volgens mij wil je weten wat het ongeveer kost om motor te rijden, niet? nou dat is vrij simpel. meer dan auto rijden. je wegenbelasting en verbruik zijn lager, maar de rest is hoger.
bij de gem. straat auto, zeg een peugeot 205, kunnen je banden bijv echt onwijs lang mee. die zijn namelijk van een veel hardere compound omdat je er a) toch 4 hebt en b) meer rubber op de weg, dus je bent voor je grip veel minder van de compound afhankelijk. een setje nieuwe sport/tour banden voor de motor kost al gauw 300+ euro en daar rij je misschien 10.000 km mee.
en zo is het eigenlijk met alle andere dingen ook. de grote ingrepen zijn duur, een setje remschijven kost bijv al gauw 500 euro, en als je ketting vervangen moet worden vervang je ook gelijk je tandwielen (zijn op elkaar ingesleten) dus ja, dat zijn best grote uitgaven.
maar.... als je een goed onderhouden fiets (kan qua jaren best wat ouder zijn) koopt kun je ook net zo goed een paar jaar rijden en misschien alleen wat olie (+/-20 euro per liter),lucht- en oliefilters (ook niet de échte bedragen) en een setje banden hoeven kopen. owja en ik vergeet kettingspray.
hmmm maar nu heb ik het tóch weer over variabele kosten.
nou ja, kijk maar misschien heb je d'r toch wat aan.