hoe achterband demonteren ?

R6bbert

Die hard MF'er
24 jul 2003
816
0
Amsterdam
Beetje stomme vraag misschien, maar kan iemand mij vertellen hoe ik m'n achterband eraf haal (van een R6). 'k Zit 's een beetje te kijken, maar heb geen idee waar te beginnen.
 
Bedoel je de band of je velg ?

Als je de velg bedoeld.

Bij mij zet ik hem op de middenbok, draai 4 bouten los en pak hem van de remklauw af :P

Denk alleen niet dat dat bij een R6 ook zo werkt.

Bedoel je de band dan

:^
 
hmmm, dan zou ik m'n voorband er weer op moeten zette'n '( .
Is het echt stiekum toch niet een beetje simpel ? Lees tenslotte ook topics over zelf ketting en tandwielen vervangen...
 
Bedoel je de band of je velg ?

Als je de velg bedoeld.

Bij mij zet ik hem op de middenbok, draai 4 bouten los en pak hem van de remklauw af :P

Denk alleen niet dat dat bij een R6 ook zo werkt.

Bedoel je de band dan

:^

het hele wiel, dus velg én band. Ik heb die grote moer er al afgehaald (die je ook los draait als je je ketting spant), maar wat wordt de volgende stap?
 
het hele wiel, dus velg én band. Ik heb die grote moer er al afgehaald (die je ook los draait als je je ketting spant), maar wat wordt de volgende stap?


De ketting slapper stellen, de asmoeren losdraaien, zorgen dat je de ketting van het achtertandwiel kunt lichten en vervolgens de as verwijderen.

Zo gaat het bij een VFR (tot aan het L-model)

Nog een tip.

Wanneer je meer van dit soort klusjes zelf wilt gaan doen is een werkplaatshandboek geen overbodige luxe ;)
 
Laatst bewerkt:
het hele wiel, dus velg én band. Ik heb die grote moer er al afgehaald (die je ook los draait als je je ketting spant), maar wat wordt de volgende stap?
Gokje :

Spanners los zetten.
Remklauw los maken ( 2 bouten ) en aan de kant hangen.
Grote as los maken en eruit tikken met een drijfpen en een kunststof hamer.
Dan kan je wiel naar voren, ketting los halen.
Wiel naar achter en eruit ermee.

Alleen heb ik wel mn twijfels over veiligheid zo want het is immers nog steeds een motorfiets voor hogere snelheden.
Als de bol los raakt of je ketting breekt die te strak stond ben je verder van huis dan een paar euro uitgeven of iemand het te laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan