Hoe hard wil jouw 25kw motor?

Hoezo zou dat? Je haalt misschien met een 25kw motor in zijn 5 wel 14.000 en in zijn 6 blijf je bij 9 steken, dan is hij in zijn 5 sterker en haal je dus in zijn 6 het toerental waar je het meeste vermogen hebt niet.

Ik begrijp de redenering niet dat je het toerental zou halen waar je het meeste vermogen hebt. Een 4 in lijn heeft op toerenbegrenzer meer power dan op alle toerentallen daaronder, en toch haal je in zijn 6 met 25kw de toerenbegrenzer niet, dus niet het toerengebied met het meeste vermogen.

Dat is juist de grap. Een 25kW motor heeft zijn meeste vermogen NIET bij de toerenbegrenzer. ;) En in lagere versnellingen kun je wel tot de toerenbegrenzer rijden omdat je dan nog niet zo snel gaat, en dus veel minder weerstand hebt. Maar als je in de hoogste versnelling zit dan komt er een punt waarop de kracht geleverd door de motor gelijk is aan de weerstandskracht. Dat punt is dan je topsnelheid. Logischerwijs is dat punt dan het punt waarop je het meeste vermogen hebt.
 
Dat is juist de grap. Een 25kW motor heeft zijn meeste vermogen NIET bij de toerenbegrenzer. ;) En in lagere versnellingen kun je wel tot de toerenbegrenzer rijden omdat je dan nog niet zo snel gaat, en dus veel minder weerstand hebt. Maar als je in de hoogste versnelling zit dan komt er een punt waarop de kracht geleverd door de motor gelijk is aan de weerstandskracht. Dat punt is dan je topsnelheid. Logischerwijs is dat punt dan het punt waarop je het meeste vermogen hebt.
Slaat werkelijk nergens op, logischerwijs is dat niet logisch.


Met de tankcamera gemonteerd een stukje rijden op mijn 25kw CB500. ... De topsnelheid die ik ermee gehaald heb is 150kmh, in de 5e versnelling. In de 6e versnelling rijdt hij langzamer omdat hij dan het vermogen mist.
 
@Sytze,
Geloof het nu maar. Het maximaal vermogen (koppel is eigenlijk de juiste term in dit geval) komt zeker niet vrij wanneer je op topsnelheid rijdt. Tijdens het gebied van maximaal koppel is de motor het krachtigste en reageert hij enorm goed op de gasreactie. Dat is dus het gebied waarop je zou moeten rijden tijdens het bochten nemen. Het kan (en zal) wel zijn dat je dit gebied niet meer haalt in hoogste versnelling tegen topsnelheid, maar dan rijd je dus idd niet meer op maximaal koppel. Deze "wet" is geldig op elke soort motor, hoe klein of groot het vermogen ook is.
 
Slaat werkelijk nergens op, logischerwijs is dat niet logisch.


Ik vind het best logisch eigenlijk :$ Je rijdt op topsnelheid als de totale kracht op je motor 0 is (definitie). Dus de weerstand even groot is als de kracht van de motor. Eens?
Dan zou je toch zeggen dat dit zo is wanneer je motor het maximale vermogen levert? Als je dan in de hoogste versnelling zit, dan ga je een of ander toerental draaien, en hier kom je niet boven uit. Eens? Dan is dit toch de topsnelheid?

@Sytze,
Geloof het nu maar. Het maximaal vermogen (koppel is eigenlijk de juiste term in dit geval) komt zeker niet vrij wanneer je op topsnelheid rijdt. Tijdens het gebied van maximaal koppel is de motor het krachtigste en reageert hij enorm goed op de gasreactie. Dat is dus het gebied waarop je zou moeten rijden tijdens het bochten nemen. Het kan (en zal) wel zijn dat je dit gebied niet meer haalt in hoogste versnelling tegen topsnelheid, maar dan rijd je dus idd niet meer op maximaal koppel. Deze "wet" is geldig op elke soort motor, hoe klein of groot het vermogen ook is.

Daar ben ik het mee eens :Y Maar wat is precies je punt? Het dik gedrukte gedeelte snap ik niet helemaal. :$
 
heeft er iemand een uitdraai van zijn 25kw waarop een topsnelheid te zien is van 200(of nog meer?)??

Yep, 25kW uitdraai op gas, stond erbij, dus vermogen was echt 25kW, en heb 201 in Duitsland op de teller gehad.
Echte km's weet ik niet. Bij 130 km/h rijdt hij 123 echte km's. Dus 180-185 op top?

Ooh en je moet ook niet een CB500 vergelijken met een CBR600F.
 
Laatst bewerkt:
Yep, 25kW uitdraai op gas, stond erbij, dus vermogen was echt 25kW, en heb 201 in Duitsland op de teller gehad.
Echte km's weet ik niet. Bij 130 km/h rijdt hij 123 echte km's. Dus 180-185 op top?

Ooh en je moet ook niet een CB500 vergelijken met een CBR600F.
dat laatste snap ik, maar ik heb zelf een zxr400 en tot 130 trekt ie vlot op, naar 140 is al langzamer en naar 150 duurt echt eeuwen..

daarom vind ik het zo raar dat andere, zelfs de ''cb'tjes'' vlot tot 160-170 gaan.

heb je ook de topsnelheid gemeten bij die uitdraai?
 
Yep, 25kW uitdraai op gas, stond erbij, dus vermogen was echt 25kW, en heb 201 in Duitsland op de teller gehad.
Echte km's weet ik niet. Bij 130 km/h rijdt hij 123 echte km's. Dus 180-185 op top?

Ooh en je moet ook niet een CB500 vergelijken met een CBR600F.

Waarom niet? De CBR600F is 8kg zwaarder dan de CB500. De CBR600F heeft wel een betere stroomlijn.

Vermogen=vermogen, klaar. Wat voor frame je om zo'n blok heen bouwt maakt verder niet uit. Alleen gewicht is dan een interessante variabele. Een loeierzware motor met 25kW zal een stuk minder pit hebben dan een 100kg lichtgewicht met 25kW.

Omdat de CB500 en de CBR600F even zwaar zijn (ongeveer, CBR600F is dus iets zwaarder) moeten ze met 25kW dus ook ongeveer even snel gaan. En als de topsnelheid van een CB500 190 km/h is (wss echte km's) dan kan een 25kW motor dus echt geen 185 km/h als top hebben. De CB500 heeft 43kW dus de conclusie is snel getrokken.

Ik denk dat de topsnelheid van 25kW motoren 160 km/h is, en dat alleen als je plat op de tank gaat. Als je rechtop blijft zitten misschien 145 km/h... (echte km's).
 
Laatst bewerkt:
Mijn Honda FMX '06 25kw-er(andere cdi) rijdt onder normale omstandigheden(geen tegenwind etc.) redelijk snel door naar de 160km/h en dan houdt het op.
Hierbij bleef ik gewoon rechtop zitten(ondanks dat ik er bijna af wapperde door de windXD).
Ik had verwacht dattie bij 110/120 wel zou stoppen maar het valt mee dus.

Één zuchtje tegenwind en van die 160km/h blijft trouwens niet veel over en vanaf de 120km/h rijdt het al niet meer chill.

Gelukkig hoef ik er nooit mee de snelweg op:)
 
Laatst bewerkt:
mijn rs 125 nooit harder als 150 mee durven rijden:P dus ik weet zijn max top nog niet.
Zal het is een x proberen als het niet al te hard waait.
 
Waarom niet? De CBR600F is 8kg zwaarder dan de CB500. De CBR600F heeft wel een betere stroomlijn.

Vermogen=vermogen, klaar. Wat voor frame je om zo'n blok heen bouwt maakt verder niet uit. Alleen gewicht is dan een interessante variabele. Een loeierzware motor met 25kW zal een stuk minder pit hebben dan een 100kg lichtgewicht met 25kW.

Omdat de CB500 en de CBR600F even zwaar zijn (ongeveer, CBR600F is dus iets zwaarder) moeten ze met 25kW dus ook ongeveer even snel gaan. En als de topsnelheid van een CB500 190 km/h is (wss echte km's) dan kan een 25kW motor dus echt geen 185 km/h als top hebben. De CB500 heeft 43kW dus de conclusie is snel getrokken.

Ik denk dat de topsnelheid van 25kW motoren 160 km/h is, en dat alleen als je plat op de tank gaat. Als je rechtop blijft zitten misschien 145 km/h... (echte km's).

Hoe te verklaren? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat mijn CBR600F met 25.5kW 201 op de teller gaat. En dat is niet 160 echte km/s. Daarnaast ben ik nog eens 95kg dus met een lichter persoon kan het nog sneller. Tot de 160 gaat snel, tot 180 redelijk vlot, na 185 langzaam naar de 200 gegaan. Je kan zeggen wat je wilt maar het is gewoon een feit, 25.5kW uitdraai, ik stond erbij, en ik was er ook bij toen ik 201 reed.

Ik was toen met 2 andere motoren, toen ik op mijn topsnelheid kwam werd ik langzaam voorbij gereden door 1 van die 2 andere motoren, die had 199 op gps, dus ik gok dat ik op 185gps zit. Volgende keer in Duitsland meet ik het wel met me garmin.
 
dat laatste snap ik, maar ik heb zelf een zxr400 en tot 130 trekt ie vlot op, naar 140 is al langzamer en naar 150 duurt echt eeuwen..

daarom vind ik het zo raar dat andere, zelfs de ''cb'tjes'' vlot tot 160-170 gaan.

heb je ook de topsnelheid gemeten bij die uitdraai?

Dat lijkt me echt te langzaam voor 25kW, heb je een uitdraai?
Topsnelheid is niet gemeten, lijkt me ook niet echt accuraat op een testbank.
 
Hoe te verklaren? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat mijn CBR600F met 25.5kW 201 op de teller gaat. En dat is niet 160 echte km/s. Daarnaast ben ik nog eens 95kg dus met een lichter persoon kan het nog sneller. Tot de 160 gaat snel, tot 180 redelijk vlot, na 185 langzaam naar de 200 gegaan. Je kan zeggen wat je wilt maar het is gewoon een feit, 25.5kW uitdraai, ik stond erbij, en ik was er ook bij toen ik 201 reed.

Ik was toen met 2 andere motoren, toen ik op mijn topsnelheid kwam werd ik langzaam voorbij gereden door 1 van die 2 andere motoren, die had 199 op gps, dus ik gok dat ik op 185gps zit. Volgende keer in Duitsland meet ik het wel met me garmin.

Ik ben 88kg en ik heb ook op een CBR600F 25kW gereden. Ik had ook de uitdraai. En ik heb 170 km/h gehaald met wind mee en heuveltje af en compleet in elkaar gedoken (racehouding). In normale omstandigheden haalde ik 160 km/h op de teller.

Als jij op 185gps zit dan heb je wss iets in de buurt van 40-43kW, dat klopt ook met de gegevens van andere motoren en hun topsnelheid. 185gps bij 25kW met een vent van 95kg kan gewoon echt niet.....maar misschien moet je het gewoon navragen bij een specialist, zoals bij de monteurs van je dealer. Die weten alles van vermogen en snelheden schat ik in, dus die kunnen je vertellen dat het wss onmogelijk is.
 
140km/h is wel een beetje het maximum als je motor 25kW heeft.
Gaat ie 200km/h dan klopt er iets niet bij de 25kW ombouw of
je komt net van een berg afrollen.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het mee eens :Y Maar wat is precies je punt? Het dik gedrukte gedeelte snap ik niet helemaal. :$
Dat dikgedrukte is nou juist precies cruciaal voor het punt.

Stel:
1 Een koppelkromme is oplopend, dat wil zeggen, hoe meer toeren hoe meer koppel.
2 De motor komt in zijn 6e versnelling niet tot de toerenbegrenzer
3 De motor kan in zijn 5e versnelling wél in toeren door blijven klimmen voorbij het zwakkere koppelgebied en dus lànger de luchtweerstand overwinnen.

Dat resulteert in een punt in de 5e versnelling waarin de uiteindelijke kracht 0 is, op een hogere snelheid én hogere toeren (meer koppel en pk) dan in de 6e versnelling.

Je mag me geloven of niet.
 
Dat dikgedrukte is nou juist precies cruciaal voor het punt.

Stel:
1 Een koppelkromme is oplopend, dat wil zeggen, hoe meer toeren hoe meer koppel.
2 De motor komt in zijn 6e versnelling niet tot de toerenbegrenzer
3 De motor kan in zijn 5e versnelling wél in toeren door blijven klimmen voorbij het zwakkere koppelgebied en dus lànger de luchtweerstand overwinnen.

Dat resulteert in een punt in de 5e versnelling waarin de uiteindelijke kracht 0 is, op een hogere snelheid én hogere toeren (meer koppel en pk) dan in de 6e versnelling.

Je mag me geloven of niet.

Op die fiets. Ja helemaal mee eens. Zo had ik er nog niet aan gedacht, ik dacht dat koppel altijd afneemt met toeren.
 
140km/h is wel een beetje het maximum als je motor 25kW heeft.
Gaat ie 200km/h dan klopt er iets niet bij de 25kW ombouw of
je komt net van een berg afrollen.

140km/h? Dacht het niet. Als dat is wat hij haalt moet je even terug naar de dealer. Een motorscooter met 15 pk haalt de 120 zelfs. En dan zou jij met 34 pk de 140 net halen?
 
Ik ben 88kg en ik heb ook op een CBR600F 25kW gereden. Ik had ook de uitdraai. En ik heb 170 km/h gehaald met wind mee en heuveltje af en compleet in elkaar gedoken (racehouding). In normale omstandigheden haalde ik 160 km/h op de teller.

Als jij op 185gps zit dan heb je wss iets in de buurt van 40-43kW, dat klopt ook met de gegevens van andere motoren en hun topsnelheid. 185gps bij 25kW met een vent van 95kg kan gewoon echt niet.....maar misschien moet je het gewoon navragen bij een specialist, zoals bij de monteurs van je dealer. Die weten alles van vermogen en snelheden schat ik in, dus die kunnen je vertellen dat het wss onmogelijk is.

Hmmm apart. Die van mij is op het gas begrenst. Misschien dat als je lekker aan het gas trekt hij op de 1 of andere manier de schroef verder drukt en dus meer gas kan geven? Ik blijf erbij dat het wel kan iig. Anders loop ik toe te geven dat ik meer vermogen heb en dus onverzekerd ben ;) :P
 
Hmmm apart. Die van mij is op het gas begrenst. Misschien dat als je lekker aan het gas trekt hij op de 1 of andere manier de schroef verder drukt en dus meer gas kan geven? Ik blijf erbij dat het wel kan iig. Anders loop ik toe te geven dat ik meer vermogen heb en dus onverzekerd ben ;) :P


Ik denk niet dat je zo'n harde schroef terug kan drukken met flink gassen....maar, zoals gezegd, als jij redelijk easy op 200 km/h op de teller komt met 95kg kun je echt geen 25kW hebben :P Ik zou het gewoon ff navragen bij je dealer, dan weet je het zeker en advies kost niks!
 
Ik denk niet dat je zo'n harde schroef terug kan drukken met flink gassen....maar, zoals gezegd, als jij redelijk easy op 200 km/h op de teller komt met 95kg kun je echt geen 25kW hebben :P Ik zou het gewoon ff navragen bij je dealer, dan weet je het zeker en advies kost niks!

Is niet zo'n bijzonder schroef hoor. Gewoon een normaal schroefje in de rechterkant van het plastic plaatje. Zit dus maar aan 1 kant erin, de andere kant zit los, dus misschien dat hij een klein beetje mee buigt in het plastic.
Als ik het zeker wil weten moet ik hem op de bank zetten, dat is niet gratis, heb ik niet zoveel zin in dus. :P Ik ben tevreden met hoe hij is. Alle vertrouwen in dat hij 25kW is. Gas uitslag/max. pk bij 6500 toeren komt overeen. 0-100 snelheid klopt. Prima bewijs voor mij. :)
 
Is niet zo'n bijzonder schroef hoor. Gewoon een normaal schroefje in de rechterkant van het plastic plaatje. Zit dus maar aan 1 kant erin, de andere kant zit los, dus misschien dat hij een klein beetje mee buigt in het plastic.
Als ik het zeker wil weten moet ik hem op de bank zetten, dat is niet gratis, heb ik niet zoveel zin in dus. :P Ik ben tevreden met hoe hij is. Alle vertrouwen in dat hij 25kW is. Gas uitslag/max. pk bij 6500 toeren komt overeen. 0-100 snelheid klopt. Prima bewijs voor mij. :)

Vast een minibike waardoor je veel minder last hebt van luchtweerstand :Y
 
Met mijn Bandit 600 kon ik ruim 160KM/h.. nu sinds twee weken een V-Strom 1000 ook op 25KW en ik haal nog maar net de 140 (130 werkelijke snelheid). Echt geen één KM/h gaat die harder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan