Hoe geanondiseerde laag verwijderen??

Gixxer Fighter

MF veteraan
11 mrt 2003
14.253
0
Randje achterhoek - Zutphen
Ik ben bezig met de bouw van een streetfighter en wil daarvoor mijn bovenste kroonplaat polijsten.

Nu is deze plaat geanodiseerd en dus zal die laag er eerst af moeten, is er misschien iemand met handige/chemische/illegale tips om dit te doen??

Groeten,

Gixxer
 
Hallo, je hebt dus soda, natriumcarbonaat en soda, natriumbicarbonaat. De eerste soda wordt gebruikt om te wassen, verwijderen van b.v. olievlekken.
De tweede wordt gebruikt als een zuiveringszout b.v. schoonmaken, desinfecteren.
Deze middelen kun je in de supermarkt krijgen.
Caustic soda, is echter een ander goedje.
Scheikundig, natriumhydroxide opgelost in water geeft natronloog. Na indampen blijft over caustic soda in de vorm van schilfers en korrels.
Deze korrels opgelost in water geeft dus weer natronloog.
Natronloog en castic soda zijn sterk bijtende stoffen. Vandaar beschermende voorzorgmaatregelen voor lichaam.
Wat vrij komt bij de chemische reactie bij de-anodiseren (afbijten van het laagje)is de H (waterstof) kan dus de z.g. knalgas vormen.
Caustic soda kan je halen bij een bouwmarkt of de betere doe het zelver.
Succes. :)
 
Als je toch een lui varken ben, slik, kun je dan niet beter ,,gewoon,,een nieuwe aftermarket kroonplaat met risers scoren die al gepolijst is?
Heb er laatst een voor de vrouw gekocht passend op een rsv mille voor 129 euro.
En dan praat ik nog niet eens over ontploffingsgevaar en ander onheil bij die mengsels om te deanodiseren...

Groeten,
Peter

Dat lui varken valt wel mee, heb alleen geen zin om te schuren :X
Ik heb al een hele mooi kroonplaat + risers liggen dus ik wil geen andere kopen, deze moet gewoon gepolijst worden :(

:+
 
Hallo, je hebt dus soda, natriumcarbonaat en soda, natriumbicarbonaat. De eerste soda wordt gebruikt om te wassen, verwijderen van b.v. olievlekken.
De tweede wordt gebruikt als een zuiveringszout b.v. schoonmaken, desinfecteren.
Deze middelen kun je in de supermarkt krijgen.
Caustic soda, is echter een ander goedje.
Scheikundig, natriumhydroxide opgelost in water geeft natronloog. Na indampen blijft over caustic soda in de vorm van schilfers en korrels.
Deze korrels opgelost in water geeft dus weer natronloog.
Natronloog en castic soda zijn sterk bijtende stoffen. Vandaar beschermende voorzorgmaatregelen voor lichaam.
Wat vrij komt bij de chemische reactie bij de-anodiseren (afbijten van het laagje)is de H (waterstof) kan dus de z.g. knalgas vormen.
Caustic soda kan je halen bij een bouwmarkt of de betere doe het zelver.
Succes. :)


Tnx, hier kan ik wat mee

(de vorige keer die meuk uit de supermarkt gebruikt :X |( |( |( |( )

Ik ga het vanavond meteen uitproberen, zal hier posten wat mijn bevindingen zijn.

ps. zal het in de achtertuin doen, dus open lucht :+
 
Dat vind ik niet deanodiseren, dat vind ik gewoon beitsen :)

Elk anodiseerbedrijf beitst:
a) als voorbehandeling
b) om na het anodiseren op dezelfde maat uit te komen het zogenaamde maatvast anodiseren. (ano-laag bouwt zich voor ongeveer 50% in en 50% op het materiaal op)
Vertel jij me eens wie de-anodiseert en hoe dat er in de praktijk aan toe gaat, ben zeer benieuwd :?

@ Gixxer, als je nou eens wat minder op MF lult had je dat laagje er allang af gehad :9
 
Bikefreak: ... wie de-anodiseert en hoe dat er in de praktijk aan toe gaat ...

Net als bij accu-platen: waar PLUS op wordt gezet groeit ten koste van de andere; in een galvanisch bad dus een kwestie van polen verwisselen.

Maar als de boel niet heel zuiver rondom-gericht staat vindt neerslag of afgifte onregelmatig plaats ...

Ik heb het nooit zelf geprobeerd of zien doen maar ik denk dat een object af en toe gedraaid zal moeten worden.

====

Natrium-carbonaat is gewone huishoud-soda en natrium-bicarbonaat is bakpoeder/ rijsmiddel.

Natronloog en Kaliloog (potassiumhydroxide) zijn etsmiddelen; kaliloog wordt vaak gebruikt om printjes voor electronica mee te etsen. Je kunt er ook je huid en zo vrij snel mee kapot maken. Er bestaan ook nog andere ets-middelen, vooral in de 60-er jaren was ijzer-chloride (ferri-tri-chloride) erg populair voor het zelf etsen van printjes.

Ik vermoed dat in een galvanisch bad (dus weinig zelf-etsend maar aangestuurd zoals een accu) meestal met een zuur zal worden gewerkt en niet met een loog, maar ik weet er onvoldoende vanaf; trouwens, het werkt ook wel met een zoutoplossing of puur gesmolten zout, er bestaan nogal wat systemen voor verschillende toepassingen.

Toen ik als jochie met heel weinig zakgeld zelf kleine radio'tjes knutselde en ik eenmaal een paar van de eerste transistors kon kopen (OC13 en OC14 van Philips) legde ik 2 muntjes van verschillend metaal aan krokodilklemmetjes of paperclips half in een bakje of op een schoteltje met water en keukenzout, zodat ik voor het experimenteerwerk (slechts een paar milli-Ampères stroomsterkte nodig voor het bereiken van koptelefoon-geluidssterkte) geen batterijtjes hoefde te kopen.
Zo'n element is "familie" van al dit gebeuren en redelijk kinderveilig.
:)
 
Bij ons is het zo als er iets niet goed is gegaan ( te hoge laagdiktes oid).Een paar uur weken in de neutra (zwavelzuur opl met wat extra's) effe kort beitsen in een loogoplossing , weer 10 minuten in de neutra, controleren op oude huid, 10 minuten beitsen en dan het anodiseerbad op. Nu zijn dit dus wel gextrudeerde profielen zonder enge dingen als schroefdraad ed. Ik zou zelf mechanisch verwijderen adviseren.
 
ff een update:

CAUSTIC SODA :} :} :} :} :} :}

Dat werkt zo super. Heb het volgende gedaan:
- Oude wasbak gepakt, laag kokond heet water erin.
- Caustic Soda toegevoegd (klein beetje, reactie is zeer heftig)
- Delen 1 voor 1 in het bad gelegd, je weet echt niet wat je overkomt dan.
- Na +/- 30 seconden verwijderd en schhongespoeld met schoon water.
- Goed poetsen met Belgom, het glimt als een spiegel :} :} :}

Let op: Het is een vrij chemisch proces, ik deed het in de schuur en heb snel alles naar buiten gezet. De damp slaat ontzettend op je longen |(

Zal binnenkort een topic openen als ik het poedercoat werk terug heb, daar zal ik ook de kroonplaat ff posten.
 
Schuren, polijsten, beitsen, belgom alu, caustic soda, zoutzuur, ongebluste kalk, kernreacties...

In de tijd dat je hier bezig bent met discussiëren had je em al 10x gepolijst kunnen hebben schat ik zo in!!! (LOL) :+

Wel een leuk item, maar die thuishobbyerei met allerlei gevaarlijke stoffen blijft heel link natuurlijk...
Gewoon een middagje gaan schuren en polijsten en Your the man! En je leeft als het goed is ook nog lang en gelukkig zonder dat naaste je niet meer herkent door de brandwonden (beetje zo'n kop als die rijke gast in Hannibal) of je de longen overhoudt van een 80jarige roker! |(

O-)
 
Schuren, polijsten, beitsen, belgom alu, caustic soda, zoutzuur, ongebluste kalk, kernreacties...

In de tijd dat je hier bezig bent met discussiëren had je em al 10x gepolijst kunnen hebben schat ik zo in!!! (LOL) :+

Wel een leuk item, maar die thuishobbyerei met allerlei gevaarlijke stoffen blijft heel link natuurlijk...
Gewoon een middagje gaan schuren en polijsten en Your the man! En je leeft als het goed is ook nog lang en gelukkig zonder dat naaste je niet meer herkent door de brandwonden (beetje zo'n kop als die rijke gast in Hannibal) of je de longen overhoudt van een 80jarige roker! |(

O-)

Is al helemaal klaar, discussie was onder werktijd |( :+

Euhm, duurde nu ongeveer 45 minuten om helemaal klaar te zijn. Dus ook hoogglans gepolijst.

Het voordeel van caustic soda is dat je geen krassen in het materiaal maakt en wat er niet in zit hoef je er ook niet uit te schuren.
 
ff een update:

CAUSTIC SODA :} :} :} :} :} :}

Dat werkt zo super. Heb het volgende gedaan:
- Oude wasbak gepakt, laag kokond heet water erin.
- Caustic Soda toegevoegd (klein beetje, reactie is zeer heftig)
- Delen 1 voor 1 in het bad gelegd, je weet echt niet wat je overkomt dan.
- Na +/- 30 seconden verwijderd en schhongespoeld met schoon water.
- Goed poetsen met Belgom, het glimt als een spiegel :} :} :}

Let op: Het is een vrij chemisch proces, ik deed het in de schuur en heb snel alles naar buiten gezet. De damp slaat ontzettend op je longen |(

Zal binnenkort een topic openen als ik het poedercoat werk terug heb, daar zal ik ook de kroonplaat ff posten.

Wat kan je doen met de restoplossing, kan dat naar het KCA depot gebracht worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan