Hoe herken ik een schademotor?

Suzuki Bandit - bj.2002 - 5000km - 3250 euri

  • km-stand kan niet kloppen

    Stemmen: 0 0,0%
  • Zal wel een schade-gevalletje zijn

    Stemmen: 0 0,0%
  • Deze stinkt

    Stemmen: 3 60,0%
  • Kan best hoor

    Stemmen: 1 20,0%
  • Reeele prijs

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ophalen die hap

    Stemmen: 0 0,0%
  • zou um laten staan

    Stemmen: 0 0,0%
  • ai ai ai ai ai je brandt je vingers

    Stemmen: 1 20,0%

  • Totaal aantal stemmen
    5

Ollie Mase

MF'er
22 mrt 2006
213
0
Het limburgse land
De vraag is dus: Hoe herken je een schademotor ?

Natuurlijk is het heel moeilijk aan te geven. Aangezien ik een leek ben op het gebied van motors sta ik dus naar een motor te kijken zo van :" Oh ja, hij is inderdaad mooi gepoetst" en kan er verder geen zinnig woord over zeggen.

Hoe moet ik nu een motor beoordelen ? Prijs - bouwjaar - km0swtand -verhouding kan ik natuurlijk wel een beetje aanvoelen.

Wat zeggen jullie bijvoorbeeld van een Suzuki Bandit - bj. 2002 - 5000 km - 3250 euri ?

Ik vind het maar moeilijk hoor.
 

crimlin

MF'er
2 sep 2003
131
0
Amsterdam
Ik koop ook wel eens en ben helemaal geen techneut op motorgebied. Ik let o.a. op de volgende dingen:

[*] is het balhoofd in orde (speling, ziet het er goed uit)
[*] is de ophanging van het instrumentenpaneel in orde (origineel)
[*] is de radiateur origineel
[*] (al dan niet verklaarbare) schade's op het frame zelf
[*] clipons beschadigd of vervangen
[*] spiegels en richtingaanwijzers(als ie omvalt zijn dit de dingen die breken of schade hebben)
[*] ruikt de motor goed als ie loopt
[*] stationair draaien met koppeling ingeknepen en los moet hetzelfde klinken
[*] keerringen op de upside-down voorvork (wellicht niet bij jou het geval)
[*] is de lak origineel

Wellicht is het niet allemaal 100% correct of volledig, ik probeer met leken-verstand een eind te komen :)
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.849
2
38
Onder een steen
Maak er eens een proefrit op en voel of het nog goed rijdt. Niet trillen, niet afwijken als je het stuur loslaat.

Kijk naar de stepjes (beschadigingen), of bouten vaak zijn losgedraaid, of de binnenkant van de topkuip scheurtjes vertoond.

Check het kenteken anders eens. Bellen naar de rdw bijvoorbeeld.
 

Juupke

MF veteraan
21 sep 2004
1.650
0
37
Gronsveld
Bezoek site
Op het balhoofd zit een aanslag die je stuuruitslag beperkt. Meestal is deze bij een schade motor beschadigd.

Maar een goed opgeknapte schademotor is niet slechter als eentje zonder schade.

Bij een bandit maakt de kilometerstand trouwens niet zoveel uit voor de prijs ze gaan namelijk toch niet kapot :P . Maar voor dat bouwjaar is deze bandit wel erg goedkoop, normaal betaal je toch een 1000 euro meer.
 

pork

MF veteraan
21 okt 2005
1.601
0
32
Vr'veen
www.motor-forum.nl
2006 zitten ze rond de 7000 euro
1998 rond de 3000 euro
2002... ga maar na... zou hem eerder schatten bij een prijs van 4000 / 5000 euro...

Maarja, kun je van afstand natuurlijk niet zeggen als die schade heeft gehad.
Misschien heeft eigenaar wel heel lang te koop en nu MOET hij er van af...
of of of
Luister eerst naar verhaal verkoper, misschien krijg je dan meer / minder
vertrouwen in de prijs en kilometerstand :)

edit: ik praat over de 600 :)
 

Koentjuh

MF veteraan
3 aug 2005
2.185
2
35
Gewoon aan de betreffende motor vragen: "Hé jij daar, ben jij een schade motor?"
 

SVN

MF veteraan
25 sep 2005
2.358
0
48
Flevoland
www.svn-systems.nl
404 | RDW

vul het kenteken in en kijk hoelang deze persoon de motor in bezit heeft...

erg kort ? misschien een problemen bak die hij graag kwijt wil
of een koper/verkoper (beter bekend als handelaar ?) die snel geld wil verdienen door schade shit te kopen en op te knappen.....

Grtzzz Simon. 8-)

[typ foutjes ff ......]
 
Laatst bewerkt: