kan niet lassen ik wil aan iedere kant een hoge demper hebben maar dan moet de buis aan 1 kant langs me achterwiel en tussen me subframe door,dus veel bochten terwijl de andere kant gewoon vloeiend door loopt