Hoe en wat motorrijles?

IngeB

Rookie
12 dec 2007
4
0
Leeuwarden
Ik wil binnenkort starten met motorrijles. Nu heb je soms aanbiedingen waarbij je binnen een week je motorrijbewijs kunt halen. Klinkt aanlokkelijk, maar ik ben bang dat ik niet zo goed over die druk kan (want Echo-Delta verzekerde mij dat als je meer uren nodig hebt je extra moet betalen), en bovendien heb je nogal wat uren les achter elkaar.

Wat is wijsheid: toch ingaan op die aanbieding of 'gewoon' in alle rust rijlessen volgen totdat je er klaar voor bent? Wat is trouwens het gemiddelde aantal lessen die men heeft gevolgd hier voordat het felbegeerde papiertje (tegenwoordig pasje) binnen was? Dan heb ik even een idee van het aantal benodigde lessen...

Ik lees het graag :)
 
Bij de auto hoor ik cijfers waar je niet echt blij van wordt. Zoals driekwart krijgt binnen 2 jaar een ernstig ongeluk, omdat ze niet genoeg ervaring hebben.

En de druk is erg hoog tijden die lessen. Je moet in een week alles leren wat je normaal in 2 to 6 maanden doet. Het is niet eenvoudig als je alles in 1 keer in je kop moet stampen. En als je een baaldag hebt (en die heb je) dan is het een hele lange dag, en anders kan je na 1 - 2 uur weer afscheid nemen en de volgende keer beter rijden.

Dus ik ben zeer zeker voor rustig lessen, je gaat neem ik aan ook motor rijden voor de lol. En als je afgebeuld wordt is het al een stuk minder leuk.

Dat was wel genoeg geouwehoer van mij, moet wel leuk blijven.

Wil je alleen nog succes wensen met rijden
 
In Be krijg je na drie lessen al je voorlopige rijbewijs (geldig voor een jaar) en veel plezier ermee.

Ken tientallen mensen die op die manier hun rijbewijs hebben behaald en die hebben helemaal geen voorval gehad. Integendeel, ze zijn zich meestal juist bewuster van de gevaren en durven veel meer leren dat degenen die na 30 lessen denken dat ze het kunnen, "want de examinator heeft het gezegd".

Ik ben nog in de L- fase maar wel blij dat ik het geld van mijn lessen in mijn materiaal heb kunnen stoppen.
 
In België is dat inderdaad heel anders geregeld. Lijkt me best vreemd om op een motor te mogen stappen zonder 'echte' begeleiding.

Je bent je dat uiteraard wel veel meer bewust van het gevaar, en dat houdt je rustig in het begin. Maar vraag me gelijkertijd af of je jezelf geen verkeerde dingen aanleerd. Maar er zijn nog steeds Belgen, dus het kan niet een fout systeem zijn.
 
Ik wil binnenkort starten met motorrijles. Nu heb je soms aanbiedingen waarbij je binnen een week je motorrijbewijs kunt halen. Klinkt aanlokkelijk, maar ik ben bang dat ik niet zo goed over die druk kan (want Echo-Delta verzekerde mij dat als je meer uren nodig hebt je extra moet betalen), en bovendien heb je nogal wat uren les achter elkaar.

Wat is wijsheid: toch ingaan op die aanbieding of 'gewoon' in alle rust rijlessen volgen totdat je er klaar voor bent? Wat is trouwens het gemiddelde aantal lessen die men heeft gevolgd hier voordat het felbegeerde papiertje (tegenwoordig pasje) binnen was? Dan heb ik even een idee van het aantal benodigde lessen...

Ik lees het graag :)

Ik heb een twee daagse cursus gedaan, dus de hele dag lessen en aan het eind van de dag afrijden..
Niet echt ideaal vindi k achteraf, je bent de hele dag aan het rijden (het was toen 30 graden) en ik zweette me kapot, ik kreeg last van me hand van het koppelen.. En tegen de tijd dat je examen mag doen ben je kapot..
En je MOET gewoon examen doen, je kan niet nog een extra uurtje lessen oid.
zoveel sneller is het meestal ook niet, meestal moet zon dag gepland worden, en duurt het alsnog vrij lang voor je aan de beurt bent..
Als je gewoon 2 uur op een dagje lest heb je er veel meer plezier van, en als je examen doet ben je er gewoon goed klaar voor ;)
 
Voor mijn autorijbewijs wilde ik een spoedcursus van 2 weken volgen, maar eigenlijk had ik daar geen tijd voor. Mijn rijschool raadde me toen aan om het 2-weekse pakket, te verspreiden over 4 weken en dat beviel me eigenlijk prima. Ik leste niet meer dan 2 uur achter elkaar, maar dan wel bijna elke dag. Soms 1 uur in de ochtend en 1 uur in de middag. Zo kan je het redelijk rustig aan doen, en toch heb je binnen 4 weken je rijbewijs. Dat pakket was 40 uur, ben in 1x geslaagd.

Met de motor had ik geen haast, ik heb er toen 4 maanden over gedaan. Ik heb 17 of 18 lessen gehad, en 1x geslaagd
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf niet zo'n pakket genomen, omdat ik zelf vind dat je het beter leert door gewoon lessen. Dan kunnen de lessen een beetje inzinken.
Maar dat is mijn persoonlijke, niet wetenschappelijke, mening.

Ik ben zelf niet zo'n snelle student, dus ik heb er even over gedaan:
AVB: 19 uur (met wat AVD lesjes tussendoor)
AVD: 13,5 uur
en natuurlijk het voorrijden vlak voor de exames.
Als ik het zo terug lees is het best wel veel :P

Ach....zelf leren....ik heb ooit engelse vriendin gehad...met 'learners permit'....1 keer meegereden, dat was genoeg om er tegen te zijn :P
Het probleem is dat je het op de openbare weg doet.....en daar verwacht je als normale verkeersdeelnemer dat iedereen een beetje normaal kan rijden....
 
Ik wil binnenkort starten met motorrijles. Nu heb je soms aanbiedingen waarbij je binnen een week je motorrijbewijs kunt halen. Klinkt aanlokkelijk, maar ik ben bang dat ik niet zo goed over die druk kan (want Echo-Delta verzekerde mij dat als je meer uren nodig hebt je extra moet betalen), en bovendien heb je nogal wat uren les achter elkaar.

Wat is wijsheid: toch ingaan op die aanbieding of 'gewoon' in alle rust rijlessen volgen totdat je er klaar voor bent? Wat is trouwens het gemiddelde aantal lessen die men heeft gevolgd hier voordat het felbegeerde papiertje (tegenwoordig pasje) binnen was? Dan heb ik even een idee van het aantal benodigde lessen...

Ik lees het graag :)

Ik zeg...... les op je gemak todat je zeker weet dat je het kan. Die spoed-pakketen bieden je geen enkele slaag-garantie (wel examen-garantie maar dat is NIET het zelfde. Veel zinniger is het hier naar te kijken (http://www.rijschoolgegevens.nl/) kan je per rijschool zien hoe die rijschool eigenlijk presteert.... en dan zie je ook dat die slagings quota onzin zijn. De rijschool waar ik les heeft zelfs een slagingspercentage van boven de 90 %.
 
Laatst bewerkt:
België is wel het enige land in Europa met een volledig verlicht wegennet. :Y

Ahja als je 2 minuten googled kom je dit tegen:

motorrijdersbq6.jpg


Bron:
http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/rsap_midterm/rsap_mtr_communication_nl.pdf

dat belgische systeem werkt voor geen ruk, IMHO :]
 
even on-topic. Ik heb 19 lessen gehad (en nooit brommer gereden, dat schijnt te kunnen helpen. daarnaast komt dat ik stijf ben als een plank...) Toch ben ik ook voor normale lessen, waarom haast hebben, het is winter dus veel rijden voor je plezier doe je denk ik toch niet (nadruk op denk ik). ik heb net mijn examen gehaald (w8 nu op het pasje) maar door geringe ervaring denk ik deze winter toch nog niet dagelijks te rijden (lees: verhouding tussen ervaring en weersomstandigheden). Maar goed ik denk dat het je eigen persoonlijke keuze zou moeten zijn, als jij denkt dat je het kan en je wilt het heel graag (wat ik me voor kan stellen) en ook heel snel zou je het kunnen doen.
Tot nu toe pleit iedereen die ik ken (ook rij-instructeur e.d.) voor gewone rijlessen.
 
Zoals mijn oude basisschool leraar altijd wijselijk zei:

Snel erin, snel eruit.

Ik ben nooit een voorstander geweest van spoedcursussen.
 
Ahja als je 2 minuten googled kom je dit tegen:

[afbeelding]

Bron:
http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/rsap_midterm/rsap_mtr_communication_nl.pdf

dat belgische systeem werkt voor geen ruk, IMHO :]
Vergeet je wel even te vermelden dat de cijfers die gebruikt zijn voor belgie van 2005, nederland 2000! en de overige landen 2006 zijn... |(

Ontopic: ik heb mn rijbewijs "gekregen" na 8 uur lessen en twee examens op de openbare weg (eerste examen gebuisd door overdreven snelheid).
Hoeveel uren je nodig hebt ligt aan jezelf, hoeveel ervaring heb je op de weg? Bv. na 5 jaar brommerrijden heb je al redelijk wat verkeersinzicht (of dat zou toch moeten) en dat is volgens mij toch wel het belangrijkste. Na 5 jaar autorijden ben je verneukt, de meeste koekblikkers rijden gewoon overal door zonder kijken, kopieer je dat gedrag op je motor ben je in de kortste keren roadkill.
Het rijden zelf krijg je toch maar deftig onder de knie na een paar duizend kilometer en niet na 10/20/100 uur rijles.
 
Ik heb eerst 3 jaar auto gereden, denk niet dat het mij verpest heeft maar eerder geholpen. Het geeft je wel verkeersinzicht (ok je moet wel bewust met autorijden bezig zijn en sommige automobilisten zijn dat vergeten ofzo). Ik zie het probleem niet met eerst auto rijden, het lijkt mij meer een voordeel...
 
Toen ik mijn rijbewijs ging halen, heb ik een pakket gekozen met daarin alle examens, theorie en praktijk, plus 10 (of 12, weet niet meer precies) lessen. We zijn toen begonnen met lessen voertuigbeheersing. Ik vond dat wel fijn, omdat ik geen ervaring had met brommer rijden oid. Je leert de motor kennen en het geeft je wat meer vertrouwen als je op de weg gaat rijden. Toen we met die lessen bezig waren deed ik tweemaal 1 uur in de week. Na ongeveer twee weken zijn we ook verkeersdeelneming lessen gaan doen, dat deed ik meestal twee uur achter elkaar, soms ook 1 uur voertuigbeheersing en dan 1 uur op de weg. 2 uurtjes les vond ik destijds altijd meer dan genoeg, je rijdt namelijk niet echt vrij want je bepaalt zelf niet de route en de manier van rijden en je bent vaak ook afhankelijk van de perso(o)n(en) waar je mee lest.
De lessen buiten mijn pakket om moest ik dus nog extra betalen, maar dat waren er niet echt veel. Om alles in 1 week te leren lijkt me dus vrij intensief en na twee dagen niet meer zo super leuk. Spreid je het over meerdere weken, dan blijft je uitkijken naar je volgende lessen en kun je alles beter opnemen, je hebt meer tijd om over je goede en slechte punten na te denken.
 
Ik heb eerst 3 jaar auto gereden, denk niet dat het mij verpest heeft maar eerder geholpen. Het geeft je wel verkeersinzicht (ok je moet wel bewust met autorijden bezig zijn en sommige automobilisten zijn dat vergeten ofzo). Ik zie het probleem niet met eerst auto rijden, het lijkt mij meer een voordeel...
Het lijkt mij ook een voordeel, je bent al helemaal gewend aan deelnemen aan het verkeer, aan de snelheid van de omgeving om je heen en je bent jezelf er tevens van bewust dat veel dingen niet gaan zoals ze in het theorieboekje beschreven staan.
 
Het lijkt mij ook een voordeel, je bent al helemaal gewend aan deelnemen aan het verkeer, aan de snelheid van de omgeving om je heen en je bent jezelf er tevens van bewust dat veel dingen niet gaan zoals ze in het theorieboekje beschreven staan.

Ik zie het nadeel er ook niet van. Ik had 3,5 jaar mijn B rijbewijs toen ik slaagde voor A. Met de verkeersdeelneming was ik vrij snel klaar, inzicht heb je na een paar jaar rijden best wel een beetje, maar je moet vooral leren beter, eerder en verder te kijken dan je met de auto gewend bent. Verneukt na een paar jaar autorijden ben ik het absoluut niet mee eens, het lijkt mee eerder een voordeel
 
Terug
Bovenaan Onderaan