Hoezo zou dat? Je haalt misschien met een 25kw motor in zijn 5 wel 14.000 en in zijn 6 blijf je bij 9 steken, dan is hij in zijn 5 sterker en haal je dus in zijn 6 het toerental waar je het meeste vermogen hebt niet.
Ik begrijp de redenering niet dat je het toerental zou halen waar je het meeste vermogen hebt. Een 4 in lijn heeft op toerenbegrenzer meer power dan op alle toerentallen daaronder, en toch haal je in zijn 6 met 25kw de toerenbegrenzer niet, dus niet het toerengebied met het meeste vermogen.
Dat is juist de grap. Een 25kW motor heeft zijn meeste vermogen NIET bij de toerenbegrenzer. En in lagere versnellingen kun je wel tot de toerenbegrenzer rijden omdat je dan nog niet zo snel gaat, en dus veel minder weerstand hebt. Maar als je in de hoogste versnelling zit dan komt er een punt waarop de kracht geleverd door de motor gelijk is aan de weerstandskracht. Dat punt is dan je topsnelheid. Logischerwijs is dat punt dan het punt waarop je het meeste vermogen hebt.