Hoe belangrijk is kleppen stellen

black fazer

MF'er
27 apr 2006
65
0
Hallo,

Mijn fazer 600, uit bj2000, heeft nu 43.000 km op de teller staan.
ik was van plan om volgend jaar in het voorjaar, de kleppen van de motor te laten stellen.

Als het goed is, zit ik nu eigenlijks al aan de kilometers,
kan het kwaad om nog +/- 6000 km door te rijden?

Ik moet wel zeggen, dat de motor in koude toestand steeds meer ratel geluid geeft.
Na ongeveer 2 km warmrijden, is dit geluid verdwenen,
misschien te strakke kleppen, die dit geluid veroorzaken?

gr Fred
 
:N

Dat komt nog maar weinig voor, zeker bij sportmotoren die draaien daar veel te hoge toerentallen voor. Bij choppers en toerfietsen is dat nog wel eens zo.Best knap, een fazer (net zoals héél veel moderne motoren) heeft geen tuimelaars...

Ach ja Remco dat is ook een onvolledig verhaal uit een lesboekje.
Hij vergat ook nog te vermelden dat de kleppen die te strak staan kunnen verbranden omdat ze de hitte niet kwijt kunnen via de klepzitting en bij te veel speling de kleppen kunnen inslaan en dat de klep dan gaat stuiteren met alle gevolgen van dien.
Wij weten beter
 
ik zeg gewoon controleren, dan weet je waar je aan toe bent.
die interval staat er niet voor nix toch??
mijn kleppen waren ddor de vorige eigenaar gesteld 2000km voordat ik em kocht, ik trek het kleppendeksel eraf, wat denkje, ja hoor een uitlaatklep die niet goed stond. was het toch slim om ff te kijken.
 
1. kleppen stellen heeft idd niks met vastlopen te maken. maar doordat de kleppen (normaal gesproken) helemaal dicht gaan, kunnen ze de warmte kwijt door contact te maken met de cilinderkop. heb je te veel speling, sluit de klep niet helemaal en verbrandt ie. komt iets vaker voor bij de uitlaat kleppen, aangezien dat de inlaat kleppen worden gekoeld door de inlaatgassen die redelijk koel zijn.

2. dat nakijken is meer een better safe than sorry situatie. zoals aangegeven, meestaal is het ff nakijken en de "dop" terug draaien want het klopt allemaal. maar het KAN ook andersom zijn, en dan wil je geen 6000km extra gaan rijden!

3. laat je het doen, dan kost het veel, ook al is het alleen maar nakijken. doe je het zelf, dan is het een kleine momentsleutel kopen (70 euro heb je een fatsoenlijke) en een voelermaat (5 euro bij de doe-het-zelf zaak) en wat tijd. stelt vrij weinig voor. bijna gegarandeerd dat je niks hoeft te stellen!
 
Best wel beroerd eigenlijks dat ze niet gewoon allemaal hydraulische klepstoters gebruiken. Scheelt n hoop gekloot. Blij dat mn Superblackbird wel hydraulische heeft, nooit wat aan doen. Zou het zo veel duurder zijn om hydraulische klepstoters erin te zetten voor de fabrikant? Of is er een andere reden dat ze het moeilijker maken dan nodig is? (Vind t sowieso beetje lelijk dat ze ook niet de uitlaat en alle kuipboutjes van RVS maken en das ook kostenbesparing).
 
Met "tuimelaars" hierboven zullen wel de nokvolgers worden bedoeld.
Maar het idee blijft hetzelfde: regelmatig de speling controleren, kan je toch op veel motoren zelf doen, scheelt vroeg of laat een flinke kostenpost. En de motor draait beter.

Nokvolgers komen ook steeds minder voor. Bij de meeste moderne motoren drukt de nokkenas direct op de stoterbus.

wordt de kawa gpz/gpx600R en een zephyr mee bedoeld.
Die rammelden en gingen niet kapot, das ook wel knap.

Heb zelf nog een Zephyr 750 gehad, rammelen inderdaad dat ding bij stationair alsof er knikkers in lagen! *D
 
Best wel beroerd eigenlijks dat ze niet gewoon allemaal hydraulische klepstoters gebruiken. Scheelt n hoop gekloot. Blij dat mn Superblackbird wel hydraulische heeft, nooit wat aan doen. Zou het zo veel duurder zijn om hydraulische klepstoters erin te zetten voor de fabrikant? Of is er een andere reden dat ze het moeilijker maken dan nodig is? (Vind t sowieso beetje lelijk dat ze ook niet de uitlaat en alle kuipboutjes van RVS maken en das ook kostenbesparing).

Weet je zeker dat jouw blackbird hydraulische stoters heeft :?

Ik heb al bij meerdere blackbirds kleppen gesteld... maar misschien dat de nieuwe modellen dat hebben.

Belangenrijkste reden dat ze nog niet veel toegepast worden is zoals ik al noemde: ze houden niet van hoge toerentallen de kleppen kunnen dan gaan zweven.
 
Weet je zeker dat jouw blackbird hydraulische stoters heeft :?

Ik heb al bij meerdere blackbirds kleppen gesteld... maar misschien dat de nieuwe modellen dat hebben.

Belangenrijkste reden dat ze nog niet veel toegepast worden is zoals ik al noemde: ze houden niet van hoge toerentallen de kleppen kunnen dan gaan zweven.
Ik heb eens even goed gezocht. Sommige mensen beweren dat hij hydraulische heeft. Kwam zelfs advertenties tegen waarin het werd beweerd. Internationale sites kwam ik zelfs niet verder mee. Ben toen het werkplaatshandboek gaan bekijken en hierin staat dat ze met shims gesteld moeten worden en daarvoor de lifters verwijderd moeten worden. Niet hydaulisch dus voor zover ik het zie. Nouja. beter dan zwevende kleppen bij 14k toeren *D
 
Als je de geschiedenis niet weet, Gewoon doen! :P Het is van nogal wat factoren afhankelijk. Van mijn eigen motor weet ik dat het door de manier waarop ik er mee rij wel goed zit. Ik kan het inmiddels wel horen. Maar dat komt puur omdat ik het veel doe. In principe denk ik dat als een motor goed bereden wordt (goed op toeren rijden en zorgen voor een complete verbranding) de kleppen niet of nauwelijks verlopen. Maar ook type brandstof en/of afstelling kunnen daar alweer invloed op hebben.

Kortom gewoon controleren dus.

Leon
 
2 pagn.....klepspeling

kwa klepstel interval van 42000 offic. naar 50000?
tenzij die kawa er n speciifiek probleem mee heeft -O-
kan dat ...........mag dat

normal word de klepspeling strakker bij gebruik :+
vanwege inslaan klep/zitting.........vooral bij uitlaten

uitlaat klepspeling te strak...............gevolg, klep blijft n beetje openstaan terwijl de volle verbrandingsdruk/temp. door dat spleetje naar buiten wil :z
full
 
Als je de geschiedenis niet weet, Gewoon doen! :P Het is van nogal wat factoren afhankelijk. Van mijn eigen motor weet ik dat het door de manier waarop ik er mee rij wel goed zit. Ik kan het inmiddels wel horen. Maar dat komt puur omdat ik het veel doe. In principe denk ik dat als een motor goed bereden wordt (goed op toeren rijden en zorgen voor een complete verbranding) de kleppen niet of nauwelijks verlopen. Maar ook type brandstof en/of afstelling kunnen daar alweer invloed op hebben.

Kortom gewoon controleren dus.

Leon

Volgens mij kun jij zo bij elke garage aan de slag, als wondermonteur :}
 
~
1. kleppen stellen heeft idd niks met vastlopen te maken. maar doordat de kleppen (normaal gesproken) helemaal dicht gaan, kunnen ze de warmte kwijt door contact te maken met de cilinderkop. heb je te veel speling, sluit de klep niet helemaal en verbrandt ie. komt iets vaker voor bij de uitlaat kleppen, aangezien dat de inlaat kleppen worden gekoeld door de inlaatgassen die redelijk koel zijn.


moet dat niet te weinig speling zijn???? :9
 
Ja, en niet alle motoren hebben 2 bovenliggende nokkenstokken dus die moeten wel iets van nokvolgers/tuimelaars hebben. En ga niet zeggen dat dat ouderwetse motoren zijn (KTM LC4 of BMW R serie bijvoorbeeld, )
 
knikkers...?
Heb al wat kawa's gehad, maar wat dit nu is ... :?
Zo'n vooroordeel van een anti Kawa mens denk ik dan maar...
Anti Kawa? Nee hoor! Ik heb zelfs gereden op een Kawa, mooie techniek. Echt geen hekel aan!

Maar zoals hierboven al staat... sluit ik me bij aan ;)

Hydraulische stoters zijn ook best fijn, niet stellen. Maar ja ook die dingen slijten. Mijn vorige koekblik (Mitsubishi 3.5V6) had pittig versleten stoters. Die tikte erover als een malle.

Maar op een motor is dit toch ook wel weer een hele constructie of wat?

Ik vraag me dan wel af wat de optimale keuze is. Tandwielaangedreven, kettingaangedreven, stoterstangen, hydraulisch... what else?

Ik had zo'n beeld van tanwielen die gieren, kettingen die slijten....
 
Laatst bewerkt:
Anti Kawa? Nee hoor! Ik heb zelfs gereden op een Kawa, mooie techniek. Echt geen hekel aan!

Maar zoals hierboven al staat... sluit ik me bij aan ;)

Hydraulische stoters zijn ook best fijn, niet stellen. Maar ja ook die dingen slijten. Mijn vorige koekblik (Mitsubishi 3.5V6) had pittig versleten stoters. Die tikte erover als een malle.

Maar op een motor is dit toch ook wel weer een hele constructie of wat?

Ik vraag me dan wel af wat de optimale keuze is. Tandwielaangedreven, kettingaangedreven, stoterstangen, hydraulisch... what else?

Ik had zo'n beeld van tanwielen die gieren, kettingen die slijten....


Lees je maar eens in in de geschiedenis van de VFR. tandwiel aangedreven nokkenstokken.
Ze gieren standaard, maar geven nooit problemen. Sinds bij de laatste series VFR de nokkenasketting terug is, heb je ook weer het bekende gerammel, vanwege spanners die het begeven en kettingen die slijten. Met de tandwielen ga je rustig 3 ton door.
klepspeling met shims regelen geeft het minste problemen. Ik heb VFR's gecontroleerd, die bij 80 k alle kleppen goed hadden staan. Het enige nadeel van shims is het extra werk bij het stellen.
 
3. laat je het doen, dan kost het veel, ook al is het alleen maar nakijken. doe je het zelf, dan is het een kleine momentsleutel kopen (70 euro heb je een fatsoenlijke) en een voelermaat (5 euro bij de doe-het-zelf zaak) en wat tijd. stelt vrij weinig voor. bijna gegarandeerd dat je niks hoeft te stellen!
Nouja... wat tijd... als ik de Haynes van mijn fietsje mag geloven dan mag ik behoorlijk wat afbreken voordat überhaupt wat nokkenassen tegenkom. Nu kan ik het zelf, maar ik ben behoorlijk lui aangelegd. Dit ga ik uitbesteden, aan de andere kant hoetf het controleren/stellen maar om de 42000 kilometer bij te gebeuren de Ace :) Schijnt dat iemand hier een eigen bedrijfje wll beginnen, heb ik gelijk een klusje voor hem :+
 
Laatst bewerkt:
ja ok, dat jij een gekuipte 4 cilinder rijdt daar kan ik niks aan doen. ik zeg niet dat het zo gedaan is maar het is ook geen dagen werk. met een beetje inzicht krijg je dat binnen paar uur voor elkaar! sterker nog, het is minder werk om de kleppen van een 4 cilinder na te kijken als je geen kuipen hebt. meestaal hoef je geen radiator te verwijderen en je hebt maar een cilinder deksel waar je makkelijk bij kan!
 
:N
hydraulische klepstellers zijn nog steeds ver in de minderheid bij motorfietsen.

Hmja, da's het probleem als mensen boekenwijsheden gaan ventileren...... Mogelijk heeft ie wat gelezen mbt. auto's?

Overigens: een Yamaha blok heeft verhoudingsgewijs al een knap lange periode tot de klepstelbeurt. De meeste motoren hebben al de nodige klepstelbeurten achter de rug met 42.000 km. Maar uiteraard komt altijd weer de onvermijdelijke vraag waarom dát nou niet ff langer uitgesteld kan worden......

TS: een fabrikant heeft meestal proefondervindelijk vastgesteld wanneer welk onderhoud plaats moet vinden aan z'n fietsen. Dat getal van 42000 km komt dus niet uit de lucht vallen. Wil je het toch oprekken, dan mag dat, jouw motor tenslotte..... De kans neemt dan wél sterk toe dat je daardoor problemen krijgt.

Het ratelende geluid dat je hoort bij koud blok is vrijwel zeker de nokkenaskettingspanner die een tandje te slap staat. Bekend verhaal bij de Fazer. Dat hoort binnen enkele honderden kilometers weer over te gaan, als ie overspringt. Gebeurt dat niet, dan is het zaak om even te kijken wat er aan de hand is.
 
ja ok, dat jij een gekuipte 4 cilinder rijdt daar kan ik niks aan doen. ik zeg niet dat het zo gedaan is maar het is ook geen dagen werk. met een beetje inzicht krijg je dat binnen paar uur voor elkaar! sterker nog, het is minder werk om de kleppen van een 4 cilinder na te kijken als je geen kuipen hebt. meestaal hoef je geen radiator te verwijderen en je hebt maar een cilinder deksel waar je makkelijk bij kan!


Dat dacht ik ook altijd, totdat ik zelf aan mijn eigen naked met ruggengraatframe ging sleutelen, het leuke is nml. dat ze vanuit estetisch oogpunt, alles wegwerken onder de tank, 9 van de 10 keer dus een klap meer troep boven de kleppendeksel hangen dan de simpele airbox van een SS'ertje. ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn CB700sc en mn Shadow hebben hydraulische stoters. Leuk zolang het werkt maar zo niet dan ben je er juist drukker mee.

@ Topicstarter, gewoon deze winter de motor laten nakijken en eventueel stellen. Je wil je onderhoudshistorie toch ook een beetje netjes houden voor eventuele verkoop? Uitgesteld onderhoud staat niet echt netjes.

Over dat blackbirdverhaal hierboven: De vt700 shadow heeft hydraulische plunjers maar ook 1 of 2 shims van 0,5mm eronder dus het kan wel. Maar bij een blackbird vermoed ik van niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan