Hoe kom ik de bocht door

Fran_thuis

MF'er
5 mei 2003
231
0
Leidschendam
Heb nu 2 dagen gereden op mijn Honda VT 600 en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik de bocht door moet. Niet lachen, zal proberen het te beschrijven.

Rem ik tijdig voor de 90 graden bocht en ga ik in een slakkegangetje de bocht door dan STUUR ik.

Heb ik door dat ik iets te hard ga om 90 graden te maken, dan duw ik de motor van me af.

Ook heb ik regelmatig het idee dat mijn stepje bijna de grond raakt.

Beste mensen, wat doe ik verkeerd? Graag wil ik het onder de knie krijgen en zoek eigenlijk iets van een "vro"-dag voor Shadow rijders? Wie heeft er tips, adviezen etc.

Tnx
 
Heb nu 2 dagen gereden op mijn Honda VT 600 en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik de bocht door moet. Niet lachen, zal proberen het te beschrijven.

Rem ik tijdig voor de 90 graden bocht en ga ik in een slakkegangetje de bocht door dan STUUR ik.

Heb ik door dat ik iets te hard ga om 90 graden te maken, dan duw ik de motor van me af.

Ook heb ik regelmatig het idee dat mijn stepje bijna de grond raakt.

Beste mensen, wat doe ik verkeerd? Graag wil ik het onder de knie krijgen en zoek eigenlijk iets van een "vro"-dag voor Shadow rijders? Wie heeft er tips, adviezen etc.

Tnx
Choppers laten zich inderdaad wat moeilijker de scherpe bochtjes doorsturen. Zeker als je weinig ruimte hebt, maar dan STUUR je ook echt.
Steppie aan de grond is geen probleem, doe ik regelmatig. Daar zijn ze trouwens ook op gemaakt, ze kunnen nl. omhoogklappen en er zitten slijtboutjes onder.
Wat bedoel je met 'van je af duwen'?
 
de motor in de juiste versnelling, hangt natuurlijk van de bocht af.
en niet te laag in de toeren door de bocht gaan, dan stuurt het ook makelijker de bocht uit,en proberen de bocht vooruit te kijken(dan vlak voor je voorwiel). en beter langzaam de bocht in,en er snel uit,als snel de bocht in en er niet uit.
 
Steppie aan de grond is geen probleem, doe ik regelmatig. Daar zijn ze trouwens ook op gemaakt, ze kunnen nl. omhoogklappen en er zitten slijtboutjes onder.
Wat bedoel je met 'van je af duwen'?

Ik ben zo bang dat als de step de grond raakt, ik over de kop ga of zoiets, minimaal een kant op ga die ik niet wil.

Met van me af duwen bedoel ik bijv. in een bocht naar rechts, duw ik de motor naar rechts en zelf ga ik tegengesteld hangen met het bovenlichaam.

Fijn dat je hebt gereageerd.
 
de motor in de juiste versnelling, hangt natuurlijk van de bocht af.
en niet te laag in de toeren door de bocht gaan, dan stuurt het ook makelijker de bocht uit,en proberen de bocht vooruit te kijken(dan vlak voor je voorwiel). en beter langzaam de bocht in,en er snel uit,als snel de bocht in en er niet uit.

Tnx. Ik denk eerlijk gezegd dat ik de bocht te hard inga. Zeker als ik achter iemand aan rijd die geen shadow heeft. Zie dat er niet wordt teruggeschakeld en niet wordt geremd. Ik denk dan: "O, hij gaat er zo doorheen" (dus ik ook). Niet dus, ik moet remmen en terugschakelen.

Met de kijktechniek ben ik bekend.
 
Op zondag 11 mei 2003 22:42 schreef Fran_thuis het volgende:Ik ben zo bang dat als de step de grond raakt, ik over de kop ga of zoiets, minimaal een kant op ga die ik niet wil.
Hoef je niet bang voor te zijn. Denk dat dat alleen gebeurt als je steppie een obstakel tegenkomt, zoals de hoek van een stoeprandje.
Als ik het zo hoor, denk ik dat je eerder denkt dat je omvalt, dan dat je met je steppie de grond raakt. Misschien om een idee te krijgen hoe schuin hij kan voordat de steppie de grond raakt, samen met iemand de motor bij stilstand schuin houden. Zorg wel dat je genoeg spierballen bij de hand hebt ;)
Met van me af duwen bedoel ik bijv. in een bocht naar rechts, duw ik de motor naar rechts en zelf ga ik tegengesteld hangen met het bovenlichaam.
Niet gaan tegenhangen, heb ik in het begin ook wel eens last van gehad. Maar dat verdwijnt eigenlijk op het moment dat je de bocht goed doorkijkt zoals MadPete zegt.
Fijn dat je hebt gereageerd.
No problemo
 
Op zondag 11 mei 2003 22:42 schreef Fran_thuis het volgende:Ik ben zo bang dat als de step de grond raakt, ik over de kop ga of zoiets, minimaal een kant op ga die ik niet wil.
Ik heb vrijdag mijn step aan de grond gehad in een rotonde die ik iets te vlot nam. Op zich niet zo erg, mijn step schraapte heel even op de grond, maar die (zoals The Zoo ook zei, enne Zoo en ik zijn gekloond: zelfde motor, zelfde voornaam, zelfs de km-stand bij aanschaf van de motor was vrijwel identiek) schraapte even over de grond en klapte omhoog maar mijn motor ging gewoon de kant op die ik wilde. Gewoon blijven kijken waar je naar toe wilt.
Juist als je schrikt kunnen er onverwachte dingen gebeuren.

Met van me af duwen bedoel ik bijv. in een bocht naar rechts, duw ik de motor naar rechts en zelf ga ik tegengesteld hangen met het bovenlichaam.
Als het goed is heb je tijdens je rijles de bijzondere verrichting "3 cirkels" tot in den treure geoefend. Dan leer je toch je motor afschuinen om binnen het "kamertje" te blijven. Als ik begrijp wat je schrijft, doe je het exact op die manier. Misschien lijkt het wat vreemd, omdat je tijdens de lessen meestal linksom oefent, maar mij lijkt het gewoon ok.

Gewoon je bijzondere verrichtingen blijven oefenen op een stille parkeerplaats of industrie terrein. Dan leer je je eigen motor goed kennen en worden korte bochtjes steeds leuker }) .

Maar inderdaad, beter langzaam een bocht in en snel eruit, dan te snel de bocht in en uit de richting geraken.
 
Tnx. Ik denk eerlijk gezegd dat ik de bocht te hard inga. Zeker als ik achter iemand aan rijd die geen shadow heeft. Zie dat er niet wordt teruggeschakeld en niet wordt geremd. Ik denk dan: "O, hij gaat er zo doorheen" (dus ik ook). Niet dus, ik moet remmen en terugschakelen.

Met de kijktechniek ben ik bekend.
Jij ziet die bocht, jij schat hem in en zo hard moet je er door heengaan (tenzij je verkeert inschat natuurlijk). Niet proberen net zo hard doorheen te gaan als je voorganger. Je weet wat je kunt, en naarmate je rijervaring opdoet, zul je ook harder door bochten heen kunnen.

Schakelen verschilt per motor, dus wat dat kun je ook beter niet richten op je voorganger. Ik heb een tijdje op een Kawa EN 500 gereden, die had 6 versnellingen, mijn huidige Shadow heeft er maar 5. Das zo een groot verschil!!! En dan heb ik nog niet eens vergeleken met een race of tourmotor (doe ik ook niet, want dat ken ik ook niet :+ )
 
Heb ik nog een leuke anecdote voor je.
Ging rijden met een maat achterop, die zelf zijn motorrijbewijs al had. Tourtochtje met de lokale motorclub. Hij had aan mij gevraag of ik al eens een steppie aan de grond had gezet, want dat kan ook met choppers. Ikkuh: Oh, dat wist ik niet.
Wij rijden (hij dus achterop in de wetenschap, dat ik nog nooit een steppie op de grond had gezet). Moeten we op een gegeven moment een rijksweg oversteken en dan de parallelweg opdraaien. Ik steek over: oeps die auto is dichterbij dan ik had verwacht, dus ik geef gas bij om op tijd de weg over te zijn. Gevolg: best hard die parallelweg op moet draaien, steppie aan de grond. Niets gebeurt verder, maar wel ff geschrokken. Mijn maat helemaal, want zo had ik de grond nog nooit geraakt, andere moment doe ik het met hem achterop })

Ik schrik trouwens nog altijd wel licht, zeker als ik het niet verwacht. Maar ondertussen trek ik automatisch me voet op als het gebeurt.

PS: Ik klink misschien als een ervaren motorrijder, maar dat ben ik zeker niet.
 
Gaan we een keertje ergens oefenen ???

Bedankt voor de steun.
Ik ben als nieuwe opstapper gewoon een grote schijtzak en errug onzeker.
Rijbewijs in 1994 gehaald en de bijzondere verrichtingen destijds niet met een shadow gedaan. Is toch anders.

Ik ga mn mandje opzoeken en tnx heren.
 
Tnx. Ik denk eerlijk gezegd dat ik de bocht te hard inga. Zeker als ik achter iemand aan rijd die geen shadow heeft. Zie dat er niet wordt teruggeschakeld en niet wordt geremd. Ik denk dan: "O, hij gaat er zo doorheen" (dus ik ook). Niet dus, ik moet remmen en terugschakelen.

Je rijdt toch niet constant achter iemand aan? Of rij je alleen toerritten mee en nooit alleen?
Dus moet je leren zelf bochten (goed) in te schatten en zeker niet kijken of je voorganger wel/niet schakelt. Bovendien kijk je dan niet de bocht door (waar je heen wilt), maar naar het midden van de weg (en daar wil je niet naar toe).

Gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen...
 
Ach ieder heeft zo zijn eigen manier van bochten nemen. Je moet het doen op je eigen manier en niet letten op de persoon voor je. Op mijn motor zijn rotondes al lastig te nemen. Mijn voorvork is velengt en onderuit gezet dus stuur eigenschappen zijn drastisch minder. Ook heb ik geen achtervering en rijd ik met een relatief zachte achterband. Je moet dan het compromis vinden tussen comfort (vering van je band) of beter bochtenwerk met een harde band. Ik heb dus vooral in het begin dat je zoekt naar de beste spanning met een lage spanning gereden. Dat was dus met een volledige zwabberend frame door de bocht daar mijn achterband vervormde. Ook mijn eerste ritje dat ik mijn rijbewijs had natuurlijk meteen willen rijden, had mijn motor al staan. Maar er zat eigenlijk 0.0 profiel op op sommige plaatsen natuurlijk kreeg ik regen en hagel. 't is niet echt grappig om dan te rijden met geen ervaring. In de bocht voelde je af en toe gewoon je band naar buiten "driften" ff gas terug en het corrigeerd wel weer maar toch.

Ook eens op een geleende GPX600 mijn buurman op zijn HD Fatboy amper bij kunnen houden, hij had namelijk heel veel ervaring. Laat je dus niet afleiden door wat anderen doen, kostte mij ook een maal bijna mijn kop.
 
Twee dingen als je het mij vraagt:

1) Een chopper (die van mij tenminste wel) stuur je met je kont en niet met je stuur. Kijken waar je naar toe wil en met je heupen sturen dus.

2) Een stepje is altijd zo gemonteerd, dat hij scharniert. Hij klapt dus vanzelf iets in op het moment, dat je de grond raakt. Da´s natuurlijk anders als je hak tegen de grond komt, omdat die lager zit.´

Ervaring doet een hoop hoor en geduld is een schone zaak (twee cliché's in één zin = dubbele woordwaarde)
 
Twee dingen als je het mij vraagt:

Een chopper (die van mij tenminste wel) stuur je met je kont en niet met je stuur. Kijken waar je naar toe wil en met je heupen sturen dus.

Ik rij V-Max en heb dit ook gemerkt ... helemaal na het monteren van een ander (lees breeder) Stuur nu ook met m'n kont en dat rijd stukken beter dan in gevecht gaan met je stuur :+

grtz.
Dr.Edgaskett
 
ja, zoals hier al eerder gezegd is, kijken kijken en nog eens kijken *D !
ander stuur doet ook wonderen (sbk-stuur of enduro)
 
Ik rijd zelf sinds een half jaar een Shadow ACE VT1100C2 en kwam in het begin héél vaak met mijn steps aan de grond. Heb hiervoor nl. 2.5 jaar Fireblade gereden en die bochtentechniek (gewoon gaan liggen en de blade doet de rest), zat er nog erg in. Nu kom ik meer en meer snel een bocht door zonder de grond te raken, dus met alleen sturen (met zo'n breed stuur gaat dat ook wel makkelijk). Maar zoals andere al vaker hebben aangegeven, steps op de grond is niet erg. Geeft alleen mooie vonkjes voor degene die achter je rijden :] Gewoon NIET schrikken en doorrijden, dan is er niets aan de hand.
 
Hoi allemaal,
Vind het heel leuk dat jullie vertellen hoe je de bocht doorkomt.
Kan ik van leren en stelt me ook een beetje gerust.
Het achterop-zitten-en-schuin-door-de-bochten-gevoel zal ik even helemaal moeten vergeten. Ik rijd nu zelf en moet dus ook op mezelf gaan vertrouwen.
Kwam vandaag heel wat zand tegen op de weg en vind dat dat beetje eng.
Heb gemerkt dat ik ook snel glij op een sorteer-vak-pijl op het wegdek. Achter ligt een bredere band dan voorop. Zou het daaraan kunnen liggen ?
Groeten
Francis
 
Heb gemerkt dat ik ook snel glij op een sorteer-vak-pijl op het wegdek. Achter ligt een bredere band dan voorop. Zou het daaraan kunnen liggen ?
Groeten
Francis
Als het goed is heb je geleerd hier langs te rijden, omdat deze dingen sowieso glad zijn, zeker bij regen. Ligt iig niet aan verschillende breedtes achterbanden.
 
Hoe ik destijds mijn rijbewijs heb gehaald is voor mij ook een raadsel.
Heb jullie c.q. het forum nodig om mijn geheugen op te frissen. Dank voor het geduld.
Francis
 
Heb gemerkt dat ik ook snel glij op een sorteer-vak-pijl op het wegdek. Achter ligt een bredere band dan voorop.

zoniet, dan is dat de oorzaak van je stuurprobleem ;)

Met lessen had je waarschijnlijk een niet-chopper. Lukte het toen wel/beter?
 
zoniet, dan is dat de oorzaak van je stuurprobleem ;)
Met lessen had je waarschijnlijk een niet-chopper. Lukte het toen wel/beter?

Ik denk zelf dat de oorzaak van mijn "stuurprobleem"is dat ik nog niet vertrouwd met deze motor. Een stukje onzekerheid, angst etc. speelt ook mee. Verder zal ik gewoon rustiger moeten gaan rijden. Of een racer kopen ????

Met lessen had ik inderdaad een andere motor, maar vraag niet welk merk/model. Gewoon zo'n lesmotortje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan