black fazer
MF'er
- 27 apr 2006
- 65
- 0
kleppen stellen is belangrijk.
maar een paar duizend over de termijn heen zal niet zo'n bezwaar zijn.
aan de andere kant is de termijn van 42000km al erg lang.
of het kwaad kan is eigenlijk alleen achteraf te zeggen.
als je gaat stellen of controleren, dan kun je pas zeggen het was hoognodig of het had nog niet gehoeven.
denk dat het geluid niet wordt veroorzaakt door de kleppen, maar eerder door de nokkenasketting of de spanner.
Had mijn Fazer uit 2000 ook last van. Verkocht voor het problematisch werdStel dat nokkenasketting of de spanner, meer geluid gaan geven, kan dit kwaad dan
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Maar het stellen van de kleppen is eigenlijk een misplaatste uitdrukking want niet de kleppen worden gesteld maar de speling tussen de klepsteel en de kleptuimelaar.
Het ratelen wat je hoort is dus de tuimelaar die tegen de klepsteel aantikt veroorzaakt door de ruimte daartussen bv 0.5. 0.6 1.0 1.5 mm enz.
Waarom zit er nou ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar ?
Omdat door de motorhite de klepstelen gaan uitzetten en dus langer worden. Als er geen ruimte/speling tussen zou zitten zouden de tuimelaars de kleppen constant naar binnen duwen waardoor de kleppen open blijven staan en er brandstof en zuurstof uit de cilinder zou vloeien en er geen compresse zou zijn als beide kleppen niet goed sluiten en deze zouden door de hitte verbranden.
Ook kan de ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar te wijd worden waardoor de kleppen dichtblijven of niet goed worden geopend.
Het mag duidelijk zijn dat ontregelde kleppen aanzienelijke schade aan de motor aanbrengen. Vandaar dat kleppen stellen een van de belangrijkste onderhouds handeling is. Het kan nooit kwaad om de klepspeling regelmatig te controleren door de kleppendeksel los te schroeven en met een voelermaat de juiste speling te controleren en zonodig bij te stellen. Hoe kleppen gesteld moeten worden staat meestal in de handleiding van de motor of daar zal zeker een "how to do" te vinden zijn via het internet of de website van de motorfabrikant.
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Maar het stellen van de kleppen is eigenlijk een misplaatste uitdrukking want niet de kleppen worden gesteld maar de speling tussen de klepsteel en de kleptuimelaar.
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Het ratelen wat je hoort is dus de tuimelaar die tegen de klepsteel aantikt veroorzaakt door de ruimte daartussen bv 0.5. 0.6 1.0 1.5 mm enz.
Je hebt toch een onderhoudsinterval van 8000 km?
Dus als het nu alweer een poos geleden is dat ie een beurt gehad heeft,
waarom dan niet gewoon nu wegbrengen voor een lekkere beurt?
Kleppen stellen, nieuwe olie, alles weer lekker nakijken.
Dan kun je er de hele winter weer tegenaan!
Waarom zit er nou ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar ?
De meeste moderne motoren hebben "zelfstellende kleppen" en hoeven dus nooit gesteld te worden.
Maar het stellen van de kleppen is eigenlijk een misplaatste uitdrukking want niet de kleppen worden gesteld maar de speling tussen de klepsteel en de kleptuimelaar.
Het ratelen wat je hoort is dus de tuimelaar die tegen de klepsteel aantikt veroorzaakt door de ruimte daartussen bv 0.5. 0.6 1.0 1.5 mm enz.
Waarom zit er nou ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar ?
Omdat door de motorhite de klepstelen gaan uitzetten en dus langer worden. Als er geen ruimte/speling tussen zou zitten zouden de tuimelaars de kleppen constant naar binnen duwen waardoor de kleppen open blijven staan en er brandstof en zuurstof uit de cilinder zou vloeien en er geen compresse zou zijn als beide kleppen niet goed sluiten en deze zouden door de hitte verbranden.
Ook kan de ruimte tussen de klepsteel en tuimelaar te wijd worden waardoor de kleppen dichtblijven of niet goed worden geopend.
Het mag duidelijk zijn dat ontregelde kleppen aanzienelijke schade aan de motor aanbrengen. Vandaar dat kleppen stellen een van de belangrijkste onderhouds handeling is. Het kan nooit kwaad om de klepspeling regelmatig te controleren door de kleppendeksel los te schroeven en met een voelermaat de juiste speling te controleren en zonodig bij te stellen. Hoe kleppen gesteld moeten worden staat meestal in de handleiding van de motor of daar zal zeker een "how to do" te vinden zijn via het internet of de website van de motorfabrikant.
De reactie is er nog niet, maar ik sluit me nu al aan bij Kevinblade