Brabant is een brik rijker #2: XZ550

Cecotto

MF veteraan
6 jun 2002
1.429
10
Oisterwijk
Joopie, ik heb er weer een :) :) :)

Wat doe je als je eigenlijk klaar bent met brik-1 (de CB650C, met uitzondering van de tank+kappen nog een keer spuiten) ??
En je vrouw vraagt alvast wat je voor vaderdag wilt hebben ? "Misschien een sleutelmotor" ? Voordat ze opnieuw kon ademhalen had ik al weer www.marktplaats.nl ingetikt. Weekje surfen, wat bellen en selectief gaan kijken.
Nieuwe project staat in de garage:
Yamaha XZ550 uit 1984. Zo stond hij op internet:
full

Ik heb gisteravond het ding teruggereden uit Arnhem. En aangekomen thuis :} . Achterrem doet weinig, middengebied stottert een beetje. Stuurt achterlijk (volgens mij geen of te weinig olie in de vork). En lekt olie, maar dat hoort bij een brik.

Het blokje heeft wel de doorslag gegeven, wat een heerlijke techniek. V-twin onder 70-graden. Watergekoeld met ventilator. Mega veel slangen en toeters en bellen op dat blok. 4 kleppen per cylinder. 68PK. Monoveer achter. Benzinepomp. En voorzien van YICS !! (staat voor Yamaha Induction Control System, en heb nog geen flauw benul wat dat doet. Iemand ??). En mijn eerste 2 cylinder. Cardan aandrijving.
Achterwiel en bandje doen wel heel iel aan bij de mega grote tank. Maar hier kunnen we wel weer iets leuks van maken. Dit ding leent zich eigenlijk wel heel goed voor een tail-pipe (zo'n uitlaat die onder het kontje uitkomt). De achterste cylinder heeft nl. 2 outlets direct naar achteren, en de vork heeft aan beide kanten genoeg ruimte om de 2 pijpen van de voorste cylinder om te buigen naar boven.
Ik houd jullie op de hoogte. Tips en ideen voor verdere verbouw altijd welkom. Stuurkuipje is al gedemonteerd en ligt te koop (15 Eurootjes). Moet wel opnieuw gespoten worden, en zit een klein gaatje aan de voorkant door steenslag.
cu,
John
 
Ziet er goed uit: let wel op de standaard XZ-kwaaltjes!!! (zoekfunctie) en hou je electriek in de gaten (alle verbindingen eens inspuiten met contactspray of vaseline).
XZ's zijn, net als andere oudere Yamma's, REG/REC-vreters.. :( (goede aarde en koeling!)
Als je een goeie hebt, blijven ze meestal wel goed, maar er zijn er ook die veel problemen geven.
Onderdelen zijn ontzettend schaars, kan dus moeilijk worden.
Heel veel plezier ermee!! ;)
 
Ziet er goed uit: let wel op de standaard XZ-kwaaltjes!!! (zoekfunctie) en hou je electriek in de gaten (alle verbindingen eens inspuiten met contactspray of vaseline).
XZ's zijn, net als andere oudere Yamma's, REG/REC-vreters.. :( (goede aarde en koeling!)
Als je een goeie hebt, blijven ze meestal wel goed, maar er zijn er ook die veel problemen geven.
Onderdelen zijn ontzettend schaars, kan dus moeilijk worden.
Heel veel plezier ermee!! ;)
Hej Triple,
Tnx. Heb al eens een ouwe GSX gehad, zelfde electrieke problemen, dus dat wordt inderdaad sprayen en extra aardleidingen parallel leggen.
Voorvork ligt er al uit, zat nog een paar cc drap in, dus dat gaat al wel schelen.

Hopenlijk heb ik em in verbouwde staat op de wielen voor de aankomende OBT (maar heb voor noodgevallen de CB nog staan).

cu,
John
 
Ik ben benieuwd jong of je de OBT met de XZ komt,het worden al aardig zeldzame verschijningen.....
Hou ons op de hoogte!! (uiteraard met pics....) ;)
 
dat induction gebeuren: bespaard je 10% brandstof!
enne, misschien moest je eens een zoekfunctie doen op dit model...
veel plezier ermee!
 
Hoi,

Heb al aardig wat data weer van internet geplukt. Duitsland is toch weer het land waar veel info + spares vandaan moet komen. Zelfde als met mijn CB650.

De voortgang:
Voorpartij volledig gedemonteerd. Poten gedemonteerd, schoongemaakt, oliekeerringen waren goed, chroom op de poten ook. Verse olie erin (goede vervanger voor de paar cc drab die er nog in zat).
FF een piccie van de tussenstand:
full

Gelukkig zaten er al konische lagers in. Lekker in vers vet gezet. Handlebars dik ingesmeerd met afbijt: en wat komt daar onder tevoorschijn: mooie aluminium gietstukkies. Polijsten die hap. Kroonplaat opnieuw mat-zwart gespoten.

Morgen de remklauwen onderhanden nemen.

Ondertussen sta ik al na te denken hoe de achterkant er uit moet gaan zien. Dat achterlijke plastic (bijna tot aan de grond doorlopend) spatbord is al weg. Ik vrees dat het achterwiel niet vervangen kan worden door iets met een bredere velg (vanwege de cardan). Dus zal het kontje smal moeten worden. Wellicht iets van een polyester racezitje.

cu,
John
 
Wat wel kan met je achterwiel (heppik ook gedaan met de 'zwarte'):
een alu ring draaien van een 2,5-5 mm breed die je over je cardanvertanding (splines) van je achterwiel schuift.
Hierdoor komt je achterwiel iets verder van de cardan af te staan en kun je (indien gewenst) een bredere band monteren.
Denk er dan wel om een sluitring aan de andere kant van de vork te verwijderen, of de afstandbus waarmee je het achterwiel 'opsluit' in je vork iets af te draaien (dit i.v.m. lager- en vorkbelasting).
Succes! ;)
 
.............Goeie tip van TripleXs............

Thanks Triple. Ben alleen bang dat het velgje niets breders kan hebben.
Ik heb aan de cardankant nog zeker 2.5cm ruimte, dus die bus zal in eerste instantie niet nodig zijn. De bandenboer maar eens laten kijken wat het breedste is wat dit velgje kan hebben. Ligt nu een BT45 110-80/18 H85 op --> Mijn zoon zijn brommer hep een bredere band :r :r :r Echt zonde, want de hele fiets straalt iets breeds en stoers uit, ga je er achter staan zakt je broek af van dat fietswiel.

Voorvork hangt weer terug, remklauwen helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt. Dat zag er allemaal nog redelijk uit. Maar waarom verversen mensen hun remolie nou nooit ?? Rempotje en hoofdcylinder nog net schoon kunnen krijgen, zat helemaal vol met die bruine kristallen. Dat wil je niet meemaken als je "return" gaatje ineens dicht zit bij vol inremmen.

Piccies volgen, zal ook eens gaan fotoshoppen om wat kontjes te verzinnen. De vierkante koplamp komt in ieder geval niet meer terug. Daar komen 2 kleine ronde naast elkaar, of zo'n gemeen streetfighter ding met 2 ogen. Dashboard ben ik nog niet uit. Back-to-basic zoals op de TripleXS is hier wel op zijn plaats.

cu,
John
 
Geloof je dit : Op de teruggrit merkte ik al dat er iets was met die knippers. Ik dacht dat ik de schakelaar terug naar midden moest duwen om ze uit te zetten, achteraf bleek de schakelaar dus gewoon naar beneden gedrukt te moeten worden. Door al dat gepiel zag ik ook een keer dat de knippers vanzelf stopten. Ik dacht nog: er zal toch niet een verborgen mechaniek zitten zodat de knippers automatisch uitgaan bij een bocht. Nou, BIJNA !!
Volgens het verweerde gebruikers boekie wat ik vond onder het zadel, gaan de knippers automatisch uit na: 150 mtr rijden OF 10 seconden rijden (whatever comes first) En dat in 1984.... Heb net even op de middenbok geprobeerd, en het klopt.

Nog even geprobeerd of ik "poor men's clip-ons" kon maken (handle bars omgedraaid en links/rechts verwisseld). Is niet echt een suk6. Ziet er niet uit, hangt te ver naar voren, en handles komen tegen de tank. Probeersel in volgende reply als imgatt, hieronder de voorkant, klaar om gefotosjopt te worden. Op zoek naar een passende (lees aparte) lamp-unit.

full


cu,
John
 
:] Poor men's clip-ons :]

full


Do not try this @ home

cu,
John

ps: masjien houd ik zo lang mogelijk op de wielen" voor OBT8
 
Hej Koekum,
Bedankt. Wist niet dat daar ook over YICS werd gediscussieerd.
Op diverse duitse sites al het nodige over gelezen. Met name over de lege YICS box aan de rechterkant. Daar komen de 2 vacuum slangen van de intake bij elkaar in een leeg afgesloten huis. Onze oosterburen hebben massaal deze slangen gewoon met elkaar gekoppeld, resulterend in het opheffen van haperen bij ineens gas opendraaien. Heb dit zelf zojuist ook al gedaan, maar ga ook de versnellingspomp nog schoonmaken (heb hetzelfde euvel).

Mijn WPH (Haynes) zegt me dat ik moet syncen op de vacuumslang die naar de benzinekraan gaat en een (normaal afgesloten) zelfde vacuumpunt op de andere carb.
Ga dit eerst maar eens proberen. Als dat niet lekker gaat kan ik die 2 YICS slangen alsnog afsluiten. En daar ga ik niet zo'n moeilijk tool voor bouwen.

EDIT: Artikel nog eens nagelezen: als tool heb ik dit voor mijn XZ niet nodig (is een V-twin), maar volgens mij moet ik wel die gekoppelde slangen van elkaar isoleren. Die vormen bij mij wat voor de Maxim de YICS gallery heet. Keep U posted !!

En een brikker synct natuurlijk briks: Heb hiervoor een lekker ouwerwetse 4 buis kwik sync'er hangen :9~ :9~

cu,
John
 
Laatst bewerkt:
Haha lachuh die "clip-ons" zo....ziet er niet uit natuurlijk ;)
Goed voor je rug ook.
nee sorry John; je zult toch ècht naar iets fatsoenlijks op zoek moeten :P
"Selfcanceling blinkers",jaja Yamma was zijn tijd ver vooruit...

Succes ! ;)

Pascal
 
Ok, tijd voor de puristen om mij af te schieten: eerste artist impression van wat je met de achterkant zou kunnen doen (nee, niet gefotosjopt, gewoon met Fireworks).

Geen ruimte meer voor de nummerplaat. Kontje moet eigenlijk hoger, en mag nog iets verder naar achter zitten. Het lijntje zit er nog wel in. En dit model schreeuwt om pijpen die vanaf de vork-as al omhoog gaan. Als ik toch die passagier eraf mik...

full



Morgen nog maar eens wat ontwerpen proberen voor de slijptol in de achterkant gaat. Nu eerst een biertje.

Brik ze,
John
 
Hi John,

Mooi ding. Ik heb er afgelopen winter ook een gekocht,1983. Zelfde kleur, rijdt heerlijk. Alleen.... ik ga precies de andere kant op. Jij verbouwt en ik doe mij uiterste best om de xz weer origineel te krijgen.

Frans
 
Hi John,

Mooi ding. Ik heb er afgelopen winter ook een gekocht,1983. Zelfde kleur, rijdt heerlijk. Alleen.... ik ga precies de andere kant op. Jij verbouwt en ik doe mij uiterste best om de xz weer origineel te krijgen.

Frans

Hej Frans,
Mooi man. Goed te horen dat er nog meer mensen een XZ onder handen hebben. Dat schept een band, en de mogelijkheid nog wat wetenswaardigheden uit te wisselen.
Heb ook lopen denken om hem origineel weer netjes te maken, (met een mogelijke verkoop weer in gedachten). Maar heb altijd al eens ergens de slijptol in willen zetten, en dit ding leent zich echt wel om er iets aparts van te maken (dat is hij zo ook al trouwens).
cu,
John
 
Hej Frans,
Mooi man. Goed te horen dat er nog meer mensen een XZ onder handen hebben. Dat schept een band, en de mogelijkheid nog wat wetenswaardigheden uit te wisselen.
Heb ook lopen denken om hem origineel weer netjes te maken, (met een mogelijke verkoop weer in gedachten). Maar heb altijd al eens ergens de slijptol in willen zetten, en dit ding leent zich echt wel om er iets aparts van te maken (dat is hij zo ook al trouwens).
cu,
John


Tja,

Apart is ze zeker. (onze oosterburen hebben het over 'die alte Dame'). Je ervaring met de knipperlichten herken ik. Ik heb tijdens de eerste rit ook zitten pielen met de schakelaar en mij afgevraagd waarom die dingen telkens vanzelf uitgaan voordat je bij een bocht bent. Als je iets weten wil hoor ik het wel. Intussen ben ik benieuwd waar je gaat amputeren.

groeten,
Frans
 
Erg cool project dit!
Ik heb er ook 1. Ik heb hetzelfde, een gigantische dip tussen 4 en 5000 toeren, erg vervelend. Ik heb nog niet geexperimenteerd met YICS maar ik was ook van plan ze af te doppen of doorlinken. Wel kloten van dat brakke voorvork model en kroonplaten, je zou eigenlijk nieuwe platen en poten moeten maken/kopen.

ken je deze site al btw: www.xz550.com daar staan WPH's e.d. op.
 
Dag YICS, dag dip! :-) Ik heb de YICS nu gewoon verwijderd en de slang doorverbonden. de dip is helemaal weg.
 
Hej Brikkers ,
even een update (in een soort van vervolgverhaal, want ik beheers alleen het imgatt principe, dus een ploatie per aflevering).

Ik ben voorlopig alleen nog met de voorkant bezig geweest, dus nog geen spectaculaire piccies van verbouwde achterframes :9~

Vork, wiel en remmen waren al onderhanden geweest. Eerst dus die vierkante koplamp weg. Het idee was )is) om zo'n gemeen dubbel halogeen setje te gaan plaatsen. Nou ben ik beroepshalve allergisch voor loshangende kabels, dus ik had overal bulten bij het zien van dit:

full


Daar heb ik dus wel wat op staan te puzzelen. Dit werkt lekker weg in zo'n ruime koplamp, maar zonder zo'n dua-halo in handen te hebben, wist ik al wel dat dat daar niet in gaat passen.

Ik ben eerst aan het pielen geweest met van die industrieele kabelgoten. Dat was geen suk6. De oplossing in volgende aflevering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan