Highway Hawk zonder binnenste pijpje?

ds2710

Rookie
1 nov 2009
22
0
Duffel, België
Hallo,

Ik rij momenteel (nog altijd) met een suzuki savage met een Highway Hawk uitlaat.
Nu heb ik op internet gevonden dat er in die uitlaat een klein buisje zit om het geluid wat meer te dempen? (denk ik?)

Heb me er even mee bezig gehouden, buisje is eruit en maakt inderdaad meer/mooier geluid :9~

Maar de vraag is nu of dit ook invloed gaat hebben op mijn presaties van de moto? of is dit niet echt de bedoeling om het buisje eruit te halen?

greetz
 
Normaal gesproken moet dat niet uit maken, dat buisje heet db-killer en is bedoeld om de uitlaat straatlegaal te maken.
 
maar zolang het aantal db dat de uitlaat produceert redelijk laag is, is hij nu toch ook nog legaal hopelijk? :)


zonder db-killer is de uitlaat niet straatlegaal, maar er wordt in nederland eigenlijk nooit op gecontroleerd.
 
In duitsland doen ze er wel moeilijk over, hoe het in belgië is weet ik niet.
Er zit wel een E-keur op de uitlaat neem ik aan?
 
Meestal zijn in de demper codes gedrukt en 1 daarvan is een E met een getal er achter, als die er op zit is de uitlaat legaal mits je de db-killer er in hebt, als er geen E-keur op zit is de demper sowieso niet legaal en maakt het dus ook niet uit of je de db-killer er in hebt of niet.
 
juist gekeken
Er staat in een vierkant e4
Ik ga er vanuit dat dit het E-keur is?
Ja.

Dat nummer is het betreffende land (ik dacht 4=NL) waar de keuring is gedaan. Geldt dan voor alle EU landen.

Maar: met dB killer. Zonder gaat die keuring niet meer op.

En het verschilt per land/lokatie/agent of er moeilijk over wordt gedaan, over het geluid.

Zijn ook al erg veel topics over, trouwens.
 
Amigos, even over de uitlaten; zonder db-killer wordt je motor niet meer of minder belast. Wat wel zou kunnen is dat door de verminderde tegendruk je motor iets armer gaat lopen. De prestaties zakken daarmee iets.

Het E-keurmerk op deze uitlaten houdt in dat hij aan de Europese normen voldoet. Echter zijn deze slipons niet op type gehomologeerd zoals dat heet. Dat houdt dus in dat je in landen waar de controle minder streng is wel legaal bent en in landen zoals Duitsland, Frankrijk en Zwitserland niet aan de regels voldoet.

Aangehouden worden gebeurt eigenlijk alleen maar als je je misdraagt. De hoeveelheid herrie bedien je grootdeels met je rechterhand. Gedraag je je sociaal dan valt het altijd wel mee. neem in ieder geval het db-killertje mee dan kun je hem er in ieder geval weer inzetten.

Ik heb zelf veel ervaring in Duitsland met illegale uitlaten! :)

Succes mannen, ik hoop op een mooie zomer voor ons allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan