Gegroet en welkom op deze site,
ikzelf heb vorig jaar een Honda Silverwing 600 gekocht voor 4500€ met 13700km op de teller.
Zelf 3000km opgezet in 8 maand tijd, vermogen genoeg om met 2 personen 160km/h te vlammen
en 500km op een dag te overbruggen. Meer dan voldoende dus. Levensduur van grote scooters ligt rond de 100.000km. Honda's zijn betrouwbaar en lopen veel meer (180.000km bestaat).
2 a 300.000km is alleen voor auto's haalbaar; motoren slijten sneller en hebben meer onderhoud nodig (om de 6.000km).
Ze zijn fiscaal wel volledig inbrengbaar, dat scheelt natuurlijk!
Veel opzoekplezier!
Ik sluit me qua modelkeuze hier bij aan.
Een occasie Silverwing (SW) 600 vind je zeker voor 4000€. Ze zijn dan meestal een jaar of 6 oud maar met bijzonder weinig km's op en zijn heel betrouwbaar.
Ik wil Irothheut een klein beetje corrigeren
auto's halen veel makkelijker meer dan 200.000km's en dan hebben we het vooral over diesels. De dag van vandaag gaat dit ook op voor de Benzine's. In principe kan je met zowel auto als moto 100.000km's afmalen maar er zal meer slijtage zijn aan een motorfiets dan aan een auto maar als je telkens blijft investeren dan zal je motorfiets het niet begeven. Ken iemand die zonder echte mankementen 300.000km's heeft gedaan met zijn ST1100 (Pan European) en buiten onderhoud en slijtage (remblokken, remschijven, alternator e.a.) heeft die dat zonder problemen bij elkaar gereden.
Als iemand zijn scooter dag in dag uit zou gebruiken en er 40.000km per jaar mee zou rijden dan kan hij er makkelijk mee over de 200.000km's geraken.
Nu eerlijk. Als iemand 15.000km's met de motorfiets per jaar doet heeft hij al heel goed gereden. Dan moet je al 10jaar gaan rijden om dat bij elkaar te rijden aan dat tempo en daar wordt 75% van de moto's niet voor gekocht.
Dus een Silverwing zal zonder al te veel problemen ook 200.000km's en veel meer bijéén kunnen fietsen maar wie wil daar in investeren.
Dus gezien je uit België komt en ik de occasieprijzen mee opvolg lijkt me een SW 600 de beste keuze.
Dat je hem bij een particulier of dealer koopt moet jij weten. Ik zou de dag van vandaag een SW niet bij een dealer kopen. De extra euro's die je moet ophoesten (+/-1000€) kan je beter investeren om hem zelf bij een dealer naar jou keuze helemaal op punt te laten stellen. Dus een onderhoud geven en daar waar nodig nog eens laten herstellen of onderdelen laten vervangen.
Een dealer is verplicht om altijd garantie te geven en velen (spijtig genoeg) nemen al eens een loopje met hun occasie verkochte motorfietsen.
Tips om te vragen of het een degelijke motorscooter is:
- Vraag waarom hij weggaat
- Vraag naar de facturen en onderhoudsboekje
- kijk van dichtbij naar de voorvorkbenen en check of de motor in de pekel heeft gereden.
- Kijk of er ergens roestvorming is.
- is de moto verzorg
- je eigen intuïtie. Als de verkoper zegt dat de moto in kwestie in nieuwstaat is en je vindt zelf van niet...
- heeft hij val of ongevalschade?
- Kijk de banden goed na.
- Vraag voor een testrit waarbij je de rechtuitstabiliteit test. Maak voor je de testrit maakt goede afspraken mocht er iets gebeuren.
- Kijk de voorvorkbenen na ter hoogte waar ze in elkaar veren. (droog of nat = vettig= kan stuk zijn.)
- wanneer zijn de remblokken vervangen.
- een moto met weinig km's kopen is niet altijd een voordeel. Soms staan ze te lang stil en kunnen dichtingsrubbers verduren met alle gevolgen vandien wanneer de motorfiets terug zijn eerste meters gaat rijden. Grote kosten enz tot gevolg.
- Weet wat de occasieprijs is.
http://www.moto80.be/rch_motos_occas.php
- Indien mogelijk, vraag iemand mee die er wat verstand van heeft.
- Laat niet merken (is soms moeilijk natuurlijk) dat je een absolute leek bent want je hebt sneller een kat in een zak gekocht dan je denkt.
- De Silverwing is één van de betere modellen die je occasie met een gerust hart kan kopen (indien ze niet als pekelfiets zijn gebruikt) omdat het type rijders meestal van de rustige soort zijn. Ik zeg wel MEESTAL
en het is een motorscooter waar je de motor zo goed als onmogelijk hard kan belasten.
- .....
En dan nog een indicatie die ik eigenlijk niet zo graag vertel is. Ik probeer altijd een kijkje te nemen in het huis waar de mensen wonen en hoe de moto gestald is. Mijn VFR heb ik gekocht van iemand waar je in de garage/werkplaats van de grond kon eten. Een indicatie die voor mij heel belangrijk is.
Als je bij een dealer een occasie koopt weet je nooit echt wat de voorgeschiedenis was van de motorfiets. De dealer verteld je wat hij je wil vertellen.
.....
Bovenstaande is enkel maar persoonlijk he en is dus geen algemene leidraad. Mijn criteria als ik een occasie koop hangen van bovenstaande af en ik heb er al wat gekocht hoor.