Zolang er motoren zijn en benzine nog verkrijgbaar zal dit blijven gebeuren.
Ja en nee.
De motor mag niet meer dB maken dan wat op de typegoedkeuring staat vermeerderd met 2 dB, dus voor de meeste motoren zo'n 82+2 dB. In Nederland is dat voldoende, een E-keur is niet verplicht. Al heb je zelf iets gemaakt of de uitlaat van een VW-Golf aan de motor hangen, als er geen scherpe onderdelen aan zitten, de uitlaat over de volle lengte gasdicht is en je niet meer dan 84 dB produceert is er NIETS aan de hand.
Maar . . . . In Duitsland is dat anders.
Als je daar rijdt met een nette uitlaat die niet meer dan 84 dB produceert, maar die pijp is niet voorzien van E-keur kun je TOCH een bekeuring krijgen. Vraag me niet waarom, want in feite doe je niets fout, maar het feit dat er geen E-keur op staat is bij onze Oosterburen voldoende voor een prent.
Wel vreemd dat een uitlaat met een E-keur dan nog veel te veel lawaai maakt. Dan is dat E-keur dus helemaal niets waard. Al weet ik wel dat het een E-keur is voor een motoren waarvoor dit is getest en montage op een andere motor kan resulteren in meer geluidsproductie, maar dan nog.
Waarom hechten de Duisters er dan zoveel waarde aan. Het blijkt totaal geen garantie voor een legaal geluid, net zo min als een uitlaat zonder E-keur ook niet zomaar betekent dat de uitlaat teveel geluid maakt.
Beetje misleidend dan. Koop je een uitlaat met E-keur in de veronderstelling dat je er legaal Duitsland mee in mag, heb je nog niets...
Nou ja, voor de liefhebber die niet binnen de geluidsgrens wilt blijven . . . een mooie Laser Extreme GP te koop.