Hoe breng je de voorvork op druk?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Er moet 0,4 bar in mijn voorvork. Ik vrees dat het met mijn compressor veel te snel gaat. Hoe kan ik dat voorzichtig doen?
 
Heb ik ook nagevraagd bij MotorCenter hiero, en die gast zei het volgende:

Bij het inveren van de vork loopt de druk op tot 6 a 7 bar, dus de afdichtingen kunnen zo'n druk wel verwerken. Je kunt dus "teveel" lucht erin blazen en dan weer leeg laten tot de gewenste druk (i.s.m. je bandenspanningsmetertje)
 
Ik heb een tijdje terug zo'n klein handpompje bij een fietsenzaak gehaald waar o.a. mountainbike-banden mee opgepompt worden; dat werd me aangeraden bij de motorzaak.

0,4 bar bleek érg lastig te zijn met dat pompje; door de zijdelingse duwbeweging die je maakt om te pompen lekt er nogal wat lucht weg, het was een weergaloos gekloot en ik heb 't pompje weggeflikkert.

[me]soort van tip dus... of juist niet?[/me]
 
Bij mijn revisie van de voorvorkkeerringen en lagers, was het advies ook 0,4 bar voordruk op de poten.

Ik heb de beide poten van de grond getild en de motor op een extra blok gezet zodat het voorwiel helemaal vrij hing. Daarna de olie erin en de dop erop. Daarna heb ik het blok verwijderd en de voorband weer laten rusten op de grond. Ik had toen gelijk al een druk van ong. 0,3 bar. Ik heb hierna niets meer aan lucht toegevoegd aan rijd prima.

En anders zul je het moeten doen met een klein handpompje.

Groet WimV65 8-) Powerrrrrrrrrrrrrrr
 
Kan iemand mij vertellen hoe ik de voorvork olie kan verversen van een VF 1000, dus vooral het weer afvullen van de voorvork. !!!!

Kan dit door de grijze doppen bovenop er af te draaien en door die opening te vullen ???

Ben een beetje bang om ze er af te draaien , weet niet wat er dan gebeurd
 
Hoi , ben een blijde VF 1000
rijder , doch heb nu een probleempje.
Ik wil de Voorvork olie verversen , maar weet niet hoe !!

Weet hoe ik het af moet tappen , maar waar vul ik ze weer bij.

Moet ik dan de grijze pluggen bovenop de vorkstang losdraaien ??

Kunnen jullie me met deze vraag helpen , zag op het forum dat iemand ze zelf gevuld had , en dat ze daarna 0,3 bar hadden , dus dat is okee.

GreetZ SpikeLane.
 
Hoi , ben een blijde VF 1000 rijder.
Dat maakt niets uit, je wordt evengoed geholpen :+
Ik wil de Voorvork olie verversen, maar weet niet hoe !!
Weet hoe ik het af moet tappen , maar waar vul ik ze weer bij.
Moet ik dan de grijze pluggen bovenop de vorkstang losdraaien ??
Kunnen jullie me met deze vraag helpen , zag op het forum dat iemand ze zelf gevuld had , en dat ze daarna 0,3 bar hadden , dus dat is okee.
GreetZ SpikeLane.
Die doppen moeten inderdaad los. Maar waarom wil je de olie verversen? Als je het echt goed wilt doen, dan moet je ze ook schoonmaken van binnen, want soms zit er toch een drab in, dat wil je niet weten.

Voordat je ze laat leeglopen, haal je eerst de druk eraf door de ventieltjes leeg te laten lopen. Vervolgens krik je je blok op tot je voorwiel net los komt van de grond. Dan kunnen de doppen eraf. Houd ze goed ingrdrukt tijdens het draaien, zeker tijdens het laatste stukje want er kan nog steeds spanning op staan! Je molt dan net als ie loskomt je schroefdraad als je niet uitkijkt.
 
Laatst bewerkt:
Okay bedankt voor de waarschuwing !!!
Zal de dop op druk houden.
Wil trouwens de olie verversen , omdat ik niet zeker weet of er genoeg in zit .
Rij nu 1 jaar op dit zalige ding , maar bij geringe snelheid plotseling remmen , lijkt het of de bussen op elkaar slaan.
Dus wil eerst de benodigde hoeveelheid olie toevoegen , en als het dan nog niet goed is , zal ik wel de vork moeten demonteren , en het een en ander moeten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan