Historische Motor GP Eext 22 en 23 augustus 2015

Arckira

MF veteraan
15 jul 2002
12.732
26
..een dorp, bij Utrecht
Het duurt nog even maar concerttickets moet je tegenwoordig ook al héél ver van te voren kopen, dus..

Op zaterdag 22 en zondag 23 augustus wordt er weer een historische Motor GP in Eext verreden, het thema dit jaar; Suzuki, wegracehistorie en comeback in de Moto GP. Dat kan alleen maar mooi worden! *D

Het evenement in augustus presenteert een grote verzameling van allerlei Suzuki racemotoren. Als grote trekpleister van de Motor GP 2015 is de Engelsman Steve Wheatman aanwezig met zijn Team Classic Suzuki. Hij bezit een collectie van meer dan 50 Suzuki Grand prix racemotoren. De meeste hiervan hebben een belangrijke race geschiedenis en vertegenwoordigen een grote waarde. Motoren uit de verzameling werden bereden door grootheden uit de wegrace sport zoals Barry Sheene, Phil Read, Boet van Dulmen maar ook door de immens populaire Texaan Kevin Schwantz. De rustige Wheatman is eigenaar van al dat moois en zijn collectie wordt wereldwijd gezien als het officieuze Suzuki museum.

full

Deze machines zijn wellicht allemaal te zien in augustus.

De komst van Wheatman is echt uniek, als rasechte Engelsman mag en wil hij natuurlijk niet ontbreken op de classic race op het Eiland Man. Beide evenementen vallen doorgaans in het zelfde weekend, maar niet in 2015. Op deze manier doet zich de exclusieve mogelijkheid voor om een gedeelte van de bijzondere collectie naar Nederland te krijgen. In Eext zullen motoren uit de Grand Prix tijd van de jaren ’70, ‘80 en ‘90 te bewonderen zijn, aangevuld met types uit de Endurance en Superbikes. Ook een aantal coureurs uit die roemruchte tijd maken hun opwachting in Eext. Er zijn onderhandelingen gaande met een aantal bekende Nederlandse en buitenlandse rijders. Tevens wordt er weer een expo tent neergezet met daarin een uitgebreide verzameling foto’s en Suzuki racemotoren die een goed en mooi tijdsbeeld geven van de afgelopen decennia. Daarnaast zal ook de GP Eext parade weer op het programma staan met deelname van allerlei merken, evenals de demo’s van de HMV.

Als extra thema staat er een Barry Sheene tribute op het programma. Sheene behaalde in 1975, dit jaar dus 40 jaar geleden, de eerste overwinning voor Suzuki in de 500cc. Mooie bijkomstigheid is dat hij dit voor elkaar kreeg op het TT circuit in Assen door in de laatste meters de meervoudig wereldkampioen Giacomo Agostini te verslaan. Hij luide met deze overwinning een periode van grote hegemonie voor Suzuki in. De Suzuki RG 500 was de standaard in de wegrace in die jaren. Voor de Sheene tribute en tentoonstelling komt materiaal uit heel Europa naar Eext. De tweevoudig wereldkampioen Sheene overleed in 2003 maar wordt in Eext waarschijnlijk vertegenwoordigd door zijn zoon Freddie!
 
Laatst bewerkt:
Ben er klaar voor. Vanaf de dag dat ik wist dat dit dit weekend zou komen heb ik dit weekend vrij gelaten. Heb er zin in
 
Ben er klaar voor. Vanaf de dag dat ik wist dat dit dit weekend zou komen heb ik dit weekend vrij gelaten. Heb er zin in
+
Ik ga morgen ook, wordt mooi weer, dus word lekker genieten!
Wezen kijken of rijden?
Oh, kon je niet gewoon inschrijven :?
Zo'n span hoort er toch juist bij :?

Was inderdaad een hele mooie dag! 8-)
Die Steve Parrish is een uiterst vriendelijke en relaxte vent. Mooi dat hij ook nog op de Endurance Soes gs1000r xr69 replica van Christian 1991 reed, én het een fijne machine vond! *D

Eén valpartij maar 'alles is te repareren' werd er gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie dag.
Het fotorolletje zat tjokvol !
Motome gaat er vast een item van maken want Joost Overzee was er ook.
Hier interviewt hij den Boet.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan