Hoe haal je meer vermogen uit je XT600?

Ander dempertje,luchtfilter....etc... 8-)

Welk dempertje? Welk luchtfilter? En wat is etc?

@ XRMANU Die TM carbu die daar staat, is dat wel een dubbele dan? En heeft zoiets veel meer effect dan een dyno set in je std carb?

Alvast bedankt.
 
Is bij wisselen van carburateur het niet altijd beter om hem op een dynojet testbank te zetten ?
 
[
@ XRMANU Die TM carbu die daar staat, is dat wel een dubbele dan? En heeft zoiets veel meer effect dan een dyno set in je std carb?

Die Mikuni zal een enkele zijn want bij doormeter staat "40"...een dyno set is een naald en sproeiers ed.Die Mikuni is een flatside en heeft een acceleratiepomp en daar zit het verschil.GASRESPONS heet dat }) Zo'n deftige carbu is wat een 1 cil 4t nodig heeft.Mede-waarom lopen die nieuwe 4t-en allemaal zo snel? Juist ja ...FCR en TMR carbs :}
 
klinkt allemaal wel goed, zou wel een kosten & baten willen zien...

Het kost best wel aardig geld,(hoeveel precies voor xt 600e??) zo'n accelratiepomp carb. lijkt me wel wat ,, kan dan schraler afstellen zonder dat je bij gasbij een hik krijgt , auto's hadden dit al jaren) en bij deellast loopt ie goedkoper !!
 
www.hells.de kan je prijzen vinden voor enkele flatslide carbs als ik me niet vergis.

Maar wat voor nut het heeft? Geweldige carb, motor blijft trekken maar ik moet de acceleratiepomp nog instellen, de gasnaald wat omhoog en de hoofdsproeier wat kleiner. Hieronder de vermogens uitdraai van een KLR650 van 1987 stock en met TM40 en replacement K&N filter

DAM%20demper_KN%20filter_TM40_155_25_vs_stock_CVK40_dj150-deel1.jpg

DAM%20demper_KN%20filter_TM40_155_25_vs_stock_CVK40_dj150-deel2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het kost best wel aardig geld,(hoeveel precies voor xt 600e??) zo'n accelratiepomp carb. lijkt me wel wat ,,

De meesten mensen verwachten wonderen van een andere demper en geven gauw 300 a 500 euro aan een uitlaatdemper of systeem.Meestal "vergeten" ze de carburatie dan nog aan te passen ook,waardoor je met die open demper soms minder ipv meer vermogen krijgt.Dan lijkt me die 290 euro voor die Mikuni niet overdreven.Voor het beste resulaat:snorkel weg,andere luchtfilter,open airbox ...Heb je nog centjes over: een goed uitlaat systeem of minstens de binnendemper verwijderen(als die er bij een XT in zit :? )zodat de motor zowel langs in- en uitlaatzijde kan "ademen"... :]
 
Heeft al dat mooie spul ook nadelen?
Ik weet van mijn "Puch" jaren terug dat opvoeren het blok aardig kan vernaggelen...
Houdt een XT al dat geweld wel uit?
 
Die procentuele vermogenstoename zit bij een XT en puchje wel anders. Bij een puchje kun je het vrij makkelijk meer dan verdubbelen. XT zijn maar een paar pk's meer op de 40. En volgens mij praten we hier nog niet over andere compressieverhoudingen en nokkenassen, dus met dit 'vrije ademen' verneuk je mijns inziens nog niks.
 
M'n vorige XR600's heb ik steeds deftig getuned: HRC kit,licht vliegwiel,in/uitlaat + cilinderkop aangepast etc, eerst 628 cc ,dan 640cc en het laatst 660cc.Met m'n 660 zat ik zeker aan 50 pk op 't achterwiel,een goede standaard XR600(niet afgeknepen)heeft er 36 a 38.Das een 30% meer ,nooit problemen gehad ,jaren HARD meegereden,wel steeds deftig opgewarmd en onderhouden *D

Dus die Jappen kunnen wel wat verdragen O-)
 
Heeft al dat mooie spul ook nadelen?
Ik weet van mijn "Puch" jaren terug dat opvoeren het blok aardig kan vernaggelen...
Houdt een XT al dat geweld wel uit?


Je mag die rommel die we brommer noemen nooit vergelijken met (professionele) motoren , de materialen zijn 100x beter dan heb ik nog niks gezegt over door ontwikkeling etc ......

Een XT is met 600 cc en 42 pk een heel relaxt blok , kan goed tegen moeilijke omstandigheden , heeft veel reserve ,, kan op slecht benzine lopen met karig onderhoud,, als je die marge verkleind omdat we in nl nooit slecht dan euro 95 tanken en veel dealers dure top olie gebruiken zou je wel meer eruit kunnen krijgen,, zeker als je toch nooit de zwae modder & klei in zou gaan......

Zou zelf wel zo'n wesco zuiger die de compressie verhoogt van 1 tot 8.2 naar bv 1 tot 10,5 willen monteren ,, andere nokken stage II , dan een K & N filter , uitzoeken welke demper beter is zonder dat je mot met de buurt en de wouten krijgt ,, kijken voor zo'n carb met accel pomp heb je toch wel meer vermogen zonder dat het een bokkig & zuipend
barrel heb ,,, maar als je puur voor het vermogen gaat neem dan zo'n Honda XR650 R die dingen hebben na een bepaald jaar 65 pk .......
 
Je mag die rommel die we brommer noemen nooit vergelijken met (professionele) motoren , de materialen zijn 100x beter dan heb ik nog niks gezegt over door ontwikkeling etc ......

Een XT is met 600 cc en 42 pk een heel relaxt blok , kan goed tegen moeilijke omstandigheden , heeft veel reserve ,, kan op slecht benzine lopen met karig onderhoud,, als je die marge verkleind omdat we in nl nooit slecht dan euro 95 tanken en veel dealers dure top olie gebruiken zou je wel meer eruit kunnen krijgen,, zeker als je toch nooit de zwae modder & klei in zou gaan......

Zou zelf wel zo'n wesco zuiger die de compressie verhoogt van 1 tot 8.2 naar bv 1 tot 10,5 willen monteren ,, andere nokken stage II , dan een K & N filter , uitzoeken welke demper beter is zonder dat je mot met de buurt en de wouten krijgt ,, kijken voor zo'n carb met accel pomp heb je toch wel meer vermogen zonder dat het een bokkig & zuipend
barrel heb ,,, maar als je puur voor het vermogen gaat neem dan zo'n Honda XR650 R die dingen hebben na een bepaald jaar 65 pk .......

Ik ga na mijn 25kw tijd ook in die richting klussen... En ooit zo'n xr650 lijkt me ook wel wat. Ik heb ook een xr500 staan, en die heeft met 41 pk en 126 kilo heel wat meer pit dan mn xt.. laat staan een 650 (123 kilo) Zou een plastic tank op een xt ook en hoop schelen in gewicht of merk je dat amper?
 
Die 65pk heeft een standaard XR650R nooit gehad hoor,de fabrieksopgave is steeds 61 pk (krukas)geweest(niet geknepen,europese versie),standaard uit de kist hebben ze in het echt 45 a 47 awpk das een 52/53 krukaspaarden.Deftig afgesteld met open airbox/filter en met aangepaste carb-setting maar met originele uitlaatsysteem en carb had mijn XR 51 awpk .Met de Mikuni TM40 en een race uitlaatsysteem(op standaard blok) heeft hij er nu 58 op het wiel.Met een HC zuiger of 680cc kit met hete nokkenassen is 65 a 70 pk mogelijk.De Monnier fabrieksfiets had er meer dan 80 op de krukas met z'n orig. 650cc :}
 
Ik ga na mijn 25kw tijd ook in die richting klussen... En ooit zo'n xr650 lijkt me ook wel wat. Ik heb ook een xr500 staan, en die heeft met 41 pk en 126 kilo heel wat meer pit dan mn xt.. laat staan een 650 (123 kilo) Zou een plastic tank op een xt ook en hoop schelen in gewicht of merk je dat amper?

Alleen de tank zal niet zoveel schelen op het totaalgewicht. Je kan ook veel gewicht besparen met een andere uitlaat, alu stuurtje, dashboard eraf, orginele koplamp & kap vervangen door zo'n klein crosslichtje. Maar het blijft natuurlijk een zwaar ding...
 
de xt die ik op de bank heb gezet groeide 2 pk na het monteren van een k&n filter en demper .
daarintegen is hij wel met 8 nm gegroeit.
onderin was de koppelcurve veel rechter en bleef langer aanhouden.
wat mij vaak bij testbankgrafieken dat het vaak in din gemeten word en jijst ik wil sae weten.
dan weet je ook zeker wat je op je achterwiel heb.
ook luchtdruk en luchtvochtigheid speelt een kleine rol met de meetwaardes maar die vind ik persoonlijk te vewaarlozen.
de air/fuel moet goed zijn en het koppel van een xt moet groeien daar is het naar mijn mening om te doen bij dit soort motoren.
 
de xt die ik op de bank heb gezet groeide 2 pk na het monteren van een k&n filter en demper .
daarintegen is hij wel met 8 nm gegroeit.
onderin was de koppelcurve veel rechter en bleef langer aanhouden.
wat mij vaak bij testbankgrafieken dat het vaak in din gemeten word en jijst ik wil sae weten.
dan weet je ook zeker wat je op je achterwiel heb.
ook luchtdruk en luchtvochtigheid speelt een kleine rol met de meetwaardes maar die vind ik persoonlijk te vewaarlozen.
de air/fuel moet goed zijn en het koppel van een xt moet groeien daar is het naar mijn mening om te doen bij dit soort motoren.

Was de "snorkel" weggehaald uit airbox bij die XT? Moet toch meer in zitten dan 2pk ?...maar idd 't is de koppelwaarde die je voelt sleuren...

M'n XR gaf 58 din pk en 56.3 SAE pk.De curves staan hier ergens...
 
Alleen de tank zal niet zoveel schelen op het totaalgewicht. Je kan ook veel gewicht besparen met een andere uitlaat, alu stuurtje, dashboard eraf, orginele koplamp & kap vervangen door zo'n klein crosslichtje. Maar het blijft natuurlijk een zwaar ding...

Het verbaast mij dan ook dat de XT660 twee dempers heeft,was een niet genoeg? 8-)
 
zo'n Honda XR 650 met 61 pk (ook goed) is wel super licht en dat komt niet alleen door een ontbreken van starter en daardoor lichter accu en dynamo
constructie zit ook een hoop in ,,,, en is een cross fiet pur sang terwijl een XT meer manieren heeft voor op de weg dan er naast......

Wat ik me wel af vraag Honda met die xr 650 als je goed onderhoud doet blijken ze dan met dit vermogen niet snel stuk te gaan,,, waarom is er geen kit voor de XT/TT die het zelfde doet ,,, tuurlijk kan je wel een andere zuiger en nokkenstok montereren maar zijn er ook complete set a la hrc je monteer dat en je weet dat je een bepaald vermogen heb mm die nieuwe 660 is met 48 pk ook geen pk pakhuis

vermogen is nu geen punt, zeker niet als je heelbetrouwbaar 175 pk uit een 1.300 cc haald is 325 cc per cilinder en 43 pk dus met 600 zou je fluitend 55 a 60 moeten kunen halen zonder 13.000 tmp extreme exotische techniek
 
die fabrieksopgave van 61 pk voor XR650 klopt dus niet ,zoals eerder gezegd,maar allez...(eerder 52 pk..) :Z

Een XR is geen crosser pur-sang maar eerder een (soft)enduro met kapaciteit tot competitiewerk:de 650 (net als de 600 vroeger)is voor de USA markt ontwikkeld meer bepaald voor de Baja's (woestijnraces),is minder geschikt voor technischer endurowerk (gewicht) maar dit lukt ook aardig ,hoor .Scott Summers was indertijd 6 /7 keer USA enduro kampioen met z'n XR met als concurentie menig 2T fabrieksteam :} .Is ook een ideale basis om een betrouwbare en snelle SM te maken.Hou je het vermogen bij een XR650 onder 60 awpk ,dan blijft hij z'n Honda betrouwbaarheid houden zonder veel meer extra onderhoud behalve wat extra achterbanden en kettingsets :P

Een XT moet met "wat werk" makkelijk en betrouwbaar 50 pk kunnen halen,meer moet ook kunnen ...

Ik ken de boring en slag van een XT niet maar dit vond ik bij Wiseco voor een 600cc Quad van Yam : gaat tot 675cc }) : http://users.pandora.be/Wiseco/wiseco12.htm#yamaha
 
Laatst bewerkt:
Bij kedo.com hebben ze ook wel zuigertjes en andere zooi om je XT te laten bloeien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan