Hoe goed is een TDM?

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Een vriend van me zoekt een TDM (ik begrijp het ook niet, wat de boer niet kent vreet 'ie niet waarschijnlijk). Iemand ervaring met een TDM 850 vanaf '97 tot 2001? Bijzondere zaken om op te letten bij aankoop, zwakke punten? En verder, ivm bpm bij invoer uit Duitsland: Wat was de nieuwprijs in bv. 1998 en 1999? Dank je wel voor de reacties.
 
Een kennis van mij had er een. Ik heb er toen even op gereden; zeer ontspannen en comfortabel. Schakelen ging wel erg klakkerig. Vervangingsdempers zijn volgens mij ook moeilijk te krijgen. Lijkt me een motor die nergens slecht in is en alle motorkarakters in zich heeft verenigd.
 
Een vriend van me zoekt een TDM (ik begrijp het ook niet, wat de boer niet kent vreet 'ie niet waarschijnlijk). Iemand ervaring met een TDM 850 vanaf '97 tot 2001? Bijzondere zaken om op te letten bij aankoop, zwakke punten? En verder, ivm bpm bij invoer uit Duitsland: Wat was de nieuwprijs in bv. 1998 en 1999? Dank je wel voor de reacties.
Ik begrijp het wel!!

Het is een beetje eigenwijs ontwerp, maar het is een heerlijke stuur (lees gum) fiets.
Ik heb er twee gehad en kan eigenlijk niet direkt zwakke punten ontdekken.
Het enige dat me voor de geest komt is dat bij sommige TDM's de koppeling wel eens slipt, maar dat is makkelijk te verhelpen.
De versnellingsbak 'klakt' flink bij het schakelen, maar dat hoort zo. Het blok staat bekent als zijnde zeer slijtvast en betrouwbaar.

In Duitsland of Belgie kopen is zeker een aanrader.
 
Het is een beetje eigenwijs ontwerp, maar het is een heerlijke stuur (lees gum) fiets.
Ik heb er twee gehad en kan eigenlijk niet direkt zwakke punten ontdekken.
Het enige dat me voor de geest komt is dat bij sommige TDM's de koppeling wel eens slipt, maar dat is makkelijk te verhelpen.
De versnellingsbak 'klakt' flink bij het schakelen, maar dat hoort zo. Het blok staat bekent als zijnde zeer slijtvast en betrouwbaar.

In Duitsland of Belgie kopen is zeker een aanrader.

:^

Zelf altijd wel één graag gewild; prima fietsen maar helaas erg prijzig in Nederland. Voor het prijsverschil met Duitsland/Belgie is importeren zeker de moeite waard!
 
Vervangingsdempers zijn volgens mij ook moeilijk te krijgen.
Dat valt wel mee. Voorbeeld:
tdm.jpg


Waar je wel op moet letten is dat je geen last hebt van irritante turbulentie/gebulder rond je hoofd op de snelweg, daar had ik met mijn 1.90 m wel last van, en ik heb gehoord dat daar wel meer mensen last van hadden.
 
Dat valt wel mee. Voorbeeld:
(Afbeelding)

Waar je wel op moet letten is dat je geen last hebt van irritante turbulentie/gebulder rond je hoofd op de snelweg, daar had ik met mijn 1.90 m wel last van, en ik heb gehoord dat daar wel meer mensen last van hadden.
Is prima op te lossen met MDI flip-up ruitje.

En dat van die uitlaten is niet waar. Er is zat.
 
Ik heb de mijnde vorig jaar gekocht in Belgenland. Prima fiets alleen wel veel turbulentie inderdaad.
 
Ik heb sinds juni dit jaar een TDM 850. Hij heeft een ton op de teller staan. Ik ben altijd een chopper gewend en ik vind het heerlijk om met een lichtere fiets te rijden. Omdat ik lange benen heb is het een lekkere hoge fiets voor mij. Wat ik ideaal vind aan mijn twee-bak is dat als ik het gas loslaat je motor gelijk een stuk snelheid kwijt raakt. Ideaal voor de flitspalen. Je moet daar wel van houden.

In januari heb ik mij Shadow VT 1100 ingeruild voor een tweede TDM met minder kilometers op de teller, met handvattenverwarming en een sportuitlaat. De vraagprijs voor een 1996 TDM, oude type 4750 euro bij een motorzaak.

Ik wil mijn groene TDM wel kwijt voor 3000 euro. Hoef je niet naar Duitsland.

MP
 
Ik snap het ook... rijdt prima en met mijn 2m02 zit ik ook nog eens perfect... :]

Kijk anders eens op deze site: www.tdm-trx.nl. Daar hebben ze info over de verschillende bouwjaren. Het nieuwe model is bv. in 1999 nog aangepast (koppeling, versnelling, dashboard)

En in 1999 was de nieuwprijs zo'n 9600 euro...
 
Een vriend van me zoekt een TDM (ik begrijp het ook niet, wat de boer niet kent vreet 'ie niet waarschijnlijk).

Zover ik van iedereen hoor is het een ideale fiets voor op belgisch asvalt.....(jawel, het bestaat, maar je moet wel goed zoeken tussen die gaten en stenen)

Met een TDM rij je op die belgisch hobbelwegen, alle Ducs, R1's en Gixxers het licht uit de ogen.
 
Mijn pa heeft een TDM850. Daar rij ik ook af en toe op. Het is een zeer fijne fiets, zit lekker, rijdt hard, geweldig makkelijk bochtjes racen....
Kortom, aanrader..
(wel de achtervering met de handige knop op de zwaarste stand zetten)
 
Lekker veel koppel bij lage toeren alleen met een beetje wind vind ik het geen fijn ding om mee te rijden.
 
M'n vriend heeft er gisteren een gekocht in Osnabruck. Ik heb 'm geholpen met het technische gedeelte. Het is een rode tdm, met koffers, nieuwe banden, 20000 km, hoge ruit, gekocht voor 5250 euro. Na invoer etc. staat 'ie op de weg voor ongeveer 6100 pleuro, voor zo'n prijs onvindbaar in NL. Lang leve Duitsland!
Een vriend van me zoekt een TDM (ik begrijp het ook niet, wat de boer niet kent vreet 'ie niet waarschijnlijk). Iemand ervaring met een TDM 850 vanaf '97 tot 2001? Bijzondere zaken om op te letten bij aankoop, zwakke punten? En verder, ivm bpm bij invoer uit Duitsland: Wat was de nieuwprijs in bv. 1998 en 1999? Dank je wel voor de reacties.
 
Prachtig een TDM! Ik zou er enorm graag eentje willen zodra ik me rijbewijs heb. Ik vindt ze wel erg duur, ook tweedehands. Ik zit nog steeds te denken aan een nieuwe Fazer 600 of een nieuwe CB600FS, of heeeeel misschien een beetje knappe goede tweedehands TDM.

Grootste probleem is een beetje de stalling bij mij. Heb al uitgevogeld dat de TDM vrij breed is, breder dan een Fazer/CB, en dat ding past volgens met net niet in de berging. Maar goed, maar 's proberen of ik kan proefrijden op dat ding zodra het zover is.

Qua techniek heb ik er niet zoveel verstand ervan, maar sommige zweren bij een 2-cylinder (TDM) anderen bij 4-cylinders (oa Fazer/CB) Ik kan niet zeggen wat nou beter is.
 
Prachtig een TDM! Ik zou er enorm graag eentje willen zodra ik me rijbewijs heb.
...

Ben zelf ook gelijk na het behalen van mijn rijbewijs op een TDM gaan rijden. Bevalt prima. In het begin wel even wennen, is toch heel wat anders als zo'n ER5-je van de rijschool. Of ie echt veel groter is weet ik niet. Lijkt ie in elk geval wel door de hoogte. Het kuipje kan het manouvreren (bv. in een deuropening) inderdaad ook wel wat lastiger maken en door het gebrek aan een middenbok heeft ie ook wat meer ruimte nodig. Maar ik zou het zeker proberen! Proefritje incl. proefstallen???

En Rob, is dat een TDM uit 2001? Dat lijkt dan zeker geen slechte deal...
 
Het is een TDM uit mei 2000. Ik vind hem trouwens juist erg smal; hij oogt groot...




Ben zelf ook gelijk na het behalen van mijn rijbewijs op een TDM gaan rijden. Bevalt prima. In het begin wel even wennen, is toch heel wat anders als zo'n ER5-je van de rijschool. Of ie echt veel groter is weet ik niet. Lijkt ie in elk geval wel door de hoogte. Het kuipje kan het manouvreren (bv. in een deuropening) inderdaad ook wel wat lastiger maken en door het gebrek aan een middenbok heeft ie ook wat meer ruimte nodig. Maar ik zou het zeker proberen! Proefritje incl. proefstallen???

En Rob, is dat een TDM uit 2001? Dat lijkt dan zeker geen slechte deal...
 
Bij m'n dealer is bij 3 van de 3 TDM's grote slijtage sporen te zien bij een nokkenas lager schaal :? . Volgens de monteur was dit een gevolg van te weinig smering.
 
Een vriend van me zoekt een TDM (ik begrijp het ook niet, wat de boer niet kent vreet 'ie niet waarschijnlijk). Iemand ervaring met een TDM 850 vanaf '97 tot 2001? Bijzondere zaken om op te letten bij aankoop, zwakke punten? En verder, ivm bpm bij invoer uit Duitsland: Wat was de nieuwprijs in bv. 1998 en 1999? Dank je wel voor de reacties.

Ik ga binnenkort naar Duitsland om een aantal TDM's te bekijken en hopelijk 1 te kopen. Heeft er nog iemand tips waar je specifiek op zou kunnen letten bij een TDM 850 '98? Alvast bedankt :}
 
Ik ga binnenkort naar Duitsland om een aantal TDM's te bekijken en hopelijk 1 te kopen. Heeft er nog iemand tips waar je specifiek op zou kunnen letten bij een TDM 850 '98? Alvast bedankt :}


Ik heb zelf een TDM uit 98, zilver en hij rijdt fantastisch!! :} ik meen dat de tdms iets rond de 21000 gulden zaten in '98 '99..
Als je gaat kijken, let goed of hij regelmatig loopt en geen gerammel vanuit het blok hoort..heeft vaak te maken met de nokkenas, is een bekend probleem bij de tdm, maar euh,
full
de mijne is te koop..kwil sportiever :]

muis
 
Ik zelf heb ondertss 58.000 km gereden met 2 verschillende TRX-en en 46.000km met een TDM900. Dus de zitpositie en rijgedrag van TDM ken ik wel en ook het motorblok ken ik vrij goed en kan het volgende er over zeggen :

Let op voor de 96'ers, die kunnen wel wat olie verbruiken (beide '96-er TRX'en hebben/hadden er last van). Gewoon regelmatig olie controleren....

Klakken van versnellingen is vrij normaal, is toch niet erg een beetje lawaai...

TDM stuurt heel goed :] , een ervaren motorrijder kan op bochtige wegen makkelijk een pk-kanon bijhouden of losrijden :P

Een goed afgesteld 850 blok is heel zuinig, ook bij sportief rijden (900blok is zo mogelijk nog zuiniger :9 )

Uitlaten zijn heel makkelijk te vinden, soms zijn er zelfs mooie 2ehandse uitlaten te vinden.

Remmen zjin goed, maar niet heel goed. Dit is makkelijk op te lossen door de remklauwen van een R1 (R6/Fazer/...) te monteren. Ze passen er rechtstreeks op. Effe motorslopen afbellen of gewoon kijken op de website van de TDM/TRXclub, staan op dit moment een stel te koop voor 240 Euro (denk ik)....

Gewoon kopen zo'n TDM, is werkelijk een 'alles-kunner' :)

Waarom niet ff kijken in België of er niet ergens een TDM900 te koop staat ?? *D , heel goede motorfiets en betrouwbaar :}


Greetz,

Bjorn

pst : op mijn website kan je actiefoto's vinden, zie je direct hoe goed zo'n TDM wel rijdt :] ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan